אופנהיימר רוכשת את חטיבת שוק ההון של CIBC בארה"ב
בנק ההשקעות האמריקני "אופנהיימר" הודיע היום על רכישתה של US Equities, חטיבת שוק ההון האמריקנית של הבנק הקנדי CIBC. בחטיבה מועסקים מאות עובדים בתחומי בנקאות להשקעות, מחקר, ברוקראז' ומימון ממונף.
חטיבת שוק ההון של CIBC כוללת את פעילות בנקאות ההשקעות בישראל בניהולו של אנדי קיי, ופעילות הברוקראז' והמחקר בניהולם של אביבית מנה, והראל גילאון. לחברה גם פעילויות גלובליות נוספות בלונדון, הונג קונג, ושאנחאי, אשר יועברו לאופנהיימר כחלק מסגירת העסקה.
על פי תנאי העסקה, בתום חמש שנים מיום סגירתה, תקבל CIBC מאופנהיימר תשלומים התלויים בביצועים העיסקיים של האחרונה, כמו כן אופנהיימר תקבל הלוואה מיידית של כ- 100 מיליון דולרים וקו אשראי התחלתי נוסף של כ- 1.5 מיליארד דולרים, על מנת לבסס את החברה הממוזגת. בנוסף תקבל CIBC מיליון אופציות למימוש למניות אופנהיימר בתום תקופת חמש השנים.
עם השלמת הרכישה, תמשיך הישות המאוחדת של CIBC ואופנהיימר לספק את כל השירותים והמוצרים הקיימים בחטיבה כיום, והיא אף צפויה להרחיב את מגוון המוצרים ללקוחות מוסדיים ופרטיים.
כחלק מהמהלך, צפוי גם הסניף הישראלי של CIBC לעבור לבעלות אופנהיימר. כתוצאה מכך, הפעילות הישראלית בשוקי ההון מעבר לים, על כל גווניה, צפוייה להתרחב, ובנוסף תתבצע העמקה של שיתוף הפעולה עם הגופים המוסדיים בישראל, וגידול בסל המוצרים והשירותים המוצעים כיום . מעבר לכך, לא צפויים שינויים פרסונליים או אחרים בסניף הישראלי.
הסניף הישראלי של החברה פועל בשוק ההון המקומי מזה כ- 40 שנה, ומעסיק למעלה מ- 35 מומחים בתפקידי מחקר, ברוקראז' ואופרציה. במהלך השנים ביססה החברה הישראלית את מעמדה כגוף מוביל בפעילות ברוקראז' ומחקר בקרב המשקיעים המוסדיים בשוק ההון הישראלי.
חטיבת שוק ההון ב- CIBC הינה חלק מ- CIBC World Markets. לחברה, בין השאר, פעילות ענפה בבנקאות להשקעות בסקטור ההיי-טק בארה"ב, והיא נמנית על חלוצות הבנקאות להשקעות בישראל.
אופנהיימר אחזקות באמצעות חברות הבת אופנהיימר ושות' , ואופנהיימר ניהול נכסים, מציעות מגוון רחב של שירותים מ- 81 סניפים הפרוסים ב- 21 מדינות ברחבי ארה"ב, לאופנהיימר 120 שנות היסטוריה מפוארת בשוק ההון בארה"ב, פלטפורמת שירות רחבה ללקוחות פרטיים, חטיבת ניהול נכסים חזקה, בנקאות להשקעות ומחקר.
עם השלמת הרכישה, תצטרף אופנהיימר למשרדים של חטיבת שוק ההון ב- CIBC בניו יורק, והפעילות המאוחדת תמשיך לפעול תחת המותג אופנהיימר. המעבר צפוי להתרחש בתחילת 2008.
בתגובה על העסקה, אמרו אביבית מנה והראל גילאון, מנכ"לים משותפים ב- CIBC ישראל, כי הם אופטימיים לגבי השפעת המהלך על החברה: "אנו מאמינים כי הרכישה של אופנהיימר תפתח בפנינו אפשרויות חדשות להעמיק את האחיזה שלנו בשוק וכי המוניטין המצויינים שצבר הסניף הישראלי ב- 40 שנות פעילותו יעמדו לנו גם תחת המותג החדש. אנו מצפים כי כבר בשנת 2008 נוכל להרחיב את סל השירותים והמוצרים שמציעה החברה ללקוחות המוסדיים, דבר שלטווח הארוך צפוי לחזק את אחיזתו של הסניף הישראלי בשוק ההון המקומי.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".