האינפלציה בארה"ב מתחזקת: ליבת מדד המחירים ליצרן עקפה את הציפיות

על כך מצביעים נתוני מדד המחירים ליצרן, אשר התחזק במהלך שנה האחרונה בשיעור של 6.5%
אילן קליקה |

נתון המאקרו היחיד, והמשמעותי, להיום הינו מדד המחירים ליצרן אשר התחזק בחודש אפריל בשיעור של 0.2%, באופן מתון מן הצפוי. זאת, בעוד שמחירי המזון נותרו ללא שינוי, ולאחר שמחירי האנרגיה ירדו בשיעור של 0.2%, כך דיווחה היום לשכת העבודה האמריקנית.

ראוי לציין, כי מדד המחירים ליצרן התחזק במהלך השנה האחרונה בשיעור של 6.5%. מדד הליבה, אשר מנכה את עליית מחירי המזון והאנרגיה, טיפס בחודש אפריל בשיעור של 0.4%, מעל רמת הציפיות בשוק. בראייה שנתית, מדד הליבה הוסיף לערכו במהלך השנה האחרונה 3%, העלייה החדה ביותר מאז שלהי 1991.

האנליסטים בוול סטריט העריכו כי מדד המחירים ליצרן יטפס בחודש אפריל בשיעור של 0.4%, בעוד מדד הליבה היה צפוי להתחזק בשיעור של 0.2%.זאת, לאחר שבחודש מרץ זינק המדד בשיעור של 1.1%.

נתונים אלו נערכים על ידי הממשלה ומתואמים עונתית בכדי לנכות את התנודתיות העונתית, בכדי להתמקד על שינויי המחירים הבסיסים. מכיוון שמחירי האנרגיה מתחזקים בדרך כלל במהלך חודש אפריל, נתוני הממשלה מצביעים על ירידת מחירי האנרגיה בשיעור של 0.2%, ואילו בפעול המחירים זינקו ב-2.9%.

בהתאם לאמור, מחירי הבנזין צנחו ב-4.6% בתאום רבעוני, אך בניכוי התאום, המחירים זינקו ב-3.2%. בעוד שמחירי המזון התנהגו באופן הפוך. בתאום עונתי, מחירי המזון נותרו ללא שינוי, אך בניכוי התאום המחירים ירדו ב-0.3%.

עוד מן הנתונים, מחירי הסחורות התלויות בנפט התחזקו טיפסו ב-3.2%, מחירי הדלקים, המופקים מן הנפט, התחזקו ב-4.5%, בעוד מחירי הגז הטבעי עלו ב-4.3%. מדד ליבת מחירי הנפט זינק באפריל בשיעור של 7.9%.

בעקבות נתונים אלו, החוזים העתידים על המדדים המובילים בוול סטריט נחלשו ב-0.7%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״

״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד האוצר

לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.


״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.

״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.

״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.

״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 1.38%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.