המשקיעים שלחו את וול סטריט מטה: מדד המחירים טורף את הקלפים של ה'פד'
המדדים המובילים בוול סטריט נעלו את יום המסחר האחרון לשבוע זה בירידות שערים חדות. המשקיעים הוכו בתדהמה היום מהקריאות אותן רשם מדד המחירים לצרכן בחודש נובמבר. מדד המחירים זינק ב-0.8%, לאור העלייה החדה במחירי האנרגיה.
המניות האמריקניות השלימו היום את הירידה השבועית החדה ביותר מזה 5 שבועות. כאמור, החשש הגדול של המשקיעים טמון בסבירות גוברת למיתון לצד אינפלציה גבוהה, מצב המכונה בעגה הכלכלית סטגפלציה.
ה"שאלה הגדולה שעדיין מרחפת מול שווקי המניות היא הבעיות הטמונות בשוק המגורים ובשווקי האשראי יובילו את הכלכלה למיתון, או שלא. היום התשובה לשאלה היא כנראה כן," אומר Hugh Johnson, יושב הראש של חברת הייעוץ, Johnson Illington.
ענקית הפיננסים סיטיגרופ, ניתבה את המסחר, לאחר שחברת הדירוג מודיס' הורידה את הדירוג של החברה לאור התוכניות מצידה - העברת נכסי ה-SIV, על גבי מאזן החברה. מניות הבנק הגדול בארה"ב הספיקו להיסחר בירידות שערים חדות בעקבות המהלך, אך כעת נסחרות בעלייה של כ-1.7%.
הנאסד"ק סגר בירידה של 1.23% לרמה של 2,635 נקודות. הדאו ג'ונס סגר בירידה של 1.32% לרמה של 13,339 הנקודות.
בסיכום שבועי איבד מדד הנאסד"ק 1.39%, ומדד הדאו ג'ונס נחלש בסיכום שבועי ב-0.79%.
מאקרו
מדד המחירים ליצרן בארה"ב זינק בחודש נובמבר ב-0.8%, בהובלת מחירים האנרגיה שרשמו קפיצה של 5.7%, העלייה החדה ביותר מאז מרץ. נציין כי זהו העלייה החדה ביותר של מדד המחירים לצרכן מזה שנתיים. מחירי המזון עלו ב-0.3%, ומחירי הלבוש התעופה והתרופות האמירו גם כן.
צד ההיצע של הכלכלה האמריקנית משדר סימני עוצמה, התוצרת הכוללת מאת המפעלים הלאומיים, המכרות והשירותים עלתה ב-0.3% בחודש נובמבר, כך הודיע היום הפדרל ריזרב. התוצרת מהמפעלים לבדם עלתה ב-0.4%. אינדיקטור מעודד נוסף, הוא הגידול בייצור של ציוד עסקי – קפץ ב-0.9%.
מדד ניצולת הייצור – אומד ללחצים אינפלציוניים – התחזק לרמה של 81.5% לעומת 81.4% בחודש שעבר. המדדים היו גבוהים יותר מתחזיות האנליסטים, שהעריכו כי צפויה עלייה מתונה בלבד בייצור התעשייתי. מתחילת השנה הייצור התעשייתי עלה ב-2.1%.
אמריקניות במרכז
כאמור, חברת סיטיגרופ (CITIGROUP ) (סימול: C) נסחרה על רקע הודעתה אמש, כי תעביר 49 מיליארד דולר של נכסים המושקעים בהשקעות מבניות אשר נפגעו כתוצאה ממשבר הסאב פריים לתוך מאזן התשלומים שלה, תנועה אשר עלולה לפגוע בהון החברה.
מניות חברת Novell (סימול: NOVL) נלחצו מטה, לאחר שהעניקה תחזית הכנסותיה לשנת 2008 אשר הייתה נמוכה מתחזיות האנליסטים המוקדמות.
מניית Qwest Communications' (סימול:Q) נסחרה על רקע החלטת חבר המנהלים של החברה לחלק דיבידנד זה הפעם הראשונה במהלך 6 השנים האחרונות בגובה של 8 סנט למניה.
חברת Merck (סימול: MRK) הודיעה היום, כי חברי הועידה במנהל המזון והתרופות האמריקני הצביעו נגד המלצת אישור שימוש לתרופת ה-Mevacor של החברה לטיפול בכולסטרול ללא מרשם רופא. נציין, כי זו הפעם השלישית שהסוכנות החליטה לדחות את ניסיונה של מרק לשווק את Mevacor כתרופה ללא מרשם.
ישראליות במרכז
חברת טבע (טבע חו"ל ) עומדה היום במרכז, מנהל התרופות האירופאי המליץ לאשר את הגירסאות הגנריות שלה לתרופת ה-CellCept. התרופות Myfenax ו-Mycophenolate mofetil עושות רושם כמונעות דחיית איברים בקרב מטופלים המקבלים השתלות כליה, לב או כבד.
חברת ספנשנן, יצרנית זיכרונות הפלאש הגדולה בעולם, וסייפן סמיקונדקטור הישראלית, ספקית של פתרונות אינטלקטואלים של זיכרונות לא-ולטילים, הודיעו אתמול כי חבר הדירקטורים של כל אחת מהן אישר את מיזוג הפעילות בניהן. חבר הדירקטורים של שתי החברות הסכים במסגרת הסכם המיזוג בין השתיים להעלות את סכום הרכישה ב-31.4 מיליון דולר. לפיכך, יעמוד מרכיב המזומן בעסקה על 6.05 דולר עבור כל מניה של סייפן, בהתבסס על ההון העצמי הנוכחי של החברה.
מניות חברת הביוטכנולוגיה, סביינט פרמצבטיקה (סימול: svnt) הוסיפו לרכז עניין לרשום זינוקים מסחררים, לאחר שקפצו אתמול, כבר במסחר טרום הפתיחה, תוך שהן שוברות את שיא מחיריהן הקודם, 21 דולר למניה. העליות במניות החברה נתמכו בהודעה כי תרופת ה-puricase, הניתנת לחולים במחלת השיגדון, הגיעה לשלב האחרון של המחקר הקליני. החברה מסרה כי התרופה השיגה את התוצאות החיוביות בניסויים שנערכו תחת הפיקוח של מנהל התרופות האמריקני.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.