דירוג

הדירוג של בלומברג: הכי יקר לקנות דלק בטורקיה - 9.8 שקל לליטר; היכן ישראל?

האתר דירג את מחיר הדלק והקושי ברכישתו ב-60 מדינות. איפה תעבדו יותר מיום שלם עבור גלון דלק? היכן תשלמו 5 אג' לליטר?
לירן סהר | (7)

אם יש משהו משותף למרבית אוכלוסיית העולם הוא הדאגה מזינוק מחירי מוצרי הבסיס אשר רושש את כיסם של בני מעמד הביניים ומטה, במיוחד במדינות עולם שלישי עם נקודת פתיחה נמוכה משמעותית ממדינות ה-OECD. אחד מהגורמים הישירים והעקיפים לעליית המחירים הוא זינוק מחירי הדלק אשר גורם לרבים לחשוב פעמיים לפני שהם מתניעים את המכונית.

אתר בלומברג ערך השוואה עולמית לרמת מחירי הדלק ב-60 מדינות לפי מחיר הדלק הממוצע ו"הכאב ליד המשאבה", נתון המחשב את כוח הקנייה הנחוץ לרכישת גלון של דלק. בפקיסטן הכי קשה לרכוש דלק והפקיסטני הממוצע מוציא שכר של יותר מיום עבודה שלם על גלון דלק (3.78 ליטר).

האבסורד הנורבגי

המדינה היקרה ביותר לרכישת דלק היא טורקיה בה ליטר דלק עולה 2.64 דולר (9.76 שקל) והיא מדורגת במקום השביעי בקושי הרכישה. במקום השני מדורגת נורבגיה, סוג של אבסורד בהתחשב בכך שמדובר במדינה עתירת משאבי אנרגיה. מחיר ליטר דלק במדינה עולה 2.54 דולר (9.36 שקל), אולם מאחר והשכר במדינה הוא בין הגבוהים בעולם, היא מדורגת במקום ה-51 במדד קושי הרכישה.

הולנד מדורגת במקום השלישי עם מחיר של 2.4 דולר לליטר (8.86 שקל), ובמקום ה-40 בדירוג קושי הרכישה, גם ככה ההולנדים מעדיפים לרכוב על אופניים. במקום הרביעי נמצאת איטליה עם מחיר של 2.35 דולר לליטר (8.67 שקל לליטר) ובמקום ה-31 בדירוג קושי הרכישה. האיטלקים מוציאים בשבוע כ-142 דולר לתדלוק רכבם (כ-524 שקל), סכום השווה לצריכה השבועית על אוכל. פורטוגל סוגרת את החמישייה הפותחת עם מחיר של 2.33 דולר לליטר (8.6 שקל), אך במקום ה-17 בדירוג קושי הרכישה.

בין ה-20 היקרות ביותר

והיכן ממוקמת ישראל? במקום ה-17 עם מחיר של 2.03 דולר לליטר (7.49 שקל) לפי האתר ובמקום ה-34 בדירוג קושי הרכישה. בבלומברג מציינים את מחירי הדלק כאחד הגורמים הבולטים להתפרצותה של המחאה החברתית בקיץ 2011. מהנתונים עולה כי הישראלי מוציא 8.5% מהכנסתו היומית לרכישת גלון דלק (3.78 ליטר), הכנסה המסתכמת בממוצע ב-90 דולר ליום (כ-332 שקל).

ארצות הברית, שנחשבת לזולה ביותר במערב, מדורגת במקום ה-52 מתוך 62 עם מחיר של 87 סנט לליטר (3.21 שקל), ועם מס של 15% בלבד זולה בכ-2.7 שקל לליטר ביחס לממוצע כלל המדינות. בדירוג קושי הרכישה נמצאת ארצות הברית במקום ה-56.

סבסוד נרחב במצרים

והיכן הכי זול לתדלק? קרב 5 המדינות הזולות ביותר, 4 נחשבות למעצמות נפט עולמיות - המדינה החמישית הזולה ביותר היא איחוד האמירויות הערביות עם מחיר של 47 סנט לליטר (1.73 שקל) ומקום 57 בדירוג קושי הרכישה. במקום הרביעי נמצאת מצרים, אשר אינה נחשבת למעצמת נפט עם מחיר של 30 סנט לליטר (1.1 שקל) הנובע מסבסוד נרחב של הממשלה. המדינה הענייה מדורגת במקום ה-26 בדירוג קושי הרכישה.

כווית מדורגת במקום השלישי בקרב המדינות הזולות ביותר עם מחיר של 21 סנט לליטר (77 אגורות) ובמקום ה-59 בדירוג הקושי. ערב הסעודית מדורגת במקום השני עם מחיר של 12 סנט לליטר (44 אגורות) ובמקום ה-58 בדירוג רמת הקושי. המדינה הזולה ביותר ובמקום הנמוך ביותר ברמת קושי הרכישה היא ונצואלה עם מחיר מצחיק של 1.5 סנט לליטר (כ-5 אגורות).

כתבות מעניינות נוספות:

בועה שמתפוצצת? לפי הלמ"ס - מחירי דירות 4.5 חדרים בת"א ירדו 13% ב-Q4

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אין אמת בכתבה 17/02/2013 20:44
    הגב לתגובה זו
    הכלילו במחיר ליטר דלק את מס הבלו - מחיר המהווה כ-35 אחוז ממחיר הדלק ... בהמשך לכתבה תעשו כתבה אמיתית יותר - מחיר חבית דלק הוא כ-100 דולר לחבית ... בחבית יש 150 או 200 ליטר ... מכאן מגלים כמה באמת משלמים על מחיר ליטר דלק ... ולמחיר הזה מוסיפים מע"מ , הוצאות שיווק של חברות הדלק , מלאי תפעול וביטוח ... ולא לשכוח - מיסוי ממשלתי - מס הבלו המנפח ישירות את ארנקם של ממשלתנו ...
  • זבל לבן 18/02/2013 10:21
    הגב לתגובה זו
    אכן בישראל ישנו מס על מס במחיר הדלק (מס על הבלו של 35% ובמחיר הסופי בעת התדלוק מוסיפים גם מע"מ, דהיינו כפל מס על אותו מוצר). המדינה מייצרת הכנסה של מיליארדים למדינה משחיטת העסקים והמתדלקי המכוניות.
  • 5.
    למה לא ונצואלה? (ל"ת)
    מה קשור 17/02/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברק 17/02/2013 16:40
    הגב לתגובה זו
    ממסים את הדלק במידה נכבדת של מיסים. כניראה שהאוצר מעדיף שהתעשיה תעבור לסין וגם החקלאות. ושכול המובטלים החדשים יקבלו קיצבה על חשבון המיסים של מעמד הביניים וכך למעשה תושג צמיכה שלילית ואז כל העשירים יעזבו את המדינה (לא בגלל המיסים כי הם ממילא לא משלמים הרבה מס). זו התוכנית הסודית של האוצר להשמדת מדינת ישראל. הם יודעים שיותר משתלם כלכלית לסגור את המדינה ולתת אותה לערבים וכול היהודים יצטרכו לבקש מקלט מדיני באירופה וארה"ב.
  • 3.
    תושב ביבילנד 17/02/2013 16:30
    הגב לתגובה זו
    כמה שנים אפשר לינסוע רק על דלק=למיסים
  • 2.
    שווה לנסוע לסיני לתדלק לחזור למרכז. (ל"ת)
    אנונימי 17/02/2013 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    o.k. 17/02/2013 16:02
    הגב לתגובה זו
    שיספרו סיפורים לסבתא מחיר הדלק גבוהה בארץ יותר מכל המדינותבעולם פה משלמים עבורהדלק וגם משלמים במשכורת דמי שימוש ברכב
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות
ראיון

“המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”

אנליסט הנדל״ן זיו בן אלי מסביר מדוע המחצית השנייה נפתחה בחולשה חריגה בשוק המגורים, איך ה׳מידל-מרקט׳ בתל אביב נשאר תקוע, למה ריטים למגורים נסחרים מתחת להון - ואילו מניות עדיין מציגות אפסייד למרות הסביבה המאתגרת


צלי אהרון |

מצד אחד האטה כבדה בשוק המגורים, שניכרת כמעט בכל נתון, ומצד שני תמחור מעניין במספר מניות נדל״ן, כולל יזמיות ומניב בחו״ל, שאולי מציגות הזדמנויות למרות תנאי המאקרו המכבידים. השנה הנוכחית נפתחה תחת אותן ההשפעות שכבר ליוו את השוק ב-2024: ריבית גבוהה, אי-ודאות כלכלית ומדינית בעקבות המלחמה, תקנות מימון מחמירות שהוציא בנק ישראל במרץ האחרון וירידה חדה בכמות העסקאות שמורגשת היטב גם בסקירת הכלכלן הראשי באוצר וגם בנתוני למ״ס. עם זאת, חברות רבות מציגות עדיין יציבות, ולעיתים אפילו המשך ביקושים במקטעים ספציפיים. 

אחת התופעות הבולטות במחצית הראשונה של השנה היתה הירידה הדרמטית במכירות הדירות, לא מדובר על תופעה של גורם אחד בלבד אלא של כמה תהליכים שהתרחשו כמעט במקביל. העלאת המע"מ בנובמבר האחרון הביאה להקדמת עסקות לסוף 2024 ופגעה ברבעון הראשון של 2025; הגבלות המימון החדשות של בנק ישראל על מבצעי המימון של הקבלנים האטו את קצב השיווק; והעימות הביטחוני מול איראן במבצע ׳עם כלביא׳ ביוני האחרון הוביל לסגירת אתרי בנייה ולבלימת עסקאות. 

גם סביבת הריבית הגבוהה ממשיכה להכביד על רוכשי הדירות, שמתקשים לסגור פערים בין הון עצמי למשכנתא גבוהה. אבל לצד תמונה זו, דוחות הרבעון השני של חברות הבנייה מגלים כי ברבעון השלישי נרשמה התעוררות מסוימת במכירות - בעיקר בפרויקטים בפריפריה או כאלה שנהנים ממבצעי מימון. הדוחות שפורסמו לרבעון השלישי רחוקים מלהיות חזקים, אך הם גם לא מבטאים חולשה לעומת רבעון קודם, אלא מגמה של עלייה קלה במכירות.  

כל זה כשבמקביל, שוק הנדל״ן המניב שומר על יציבות יחסית, כאשר בולטים מגזרי הלוגיסטיקה והתעשייה, בעוד שוק המשרדים מציג פער חד: ביקושים גבוהים בתל אביב, לעומת קושי משמעותי לסגור עסקאות מחוץ לה. 

בשיחה עם זיו עין אלי, אנליסט הנדל״ן של IBI, שמלווה את התחום לאורך שנים ומנתח את הדוחות מסביר עין אלי איפה עומד שוק המגורים כיום, והאם יש מניות מומלצות בתחום? 

מה בעצם הביא לירידה החדה במכירות הדירות במחצית הראשונה של השנה? 

אלדד צינמן
צילום: יחצ
דוחות

מור גמל ופנסיה: צמיחה בהכנסות אבל הרווח כמעט לא עלה

למרות עלייה של כ-22% בהכנסות ברבעון השלישי, הרווח הנקי של מור גמל ופנסיה עלה בכ-4% בלבד; ההוצאות הכוללות קפצו ב-23%, בין היתר בשל גידול בעמלות סוכנים, עלייה בהוצאות שכר והוצאה מבוססת מניות של כ-6.3 מיליון שקל, מה ששחק כמעט את כל הגידול בשורה העליונה

תמיר חכמוף |

מור גמל ופנסיה מור גמל פנסיה -1.25%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025 המצביעים על המשך צמיחה בהכנסות, אך השורה התחתונה נותרה כמעט ללא שינוי.

הכנסות החברה, בניהולו של אלדד צינמן, מנכ"ל מור גמל ופנסיה, עמדו ברבעון השלישי של 2025 עמדו על כ-171.2 מיליון שקל, עליה של כ-22% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות מקורה בעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, לאור פעילותה של חטיבת הלקוחות וערוצי הפצה שמנוהלת על ידי אורי קיסוס, משנה בכיר למנכ"ל מור השקעות, אשר מאפשרת לכלל חברות הקבוצה ליהנות מסינרגיה בפעילותן.

נכון ל-13 בנובמבר 2025 היקף הנכסים המנוהלים על ידי מור גמל ופנסיה עמד על כ-117 מיליארד שקל, צמיחה של כ-34% מתחילת שנת 2025. מתוך סך היקף הנכסים, כ-15.5 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות הפנסיה שהחלו את פעילותן בחודש מאי 2022. החברה עדכנה בדוחות כי פעילות הפנסיה צפויה להגיע לאיזון במהלך שנת 2027.

עם זאת, ההוצאות עלו משמעותית. עמלות הוצאות שיווק ורכישה עלו לכ-64.5 מיליון שקל לעומת 66.5 מיליון שקל, והוצאות הנהלה וכלליות עלו לכ-52.8 מיליון שקל לעומת 45.9 מיליון שקל אשתקד. העלייה נובעת בין היתר מהוצאות גבוהות לעמלות סוכנים, גידול בהוצאות שכר והוצאה גדולה מבוססת מניות בגובה של כ-6.3 מיליון שקל. כולל הוצאות מימון (שרשמו ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל), סך ההוצאות עמד על 141.2 מיליון שקל לעומת 114.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה של 23% ששחקה את מרבית הגידול בהכנסות.

הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2025 עמד על 18.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-4% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון שקל, אשר מצטרפים ל-39 מיליון שקל שחולקו השנה.

נתונים נוספים

מעבר לעלייה בהכנסות, הדוח של מור גמל ופנסיה מציג תמונה חיובית של המשך התרחבות בקצב מהיר: מספר העמיתים הכולל חצה את רף המיליון והגיע ליותר מ-1.01 מיליון חשבונות, גידול חד של כמעט 180 אלף עמיתים בתוך שנה. הצמיחה הזו נובעת מהרחבת הפעילות בכל הערוצים, ומורגשת היטב גם בהיקף הנכסים, שעמד בסוף הרבעון על כ-112.9 מיליארד שקלים, ובתאריך העדכני אף טיפס ל-117 מיליארד. מדובר בזינוק של כ-34% מתחילת השנה, שהגיע משילוב של צבירות נטו גבוהות ותשואות חיוביות בשוק.