אסיה סגרה בעליות חדות: הניקיי קפץ בשיעור החד מאז 2002
המניות הנסחרות באסיה קפצו היום, בהובלת מדד הניקיי 225 שרשם את העלייה החדה ביותר מאז 2002, בהמשך לנתונים חיובים על הכלכלה היפנית שצמחה ביותר מהצפוי והפתעה בנתוני מכירות הקמעונאיות בארה"ב.
מניות מיצ'והו פיננסים טיפסו בפעם הראשונה בשבעה הימים האחרונים, אחרי שהתוצר המקומי הגולמי של יפן התרחב בקצב המהיר ביותר בשלושת הרבעונים האחרונים. מניות היצואניות, סאמסונג וטויוטה רשמו עליות, בין החברות המוכרות לארה"ב. מניות Rio Tinto קפצו, לאחר שהחברה דיווחה על רווחים הגבוהים מהצפוי.
הנתונים שברקע
הכלכלה היפנית צמחה בשיעור של 3.7% ברבעון הרביעי של 2007, זאת בהשוואה לצמיחה של 1.3% ברבעון השלישי, מסר משרד האוצר היום. קונצנזוס ציפיות 39 אנליסטים, ע"פ סקר שנערך ע"י בלומברג, היה לצמיחה של 1.7%.
בארה"ב, מכירות הקמעונאיות טיפסו ב-0.3% בעקבות ביקוש גבוהה למכוניות, בגדים ובנזין. צפי האנליסטים היה לירידה של 0.3%. נתונים עלו ודוחותיה של אפלייד מטריאלס, שהראו שהביקוש החזק למוצריה העצים את הרווחים, דחפו את המניות האמריקניות לעליות יום שלישי ברציפות, רצף העליות הארוך ביותר השנה.
באותו הזמן, באוסטרליה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי שיעור האבטלה נפל לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1974. לפני יומיים, הייתה זו הממשלה הדרום קוריאנית, שדיווחה כי ביטחון הצרכנים זינק לשיא של יותר מחמש שנים.
בקרב המדדים: ביפן, הניקיי 225 טיפס 4.3%. בדרום קוריאה, הקוספי עולה 4%. בהודו, הניפטי מטפס 4.6%. בהונג קונג, האנג סנג מוסיף 3.7%. בסין, שנחאי מוסיפה 1.4%.
החדשות הרעות, המגיעות הבוקר מסינגפור, לא מצליחות לפגוע בסנטימנט הרחב ואפילו לא במקומי. המדד בבורסה הסינגפורית מטפס 2.8%, למרות הנתונים הממשלתיים המצביעים על כך שהכלכלה המקומית הצטמקה ב-4.8% ברבעון הרביעי, לאחר שהאינפלציה המשיכה לצמוח והתפוקה בסקטור הבריאות נפלה. בהמשך לכך, הממשלה הנמיכה את תחזיות הצמיחה שלה לשנת 2008 ל-4% עד 6% מהתחזיות הקודמות ל-4.5% עד 6.5%.
מניות במרכז
סמסונכ, יצרנית הזיכרונות למחשבים הגדולה בעולם, טיפסו ב-3.3%. מניות LG.Philips, יצרנית טלוויזיות ה-LCD השנייה בגודלה בעולם, הוסיפו5.3%. מניות Hon Hai Precision Industry , יצרנית ה-IPOD של אפל, טיפסו 6.7%. מניות Li & Fung , ספקית של רשת וול-מארט, זינקו 4%.
בסקטור הרכב, מניות יצרנית המכוניות הגדולה ביפן, טויוטה, עלו 2.2%, בעוד מניות ניסן, השלישית בגודלה, זינקו 5.1% לאחר שאנליסט KBC העניק לחברה המלצת "קנייה".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
