מדברים. מודי כידון ואורן יוניוב
צילום: יח"צ

השוק מגיב לעסקת יוניון-TMF: "אין מצב שזה יעבור ממונה"

הניסיון למיזוג הוא מן הסתם דרך נוספת ולא מקורית להיאבק בכוח השוק של יוניברסל מקאן. בכיר בשוק אומר לאייס: "אני חושב שזה ספין שנועד להעיר את הממונה מהתרדמת"
משה בנימין | (2)

יממה לאחר הפרסום על שיחות ומגעים למיזוג המתקיימים בין חברות המדיה יוניון בשליטת אורן יוניוב ו-TMF בשליטת גיתם BBDO ויהושע TBWA, גורם בכיר אומר לאייס שלא לייחוס: "אני לא חושב שזה יקרה ואין מצב שזה יעבור את הממונה". לדבריו "זה משחק של 'אין לנו מה להפסיד' - אם יאשרו יופי ואם לא - זה יאפשר להם להגיד 'תראו את יוניברסל' כי הרי אין שום סעיף שהשתנה מהפסילה של שיתוף הפעולה בין זניט ו-TMF".

המגעים בין הצדדים נוגעים בעיקר להתמודדות העתידית שלהם עם שוק רכש המדיה בטלוויזיה, שהתפצל לאחרונה ל-3 ערוצים מסחריים: קשת 12, רשת 13 ועשר 14. שאר אמצעי המדיה, לרבות הדיגיטל שרוב הרכש שלו נעשה ממילא באופן פרוגרמטי אינם ליבת העניין. בניסיון להבין את הרציונל שדוחף את יוניון ו-TMF לקבל אישור מהממונה למיזוג כזה למרות נסיון העבר, עולה לכאורה הבדל יחיד והוא עובדת היותה של יוניון חברה פרטית שאינה משמשת כזרוע של קבוצת פרסום מובהקת, מה שעשוי לעמוד לטובתם. זאת והעובדה כי שוק הטלוויזיה השתנה ובמבט פנימה, אינטרסים משלימים של לקוחות משותפים שגובר על ההיקף הנמוך של תקציבים מתנגשים. 

הניסיון למיזוג הוא מן הסתם דרך נוספת ולא מקורית להיאבק בכוח השוק של יוניברסל מקאן, חברת רכש המדיה הגדולה בישראל והגדולה ביותר בטלוויזיה. מטבע הדברים הוא משליך ומשפיע באופן ישיר על 2 חברות המדיה הנוספות הפועלות בישראל: מדיה-קום של קבוצת אדלר חומסקי וזניט של קבוצת פובליסיס שצופות בהתפתחויות מן הצד. על פניו, בהתייחסות ראשונית לשיחות, אין ולו בכיר אחד בשוק המדיה (למעט ב-TMF ויוניון) שמאמין כי המיזוג יאושר ולדעת כולם מדובר בניסיון לגרור את הממונה בחזרה לבחינה יסודית של שוק המדיה, כמעט 5 שנים לאחר ניסיון המיזוג או שיתוף הפעולה בין TMF לפובליסיס שלא אושר. 

להעיר את הממונה

"אני חושב שזה ספין שנועד להעיר את הממונה מהתרדמת" אמר שלא לייחוס, בכיר בשוק לאייס. "בפעם הקודמת זה הוריד את הנתח של יוניברסל באופן משמעותי ובחצי השנה האחרונה קרו 2 דברים מהותיים: אחד שגליקמן יצא מהתמונה וכך תיאורטית זה מאפשר ליוניברסל לעבוד אחרת כי התנאי המגביל לנתח של 25% היה גליקמן, וכעת העסק כולו נתון לפרשנות, והדבר השני זה פיצול הזכיינים, רגע שבגללו כל השוק נכנס לטרפת. כל השוק מנסה להבין מה יקרה ויש מי שרואה בזה הזדמנות לעשות עוד מהלך כדי להחליש את יוניברסל". 

כאמור, כל ניסיונות העבר למיזוג בין חברות מדיה נידונו לכישלון. עוד לפני עסקת TMF פובליסיס שלא אושרה ב-2013 היה ניסיון למיזוג בין יוניון למדיה-קום שלא צלח ועוד לפני כן, ניסיון כושל למיזוג בין מדיה-קום לזניט. אם וכאשר מיזוג בין TMF ליוניון יוגש לאישור הממונה על ההגבלים הוא מן הסתם צפוי להיתקל במהלך חוסם מצד מדיה-קום ו/או זניט שיבקשו מהממונה הבהרות לאישור שכזה למרות שכל הבקשות הקודמות נפסלו או שינקטו אפילו בהליך משפטי. השכל הישר מבקש מהלך שכזה מעצם התוצאה הישירה של המיזוג - מצב של 2 חברות חזקות עם כח קנייה מוגבר בנתח שוק שנושק 30% מול 2 חברות עם נתחים נמוכים יותר.

ואם יקרה - מה יקרה

גורם נוסף במדיה מביט קדימה לתסריט שהמיזוג אכן עובר את אישור הממונה ומנסה לעמוד על הפערים בין יוניברסל מקאן לגוף הממוזג: "למה הזכיינים רוצים תמיד לרצות את מקאן, לא רק כי הוא גדול וחזק, הוא גם יודע להתחייב קדימה, לתת כספים ולהצמיח את השוק הוא עוזר להם, לא רק מפחיד אותם. מקאן הוא לא רק גדול ומאיים, הוא גם יודע לספק את הסחורה מה שלא בטוח שאפשר להגיד על TMF ויוניון יחד". 

"אני רוצה לראות אותם עובדים כמו מקאן" אומר הגורם לאייס. "לכל אחד מהם יש אינטרסים ולקוחות ועמלות ומה לא ו'מחבואים' משלו. כשאתה ארגון אחד כמו מקאן אתה לא מתבלבל כי יש בעלים אחד וזה לא אותו הדבר כשיש שני ראשים. סתם לדוגמא, מה קורה אם יוניון גדל בשנה הבאה ו-TMF קטן או ההפך? הם מקיימים איזה סוג של התחייבות ביניהם, נגיד שיוניון אומר אני אביא יותר ורק יוניון מצליח וכתוצאה מזה מקבלים פחות עמלות? מישהו שם צריך לשאול את עצמו האם הוא מוכן להיפגע כי מישהו אחר לא עמד בהבטחות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ובנתיים הם יושבים יחד ומתאמים....הממונה ישנה (ל"ת)
    אבי 07/11/2017 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכסימום ייצא כלבלב מעורב קטן ולא גיזעי...משידוך כזה. (ל"ת)
    GAON 06/11/2017 16:59
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.