האינפלציה בארה"ב מתחזקת: ליבת מדד המחירים ליצרן עקפה את הציפיות
נתון המאקרו היחיד, והמשמעותי, להיום הינו מדד המחירים ליצרן אשר התחזק בחודש אפריל בשיעור של 0.2%, באופן מתון מן הצפוי. זאת, בעוד שמחירי המזון נותרו ללא שינוי, ולאחר שמחירי האנרגיה ירדו בשיעור של 0.2%, כך דיווחה היום לשכת העבודה האמריקנית.
ראוי לציין, כי מדד המחירים ליצרן התחזק במהלך השנה האחרונה בשיעור של 6.5%. מדד הליבה, אשר מנכה את עליית מחירי המזון והאנרגיה, טיפס בחודש אפריל בשיעור של 0.4%, מעל רמת הציפיות בשוק. בראייה שנתית, מדד הליבה הוסיף לערכו במהלך השנה האחרונה 3%, העלייה החדה ביותר מאז שלהי 1991.
האנליסטים בוול סטריט העריכו כי מדד המחירים ליצרן יטפס בחודש אפריל בשיעור של 0.4%, בעוד מדד הליבה היה צפוי להתחזק בשיעור של 0.2%.זאת, לאחר שבחודש מרץ זינק המדד בשיעור של 1.1%.
נתונים אלו נערכים על ידי הממשלה ומתואמים עונתית בכדי לנכות את התנודתיות העונתית, בכדי להתמקד על שינויי המחירים הבסיסים. מכיוון שמחירי האנרגיה מתחזקים בדרך כלל במהלך חודש אפריל, נתוני הממשלה מצביעים על ירידת מחירי האנרגיה בשיעור של 0.2%, ואילו בפעול המחירים זינקו ב-2.9%.
בהתאם לאמור, מחירי הבנזין צנחו ב-4.6% בתאום רבעוני, אך בניכוי התאום, המחירים זינקו ב-3.2%. בעוד שמחירי המזון התנהגו באופן הפוך. בתאום עונתי, מחירי המזון נותרו ללא שינוי, אך בניכוי התאום המחירים ירדו ב-0.3%.
עוד מן הנתונים, מחירי הסחורות התלויות בנפט התחזקו טיפסו ב-3.2%, מחירי הדלקים, המופקים מן הנפט, התחזקו ב-4.5%, בעוד מחירי הגז הטבעי עלו ב-4.3%. מדד ליבת מחירי הנפט זינק באפריל בשיעור של 7.9%.
בעקבות נתונים אלו, החוזים העתידים על המדדים המובילים בוול סטריט נחלשו ב-0.7%.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
