ראיון

"שוק השמע למסוקים מגלגל 280 מ' ד' בשנה וזה אחד ממנועי הצמיחה שלנו"

בראיון לביזפורטל מסביר מנכ"ל אורביט, דניאל אשחר, כיצד העובדה שהחברה רווחית כבר 16 רבעונים רצופים צפוי לסייע לה בעתיד, מה מנועי הצמיחה העיקריים של החברה, מדוע רכשו את יוקליד תמורת 14 מ' ש', וכיצד מגפת הקורונה השפיעה על ביצועי החברה ברבעונים האחרונים 
תומר אמן |

"היינו רווחים בכל אחד מ-16 הרבעונים האחרונים. דבר זה מאפשר לנו להגדיל את צבר החברות הכלולות ואנחנו נמצאים בתהליך של מיזוגים ורכישות (M&A) אנאורגנית (בארץ ובחו"ל) בו אנחנו ממשיכים לחפש חברות שונות על מנת לגדול ולהמשיך לצמוח", מספר דניאל אשחר, מנכ"ל אורביט בראיון לביזפורטל. הבוקר פרסמה אורביט 3.39%  - אשר מוחזקת בשיעור של 31.35% על ידי קרן פימי של איש העסקים ישי דוידי - את תוצאות הרבעון הראשון של 2022, בו דיווחה על הכנסות שהסתכמו בכ-12.5 מיליון דולר. הרווח הנקי ברבעון צמח בכ-64% והסתכם בכ-1.4 מיליון דולר לעומת כ-0.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA ברבעון הסתכם בכ-2.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל, גידול של כ- 77.6%. מה החברה מפתחת? למי היא מוכרת ואיך היא עושה זאת?  "לחברה שלושה קווי פעילות. הראשון הוא בתחום מערכות התקשורת על המטוס והמסוק הצבאי והאזרחי. שם אנחנו מתרכזים במערכות שמע לכל סוגי המטוסים - מטוסי קרב, סיור, מסוקאות ועוד", מסביר המנכ"ל. "קו ייצור שני הוא של החברה הוא בתחום הקרקע והוא מאפשר לכל אדם הפועל מהקרקע, מהאוויר או מהים להיות מחובר לתקשורת לווינית", מוסיף.  "קו פעילות שלישי בו אנחנו פועלים הוא תחום הנקרא 'חישה מרחוק'. מדובר במוצר אשר מאפשר לנו לצפות מהחלל החיצון על מה שקורה בקרקע לטובת חיזוי מז"א, שינויי אקלים וכיו"ב."  האם אתם מוכרים לחברות הצבאיות והאזרחיות את המערכות שלכם?  "בפועל לא. אין ספק שזה מגיע בסופו של דבר אל אותם לקוחות, אבל אנחנו רק מפתחים את החומרה ומוכרים אותו לחברות שמספקות שירותי חיזוי ומז"א, לאחר מכן אותם חברות קונות את השירות מהספקים עצמם ובכך יודעים לחזות את השינויים באקלים בצורה הטובה ביותר."  לקראת סוף השנה הקודמת רכשה אורביט את חברת יוקליד תמורת עד 14 מיליון שקל, כאשר מתוך התמורה, 6.5 מיליון שקל שולמו כבר בעת הרכישה בעוד ש-7.5 מיליון שקל ישולמו תוך שנתיים ממועד השלמת הרכישה בכפוף לעמידה ביעדי הכנסות ורווחיות של החברה הנרכשת לשנים 2022 ו- 2023.  אז דיווחה אורביט כי הכנסותיה של יוקליד, אשר נמצאת בבעלותו המלאה של גיא קלפ, יוצא היחידה הטכנולוגית של מודיעין, הסתכמו בשנת 2020 לכ-4.1 מיליון שקל לאחר עלייה של 27% ביחס לשנת 2019, הרווח הנקי בשנת 2020 הסתכם בכ-0.5 מיליון שקל, זאת לאחר עליה של 31% ביחס לשנת 2019.  במה עוסקת יוקליד? כיצד הרכישה צפוייה לסייע לכם? "מדובר בחברה שמייצרת מסובבים - Positioner. בפועל, החברה מפתחת מסובבי אנטנות המשמשים למערכות עקיבה לתחום המל"טים, הרחפנים, מערכות תצפית ומכ"מים וכוללת 15 עובדים. המערכות שלהם מאפשרות לשים על המטוסים, המסוקים וכלי הים להם אנחנו מוכרים מוצרים הכל."  כיצד חוויתם בחברה את השפעות מגפת הקורונה? "מה שחשוב לציין הוא שכחברה - המשכנו ואני מאמין שנמשיך לצמוח בכל הפרמטרים. החברה חוותה קשיים של פגיעה בשרשאות האספקה, אתגרים של שינוע, אתגרים של חוסר ברכיבים אלקטורנים ותנודות בכוח האדם ולמרות זאת - הצלחנו לשמור על רווחיות גם בתקופה האחרונה. בסופו של דבר כשאתה לא מצליח לספק סחורה ללקוחות שלך אז הם, ואנחנו, הראשונים שנחוש את זה"  וכיצד איחוד תוצאות יוקליד תרם לכם?  "מדובר בחברה אשר התחלנו לכלול את ההכנסות שלה לא מזמן, ושהתרומה שלה להכנסות טרם משמעותית במיוחד." האם הפעילות של  גילת 2.08%  קשורה אליכם? "גילת אינה מתחרה שלנו אלא פועלת בתחום אחר מאיתנו. בסופו של דבר גילת מתעסקת ברשתות לווין, בעיקר בפלטפורמות הכוללות אלקטרוניקת רשתות ותוכנה, ומשמשות חברות טלפונים, ספקי אינטרנט וממשלות. המשמעות היא שאנשים יכולים להשתמש במערכות של גילת על מנת להתחבר לתקשורת לווינית מכל מקום בעולם, גם אם אין להם גישה לתקשורת לווינית. לעומת זאת, אנחנו מספקים את ה-Hardware וה-Software עבור החברות עצמן, ובכך מאפשרים למטוסים שלהם את פתרונות השמע והתוכנה שלנו."  מה הם מנועי הצמיחה לעתיד? כיצד החברה מתכננת להמשיך ולגדול?  "בדוחות ציינו כי לחברה צבר הזמנות שאינו כולל הסכמי מסגרת בסך של כ-44.3 מיליון דולר אשר להערכת החברה ימומשו בסבירות גבוהה ואני מאמין שכך המצב. בין כה וכה, החברה צופה ארבעה מנועי צמיחה עיקריים בעתיד הקרוב. הראשון הוא בתחום הכללי בו אנחנו פועלים - השוק הצבאי, האזרחי והמודיעיני, בו נקווה להמשיך לצמוח כפי שצמחנו עד עכשיו."  "השוק השני בו נקווה להמשיך לצמוח הוא בפיתוח תקשורות לוויניות עבור ספינות צבאיות, שם מדובר בתחום בו יש לנו יתרון כי אנחנו מסוגלים לייצר את אותן מערכות בסטדנרט גבוה מאוד וכבר רשמנו כמה פטנטים בתחום. השוק השלישי - ואולי המשמעותי ביותר, הוא זה של מערכות השמע למסוקי הקרב. מדובר בשוק שמגלגל קרוב ל-280 מיליון דולר בשנה, ובמידה וניכנס אליו נוכל לקחת נתח מהעוגה" "השוק הרביעי ממנו ננסה לקחת חלק הוא שוק מערכות הצפייה מהחלל, כאשר כבר התחלנו לבסס תחנות קרקעיות ברחבי העולם ואנחנו ממשיכים לרשום כמה פטנטים אל מול המערכות המתחרות בשוק."  האם החברה מרגישה לחצי שכר? ידוע שבתחום ההייטק הכסף הזול שטף את הסקטור, האם החברה חווה את הקשיים הללו? "כמו כל תעשיית ההייטק אנחנו חווים פחות קשיים מאשר בעבר. כחברה, תמיד נשתדל לפעול לפני הזרם, כלומר אם אנחנו רואים מגמה בשוק שעל פיה עובדים רבים מתחילים לדרוש העלאות במשכורת ומגוון יותר רחב של אופציות, נשב ונמצא עימם את עמק השווה. הדבר עדיף על לחכות עד שהעובדים יחלו לדרוש את הדברים בעצמם ואז נתחיל לאבד שליטה על המצב."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?