דואר ישראל
צילום: מורן ישעיהו

הפרטת הדואר - הושלמה המכירה, איך יראה בנק הדואר אחרי ההפרטה?

איציק יצחקי | (5)

משרד התקשורת מודיע כי הפרטת דואר ישראל הגיעה לסיומה: שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בירך את קבוצת מילגם: "אני מברך את מילגם על השלמת הפרטת הדואר באופן סופי. פעלנו רבות כדי שההפרטה תושלם בהקדם האפשרי, לטובת פתיחת השוק לתחרות אמיתית, והיום זה קורה. בטוחני שהזוכה יביא עימו הנהלה חדשה, גישה חדשה ובעיקר שירות איכותי ומהיר יותר לטובת אזרחי ישראל. משרד התקשורת ימשיך לוודא את קיום חובות הרישיון של חברת הדואר על מנת להבטיח שהפריפריה והאוכלוסיות השונות לא יפגעו. בהצלחה גם לעובדים בראשות יו״ר הוועד שמעון פרגון, שיחד עם ההנהלה החדשה יובילו את החברה לקדמת הבמה באיכות ובשירות."

 

דואר ישראל נקלע למשבר פיננסי מס׳ פעמים מאז שנת 2006, תוך פגיעה קשה בשירות לציבור. כדי לייעל את השירות לציבור, משרד התקשורת עדכן את הרגולציה על חברת הדואר ושוק הדואר ובכלל כך הביא לפתיחת תחום הדואר לתחרות, מתן חופש פעולה לחברת הדואר לספק שירותים חדשים ולהתאים את מתכונת מתן השירותים לעידן הדיגיטלי. לצד זאת, הוחלט על הפרטת הדואר שכעת הושלמה, והצפי הוא כי המעבר לידיים פרטיות יוביל להתייעלות החברה ולשיפור השירות לציבור.

 

הפרטת הדואר - שאלות ותשובות

מהו הרקע להפרטת דואר ישראל?

דואר ישראל, שהוקם כחברה ממשלתית, התמודד בשנים האחרונות עם קשיים כלכליים ותפעוליים, כולל הפסדים כספיים, ירידה בביקוש לשירותי דואר מסורתיים ועלייה בתחרות מצד חברות פרטיות. כדי להתמודד עם אתגרים אלו, הממשלה החליטה על הפרטת החברה במטרה לייעל את פעילותה ולשפר את השירות לציבור.

מי רכש את דואר ישראל ובאיזה סכום?

במאי 2024, ועדת הכספים של הכנסת אישרה את מתווה ההפרטה של דואר ישראל, הכולל מכירת 100% ממניות החברה למשקיע פרטי. הצפי היה שהעסקה תושלם עד סוף הרבעון השני של 2024, עם העברת התמורה והמניות לרוכש. עם זאת, נכון לנובמבר 2024, לא פורסם מידע רשמי על זהות הרוכש או סכום העסקה הסופי.

מהו היקף העסקים של דואר ישראל?

בשנת 2023, דואר ישראל רשמה הכנסות של כ-1.623 מיליארד ש"ח ורווח תפעולי של כ-252 מיליון ש"ח, זאת לעומת הכנסות של 1.532 מיליארד ש"ח והפסד תפעולי של כ-977 מיליון ש"ח בשנת 2022. החברה מעסיקה כ-4,000 עובדים ומספקת מגוון שירותי דואר, לוגיסטיקה ושירותים פיננסיים.

כיצד תשפיע ההפרטה על עובדי דואר ישראל?

במסגרת תהליך ההפרטה, נחתם הסכם הבראה הכולל פרישת 1,050 עובדים בשתי פעימות. ההסכם נחתם בספטמבר 2022, והעובדים שותפים מלאים לתהליך ההפרטה ותומכים בו. ההסכם נועד להבטיח את זכויות העובדים ולסייע בהבראת החברה.

מהן ההשלכות על שירותי הדואר לציבור?

הרגולציה שחלה על דואר ישראל תמשיך לחול גם לאחר ההפרטה, בהתאם לחוק הדואר. המשמעות היא שהפריסה של הסניפים, כללי השירות וההנחות לזכאים יישארו ללא שינוי. הממשלה מצפה שההפרטה תביא לשיפור השירותים, במיוחד באזורים פריפריאליים ובקרב אוכלוסיות הזקוקות לשירותי הדואר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

האם צפויה סגירת סניפים בעקבות ההפרטה?

במהלך הדיונים על ההפרטה, עלו חששות לגבי סגירת סניפים, במיוחד בפריפריה. עם זאת, נציגי הדואר והממשלה ציינו כי הצפי הוא שההתכנות העסקית עבור גורם פרטי תביא דווקא לשיפור המצב באזורים אלו, והרגולציה תמשיך להבטיח פריסה נאותה של סניפים.

כיצד תשפיע ההפרטה על סוכני הדואר?

הרפורמה לא צפויה לפגוע בסוכני הדואר, ואף ייתכן שיפור בכדאיות הכלכלית שלהם. ההפרטה נועדה לייעל את השירותים ולשפר את התנאים עבור כל הגורמים המעורבים, כולל הסוכנים.

מהן התחזיות הכלכליות לאחר ההפרטה?

הממשלה מצפה שההפרטה תביא לשיפור השירותים, לייעול תפעולי ולהפחתת ההפסדים הכספיים של החברה. בנוסף, חלק מתקבולי ההפרטה יוזרמו בחזרה לחברה לצורכי שיפור השירות, במיוחד באזורים פריפריאליים.

כיצד תתבצע הפיקוח על דואר ישראל לאחר ההפרטה?

הרגולציה הקיימת תמשיך לחול על החברה גם לאחר ההפרטה, עם פיקוח של משרד התקשורת ורשויות נוספות. צווי האינטרסים מעגנים את הפיקוח ומאפשרים לרשויות להתערב במידת הצורך כדי להבטיח את טובת הציבור.

מהן התגובות הציבוריות להפרטה?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהווית 15/11/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
    רק הפריע להפרטה, הנאלח.
  • 3.
    אליהו 15/11/2024 09:01
    הגב לתגובה זו
    אני חמוד מאוד
  • 2.
    יצחק השרירי 15/11/2024 08:55
    הגב לתגובה זו
    כמה בכירים מסתובבים בלי מעש הוצאות מיקור חוץ בשמיים . יועצים ועובדי מחשב עושקים את קופת הדואר , ברז דולף של הוצאות של עשרות מליונים .
  • 1.
    זכי 14/11/2024 19:31
    הגב לתגובה זו
    כדי להרוויח כמנ שקלים צריכים לשלוח הבייתה 2000 עובדים .
  • רביד 14/11/2024 20:52
    הגב לתגובה זו
    הדואר זה בור של הוצאות , 200 בכירים פוליטיים שעושקים את הקופה ועושים רק נזק להעיף את כולם
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.