איך ממתגים בשווקים "מתעוררים"?
היזמות הישראלית בשוקי דרום-מזרח אסיה ומזרח אירופה, הנקראים גם שווקים "מתעוררים", מקבלת תנופה חדשה עם ההתעניינות הגוברת בפוטנציאל הנדל"ן והשקעות ההון במדינות אלה.
חברות הפועלות בשווקים אלה, הנחשבים לבעלי נתוני צמיחה וסיכון גבוהים, ומגייסות הון או מנפיקות בבורסות מערביות, ניצבות מול בעיה כפולה - החדירה הלא פשוטה אל קהלים במדינת היעד ומיתוג לשוקי ההון במערב.
לעיתים, האתגרים האלה שונים בתכלית מהפעילות השוטפת של החברה ודורשים היערכות מיוחדת. הנה כמה "טיפים" רלוונטיים לתפיסת השיווק והמיתוג בשווקים מתעוררים:
1. חברה הפועלת בשוק, שאינו מערבי, מפתחת יכולות שרידות ושיטות שיווק שאינן מתאימות תמיד לשפת התקשורת המערבית. הפער, בין תדמית המותג במזרח מול הנהוג במערב, עלול ליצור בעיה בקהלי יעד מערביים. לרוב דרושה פעילות עומק, כמו עבודה מחודשת על המותג, כדי לרענן ולממש את הפוטנציאל שלו בשוק המערבי. חברה הפועלת בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, לדוגמא, מפתחת יכולות שוק ושליטה בשוק המקומי אולם נתקלת בקהלים שונים לחלוטין כאשר היא מגייסת הון או מנפיקה במערב אירופה או בארה"ב. בניה מחודשת של המותג, לעיתים מן היסוד, חשובה כדי ליצור תדמית ובידול בנוף החברות המתחרות על לב המשקיעים.
2. טענה נפוצה גורסת שמיתוג לחברות הפועלות בשוק, לא צרכני, כמו בורסה, הוא תהליך מותרות ולא צורך אמיתי. אבל החברות הללו בוודאי רוצות שכשהאנליסט בוחר מנייה מתוך ההיצע ההולך וגדל - הוא ייזכר בשם שלך לפני שמותיהם של מתחריך. יש להתייחס לחברות בצומת אסטרטגית (לפני השקעה, מיזוג, רכישה או הנפקה) בדומה למותגים "קלאסיים". למרות הנטייה הטבעית לא למתג את החברה בשלב ההנפקה או הגיוס, יש לראות את מקבלי ההחלטות בשוק ההון כלקוחות לכל דבר. את סופרמרקט המותגים הצרכני שאנו מכירים מחליפות מניות והן מתחרות על לב הלקוחות שלהן בדיוק כשם שסוגים שונים של אבקות כביסה או מוצרי חלב מתחרים על תשומת הלב של הקונה.
3. בשוק ההון ערכים כמו שקיפות, אמינות ואחריות של בעלי המניות והמנהלים, מחליפים את ערכי המהירות, המחיר והמגוון המוכרים מן השווקים הצרכניים. חברות הפועלות במזרח אירופה או אסיה, צפויות לקבל ערכי סיכון גבוהים מן האנליסטים שיבדקו אותן. פיתוח ערכים של יציבות פנימית, אחריות ניהולית, שליטה וניסיון מקצועיים יכולים לתת תשובה טובה לסיכונים כאלה.
4. גם את נקודת המגע עם הלקוח (מצגת, אתר, ברושור) יש לבנות באופן דומה למותג קלאסי. כך לדוגמא, שימוש באנימציית-מפות ברורה באתר נדל"ן, הנותנת אוריינטציה מדויקת ומהירה על מיקום הפרויקט שלך יכול ליצור יתרון חשוב. זכור כי עבור רוב השוק הזירה שלך לא מוכרת. אם תיתן למשתמש תחושה של שליטה, שבה אתה מספק מידע שאין לו, כמו התמצאות מדויקת והסברים מקיפים על נתוני האזור, הוא יחוש ביטחון וערכך יעלה בעיניו.
5. אחד הטרנדים הצומחים במהירות בשווקי המערב היא הנטייה ההולכת וגוברת להוספת מרכיבים אקולוגיים ("ירוקים") למותגים, כמעט בכל תחום. הטרנד הזה יכול להיות מקפצה בערך מניית נדל"ן, אופנה או מזון בשווקים שאינם "ירוקים" מטבעם (כמו מזרח-אירופה).
6. החוק עבור המיתוג ב"שווקים מתעוררים" הוא "פעל מעל הציפיות". מצפים מהשוק שלך לפעול בסיכון גבוה? שדר ביטחון ויציבות בכל דרך. מטילים ספק באיכות הצוות שלך? פרסם את שמותיהם, קורות חייהם וניסיונם בצורה ברורה ופתוחה. אתה מרגיש ערפל בהיכרות השוק עם החברה? הטמע פתיחות בפרסומים שלך: תמונות של המשרדים, העובדים, ישיבות צוות, תהליכי ייצור, תהליכי בדיקה - כל מה שיגרום להפתעה חיובית, יתרום לתדמית שלך. זכור שאתה נדון לעמימות, סיכון וחששות לעומת חברה מערבית אבל גם פועל בשוק בעל פוטנציאל גבוה - עשה הכל כדי להיות הבחירה המועדפת.
7. פעם, משבר היה סיבה לרדת למחתרת. היום הוא סיבה להתפשט בפומבי. בעידן החברתי באינטרנט - שקיפות היא כלי שיווקי חזק ומשקיעים אוהבים שמשתפים אותם במידע. שחק את המשחק נכון: השתמש בפינת החדשות באתר שלך או הקם לחברה בלוג ובו מידע שוטף. פרסם כל מה שאינו סוד ועדיין נחשב לגילוי כן של תוכניות ויעדים. אם נוצר משבר ובמקום מקורות אחרים, אתה זה שתפרסם את פרטיו יחד עם הפעולות לטיפול בו, ההערכה כלפיך תגבר כמקצוען והמותג יהפוך למבטיח. ביום שאנליסט יקרא על פרטי העסקה שלך בבלוג שאתה מפרסם, תבין את עוצמת המדיום החדש.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.