ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.

האירועים של ה-1 ביולי היו מכה לטסלה. שלוש תאונות ביום אחד, כולל אחת עם פציעות קלות, העלו שאלות קשות לגבי הבטיחות של המערכת. הרגולטורים הפדרליים פתחו בחקירה מקיפה של ההתנהגות הלא יציבה של הרכבים האוטונומיים, מה שבלם כל תוכנית התרחבות. הבעיה המרכזית, לדעת מומחים, היא ההתעקשות של טסלה להסתמך על מצלמות בלבד (Vision-Only) ללא שילוב של חיישני LiDAR או רדאר. בעוד שגישה זו מוזילה עלויות ומאפשרת ייצור המוני, היא מגבילה את יכולת הרכב להתמודד עם מצבים מורכבים כמו ערפל כבד, גשם שוטף או תנאי תאורה קשים.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מהיתרונות המובנים של טסלה. החברה מייצרת מיליוני רכבים בשנה, כולם מצוידים בחומרה הדרושה לנהיגה אוטונומית. המודל העסקי שמאסק מציע הוא מהפכני בפני עצמו: בעלי טסלה פרטיים יוכלו להפוך את רכבם לרובו-טקסי כשאינם משתמשים בו, בדומה למודל של Airbnb. זהו פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים שיכולים להיכנס לשוק בבת אחת, ברגע שהטכנולוגיה והרגולציה יבשילו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כשבוחנים את הנתונים הקרים, התמונה ברורה. ויימו פעילה כבר בחמש ערים מרכזיות: סן פרנסיסקו, פיניקס, לוס אנג'לס, אוסטין ואטלנטה, עם תוכניות קונקרטיות להתרחב למיאמי ב-2026. החברה מבצעת 250,000 נסיעות שבועיות, נתון מדהים שמעיד על אמון הציבור והבשלות הטכנולוגית. בינואר , ויימו הודיעה על בדיקות ביותר מעשר ערים חדשות, כולל סן דייגו ולאס וגאס, עם פחות מעשרה רכבים בכל עיר, גישה זהירה ומדודה. בניו יורק, המבחן האולטימטיבי לכל טכנולוגיית תחבורה, ויימו קיבלה אישור לבדיקות במנהטן ובברוקלין עד סוף ספטמבר.

טסלה, לעומת זאת, מרוכזת באוסטין בלבד עם מאות נסיעות יומיות, פער של סדרי גודל מוויימו. השאיפה להגיע לפריסה ארצית נתקלת במכשולים רגולטוריים ובאתגרים טכנולוגיים שדורשים זמן לפתרון. הפרדוקס הוא שבעוד טסלה מחזיקה ביתרון עצום בכמות הרכבים הפוטנציאליים, היא מפגרת בצורה משמעותית ביישום המעשי.

השוק הפיננסי מצביע באצבעות

תגובת השווקים הפיננסיים משקפת את הסנטימנט כלפי הכיוון שבו נע השוק. מניית אלפבית עלתה באחוז שלם לאחר ההכרזה על השותפות עם Via, אות לאמון המשקיעים באסטרטגיה של ויימו. מניית ליפט זינקה לשיא של שלוש שנים בעקבות ההכרזה על ההתרחבות לנאשוויל, מה שמעיד על הערך שהמשקיעים רואים בשילוב עם טכנולוגיה אוטונומית מוכחת. מניית Via, שהונפקה רק בתחילת ספטמבר, אמנם ירדה ב-3.7%, אך עדיין נסחרת בשווי מרשים של 3.7 מיליארד דולר.

ההקשר הגלובלי: מירוץ עולמי בעיצומו

המרוץ האמריקאי הוא רק חלק מתמונה גלובלית רחבה יותר. באירופה, וולוו מובילה ניסויים לשילוב טכנולוגיה אוטונומית באוטובוסים ציבוריים, מודל שעשוי להתאים במיוחד לערים אירופיות עם מערכות תחבורה ציבורית מפותחות. בסין, Baidu מפעילה שירותי רובו-טקסי בשנגחאי ובערים נוספות, עם תמיכה ממשלתית מסיבית ורגולציה מקלה. השוק הסיני, עם הצפיפות העירונית העצומה והפתיחות לטכנולוגיות חדשות, עשוי להפוך למעבדה הגדולה ביותר בעולם לתחבורה אוטונומית.

הזווית הישראלית: מובילאיי בין חזון למציאות

בישראל, הסיפור נכתב בעיקר על ידי מובילאיי, זרוע הנהיגה האוטונומית של אינטל. החברה דיווחה ברבעון השני של 2025 על הכנסות של 506 מיליון דולר, עלייה של 15% בהשוואה לשנה הקודמת, תוצאה של ביקוש גובר לשבבי הנהיגה האוטונומית שלה. ההישג המשמעותי ביותר היה השגת הניצחון המסחרי הראשון למכ"ם ההדמיה שפותח במשך שבע שנים, עם יצרן רכב גלובלי שזהותו עדיין חסויה.

הניסויים בתל אביב ובירושלים ממשיכים, אך בקצב איטי בהרבה מהמתרחש בארצות הברית. האתגרים המקומיים משמעותיים – כבישים צרים, תנועה צפופה במיוחד, ותרבות נהיגה שמאתגרת אפילו נהגים אנושיים מנוסים. הרגולציה הישראלית, הידועה בזהירותה, עדיין לא סיפקה מסגרת ברורה להפעלת רובו-טקסי מסחרי. ב-CES 2025, מובילאיי הציגה טכנולוגיות עדכון מרחוק (OTA) שמאפשרות שיפור הדרגתי של מערכות ADAS, אך הדרך לרכב אוטונומי מלא עדיין ארוכה.

הפוטנציאל קיים, במיוחד אם מובילאיי תאמץ את המודל האמריקאי של שיתוף פעולה עם מפעילי תחבורה ציבורית. שותפות עם אגד או רכבת ישראל יכולה להאיץ משמעותית את ההטמעה ולהפוך את ישראל לשחקנית משמעותית בזירה הגלובלית.

מבט לעתיד: השאלות הגדולות

המרוץ לתחבורה אוטונומית רחוק מסיומו, והשאלות הקריטיות עדיין פתוחות. האם המודל של ויימו – שילוב הדרגתי במערכות קיימות – יוכיח את עצמו כדרך הנכונה? או שמא החזון הגרנדיוזי של מאסק, של מיליוני רכבים שהופכים לאוטונומיים בבת אחת, יתגשם בסופו של דבר? האם הגישה הטכנולוגית של טסלה, המבוססת על ראייה ממוחשבת בלבד, תוכיח שהיא מספיקה, או שהשילוב של חיישנים מרובים של ויימו הכרחי לבטיחות אמיתית?

הגורמים שיכריעו את המרוץ מורכבים ושלובים זה בזה. הרגולציה, שכרגע מעדיפה את הגישה הזהירה של ויימו, עשויה להשתנות עם התבססות הטכנולוגיה. אמון הציבור, שנבנה לאט ונהרס במהירות, יהיה קריטי להצלחה ארוכת טווח. המודל העסקי – האם השוק מוכן לשירות פרימיום או שהוא דורש פתרון המוני וזול – עדיין לא ברור. והחשוב מכל, היכולת להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של אנשים רגילים, להפוך אותה משהו שאנשים סומכים עליו ומשתמשים בו באופן טבעי.

בסופו של יום, המהפכה האוטונומית לא תוכרע רק בטכנולוגיה או במימון, אלא ביכולת להבין את הצרכים האמיתיים של אנשים ולספק להם פתרון שמשפר את חייהם. ויימו, עם הגישה המעשית והזהירה שלה, נראית כרגע קרובה יותר להשגת המטרה. טסלה, עם הפוטנציאל העצום שלה, עדיין צריכה להוכיח שהיא יכולה לתרגם חזון למציאות. המרוץ רחוק מסיומו, אך הכיוון ברור – העתיד של התחבורה יהיה אוטונומי, השאלה היחידה היא מי יוביל אותנו לשם.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה