חברת אדמה רכשה 51% ממתקני הייצור של הוייפאנג הסינית

הוייפאנג היא מהיצרניות הבולטות בסין למוצרים להגנת הצומח; היקף העסקה נאמד ב-192 מיליון דולר
ענת גלעד |

חברת אדמה הישראלית שנמצאת בשליטה סינית ונחשבת לאחת מהחברות המובילות בתחום הגנת הצומח, השלימה עסקה לרכישת 51% ממתקני הייצור של חברת הוייפאנג, אחת היצרניות המובילות בסין למוצרים להגנת הצומח.

בכך ממשיכה החברה הישראלית לחזק את פעילותה באופן משמעותי בשוק הסיני ואת היצע המוצרים הגלובלים שלה. היקף העסקה נאמד ב-192 מיליון דולר.

מדובר בעסקה דו-שלבית שביצעה חברת אדמה, המספקת פתרונות לחקלאים בכל העולם להתמודדות עם עשבים, מזיקים ונגעים:

בשלב הראשון של העסקה, רכשה אדמה בדצמבר 2020 51% ממניות חברת Shanghai Dibai Plant Protection Co. Ltd. ("דיבאי", שעתידה לשנות את שמה לאדמה הוייפאנג שנחאי), שהייתה אז חברה-בת בבעלות מלאה של הוייפאנג, אשר עיקר פעילותה מתמקד במכירה והפצה של מוצרי מפתח מפורמלים להגנת הצומח בסין.

בשלב השני בעסקה שהושלמה עתה, רכשה אדמה 51% ממניות החברה-הבת בבעלותה המלאה של הוייפאנג שנוסדה לאחרונה, ADAMA Huifeng (Jiangsu) Co. Ltd, אשר הוקמה במטרה לאגד את מתקני הסינתזה והפרמול העיקריים של הוייפאנג למוצרים להגנת הצומח.

התמורה הכספית הכוללת בעבור שני שלבי העסקה עומדת על סך של כ-1,224 מיליון יואן (כ-192 מיליון דולר לפי שער החליפין שבתוקף במועד פרסום הודעה זו), מהם:

* כ-48 מיליון דולר (כ-306 מיליון יואן) שולמו עבור שלב 1;

* כ-104 מיליון דולר(כ-663 מיליון יואן) שולמו עבור שלב 2;

* כ-40 מיליון דולר (כ-255 מיליון יואן) מיועדים להבטחת התחייבויותיה העתידיות של הוייפאנג לאחר הסגירה.

בעקבות השלמת שלב 1 ושלב 2, אדמה מחזיקה כיום ב-51%, הן בדיבאי והן בחברת ADAMA Huifeng (Jiangsu) Co. Ltd., שיעור המקנה לה את החזקת הרוב באחת היצרניות המובילות בסין של מוצרים להגנת הצומח, ומחזק משמעותית את נוכחותה המסחרית של אדמה בשוק להגנת הצומח בסין.

באמצעות עסקה זו, אדמה תיהנה עתה מאינטגרציה אנכית וממעמד תחרותי במולקולות גלובליות מרכזיות, אשר צפויות להוביל לצמיחה משמעותית עם מכירתן דרך ערוצי ההפצה הגלובליים של אדמה.

איגנסיו דומינגז, נשיא ומנכ"ל חברת אדמה, מסר: "עם השלמת רכישת החזקת הרוב של הפעילות המסחרית והתפעולית של הוייפאנג, אנו ממוצבים במקום טוב יותר מאי פעם בדרכנו להמשיך ולממש את שאיפותינו לצמוח בסין ובעולם. הנוכחות המסחרית שלנו בסין זוכה לחיזוק משמעותי, כמו גם היכולות התחרותיות התפעוליות של אדמה, התומכות בפעילות בשווקים הגלובליים בהם אנו פועלים.

אנו מברכים את אנשי הוייפאנג עם הצטרפותם למשפחת אדמה, ומצפים להמשך מימוש החזון שלנו ליצירת עסק מוביל בתחום הגנת הצומח בסין".

לתכנים נוספים באתר הון 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳