כרזת עבר מתקופת הפרסומאים הייקים
צילום: יח"צ
תערוכה

הגברים מרוטשילד שטראסה: איך הייקים השפיעו על הפרסום בארץ

'ועכשיו לפרסומות' תציג עבודות של משרדי הפרסום שפעלו בארץ בתקופת אנשי העליה ה-5 ממרכז אירופה. על הפרק: אסם ובמבה, שטראוס, תנובה ופריגת
משה בנימין | (1)

אסם עם המותג במבה, שטראוס, תנובה, פריגת, בירה-נשר, טקסטיל שמפו ועוד, כל אלו הם מותגים שמהלכי הפרסום הראשונים שלהם על אדמת ארץ ישראל יצאו תחת ידיהם של הפרסומאים הייקים, אנשי העליה החמישית. כרזות אלו ועוד יוצגו לציבור בתערוכה ייחודית במוזיאון הפתוח בתפן.

התערוכה 'ועכשיו לפרסומות' של האוצרת רותי אופק תפתח ב-9 באוקטובר, ביוזמת ארגון יוצאי מרכז אירופה והמוזיאון ליהדות דוברת גרמנית מרכז מורשת הייקים בתפן, במעמד התעשיין סטף ורטהיימר.  

התערוכה תציג את עבודותיהם של כמה ממשרדי הפרסום שהשפיעו על תרבות הצריכה והפרסום בישראל, כדוגמת פרסום או.קיי, פרסום צימט, פרסום רייצס, פרסום יעקבסון, הרמן יעקבי, פרסום מלניק, פרסום וליש ופרסום אטלינגר. משרדים אלו פעלו בשלבים הראשונים של פיתוח הארץ והתבססות הרגלי הצריכה של התושבים בה.

התערוכה מציעה נקודת מבט שמחברת בין הלך הרוח של אותה התקופה בישראל כפי שהוא משתקף בעבודות הפרסום, באמצעות הגרפיקה הייחודית והטקסטים אותם כתבו ושהביאו עמם תרבות אירופאית של צריכה.

 

לדברי חגית גדסי, מנהלת ארגון יוצאי מרכז אירופה, "הייקים, יוצאי ארצות מרכז אירופה, נתפסים אצל רבים מאתנו כדייקנים וחמורי סבר וזו הזדמנות לחשוף פן אחר שלהם שמחובר לסגנון ואסתטיקה. בני הדור השלישי והרביעי שהם ישראלים לכל דבר יכולים ללמוד איך דור הסבים והסבתות שלהם השפיע על גיבוש תרבות הצריכה והלייף סטייל הישראלית. בנוסף, סגנון הרטרו שזוכה לעדנה בשנים האחרונות בתחומי העיצוב המגוונים בא לידי ביטוי בתערוכה זו במלוא הדרו".

רותי אופק, אוצרת התערוכה, מנהלת ואוצרת ראשית המוזיאונים הפתוחים, אומרת כי "התערוכה מפנה זרקור לפעילויות ותרומת הייקים בישראל, לא רק בתחומי הכלכלה המוצהרים, כמו תעשייה, ספנות מסחר, רפואה  ועוד אלא מאירה את תחום הפרסום, לו תרמו רבות פרסומאים יוצאי המדינות הדוברות גרמנית שעלו לישראל. אותם פרסומאים, עסקו בארץ מוצאם בפרסום, תחום שפרח באירופה ולכן הגיעו כבר עם המידע וכלי העבודה המקצועיים, ופיתחו ענף זה גם בישראל".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מלכה 02/10/2017 12:17
    הגב לתגובה זו
    מלניק אתה גאון
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.