ראיון סופ"ש

מנכ"ל פרוטרום מסמן את תחום הפעילות הבא ומתייחס לאפשרות רכישת החברה

מנכ"ל חברת תמציות הטעם וריח מסביר ל-Bizportal על פעילות החברה שמנייתה טסה ביותר מ-300% 
אבי שאולי | (7)

מניית פרוטרוםזינקה ב-18% מתחילת השנה והיא סוגרת זינוק מדהים של יותר מ-300% בתוך 4 שנים בלבד. אורי יהודאי (61) נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום, מספר בראיון ל-Bizportal איך החברה מצליחה לשמור על צמיחה עקבית, נקודות החוזק, הסיכונים ותחזית אופטימית להמשך הדרך.

איך אתה מסביר את הזינוק החד במניה? "אני לא יכול להתייחס ישירות לשער המניה בבורסה, אלא רק לציין שאני מרוצה מהתוצאות של החברה. בשנה האחרונה נכנסו משקיעים זרים שהגדילו את נתח ההחזקות שלהם משמעותית. הם מכירים טוב את התחום וזה כולל קרנות מהמובילות בעולם. רק עכשיו חזרתי מכנס גדול בלונדון ואני מרגיש שנוצרה קפיצת מדרגה והכרה בייחודיות שלנו. אין הרבה חברות שצומחות בכזה קצב כמונו. כמו כן יש שיפור נמשך בכל הפרמטרים עם תזרים מזומנים חזק. לכן זה לא קשור לבורסה אלא עניין בחברה בזכות התוצאות".

יצרנית חמרי הטעם וריח מחיפה דיווחה ביום שני על התוצאות לסיכום שנת 2014: מכירות פרוטרום צמחו אשתקד בכ-21.6% והגיעו לשיא מכירות שנתי של כ-819.5 מיליון דולר לעומת 2013. הרווח הנקי בשנת 2014 עלה בכ-37.7% והגיע לשיא שנתי של כ-87.6 מיליון דולר. המכירות בישראל בשיעור של 4% מהמכירות.

יהודאי: "ייצרנו תזרים מזומנים של 450 מיליון דולר ב-5 השנים האחרונות מפעילות וזה איפשר לנו לבצע רכישות. החוב נטו 160 מיליון דולר שזה מינוף מאוד נמוך כך שאין לנו צורך לגייס עוד". החברה רשומה בבורסה הראשית בלונדון משנת 2005 ואין לה כוונה להירשם בארה"ב כיוון שיהודאי לא רוצה לדלל את המשקיעים ואין לו צורך באשראי. שווי החברה כבר יותר מ-8 מיליארד שקל.

במסגרת הדוחות הכספיים פרוטרום העריכה שהתוכנית האסטרטגית שלה ל-5 השנים הקרובות תביא להשגת יעד מכירות של לפחות 1.5 מליארד דולר, עם שיעור EBITDA  (רווח לפני ריבית מיסים פחת והפחתות) של מעל 22% בעסקי הליבה עד שנת 2020.

יהודאי: "לגבי התחזית אסביר שיעד המכירות הוא 1 מיליארד דולר בשנת 2016. את היעד של EBITDA על פעילות הליבה כבר השגנו בשנת 2014".

תחילת הדרך בשנת 1933 אז חיים ויצמן שכנע מדענים הולנדים לעלות לישראל ולהפיק תמציות צמחים בפרדסים של עמק החולה. מקור השם של החברה פרי (fruit) וארומה. היום פרוטרום מפעילה 37 אתרי ייצור, 42 מעבדות מחקר ופיתוח ו-73 מרכזי שיווק ומכירות ברחבי העולם. החברה משווקת ומוכרת 31,000 מוצרים ב-150 מדינות ומעסיקה 3,100 עובדים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה קורה עם הפעילות רוסיה - יש משבר כלכלי גדול? "יש ברוסיה 170 מיליון תושבים שממשיכים לאכול ולשתות. הרובל נשחק משמעותית ולכן יש ירידה חדה בייבוא לרוסיה כולל של חמרי גלם. תוסיף לזה פטריוטיות ותקבל שאנו השחקן המשמעותי הגלובאלי ברוסיה. עם זאת מנגד - הייצוא מגרמניה לרוסיה נפגע".

כשיהודאי הגיע לפרוטרום בשנת 1986, מחזור המכירות השנתי של החברה הסתכם בפחות מ-4 מיליון דולר. בעל השליטה ד"ר ג'ון פרבר (90) הציב אותו בתפקיד סמנכ"ל המכירות של החברה ובשנת 1996 הוא מונה לתפקיד המנכ"ל. המפתח לצמיחה - אסטרטגיה מוצלחת של רכישות, 42 חברות בתוך 15 שנה ליתר דיוק.

איך אתה מעריך את היכולת שלכם להמשיך ולבצע רכישות משמעותיות לאור העלייה ברמת המכפילים בעולם, בענף ובכלל? "איפה שיש משמעות אמיתית לעליית המכפילים היא ברכישות הגדולות. אשתקד היו שתי עסקאות גדולות עם מכפילים מאוד גדולים. אנחנו בוחנים רכישות קטנות ובינוניות ושם לא רואים מכפילים כאלה גדולים. יש כאן גם אלמנט של קשרים אישיים והשארת מניות אצל בעלי השליטה הקיימים - אופציה לאפסייד גדול",

האם יתכן תרחיש שבו פרוטרום תמכר לחברה אחרת? "אני לא יכול להגיד לך שזה לא יקרה פעם, אבל זה לא בתוכנית שלנו לשנים הקרובות. נמשיך לייצר ערך משמעותי לבעלי המניות שלנו מצמיחה פנימית ורכישות ויש לנו פייפ-ליין של רכישות עתידיות. אנחנו לא רואים שום סיבה כרגע לשקול מהלך כזה למרות שהשוק מאוד חם וכמעט ולא נשארו יעדים לרכישות בסדר גודל שלנו".

בעולם יש 4 שחקנים עם מחזור שנתי של מעל ל-2.5 מיליארד דולר, 8 חברות עם מחזור של 0.4 עד 1.2 מיליארד דולר ויש בערך 700 חברות קטנות ובינוניות. "יש עוד הרבה בשר להמשך רכישות", מעריך יהודאי. מה לגבי סין? "יש לנו מפעל בשנחאי ובתוך חודשיים נסיים הקמת מפעל גדול וחדש".

הדולר נשחק משמעותית מול השקל ומטבעות אחרים בעולם - מה ההשפעה עליכם? "אנחנו מעדיפים כמובן דולר חזק יותר, אבל עיקר ההשפעה היא לא על הרווחיות כי יש לנו הגנה 'טבעית' בין מטבע המכירה למטבע העלויות. אנחנו מודדים את המנהלים שלנו כל אחד לפי המטבע המקומי שלו".

דיברנו על רכישות - מה לגבי צמיחה אורגנית? בשנה שעברה הייתה צמיחה אורגנית של 6% (מנוטרלת מטבעות ורכישות). בשנת 2010 היינו עם מעל 50% מכירות במערב אירופה וב-4 שנים הרכישות רוב הרכישות במדינות מתפתחות ובארה"ב. הנתח של השווקים המתפתחים עלה, ארה"ב יותר מהכפילה את עצמה והנתח של מערב אירופה ירד מ-52% ל-34%. אנו בחלוקה גיאוגרפית יותר טובה לטובת מדינות עם שיעור צמיחה גבוה".

מה לגבי האופנה של טבעונות/ צמחונות וכולי - האם נכנסתם למשחק החדש? "כל הקטע של בריאות מאוד מתחבר לתפיסת העולם שלנו טבעונות או אורגני והכי חשוב מוצרים טבעיים. היום 70% מהמכירות שלנו זה של מוצרים טבעיים (הרבה יותר מהמתחרים שלנו) ושם אנו משקיעים את רוב הרכישות שלנו. בחודש שעבר ביצענו שלוש רכישות בתחום של מוצרים טבעיים ונכנסנו לתחום של צבעים טבעיים (צומח מעל 10% בשנה) וחיזקנו את התחום של חמרים משמרים למזון: אנטי אוקיסדנטים ואנטי בקטריה. תחומים מאוד מעניינים - הלקוחות שלנו רוצים לא להשתמש במוצרים סינטתיים חמרים כימיקלים משמרים, אלא בחמרים טבעיים".

המניה הרותחת של הבורסה בת"א, פשוט לא עוצרת - מה אומרים האנליסטים?

דוחות פרוטרום פורסמו הבוקר אחרי זינוק של 44% בשנה במניה - מה חושבים האנליסטים?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    תושב הגלבוע 21/03/2015 01:13
    הגב לתגובה זו
    פרוטרום אולי עושה מוצרים טבעיים, אבל במקביל גם מזהמת את הסביבה. חשוב לזכור! שהדירקטור של פרוטרום הוא ג'ון פרבר, שהוא גם הבעלים של תאגיד הכימיקלים הענקי ICC וגם הבעלים של פרוטרום-תעשיות אלקטרוכימיות שפשטה את הרגל אחרי שגרמה לזיהום חמור ביותר בעכו! תחת כהונתו הוטמנה כספית רעילה באדמה ופסולת רעילה ומסוכנת הושלכה לים דרך קבע. והגרוע מכל, עובדים חלו וחלקם אף מתו. אותם בעלים רוצים להקים מפעל חדש בגלבוע, אך תושבי הגלבוע מתנגדים בחריפות ויעשו הכל כדי שחברה שהסביבה והתושבים ממש לא מעניינים אותה, חברה שעברה על החוק כל כך הרבה פעמים וזיהמה את הסביבה בצחנה בלתי נסבלת - לא תקום בגלבוע!!! אולי יש לחברה הזו הרבה כסף אבל אין לה אמינות. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3795993,00.html
  • 4.
    כיל 20/03/2015 13:45
    הגב לתגובה זו
    לעובדים אחרי הבחירות? חחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 3.
    תמכרו זה עלה מספיק. (ל"ת)
    פרוטרום 20/03/2015 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    החברה הזו עושה משהו חוץ מלרכוש? (ל"ת)
    גולש 20/03/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יום א מימושים (ל"ת)
    רוקי 20/03/2015 13:18
    הגב לתגובה זו
  • לא מימושים ולא בטיח זו רק ההתחלה של הנסיקה במניה (ל"ת)
    פרוטי 20/03/2015 19:34
    הגב לתגובה זו
  • עוזי 20/03/2015 19:32
    הגב לתגובה זו
    מנית פרוטרום מכוונת גבוה מאוד לכל מביני ענין ללא ספק היא הולכת להיות מנית השנהמניה טובה וחברה נהדרת לפי כל הפרמטרים בהצלחה לכוווווווווולם
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.