שיווק ויראלי - פחות הוצאות, יותר תמורה

המונח "שיווק ויראלי" מתייחס לתופעה בה אנשים מעבירים ביניהם תוכן מעניין ומבדר, ללא השקעה מרובה ועם יכולת להפיק מהשיטה השיווקית תועלות רבות. ב-TBWA/DIGITAL מנתחים את התופעה באמצעות דוגמא

בבוקרו של ה-9 בספטמבר נשלחו שתי בנות ממשרד האינטראקטיב TBWA/DIGITAL למשימה חתרנית בעורף האויב.

המטרה: גיוס עובדים חדשים למשרד.

האמצעים: שתי בנות, מכתבי פיטורין, רשימת כתובות של המשרדים המתחרים ומצלמת וידיאו.

התוצאה: סרטון גרילה חצוף ובועט שהופץ ברשת.

זוכרים את האמריקאי החביב בעל יכולות הריקוד המביכות? זו דוגמה לסרטון ויראלי שגדל למימדים חסרי תקדים ולבסוף הפך למסחרי לכל דבר ועניין.

אם כן, מהו בעצם שיווק ויראלי?

המונח "שיווק ויראלי" מתייחס לתופעה בה אנשים מעבירים ביניהם תוכן מעניין ומבדר. מדובר בטכניקת שיווק אשר משתמשת באינטרנט על מנת להגדיל את המודעות למסר מסוים או מוצר מסוים. זוהי אסטרטגיה שיווקית לכל דבר ועניין המעודדת אנשים להעביר מסר לאחרים ובכך להגדיל את פוטנציאל ההתפשטות של המסר. שיווק ויראלי מבקש להדליק אצל האנשים את הצורך לרוץ ולספר לחבר'ה ובכך למעשה לחסוך בתקציב הפרסום.

שיווק ויראלי הוא טכניקה המתחמקת מהמטרד שנקרא דואר זבל, מאחר ומדובר בהמלצה חיובית שעוברת ממישהו שהוא חבר ושאנחנו סומכים על דעתו ומניעיו.

יש הטוענים שהמונח "שיווק ויראלי" הומצא על ידי טים דראפר ונטבע על ידי סטיב ג'ורבטסון ב-1997 כדי לתאר את המהלך של הוטמייל, בו אנשי הפרסום של הוטמייל הדביקו פרסומות לעצמם במייל ששלחו המשתמשים שלהם. הראשונים לכתוב על שיווק ויראלי היה דאגלאס רושקוף, המבקר התקשורתי, בספרו "מדיה וירוס" מ-1994.

ההנחה הייתה שאם פרסום כזה יגיע למשתמש "רגיש", המשתמש הזה יהפוך ל"נגוע" ואז ימשיך וידביק משתמשים "רגישים" אחרים. כל עוד משתמש "נגוע" אחד ישלח את המייל ליותר מאדם אחד בממוצע, מספר המשתמשים ה"נגועים" ימשיך לגדול בהתאם לעקומה הלוגיסטית.

כך, אם כל משתמש ישלח מייל ליותר ממשתמש "רגיש" אחד, בתיאוריה הקמפיין ימשיך לנצח, או לפחות עד שכל המשתמשים ה"רגישים" יקבלו את המייל. גם אם המייל לא מופץ לעתים קרובות, המייל עדיין יועבר הרבה יותר פעמים מהמספר ההתחלתי אליו הופץ. למשל, קמפיין שהתחיל בשליחה ל-100 משתמשים - אומנם לא כולם יעבירו את המייל, אבל חלקם יעשה זאת. החלק הזה ייבדק על ידי מחקר שוק. נניח ש-80 משתמשים העבירו הלאה לחבר אחד, במקרה הזה 80 אנשים יקבלו מייל "דור ראשון".

גם אם הקמפיין ימשיך להידרדר בסדרה חשבונית עקבית, כלומר מ-80 ל-64, מ-64 ל-51 וכו', עדיין לבסוף שלחנו אותו ל-100 איש וראו אותו 457. כלומר, 357 איש קיבלו אותו ויראלית, וזה לא עלה מאום.

ובכן, מה עשינו?

אם נחזור למקרה הסציפי של משרדנו, בו רצינו לגייס עובדים חדשים בשיטת השיווק הוויראלי, ניתן לראות שהשקענו מחשבה רבה בקריאייטיב ובאיך מגייסים עובדים בצורה מצחיקה, חתרנית, נועזת ובלתי שגרתית.

הבנו גם כי מומלץ להשקיע את רוב משאבינו בקריאטייב, שכן קריאייטיב טוב מעביר את המסר מהר יותר בין ההמונים.

איך הפצנו?

העלנו את הסרטון בכל אתרי תוכן הגולשים: יוטיוב, האמבטיה ופליקס. במקביל, העלנו "פוסטים" בבלוגים שלנו ב"קפה דה מרקר" ובבלוג הקריאייטיב - "המזבלה".

לצד זאת, הפצנו מיילים לכל חברינו, לחברים של חברינו, לרשימת התפוצה של חברינו, ללקוחות ולספקים, והעלנו ידיעה על הסרטון בפורומים העוסקים בשיווק ופרסום.

בנוסף, ניסחנו קומוניקט המספר על הפקת הסרטון והפצנו אותו לאתרי האינטרנט המסקרים את ענף הפרסום.

לסיכום, על מנת להצילח בשיווק ויראלי יש לזכור מספר כללי ברזל: על מנת שרעיון יהיה ויראלי ויופץ, הוא צריך להישלח ולהתקבל על ידי מישהו. אף אחד לא “מפיץ” רעיון, אלא אם כן:

1. הוא מבין את הרעיון.

2. הוא מעוניין בהפצת הסרטון.

3. הוא מאמין שההפצה תיתן לו משהו (מוניטין, הכנסה, חברות, אהבה).

4. המאמץ שצריך להשקיע על מנת להפיץ את הרעיון נמוך מהתמורה.

* הכותבים הם זיו שיינפלד, מנהל תחום יחסי ציבור באינטרנט במשרד

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.