סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג | (13)

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

מהצד השני אפשר להבין את המדינה. המטרו צפוי לשנות את פני המרחב העירוני, להקל על כולנו להגיע ולחזור מהעבודה, ומכל תחנה יצא שטף של אנשים - אותו בעל נכס יוכל לנצל, למכור אוכל, בגדים וכדומה. זה מעלה משמעותית את ערך הקרקע והדירות באזורי התחנות, ולכן יש היגיון כלכלי וחברתי בכך שבעלי הנכסים ישתתפו במימון. במשרד האוצר ובמשרד התחבורה מציינים כי מיסוי ייעודי כזה נהוג בפרויקטים דומים בעולם, וכי בלעדיו יהיה קשה לממן את אחד ממיזמי התשתית הגדולים ביותר בתולדות המדינה.

חוק המטרו קובע כי שיעור ההיטל והמס יחד יגיעו ל-72% מההשבחה, ובמקרים של פרויקטים שיגישו היתרי בנייה עד סוף 2030 השיעור יכול וגם יופחת ל-60%. המשמעות היא כי החיוב על בעלי הקרקעות סביב תחנות המטרו הופך לאחד הגבוהים שנראו בישראל. ההכנסות ממנו צפויות לשמש רכיב מרכזי במודל המימון של המיזם.

קיראו עוד ב"בארץ"

לצד גביית המס, הממשלה מגייסת משאבים נוספים לצורך מימון המיזם פרויקט בהיקף עצום שכולל שלושה קווי מטרו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויותר מ-100 תחנות. לפי הערכות, התועלת הכלכלית למשק עשויה להגיע לכ-30 מיליארד שקל בשנה, בעיקר כתוצאה מחיסכון בזמן, הפחתת עומס וגודש בכבישים ושיפור הנגישות בתחבורה הציבורית. במקביל, נבחנים מקורות מימון משלימים בדמות תקציבים ממשלתיים, הנפקת אג"ח ולקיחת הלוואות, כדי להבטיח את רציפות הביצוע של המיזם.

החתימה על התקנות מסמנת התקדמות ממשית ביישום מנגנון המימון, אך גם צפויה להצית מחדש את הוויכוח הציבורי בין המדינה לבעלי הקרקעות והנכסים. שאלות רחבות יותר נותרות פתוחות: האם מנגנון המיסוי יעמוד במבחן בג"ץ אם יוגשו עתירות, כיצד ישפיע על שוק הנדל"ן בגוש דן, ועד כמה יצליח להבטיח את הזרמת התקציבים הדרושים להנעת הפרויקט קדימה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אנונימי 22/08/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    הגיע זמן להתחיל את העבודות בעיצומן על קו המטרו m1 שעובר ברחובות ונסציונה ראשוןלציון חולון תלאביב גלילות עדי ערי דרום השרון כמו שעובדים על קווי הרכבת הקלה הירוק והסגול
  • 12.
    בתל אביב כבר משלמים יותר ארנונה על זה ממזמן (ל"ת)
    אנונימי 18/08/2025 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 18/08/2025 16:30
    הגב לתגובה זו
    המדינה אלופה בשיטות לקחת כסף מאזרחים חחחח
  • 10.
    הם ישלמו אולי ירוויחו אבל כל אזרח ישלם גם הפריפרייה דרום וצפון הרווח כולו למדינת תא (ל"ת)
    אורן 18/08/2025 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 18/08/2025 13:07
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם החרדים ישלמו את המס לסין נהיינו ולאירן אנחנו דומים ... טוב למות בעד ארצנו וטוב לשלם מיסים הזויים למען לא יודע מי....
  • 8.
    אני לא משתמש במטרו כי אין מטרו למה אני צריך לשלם על מה שלא קיים (ל"ת)
    נוני 18/08/2025 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לואי 18/08/2025 11:36
    הגב לתגובה זו
    אדם מחזיק נכס בתל אביב ומוכר ב 4 מיליון אחרי 30 שנה הוא צריך לתת 600 אלף לחולדאי ו 700 למדינה ומי שמוכר נכס ב 3 מיליון ברמת גן לא צריך לשלם היטל. בכמה זה באמת משביח את הנכס בכלום! בעוד 20 שנה לא יהיה פה מטרו.
  • 6.
    אלמוג 18/08/2025 11:23
    הגב לתגובה זו
    שישרפו אם אני משלם מס כזה אני עוזב את המדינה במינימום. לוקח את הכסף שלי ועוזב.
  • 5.
    אם יש לי נכס ששווה היום 1 מ אני כבר מחויב ב 0.72 מיליון (ל"ת)
    אנונימי 18/08/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ימח שמם של פקידי האוצר עוד 20 שנה לא יהיה מטרו הכסף ילך לישיבות! (ל"ת)
    מומו 18/08/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    dw 18/08/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
    בתא ישנה תחצ טובה כבר היום כך שהתושבים לא יהנו במיוחד מהמטרו ומנגד יסבלו כהוגן מהעבודות המסויטות לכן אם כבר היו צריכים להפחית להם מהמס הרגיל אם כי זה כמובן לא יקרה במדינתנו הבא נהיה ריאלים אבל להטיל עוד יותר מס זה בעיה.המטרו כן צפוי להשביח מתחמים בערי הלויין.
  • 2.
    יש מקומות שבהם זה לא מוסיף כלום וערך הדירות נמוך (ל"ת)
    מני 18/08/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גנבים! יש מקומו שבהם זה לא מוסיף כלום וערך הדירות נמוך! (ל"ת)
    מני 18/08/2025 11:05
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את הקופה?

מה זה חשבונית פיקטיבית, איך הצליחו ברשות המסים לעלות על חשבוניות פיקטיביות ומה צפוי בהמשך?

מנדי הניג |

מלחמה של שנתיים כמעט ולא מורגשת בגירעון של המדינה. יש הורדות דירוג, הציבור מרגיש את העול הכלכלי, הכלכלה פחות צומחת, ועדיין מבחינת הגירעון - הוא נמוך (להרחבה: הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט). איך מסבירים את "הקסם" הזה? הכנסות גדולות ממסים. אבל, מסים הולכים יחד עם הכנסות - ההכנסות והרווחים של העסקים והציבור בירידה במקרה הרע, קיפאון במקרה הטוב - זה לא אמור להגדיל מסים. 

הגידול במסים נובע מפעולות אסטרטגיות ויזומות של רשות המסים בניהולי של שי אהרונוביץ , לצד חקיקה שהגדילה את בסיס המס. החוק על מיסוי רווחים כלואים הוביל לכך שהרווחים חולקו או יחולקו והגדיל את המס על הדיבידנדים. הקפאת מדרגות המס הגדילה את המש השוטף על השכר. היוזמות להגברת בדיקות תשלומי המס והמע"מ, מניבות הכנסות משמעותיות, ונראה שחוד החנית של פעילות רשות המסים היא הפעילות נגד ההון השחור.

הון שחור בהיקף של מאות מיליארדים מסתובב במשק מדי שנה, ופעולה אחת חשובה חיסלה חלק ממנו - פרויקט חשבונית ישראל שקיבל כתף קרה מאוד מרואי החשבון, יועצי המס והשוק כולו, מתברר כחבל הצלה לתקציב השנתי. המתנגדים חששו גם לפרנסה שלהם - הפרויקט מדבר על דיגיטציה מלאה כזו שתקביל חשבונית שמוציא א'  עם קבלת חשבונית שמדווח עליה ב'. ככה אי אפשר לזייף, או נכון יותר - קשה יותר לזייף. ככה עולים על חשבוניות פיקטיביות. 

חשבונית פיקטיבית היא חשבונית של עסק בכאילו או של עסק אמיתי שנוצר רק כדי לייצר חשבוניות. בדרך הזו מייצרים הוצאות ל"מזמין החשבונית". דמיינו שיש לכם עסק עם הכנסות חודשיות נטו של 300 אלף והוצאות של 100 אלף שקל. יש לכם רווח של 200 אלף שקל. אתם צריכים לשלם על זה מס של 23% - כלומר 46 אלף שקל. אם תקנו חשבונית פיקטיבית של 200 אלף שקל - אתם במצב שאין לכם רווח ואין מס.  יתרה מכך, אתם מקבלים את מע"מ התשומות - 36 אלף שקל (18% על 200 אלף שקל). כלומר חשבונית של 200 אלף שקל הניבה לכם 72 אלף שקל.

המשתמשים בחשבוניות הפיקטיביות היו ארגוני פשע, גופים מפוקפקים וחברות ועסקים אמיתיים שרימו את רשויות המס, ושכך הצליחו לגנוב מהמדינה עשרות מיליארדי שקלים. החשבוניות הפיקטיביות הגיעו לחפי ההערכות ל-100 מיליארד שקל בשנה. לא בכל מצב הזדכו על המס באופן מלא, אבל גם בהערכה שמרנית מדובר על רווח למשתמשים של מעל 30 מיליארד שקל.     

בחור במכולת, נוצר באמצעות AIבחור במכולת, נוצר באמצעות AI

חצי מהישראלים לא יודעים לחשב ריבית ולא יודעים מה זו אינפלציה

הסקר החברתי של הלמ"ס לשנת 2024 התמקד באוריינות פיננסית - רק מחצית מהישראלים יודעים לחשב ריבית דריבית, הרבה לא מבינים את השפעת האינפלציה על ערך הכסף ונחשפים פערי ידע בין המגזרים: אקדמאיים ענו נכון כשחרדים לצד מבוגרים התקשו - מתי נבין שחוסר בהשכלה פיננסית עולה לנו בכיס?

מנדי הניג |

הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2024 מציג תמונה עגומה של רמת הידע הפיננסי בישראל: כמחצית מהאוכלוסייה מתקשה לחשב ריבית, רבים לא מבינים את השפעת האינפלציה על הכסף שלהם, וחלק משמעותי לא מכיר כלים בסיסיים כדי לנהל השקעות. הנתונים, שנאספו בקרב כ-6,900 ישראלים בני 20 ומעלה, ממחישים כי למרות הבנה תיאורטית מסוימת של מושגים פיננסיים, יש עדיין 'בורות' גדולה בקרב הציבור כשזה מגיע ליישום מעשי, והמחיר של חוסר השכלה פיננסית בסופו של יום יכול להיות מתורגם להפסדים משמעותיים של אלפי שקלים לכל משפחה.


ריבית ואינפלציה: מבינים את התיאוריה מתקשים לחשב

הסקר חושף כי 87% מהנשאלים מבינים את המושג הבסיסי של ריבית. הרבה הצליחו להסביר בצורה תיאורתית מה ההבדל בין הלוואה עם תשלום נוסף ללא תשלום, או במילים אחרות הם הבינו שעל כל שקל שהם מלווים הם צריכים לשלם יותר. את זה שיש "מחיר" לכסף. אבל כשביקשו מהם לחשב כמה יסתכם חיסכון של 100 שקלים אחרי שנה בריבית של 4%, רק 56% ענו נכון (104 שקלים). כן זה קצת יותר ממחצית מהנשאלים. המצב החמיר כשהשאלה התקדמה לריבית דריבית: רק 48% ידעו שבצורה כזאת של חיסכון הסכום יגדל ליותר מ-120 שקלים אחרי חמש שנים. במילים אחרות, יותר ממחצית הישראלים לא מבינים את ההשלכות ארוכות הטווח של חיסכון או הלוואה. זה ידע קריטי במיוחד בתקופה של ריבית גבוהה.

במאמר המוסגר זה כנראה גם מסביר את מליארדי השקלים שהישראלים משכיבים בעו"ש. כשחסרה ההבנה לכח העוצמתי של ריבית דריבית, תופעה אותה אפשר לנצל ולמנף בעיקר דרך שוק ההון, הבורות מובילה להיענות נמוכה ביותר להשקיע את הכסף ולהרוויח עליו - ולבנקים בתורם, לנצל את אותו חוסר הידע בשביל לגרוף רווחים ממרווחי ההלוואות.

גם בנושא האינפלציה התמונה בכלל לא מעודדת. 78% יודעים שאינפלציה גבוהה פירושה עליית מחירים מהירה, אבל כשהם נשאלו על ההשפעה של אינפלציה של 2% בשנה על כוח הקנייה של 1,000 שקלים, רק 60% השיבו נכון שערך הכסף יישחק. כ-40% מהציבור, אם כן, לא מבינים שהכסף ש"שוכב בצד" מאבד מערכו עם הזמן. זה אולי קושי בחשבון אבל הוא מתורגם לחוסר הבנה של מה קורה לכסף כשהוא שוכב בלי תשואה.


פערים מגדריים, גילאיים והשכלתיים

הסקר חושף פערים מובהקים בין קבוצות באוכלוסייה. גברים מפגינים ידע גבוה יותר מנשים: 66% מהגברים חישבו נכונה ריבית שנתית לעומת 46% מהנשים, ו-57% מהגברים הבינו ריבית דריבית לעומת 39% מהנשים. נשים גם נטו יותר להימנע מלהשיב על שאלות, מה שמעיד על חוסר ביטחון בידע הפיננסי שלהן.