עובד שפוטר בשל היותו נשא HIV יהיה זכאי לפיצוי בשל הפלייה אסורה מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

תע"א (ת"א) 5645-09 פלוני נ' אלמונית בע"מ, בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, ניתן ב- 3/9/2012 תקציר פסק הדין מאת המחלקה המשפטית פלוני (להלן: "העובד") הגיע לראיון עבודה לתפקיד של סוכן נסיעות ביום 3/9/08 אצל אלמונית (להלן: "המעסיקה"). העובד הציג את נסיונו המקצועי וכישוריו. מנהלת במעסיקה (להלן:"המנהלת") הציגה בפניו את תנאי העבודה ובתום הראיון סוכם על תחילת עבודתו. העובד הודיע לחברה בה עבד על התפטרותו וסיכם עם המנהלת, כי יתחיל עבודתו ביום 7/9/08. סמוך לאחר הסיכום על התחלת עבודתו נודע למנהלת, כי העובד הינו נשא HIV. בנוסף ביום 7/9/08 ביקשה המנהלת מהעובד פרטים על עבודתו הקודמת בוועד למלחמה באיידס והאם "יש לו מה לספר על כך". בתגובה סיפר לה העובד, כי הינו נשא HIV מזה כ 20 שנה והדגיש, כי "אין זה בבחינת סכנה לעובדים אחרים ואין בכלל מקום לדאגה מהדבקה בנגיף במקום העבודה". לאחר שיחה זו, העובד הוחתם על טופס 101, החל ללמוד את התוכנות הנדרשות לצורך העבודה ונפגש עם שאר העובדים. במקביל נקבעה לו פגישה ליום המחרת עם אחראית ההדרכה בנתבעת כחלק מתהליך למידת התוכנות. למחרת ביום 8/9/08 נמסר לעובד, כי הפגישה עם האחראית ההדרכה לא תתקיים וסמוך לאחר מכן נמסר לו ע"י המנהלת על פיטוריו מהטעם, כי "עובדת לשעבר של הסניף תבעה את הסניף על פיטוריה ובית המשפט קבע, כי היא תשוב לעבודתה בחברה". לא הייתה מחלוקת בין הצדדים, כי כל עובדת לשעבר של הסניף לא הוחזרה לעבודתה ע"י בית הדין וכי הטעם שנמסר לעובד ע"י מנהלת המעסיקה לא היה אמת. במעמד הפיטורים ציינה המנהלת בפני העובד, כי יתכן ותהיה משרה אחרת עבורו במחלקת האופרציה ולצורך כך יצרה קשר עם האחראית על מחלקת האופרציה ותיאמה לו ראיון. העובד החליט שלא לגשת לראיון וסיים לאור זאת באותו יום את עבודתו במעסיקה. ביום 25/9/08 פנה העובד באמצעות בא כוחו למנכ"ל המעסיקה וביקש פיצוי בגין הפרת חוזה העבודה עימו ובגין הפלייתו לרעה בשל מצבו הבריאותי. במכתב התשובה של המעסיקה צוין, כי לא התקבל אישור ההנהלה הראשית של החברה להעסקתו של העובד בסניף וזאת נוכח החלטות שהתקבלו בהנהלה הראשית של החברה, החלטות הנוגעות לתקן העובדים בסניף ותכנון כוח האדם לאותו סניף. עוד צוין, כי הוצעה לעובד משרה חלופית במחלקת האופרציה, אך הוא בחר שלא לקבלה. העובד מצא עבודה רק לאחר 3 חודשים אחרי פיטוריו ורק שנה לאחר מכן מצא עבודה בתחום התיירות היוצאת. מנהלת המעסיקה פוטרה מעבודתה במעסיקה לאחר כ-9 שנות עבודה סמוך לאחר השתלשלות העניינים הנוגעת לעובד. שתי המחלוקות שהתגלעו בין הצדדים היו: העילה לפיטוריו של העובד והשנייה, השאלה אם הוצע לו תפקיד חלופי מובטח במחלקת האופרציה. בעדות שנשמעה בפני ביה"ד- המנהלת העידה, כי בעת פיטוריה ציין בפניה מנכ"ל החברה כי הדבר נעשה "לאור הביצועים האחרונים", אך גם "לאור העובדה שקיבלתי עובד נשא איידס, לאור העובדה שניסיתי להעביר אותו למרכז ההזמנות כדי להיפטר מהטעות הנוראית שעשיתי". מנכ"ל המעסיקה נשאל אם ידע, כי העובד נשא HIV והשיב, כי "למיטב זכרוני לא".

ביה"ד שוכנע, כי המעסיקים חשו אי נעימות רבה כלפי העובד נוכח סיום העסקתו, וניתן להניח, כי חששו מההשלכות המשפטיות של צעדם ולכן ניסו לגרום לכך שהעובד ייקלט בתפקיד אחר במחלקת האופרציה.

ביה"ד קיבל את עדות העובד, כי לא "הובטחה" לו משרה חלופית כלשהי, אלא רק הוצע לו לגשת לראיון. גם עצם העובדה, כי מנכ"ל המעסיקה כלל לא ידע בזמן אמת מההצעה בדבר משרה חלופית מדברת בעד עצמה. לאור האמור לעיל, נקבע כי העובד לא הועבר לתפקיד אחר אלא פוטר מעבודתו ואף לא היה מחויב להיענות להצעתה של מנהלת המעסיקה לפנות לראיון במחלקת האופרציה. האפשרויות מדוע הוצע לו תפקיד במחלקת האופרציה יכולות להיות: האחת, כי ידעו שהעובד לא יהיה מעוניין לעבוד במחלקת האופרציה לאחר שהתקבל למשרה טובה יותר כסוכן נסיעות ולכן ניסיונם לדאוג לו למשרה חלופית לא היה כנה. אפשרות נוספת היא שהמעסיקה הסכימה לשקול את שיבוצו של העובד במחלקת האופרציה מאחר ותפקיד זה אינו מחייב קשר ישיר עם לקוחות אלא מענה טלפוני והזנת נתונים למחשב בלבד.

המשמעות המשפטית של הקביעה העובדתית של ביה"ד והסעד הראוי:

מטרתו של חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח 1998 (להלן: "חוק השוויון") כפי שהוגדרה בחוק עצמו היא "להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו". בנוסף, חוק השוויון מבהיר, כי "זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה, מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות".

חוק השוויון מגדיר "אדם עם מוגבלות" כ"אדם עם לקות פיסית, נפשית או שכלית לרבות קוגנטיבית, קבועה או זמני, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים". עמדת העובד מקובלת על ביה"ד כי גם אם העובד אינו "מוגבל" בביצוע פעולות היום-יום, וגם אם אין לו מגבלה כלשהי הנוגעת לתעסוקה, לא ניתן להתעלם מכך שהינו נשא של מחלה כרונית, נזקק לתרופות ומעקב רפואי באופן קבוע, וכי קיימות מגבלות ממשיות על חייו האישיים ועל כן ניתן לדעת ביה"ד הן מילולית והן תכליתית להכליל את העובד בגדר הקבוצה שהמחוקק התכוון להגן עליה במסגרת חוק השוויון, ולראותו כ"אדם עם מוגבלות" לצורך ההגנות הנקובות בחוק זה.

חוק השוויון קובע כי "לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מוגבלותם, ובלבד שהם כשירים לתפקיד או למשרה הנדונים, בכל אחד מאלה...", לרבות קבלה לעבודה ופיטורים. העובד הוכיח ולא נסתר, כי הינו כשיר לתפקיד אליו התקבל במעסיקה ולפיכך פיטוריו מעבודתו יום אחד בלבד לאחר תחילתה, בשל מצבו הבריאותי והיותו נשא HIV מהווים הפלייה בניגוד לסעיף 8 (א) לחוק השוויון.

פיטוריו של העובד ללא כל טעם ענייני או הצדק סביר אלא רק מחמת סטריאוטיפים ודעות קדומות הנלווים למצבו הרפואי מהווה הפרה בוטה של עקרון השוויון הכללי אשר חל במקביל לחוק השוויון. כלומר, גם אם ביה"ד היה מגיע למסקנה, כי חוק השוויון אינו חל על העובד ביה"ד היה מגיע לתוצאה זהה מכוח עקרון השוויון הכללי.

בנוסף, פיטוריו לאלתר ביום עבודתו השני ללא סיבה עניינית מספקת ותוך מסירת סיבה כוזבת מהווה התנהגות בחוסר תום לב מובהק, וזאת גם אם ביה"ד היה יוצא מנקודת הנחה, כי לא פוטר בשל היותו נשא HIV .

התביעה התקבלה. נקבע, כי העובד פוטר בשל היותו נשא HIV.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.