הפנייה, התחקיר והסערה: כך נולדה "פרשת ליאור שליין"
הכתבה הנרחבת על ליאור שליין שהצליחה להסעיר את הברנז'ה בסוף השבוע, ממשיכה לספק כותרות גם היום (יום א'), 3 ימים לאחר מכן. כזכור, בכתבת התחקיר של יאנה פבזנר בשן שפורסמה ביום חמישי האחרון במגזין mako, עלו טענות להתעמרות לכאורה של שליין בעובדים בתכניות השונות אותן הוביל לאורך השנים, כגון גב האומה ומצב האומה. בכתבה שהפכה לוויראלית בברנז'ה וגם בקרב חוגי ימין שנהנו בעקבות כך לחבוט בו, נטען בין היתר כי שליין נהג ללעוג על עובדים, זרק כיסאות באולפן ואף השליך המבורגר על מפיקה.
שליין הכחיש את הדברים, טען לנקמה של קשת בו - בעקבות קטע בתכניתו בו דיבר על האווירה הבעייתית במשרדי הזכיינית כלפי נשים על רקע פרשת אלכס גלעדי - שהחלה מיד עם שידור המערכון. ואולם אייס חושף כעת תכתובת שמצביעה על כך שהעבודה על "תחקיר שליין" החלה עוד לפני שידור המערכון עצמו במוצ"ש של 11 בנובמבר.
אבל נחזור רגע לפוסט של שליין בעקבות התחקיר במגזין mako. הוא הכחיש את הטענות נגדו וייחס את כל התחקיר - אליו התראיינו לדברי גורמים ב-mako עשרות אנשים - כפעולת תגמול של קשת בעקבות קטע שביצע לאחרונה בתכניתו שלו על האווירה במשרדי קשת כלפי נשים, על רקע תלונות של נשים נגד יו"ר החברה אלכס גלעדי, שיצא לחופשה עד לסיום הבירור בעניינו.
שליין: עשרות אנשים קיבלו פניות – רק שיטנפו עליי
"במוצ"ש 11 בנובמבר, בעקבות פרשת אלכס גלעדי, מתחנו ב'גב האומה' ביקורת על הנעשה בשידורי קשת. על סביבת העבודה הפוגענית כלפי נשים, על הביזוי של נשים בתכניות שונות", כתב שליין בפוסט. "למחרת בבוקר עשרות אנשים שעובדים ועבדו לצדי, לאורך 14 שנות עבודתי בטלוויזיה, קיבלו פניות מכתבת mako, אתר האינטרנט של קשת. הכתבת ביקשה מהם, בעל פה ובכתב, לספר לה כל דבר שלילי שראו אי פעם בסביבת העבודה שלי, תוך הבטחה שיצוטטו בעילום שם והיא תשנה כל פרט שעלול לחשוף את זהותם, 'כולל התפקיד, המגדר, כל מה שצריך'. רק שיטנפו. היום, אחרי שבועיים וחצי של תחקיר מאומץ, פורסמה הכתבה".
הפוסט של שליין בעקבות התחקיר עליו
בהמשך כתב שליין "לאורך 14 שנה, בהן הייתי אחראי לשידור מאות רבות של תכניות, כמגיש וכעורך ראשי, היו מעט רגעים בהם איבדתי את קור רוחי. בינם לבין הנאמר בכתבה אין קשר. במקרים הבודדים בהם היה צורך, התנצלתי על כך מידית. בכל מקרה, בתקופה זו, בה מתפרסמים מדי יום דברים איומים שאנשים מפורסמים עשו, ונחשפים הפערים בין תדמיתם הציבורית לבין מי שהם באמת, אני מבין את הרצון של קשת ו-mako לנקום בי ולמצוא עלי סיפורים כאלה, ומתנצל על כך שלא סיפקתי את הסחורה. מצד שני, אחרי שלא מצאו סיפורים, היו יכולים לגנוז את הכתבה במקום להמציא עלי סיפורים כאלה, במסווה של לוחמים אמיצים ומוסריים למען סביבת עבודה נעימה ובטוחה. אנשים שגרים בבית מזכוכית, שלא יסתובבו עם חלוק פתוח".
גם בערוץ עשר נעמדו על הרגליים האחוריות, והגנו על הטאלנט שלהם: "מהכתבה נובע ריח רע של סגירת חשבונות מצד קשת נגד ערוץ עשר".
באופן יוצא דופן, ב-mako בחרו להגיב לדבריו של שליין, בתגובה רגילה בפוסט עצמו. שם כתבו: "תמיד מפתיע לראות איך מי שמבקר את כולם כל הזמן לא מסוגל להכיל ביקורת. תסתכל רגע במראה ותשאל את עצמך למה כל כך הרבה עובדים, יותר מ-20, ובעיקר זוטרים, שיתפו אותנו בכאב בסיפורים על ההתנהגות שלך. אתה יכול לכעוס ולהאשים את כולם, ולהאמין שרודפים דווקא אותך (קצת כמו הפוליטיקאים שאתה ואנחנו יורדים עליהם). אבל תעשה לעצמך טובה ונסה להקשיב לקולות. זה מומלץ לכולם, ובעיקר לך ולנו שעובדים בתקשורת. ובפעם הבאה שיבוא לך לרדת עלינו, לך על זה".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
קינספל לכתבת: שליין אכזר, ואני רוצה לחשוף אותו
אז איך נולד התחקיר? לאחרונה זכה עופר קניספל, שהיה תסריטאי ב'גב האומה', בתביעה שהגיש נגד הפקת התכנית, במסגרת פשרה בין הצדדים. לקניספל הייתה בטן מלאה על שליין עצמו, והוא החליט לפנות לפבזנר בשן ולספר לה על מאחורי הקלעים בתכניותיו של שליין. ההתכתבות נולדה כשבוע לפני ששודר המערכון, והמשיכה באותו יום בו הוא שודר, אבל כמה שעות לפני כן.
קניספל שאל את פבזנר בשן אם היא בקשרי ידידות עם שליין, וכשענתה שלא, כתב: "לפני כחודשיים הסתיימה בפשרה תביעה שלי נגד חברת ההפקה של גב האומה. קיבלתי די הרבה כסף. האיש מתעלל בעובדים באופן שהופך את שרה נתניהו למעסיק מצטיין. הוא איש אכזר באופן יוצא דופן ואני רוצה לחשוף אותו. שום פגיעה מינית, מצד שני רמיסה בלתי תאמן בכולם ללא הבדלי מגדר, כולל אלימות. חפצים עפים".
הפוסט הראשון של עופר קניספל על שליין
אלה היו הניצנים לתחקיר של פבזנר בשן על שליין, שבאותו ערב כאמור הקריא את הקטע על קשת. גם בפוסט של פבזנר בשן, היא טענה כי יזמה את התחקיר, וכתבה: "אף אחד בקשת לא פנה אליי ולא הזמין ממני ולא ביקש ולא דרש את הכתבה שעשיתי על ליאור שליין ויחסו לעובדים. היה זה הכותב שלו לשעבר שפנה אליי וביקש להיפגש איתי. נפגשנו, הקשבתי למה שסיפר, התחלתי לפנות לאנשים שעבדו עם שליין או עדיין עובדים איתו. אחרי כשבועיים התפרסמה הכתבה. וזה הסיפור".
- 7.עיתונאית פח חסרת אחריות (ל"ת)תמיר 13/02/2018 00:39הגב לתגובה זו
- 6.אישה 05/12/2017 11:07הגב לתגובה זונראה שאנשים מחפשים את מעט השפויים שנשארו. אין הרבה גברים שפויים, אבל שליין הוא בהחלט אחד השפויים. וכל אדם שפוי ישתגע אם יעסוק בדת המתועבת שנקראת יהדות. אין יום שאני לא מתוסכלת ומשתגעת מהדתות המתועבות.
- 5.גם בקשת היו וישנם חלאות מתעללים (ל"ת)אתם באמת רוצים לפתוח 04/12/2017 14:47הגב לתגובה זו
- 4.הכל בגלל המרוקאי המצחין (ל"ת)בפייסבוק 04/12/2017 12:04הגב לתגובה זו
- 3.משה 04/12/2017 10:00הגב לתגובה זועבדתי פעם באולפני הרצליה כעורך וידאו וזה מה שאמרו עליו מאחורי כבו כי פחדו פחד מוות ממנו
- אז תתבע אותו משה. למה אתה סתם מיילל? (ל"ת)רבינו 04/12/2017 10:51הגב לתגובה זו
- 2.חלקי בלבד 04/12/2017 09:28הגב לתגובה זוואין בו מספיק בשר, אי אפשר לבסס תחקיר רציני על עובד נקמני אחד שהחליט להרוס באופן אישי את שליין וכמה אנונימיים, בניגוד לכתבות הטרדות מיניות, האנונימיות פה היא בעייתית. שליין כנראה אדם קשה ובוס לא להיט, אבל אין פה ידיעה חדשותית. לקשת זה נפל כמו פרי בשל, שמסית את האש מהם והלאה, לכן הם אישרו את התוכן. שיתעסקו קצת בשליין ולא בגלעדי-זק-תלם-אייל גולן. בניגוד לפרסומים על מטרידים מינית, זה לא יצר את הסחף אליו קיוו בקשת, בינתיים הצטרפה לתלונה רק אשת יחסי ציבור אחת שהסתכסכה עם שליין ולא עבדה תחתיו. זה לא פייק ניוז, סתם נון-ניוז. שליין עשה טעות גדולה שהתייחס בחזרה, היה עדיף לו להתעלם, ולהראות שאין לכך חשיבות בעיניו, בכך שהגיב הוא הראה חולשה ופגיעות.
- 1.וזה סופו של כל בלון.... (ל"ת)רעות 04/12/2017 09:25הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
