יצחק תשובה
צילום: קבוצת דלק

האם עסקת הענק בשוק האנרגיה משפרת את מצבה של דלק במפרץ מקסיקו?

יום לאחר שדלק קבוצה של יצחק תשובה חתמה על העסקה במפרץ מקסיקו, ענקית האנרגיה שברון דיווחה על רכישת אנדרקו - אחת השותפות במאגר 
אלי שמעוני | (5)

ענקית האנרגיה שברון דיווחה ביום שישי על כוונתה לרכוש את חברת האנרגיה אנדרקו פטרוליום (Anadarko). מדובר באחת מהעסקאות הגדולות ביותר בתחום האנרגיה בהיקף של 33 מיליארד דולר. שברון נחשבת לחברת האנרגיה השניה בגודלה בארה"ב, ועסקה זו מגדילה את מגדילה את אחיזתה בשוק האנרגיה.

מי שעשויה ליהנות מהעסקה היא דלק קבוצה 0.47% של יצחק תשובה. ביום חמישי שעבר, יום לפני העסקה של שברון, דיוווחה דלק על רכישת 22.45% במאגר הנפט סיזר טונגה (Caesar Tonga) - אחד משדות הנפט הגדולים במפרץ מקסיקו.

דלק רוכשת את חלקה של חברת של (Shell), ואמורה להחזיק במאגר לצד שלוש מחברות הנפט הגדולות בעולם: אנדרקו (Anadarko) אשר משמשת גם כמפעיל של המאגר (33.75% במאגר), ענקית האנרגיה הנורבגית אקווינור (Equinor) המחזיקה ב-23.5% מהמאגר וחברת שברון שחלקה במאגר 20.25%. 

כעת, הצעת שברון לרכוש את אנדרקו עלולה לטרוף את הקלפים. העסקה תלויה בזכות הסירוב של שלוש השותפות במאגר אשר יכולות להיכנס בנעלי הרוכשת בעסקה בתוך 30 יום ממועד פרסומה. אם שברון רוכשת את אנדרקו הרי שיוותרו לדלק רק שתי שותפות - שברון (שתחזיק בחלק הגדול ביותר) ואקווינור. 

החשש: תנצל את זכות הסירוב

אנדרקו היא לא רק המחזיקה הגדולה ביותר במאגר, אלא גם היא בעלת פלטפורמת ההפקה. המאגר, אשר נמצא כ 300 ק״מ דרומית ללואיזינה במפרץ מקסיקו, בעומק ים של כ-1,500 מטרים, מפיק מ-8 בארות, המחוברות במערכת צינורות תת ימית לפלטפורמה מפיקה, בבעלותה המלאה של אנדרקו, המזרימה את הנפט והגז בצנרת קיימת לחופי לואיזינה וטקסס. כיוון שהפיתוח וההפקה מהשדה מבוססים על תשתיות קיימות, עלויות ההפקה מהמאגר עומדות על סכום נמוך יחסית.

עבור קבוצת דלק החשש הגדול ביותר הוא ששברון תרצה כעת לנצל את זכות הסירוב, ובכך תסכל לדלק את העסקה. גורמים הבקיאים בשוק האנרגיה הבינלאומי פוסלים את הטענה. ההנחה היא ששברון, שכבר תחזיק ביותר מ-50% מהמאגר, לא תרצה להגדיל את הסיכון במאגר הקיים הנמצא במים עמוקים, ותעדיף לפזר סיכונים על פני מאגרים אחרים.

בנוסף, החברות כבר דיווחו בסופ"ש כי בכוונת שברון למכור נכסי אנרגיה בהיקף של 15 עד 20 מיליארד דולר עד לשנת 2022, בין השאר, על מנת לממן רכישה חוזרת של מניות שברון.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דירה=קורת גג 15/05/2020 19:14
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    ושתי 13/05/2020 20:26
    הגב לתגובה זו
    אין להם שמץ של מושג שבקרוב תשובה יוכרז פושט רגל
  • 2.
    דלק קבוצה 15/04/2019 05:13
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לנייר הוא במגמת עלייה ברורה .
  • מצחיק 13/05/2020 20:28
    הגב לתגובה זו
    המנייה ע6לה ? גיחי גיחי צחוק של פסיכי
  • 1.
    It's lot of dividr.. (ל"ת)
    Buy chevron 14/04/2019 15:21
    הגב לתגובה זו
מייק ווירז שברון
צילום: שברון

לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור

שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון

רן קידר |
נושאים בכתבה שברון גז טבעי


חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).

שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.



גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.

שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.