מצלמת רכב. צילום יואב פולס
מצלמת רכב. צילום יואב פולס

מצלמות רכב - הסוס הטרויאני שאתם מתקינים ברכב שלכם

אם חששתם ממעקב על ידי הרכב, את הסוס הטרויאני הבא אתם מתקינים באופן עצמאי ויזום. חוקרי אבטחת מידע פרצו בקלות לעשרות דגמים של מצלמות רכב המותקנות בכלי הרכב על ידי הבעלים. המצלמות מתעדות אודיו ו-וידאו כלומר את כל השיחות ברכב, וידאו וחלקן גם מיקום באמצעות רכיב GPS. 

יואב פולס | (3)

פרטיות המשתמשים בכלי הרכב עלתה לכותרות בהקשר של כלי הרכב המיוצרים בסין, עם החשש כי כלי הרכב מצויידים ביכולות הקלטה ושידור של אודיו, וידאו ומיקום. יכולות אלו, כך עלה החשש פוגעות בפרטיות ובסודיות של המשתמשים השונים, ומאפשרים לגורמים עויינים לאסוף מידע רב על המשתמש ברכב.

עתה מפרסמים חוקרי אבטחת מידע כי מצלמות הרכב DashCams, עלולות לעשות את אותו הדבר בדיוק. בכנס Black Hat שיערך בתחילת אפריל בסינגפור ייחשפו חולשות אבטחת מידע קריטיות במצלמות הרכב.

מצלמות הרכב DashCams הן אביזר אפטרמרקט פופולרי מאוד, הנרכש על ידי הבעלים של הרכב לטובת צילום רצוף של מהלך הנסיעות ברכב, ולעיתים בעלות פונקציונליות הקלטה גם כאשר הרכב כבוי. קיימים דגמים שונים של מצלמות רכב כאשר המתקדמים שבהם משולבים גם עם מצלמה אחורית ויכולות wifi. המצלמות מהוות תיעוד עבור הנהג למקרה של תאונת דרכים ויכולות להוכיח אשמה של אחד הצדדים, כמו גם תיעוד לטובת הנהג במקרה שהוא מואשם על ידי המשטרה בביצוע עבירת תנועה שלא בוצעה. חלק מהמצלמות משולבות גם רכיבי GPS המתעדים את המיקום המדויק של הרכב, לרבות חותמת זמן.

עתה חושפים חוקרי אבטחת מידע כי פרצו בקלות ליותר מ – 20 דגמים שונים של מצלמות רכב המשולבות יכולות wifi, אספו תמונות, האזינו וניתחו מיקומים שונים כאשר כל המצלמות שנבדקו נמצאו עם הגנות אבטחה חלשות המאפשרות חדירה מיידית וקלה למידע המתועד על ידי המצלמה. למעשה תוך דקות נפרצו כל המצלמות, ואיפשרו האזנה לשיחות ברכב, מעקב אחר נתוני מיקום וחשיפה מלאה למידע הויזואלי (וידאו ותמונות) המתועד באמצעות המצלמה.

בשלב הזה, ההמלצה היא לכבות את רכיב ה wifi כאשר הוא לא בשימוש, לעדכן גירסאות ככל ויש כאלה מצד יצרניות המצלמות, רכישה של מצלמות מחברות מוכרות המודעות ופועלות בתחום ההגנה על המידע, ולעדכן קושחה וחומרה ככל ויש עידכונים כאלה. עוד ממליצים לעדכן סיסמאות קישוריות מול המצלמה ובשום אופן לא להישאר עם סיסמאות ברירת המחדל מהיצרן. אפשרות נוספת היא לחזור צעד אחד אחורה ולרכוש מצלמת דרך השומרת את המידע על גבי כרטיס זיכרון חיצוני, נטולת קישוריות באופן מוחלט.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרובן אין wifibt (ל"ת)
    אנונימי 06/03/2025 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 06/03/2025 15:49
    הגב לתגובה זו
    את מי זה מפחיד רק את הפושעים
  • 1.
    אנונימי 05/03/2025 21:21
    הגב לתגובה זו
    טוב לדעת
תאונה
צילום: דאלי אי

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

רן קידר |
נושאים בכתבה תאונה ריקול

התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.