yes
צילום: באדיבות החברה
ראיון

האם yes תצליח להציף ערך לבזק? "החברה לא תיפגע מ-FreeTV"

במשך שנים yes מתומחרת נמוך, בגלל ההתחייבויות שלה, אבל החברה משתפרת ורשמה רווח פרופורמה של 17 מיליון שקל ברבעון, ובחברה מאמינים שזה מייצג. ממה נובע השיפור בחברה והאם הוא יימשך?
נתנאל אריאל | (1)

חברת yes, החברה הבת של בזק בזק 0.09%  משלמת מוקדם לספקים ומכירה באיחור בהכנסות. יחד עם החוב היא בעצם רושמת שווי פעילות שלילי שנים רבות. אבל היא במגמת שיפור, פירמת רואי החשבון EY, נותנת לה הערכות שווי מדי רבעון וכעת השווי עדיין שלילי, 129 מיליון שקל, אבל זה המשך שיפור לעומת 159 ברבעון הקודם ושווי שלילי של 282 מיליון לפני קצת יותר משנה, כך על פי מודל ה-DCF. בקצב הזה, החברה עוד תחזור לשווי חיובי בתוך שנתיים. על פי מודל NAV החברה במינוס 85 מיליון.

לחברה יש עדיין גירעון בהון החוזר של 193 מיליון שקל ולכאורה כדי להתקיים היא צריכה הזרמת כסף מחברת האם, בזק, אבל בחברה אומרים שבשנים האחרונות היא כבר לא זקוקה לכסף מבזק. 

בחברה מסבירים שהשווי השלילי נובע בעיקר מכך שהיא צריכה לשלם הוצאות לספקים  ולהכיר בכל ההוצאות באופן מיידי, גם אם מדובר על חוזים למספר שנים, אבל מכירה בהכנסות לאורך זמן ולכן נוצר השווי השלילי. זו כמובן בעיה לא רק ב-yes, ובכל זאת אצלה זה חריף יותר. yes הייתה ה'גברת הזקנה' של השוק, היא לא התקדמה יחד עם השוק עם מוצרים חדשים ונשארה מאחור. 

אבל yes עוברת שינוי בשנתיים האחרונות (מן הסתם, לא רק בגלל הפרסומת של נועה קירל שחולמת על פאודה), ההכנסות ממנוי (ARPU) נשמרות יציבות בשנה האחרונה על 185 שקלים בחודש, מספר המנויים הכולל עלה ב-2% כאשר עיקר הצמיחה מגיעה במנוי שירות yes+ ובעיקר: 25 אלף מנויים חדשים בתחום הסיבים האופטיים.

השאלה היא האם המעבר לרווח פרופורמה של 17 מיליון שקל הוא מייצג. אם זה המצב - היא תתחיל להציף ערך גם לבזק עצמה. השיפור בשנה האחרונה ברור: ברבעון המקביל החברה הפסידה מיליון שקל, בזה אחריו היא הפסידה 21 מיליון, ברבעון הרביעי היא הפסידה 9 מיליון, ברבעון הקודם היא כבר הגיעה לאיזון וכעת רושמת כאמור רווח של 17 מיליון, וזאת כאשר ההכנסות עלו במקביל ב-20 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל, כאשר כעת היא רושמת הכנסות של 336 מיליון שקל לעומת 316 מיליון ברבעון המקביל. גם ה-EBITDA המתואם עלה ב-14% ל-72 מיליון שקל לעומת 63 מיליון ברבעון המקביל. בהנחה שהעלייה בהכנסות ימשיכו להשתרשר לשורת הרווח - yes עשויה לשמור על רווחיות מייצגת גם בהמשך ואולי אפילו להמשיך ולהשתפר.

תוצאות yes רבעון שני 2023, מקור: דוחות החברה

תוצאות yes רבעון שני 2023, מקור: דוחות החברה

"yes מצליחה להתמודד מאוד יפה עם התחרות. גם אם FreeTV תהיה הצלחה תהיה לכך השפעה זניחה על yes ובוודאי על קבוצת בזק, בוודאי בגלל הגודל וההיקף שלנו והחלק שזה מהווה מתוך ה-EBITDA". אומר גיל שרון, מנכ"ל בזק, בראיון לביזפורטל. FreeTV היא המתחרה החדשה שבבעלות משותפת של קשת וחברת RGE. לדברי שרון "החברה מנהלת בהצלחה אסטרטגיה של שני מותגים: פרימיום שמתאים לרוב הלקוחות וגם את ה'דיסקאונט' (מותג רזה עם פחות ערוצים אבל בתשלום זול יותר. נ"א). זה מאפשר ל-yes לשמור על בסיס המנויים וגם על ההכנסה מכל לקוח (ARPU) ובשורה התחתונה yes מציגה רווח נקי. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בכל מקרה, נכון לעכשיו כשהיא בתחילת הדרך אין לזה השפעה. yes מצליחה לעמוד על הרגליים עם שיפורים בתוצאות ללא אובדן מנויים או שחיקה בהכנסות ממנוי. yes היא הקבוצה החסינה ביותר מבין חברות הטלוויזיה. גם אם FreeTV תצליח - ואני בספק אם היא תצליח - זה יבוא קודם כל על חשבון חברות טלוויזיה פחות חסינות".

אתה מדבר על הוט, ומן הסתם בעיקר על החברות החדשות יחסית בתחום - סלקום ופרנטר. מה הכוונה פחות חסינות?

שרון: "היקף התוכן שלהן פחות רחב, וגם איכות השידור, איכות השלט, הממשק ופרמטרים נוספים. בשרשרת הפגיעות, yes לדעתי תהיה בתחתית. יהיו כאלה שייפגעו יותר. כי הן פחות חזקות".

 

ממה נובע השיפור ב-yes?

על פי החברה, עיקר השיפור נובע מהשקת חבילות הבנדל (חבילה משולבת של סיבים אופטיים וטלוויזיה) לצד שיתופי הפעולה בתוכן, כאשר yes חתמה על שת"פ עם דיסני, נטפליקס ודיסקברי. 

"הכניסה שלנו לסיבים מצליחה בצורה יפה" מסביר אילן סגל, מנכ"ל yes בראיון לביזפורטל את הצמיחה: "אנחנו מזהים ביקוש של לקוחות לחבילות בנדל שמשלבות טלוויזה ואינטרנט. מדובר על 25 אלף לקוחות חדשים תוך שנה. וגם - השת"פ עם דיסני פלוס, נטפליקס ודיסקברי - חברות הסטרימר העולמיות - מגדיל לנו את ההכנסות כי הלקוחות לוקחים גם חבילת טלוויזיה וגם אחת או יותר מחבילות התוכן.

"מעבר לכך, החברה מפוקסת מאוד בשיפור וצמיחה. ההכנסות צומחות בגלל שלושה וקטורים - מוכרים חבילות, בעיקר פרימיום (yes+) אבל גם לואו-קוסט (STINGTV). yes פלוס הוא מוצר הדגל שלנו והוא מאוד איכותי ויש קהל גדול של לקוחות שרוצה אותו. מדובר כמובן בחבילות יקרות יותר מה'סטינג', שזה דיסקאונט. ההכנסה ממנוי עולה ל-185 שקלים בשוק מאוד תחרותי"

 

אבל כולם יכולים לעשות את זה, מה הייחודיות שלכם?

"נכון, כל אחד יכול לשלב, אבל אנחנו עושים את שלנו. לא היינו בשוק הזה. יש לנו 580 אלף מנויים אבל עד לפני 7 חודשים לא יכולנו לתת פתרון של טלוויזיה וסיבים יחד. הלקוחות מבקשים את זה, אז ברגע שיש ביקוש לבנדל ההכנסות עולות. נכון שאחרים כבר היו שם אבל שמרנו על מותג פרימיום והכנסו דברים חדשים שלא היו לנו קודם וזה מביא את התוצאה. וכמובן גם המעבר ל-IP וגם המוצר הטכנולוגי שהוא טוב מאוד ומשתפר וגם כניסה לתחומים חדשים שלא היינו לפני שנה.

"זה מתחבר עם ההחלטות האסטרטגיות שקיבלנו לשתף פעולה עם הסטרימרים, וגם להיכנס לסיבים, להשקיע במוצר ה-yes פלוס, להוסיף פיצ'רים, אפליקציה, שלט חדש, כל אלה מביאים בסוף את התוצאה.

וזה משתרשר לרווח הנקי?

"כן, ההכנסות וה-ARPU מביאות את התוצאות וזה משתשר ל-EBITDA ולרווח הנקי".

 

אז הרווח של 17 מיליון שקל פרופורמה הוא מייצג את המצב של החברה בעתיד הנראה לעין?

"בהחלט"

נתוני הפרופורמה בעצם מייצגים את מצב העסק עצמו בצורה מזוקקת ולכן נכון להשוות בין התקופות את שכוללות את הטיפול בנכסים של החברה, וזאת לעומת נתוני החשבונאות, שהיא 'שמרנית'. 

אילן סיגל, מנכ

אילן סיגל, מנכ"ל yes. צילום: רמי זרנגר

מספר המנויים של yes, רבעון שני 2023

מספר המנויים של yes, רבעון שני 2023

השינוי בתוצאות של yes לאורך השנים האחרונות

השינוי בתוצאות של yes לאורך השנים האחרונות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כי באמת זה קרב הלואוקוסט שיס לא שמה. אבל מה אם יגי 09/08/2023 17:20
    הגב לתגובה זו
    כי באמת זה קרב הלואוקוסט שיס לא שמה. אבל מה אם יגיעו לארץ hbo max, פארמונט פלוס ופיקוק? זה לא כזה מופרך ואז ליס לא ישאר תוכן לתת חוץ מישראלי
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: