דוחות

הבורסה: ההכנסות על סף קפאון, הרווח הנקי זינק ב-31% ל-18 מיליון ש'

הבורסה ממשיכה לבצע רכישה עצמית של מניותיה - הרכישות הגיעו עד כה למעל 170 מיליון שקל; החברה נסחרת לפי שווי שוק של 1.75 מיליארד שקל, ירידה של כ-13% מאז תחילת השנה
מתן קובי | (1)

הבורסה לני"ע  הבורסה לניע בתא -1.67% מפרסמת היום את תוצאותיה לרבעון השני של השנה ומדווחת על הכנסות של 92.9 מיליון שקל, 2% בלבד מעל הרבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה הכנסות מימון של 3.6 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון של 3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, מה שעזר לחברה להגיע לרווח נקי לרבעון של 18.7 מיליון שקל, כ-31% מעל הנתון ברבעון המקביל. 

עיקר המעבר להכנסות מימון נבע מתשואה חיובית בשיעור של כ- 0.9% על השקעות החברה באיגרות חוב של ממשלת ישראל המנוהלות בתיקי ניירות ערך סחירים, זאת לעומת תשואה שלילית בשיעור של כ- 1.9% ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA המתואם של החברה לרבעון השני עמד על כ-35.5 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל. החברה רשמה ירידה של 85 מיליון שקל במזומנים נטו ברבעון השני של השנה לעומת ירידה של 19 מיליון שקל ברבעון המקביל, זאת לאור תזרים שלילי של 104 מיליון דולר מפעילות מימון.

החברה הודיעה על המשך תוכניות הרכישה העצמית, אשר ברבעון השני עמדו על סך של 108 מיליון שקל. המהלך של החברה לא חדש והיא לא הראשונה לעשות אותו, הוא עוזר לתמוך במחיר המניה ודואג שבעלי המניות יהיו מרוצים, למרות זאת, האם יש נקודה בה המהלך יכול לעבור את הגבול ודווקא לפגוע בחברה? היקף הרכישות העצמיות הגדול של הבורסה מעלה שאלה חשובה - מה יקרה כשהיא תפסיק לרכוש את המניות של עצמה

על אף הרכישות הגדולות בשנה האחרונה מניית החברה ירדה בכ-12% מאז תחילת השנה, משמע אפילו השקעה כה גדולות מכספי החברה, אשר אמורות לאותת אמון למשקיעים, לא מצליחים להחזיק את המניה למעלה. התוצאות של החברה סבירות, אך ללא היקף הרכישות העצמיות, שמתחילת התוכנית עמדו על 174 מיליון שקל, לא בטוח האם המניה הייתה מצליחה אפילו לעמוד היכן שהיא היום.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, אמר לאחר פרסום הדוחות: "הרבעון השני של השנה התאפיין בהמשך הצמיחה האורגנית של פעילות הבורסה והמשך הצגת רווחיות בפעילות הליבה, בדגש על גידול ניכר במחזורי המסחר באיגרות חוב הממשלתיות ומק"מ ועלייה בהכנסות מהפצת מידע ושירותי קישוריות".

בן זאב המשיך ואמר: "שמנו דגש על המשך יישום התוכנית האסטרטגית של הבורסה, במסגרתה התנענו תהליך כניסה לתחום הנכסים הדיגיטליים שאנו מאמינים שיהווה מנוע צמיחה נוסף לפעילות העסקית של הבורסה, שהוא גם בבחינת  גיים צ'יינג'ר לשוק ההון המקומי, כולל פיילוט מוצלח של הנפקת אג"ח דיגיטלית ממשלתית על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין ייעודית בשיתוף משרד האוצר, פרוייקט חלוצי שזכה לעניין רב מישראל ומהעולם".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 09/08/2023 00:17
    הגב לתגובה זו
    לא היינו שם כבר בשנות ה 80, עם מניות הבנקים ????
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?