האם העסק שלך מוכן לחיים כפולים?

רוב העסקים הקטנים והבינוניים עסוקים בעולם האמיתי, אך העולם הווירטואלי קורץ יותר מתמיד. אבינועם שחר על עסקים ב"סקנד לייף"
אבינועם שחר |

האם שמעתם על יקום מקביל שיש בו מעל 7 מיליון תושבים? התושבים האלה עושים כמעט כל מה שאנחנו עושים ואפילו יותר. הם יוצרים קשרים חברתיים, הולכים לאירועי תרבות, קונים ומוכרים ואפילו מעופפים. לא, לא מדובר בישראל, מדובר על העולם הווירטואלי הנקרא: "סקנד לייף".

"סקנד לייף" הוא עולם וירטואלי מקוון תלת מימדי שהוקם בשנת 2003 על ידי חברת לינדן. בראשית הדרך הפרוייקט זכה לביקורת קשה, כשהטענה המרכזית היתה שהפרוייקט יהפוך במהרה לנחלתם הבלעדית של מספר "גיקים" מצומצם. אולם, בניגוד מוחלט לביקורת, העולם של סקנד לייף זכה בשנתיים האחרונות לפריחה חסרת תקדים.

בכל זמן נתון מסתובבים בסקנד לייף כ-40 אלף "תושבים", המשתמשים בכסף מקומי שנקרא "לינדן דולר" (השער נוכחי: כל 1 דולר אמריקאי שווה כ-190 לינדן דולר). תושבי סקנד לייף מוציאים מידי יום כ-1.3 מיליון דולר בממוצע על כל מה שהעולם יכול להציע: מכוניות, בגדים, מוזיקה, הימורים, פורנו ועוד ועוד.

פרסום וירטואלי

עסקים רבים הבינו כבר את הפוטנציאל העסקי הטמון בסקנד לייף. כיום, יש למעלה מ-20 אלף עסקים בסקנד לייף כולל חברות ענק כמו IBM, ריבוק, אדידס, סיסקו, סוני, נוקיה, טויוטה, ניסאן, סאן, אינטל, האחים וורנר וכו''. מעבר לערך הפרסומי, ישנן חברות שהעבירו חלק מן הפעילות ה"אמיתית" שלהן לסקנד לייף. IBM, לדוגמא, משתמשת במתחם שלה בסקנד לייף כדי להכשיר עובדים שלה ברחבי עולם.

אבל לא צריך להסתכל רק על הענקים. גם ליזמים והעסקים הקטנים מציע "סקנד לייף" שלל הזדמנויות. דוגמא לכך היא נדל"ן וירטואלי. אנשי צ''אנג, היא מתווכת נדל"ן בסקנד לייף, הלקוחות שלה קונים או שוכרים שטחים, בונים עליהם בתים או עסקים. צ''אנג פשוט קונה משחקנים אחרים אדמות בזול ומוכרת או משכירה אותן ביוקר. כיום היא חולשת על שטחים בשווי כולל של 250 אלף דולר אמריקני ואפילו המגזין הכלכלי הנחשב -BusinessWeek, הקדיש לה כתבת שער שעליו התנוססה הדמות של צ''אנג.

בסקנד לייף אפשר להתפרנס גם מעיצוב של פריטים לדמויות במשחק. מאיה הופנר, למשל, היא מעצבת אופנה בסקנד לייף, המעצבת ומוכרת ביגוד, אביזרים, נעליים ושיער לדמויות בסקנד לייף. היא אפילו פתחה חנות משלה בין כתלי המשחק ולאחר שנתיים במשחק היא פרשה מעבודתה במציאות כגרפיקאית כדי להתמסר אך ורק לחנות הווירטואלית.

עדיין לא ברור מהי התרומה האמיתית של סקנד לייף לעסקים? יתכן שמדובר רק באופנה חולפת. עם זאת, חברת המחקרים גרטנר פירסמה באפריל מחקר שקבע שעד שנת 2011 יהיו ל-80% מהגולשים חיים וירטואליים ברשת, כאשר הכוונה היא למשהו דמוי "סקנד לייף". האם העסק שלך מוכן לחיים כפולים?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.