דואר ישראל
צילום: מורן ישעיהו

הפרטת הדואר - הושלמה המכירה, איך יראה בנק הדואר אחרי ההפרטה?

איציק יצחקי | (5)

משרד התקשורת מודיע כי הפרטת דואר ישראל הגיעה לסיומה: שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בירך את קבוצת מילגם: "אני מברך את מילגם על השלמת הפרטת הדואר באופן סופי. פעלנו רבות כדי שההפרטה תושלם בהקדם האפשרי, לטובת פתיחת השוק לתחרות אמיתית, והיום זה קורה. בטוחני שהזוכה יביא עימו הנהלה חדשה, גישה חדשה ובעיקר שירות איכותי ומהיר יותר לטובת אזרחי ישראל. משרד התקשורת ימשיך לוודא את קיום חובות הרישיון של חברת הדואר על מנת להבטיח שהפריפריה והאוכלוסיות השונות לא יפגעו. בהצלחה גם לעובדים בראשות יו״ר הוועד שמעון פרגון, שיחד עם ההנהלה החדשה יובילו את החברה לקדמת הבמה באיכות ובשירות."

 

דואר ישראל נקלע למשבר פיננסי מס׳ פעמים מאז שנת 2006, תוך פגיעה קשה בשירות לציבור. כדי לייעל את השירות לציבור, משרד התקשורת עדכן את הרגולציה על חברת הדואר ושוק הדואר ובכלל כך הביא לפתיחת תחום הדואר לתחרות, מתן חופש פעולה לחברת הדואר לספק שירותים חדשים ולהתאים את מתכונת מתן השירותים לעידן הדיגיטלי. לצד זאת, הוחלט על הפרטת הדואר שכעת הושלמה, והצפי הוא כי המעבר לידיים פרטיות יוביל להתייעלות החברה ולשיפור השירות לציבור.

 

הפרטת הדואר - שאלות ותשובות

מהו הרקע להפרטת דואר ישראל?

דואר ישראל, שהוקם כחברה ממשלתית, התמודד בשנים האחרונות עם קשיים כלכליים ותפעוליים, כולל הפסדים כספיים, ירידה בביקוש לשירותי דואר מסורתיים ועלייה בתחרות מצד חברות פרטיות. כדי להתמודד עם אתגרים אלו, הממשלה החליטה על הפרטת החברה במטרה לייעל את פעילותה ולשפר את השירות לציבור.

מי רכש את דואר ישראל ובאיזה סכום?

במאי 2024, ועדת הכספים של הכנסת אישרה את מתווה ההפרטה של דואר ישראל, הכולל מכירת 100% ממניות החברה למשקיע פרטי. הצפי היה שהעסקה תושלם עד סוף הרבעון השני של 2024, עם העברת התמורה והמניות לרוכש. עם זאת, נכון לנובמבר 2024, לא פורסם מידע רשמי על זהות הרוכש או סכום העסקה הסופי.

מהו היקף העסקים של דואר ישראל?

בשנת 2023, דואר ישראל רשמה הכנסות של כ-1.623 מיליארד ש"ח ורווח תפעולי של כ-252 מיליון ש"ח, זאת לעומת הכנסות של 1.532 מיליארד ש"ח והפסד תפעולי של כ-977 מיליון ש"ח בשנת 2022. החברה מעסיקה כ-4,000 עובדים ומספקת מגוון שירותי דואר, לוגיסטיקה ושירותים פיננסיים.

כיצד תשפיע ההפרטה על עובדי דואר ישראל?

במסגרת תהליך ההפרטה, נחתם הסכם הבראה הכולל פרישת 1,050 עובדים בשתי פעימות. ההסכם נחתם בספטמבר 2022, והעובדים שותפים מלאים לתהליך ההפרטה ותומכים בו. ההסכם נועד להבטיח את זכויות העובדים ולסייע בהבראת החברה.

מהן ההשלכות על שירותי הדואר לציבור?

הרגולציה שחלה על דואר ישראל תמשיך לחול גם לאחר ההפרטה, בהתאם לחוק הדואר. המשמעות היא שהפריסה של הסניפים, כללי השירות וההנחות לזכאים יישארו ללא שינוי. הממשלה מצפה שההפרטה תביא לשיפור השירותים, במיוחד באזורים פריפריאליים ובקרב אוכלוסיות הזקוקות לשירותי הדואר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

האם צפויה סגירת סניפים בעקבות ההפרטה?

במהלך הדיונים על ההפרטה, עלו חששות לגבי סגירת סניפים, במיוחד בפריפריה. עם זאת, נציגי הדואר והממשלה ציינו כי הצפי הוא שההתכנות העסקית עבור גורם פרטי תביא דווקא לשיפור המצב באזורים אלו, והרגולציה תמשיך להבטיח פריסה נאותה של סניפים.

כיצד תשפיע ההפרטה על סוכני הדואר?

הרפורמה לא צפויה לפגוע בסוכני הדואר, ואף ייתכן שיפור בכדאיות הכלכלית שלהם. ההפרטה נועדה לייעל את השירותים ולשפר את התנאים עבור כל הגורמים המעורבים, כולל הסוכנים.

מהן התחזיות הכלכליות לאחר ההפרטה?

הממשלה מצפה שההפרטה תביא לשיפור השירותים, לייעול תפעולי ולהפחתת ההפסדים הכספיים של החברה. בנוסף, חלק מתקבולי ההפרטה יוזרמו בחזרה לחברה לצורכי שיפור השירות, במיוחד באזורים פריפריאליים.

כיצד תתבצע הפיקוח על דואר ישראל לאחר ההפרטה?

הרגולציה הקיימת תמשיך לחול על החברה גם לאחר ההפרטה, עם פיקוח של משרד התקשורת ורשויות נוספות. צווי האינטרסים מעגנים את הפיקוח ומאפשרים לרשויות להתערב במידת הצורך כדי להבטיח את טובת הציבור.

מהן התגובות הציבוריות להפרטה?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהווית 15/11/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
    רק הפריע להפרטה, הנאלח.
  • 3.
    אליהו 15/11/2024 09:01
    הגב לתגובה זו
    אני חמוד מאוד
  • 2.
    יצחק השרירי 15/11/2024 08:55
    הגב לתגובה זו
    כמה בכירים מסתובבים בלי מעש הוצאות מיקור חוץ בשמיים . יועצים ועובדי מחשב עושקים את קופת הדואר , ברז דולף של הוצאות של עשרות מליונים .
  • 1.
    זכי 14/11/2024 19:31
    הגב לתגובה זו
    כדי להרוויח כמנ שקלים צריכים לשלוח הבייתה 2000 עובדים .
  • רביד 14/11/2024 20:52
    הגב לתגובה זו
    הדואר זה בור של הוצאות , 200 בכירים פוליטיים שעושקים את הקופה ועושים רק נזק להעיף את כולם
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.37%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״