מטוס של אירופלוט התרסק ברוסיה, 41 אנשים נהרגו
מטוס של חברת התעופה הרוסית אירופלוט ביצע אתמול (א') נחיתת חירום בשדה התעופה שרמטייבו במוסקבה, ועלה בלהבות. 41 אנשים נהרגו כתוצאה מהאסון.
על פי הדיווח, בטיסה SU1492 למורמנסק התפתחה שריפה במנוע לאחר מספר בעיות טכניות, דבר שהכריח את צוות הטיסה להסתובב חזרה למוסקבה אמר הבוקר באירופלוט בהצהרתם. המטוס, ו-73 הנוסעים וחמשת אנשי צוות שעליו, ביצע נחיתה קשה שלאחריה פרצה שריפה, נמסר משדה התעופה באתר האינטרנט שלו.
ארופלוט פירסמה באתר האינטרנט שלה רשימה של 33 ניצולים, ביניהם חמישה שאושפזו. הרשימה לא הושלמה ותעודכן ככל שיצטבר מידע חדש, כך נמסר בהודעת החברה שפורסמה הבוקר. ועדת החקירה של המדינה אישרה את מספר ההרוגים בהצהרה באתר האינטרנט שלה.
על רקע האירוע, מניית אירופלוט ירדה עד 4.1% בתחילת המסחר במוסקבה הבוקר, הירידה החדה ביותר במניה מזה חמישה חודשים.
על פי הנתונים, המטוס טס בפעם הראשונה בחודש יוני 2017, ונמסר לחברת התעופה שלושה חודשים לאחר מכן. יצרנית המטוס, סוחוי סופרג'ט, מתחרה למעשה ביצרנים זרים כגון בומברדיאר הקנדית ואמברייאר הברזיליאית, אך המטוס האזרחי הרוסי סופג דרך קבע ביקורות נוקבות על חוסר מהימנות מצד חברות תעופה מסחריות מ"אינטג'ט" המקסיקנית ועד ל"יאקוטיה" של רוסיה, וזאת בעקבות תקלות טכניות ובעיות תחזוקה חוזרות ונשנות.
חברת אירופלוט סבלה מ-12 אירועי בטיחות לפחות ב-27 השנים האחרונות לפני האסון האחרון.
מחיר הפלדיום ממשיך לזנק, ועכשיו מגיעות האזהרות מפני בועה
"ישנם יותר ויותר סימנים להיווצרות בועה". הזהירו הבוקר בקומרזבנק. ג'וני טבס, אסטרטגית UBS, הוסיפה ואמרה כי היא צופה צניחה עמוקה במחיר המתכת, גם כשהקולות בשוק מדברים כעת על פוטנציאל המתכת להגיע למחיר של 2,000 דולר.
הדוחות בדרך
המשקיעים נושאים כעת עיניהם לעדכוני התחזיות מפי היצרנים העולמיים המובילים, שצפויים לדווח השבוע על תוצאותיהן הכספיות לרבעון הרביעי. חברת אימפליה פלטינום צפויה לפרסם ביום חמישי הקרוב, וחברת נורליסק ניקל הרוסית צפויה לדווח ביום שלישי הקרוב. מניות שתי החברות זינקו השנה בחדות.
אנגלו אמריקן פלטינום, שהכריזה בשבוע שעבר על הדיבידנד הגדול ביותר שלה מאז 2008, אמרה כי היא מצפה ששלושת המתכות הגדולות של משפחת הפלטינה - כולל רודיום - יהיו בגירעון משולב שוב ב-2019, וזאת כאשר הביקוש מתעשיית הרכב צפוי לגדול, ללא קשר אפילו לכמות מכירות הרכבים, וזאת בשל צמיחת גודל הרכב הממוצע והידוק חוקי הפליטות.
יותר מ-80% מהפלדיום מגיע כתוצר לוואי של כריית ניקל ברוסיה וכריית פלטינה בדרום אפריקה, כך שהאספקה תלויה ברמת החילוץ ממינרלים אחרים. התכנותם של תחליפי פלדיום גם היא לא ריאלית נכון לכעת, כאשר מחקרים הוכיחו כי יש צורך בהתקדמות טכנולוגית לפני שאלו יוכלו להתאים לביצועים של ממירים קטליטיים מבוססי פלדיום, כך על פי ג'ונסון מתיי פלק, המייצר את המכשירים.
"הריצה האחרונה של מחיר הפלדיום מקבלת דחיפה נוספת על ידי שביתה מתוכננת בדרום אפריקה", אומר גאווין ונדט, אנליסט משאבים בכיר ב- MineLife Pty. "משתמשי הקצה והסוחרים מודאגים יותר ויותר מההיצע. חשוב לציין, כי לעלייה של מחיר הפלדיום יש פחות קשר לגורמים ספקולטיביים לטווח קצר, והיא מבוססת על חוסר איזון בסיסי בשוק של היצע וביקוש".
ביינתים, במתכות האחרות, הזהב נותר ללא שינוי מהותי, והפלטיניום עלה ב-0.8% ל-860.05 דולר לאונקיה - רמת המחיר הגבוהה ביותר מאז נובמבר. הריצה של הפלדיום הייתה חזקה כל כך, שלאחר שנסחרה באותו מחיר כמו הזהב בדצמבר, היא נסחרת כעת במעל 200 דולר לאונקיה יקר יותר.