עדי כהן רצה להמשיך להילחם ב'קשת' - וסיים את דרכו בזניט
לאחר כמעט שנה של מהמורות בין חברת המדיה זניט לזכיינית ערוץ 2 קשת, מי שמשלם את המחיר הוא מנכ"ל חברת המדיה עדי כהן שהגיש את התפטרותו לאחר חילוקי דעות עם יו"ר קבוצת פובליסיס בישראל - יורם באומן. בימים האחרונים הניע כהן מהלך לתביעת הזכיינית קשת בבית משפט אך נחסם על ידי באומן - התנגשות זו הביאה את כהן להגשת מכתב פיטורין.
לאייס נודע עוד כי מאחורי הקלעים היה מעורב גם יו"ר פובליסיס העולמית מוריס לוי שביקר במשרד ביום ראשון האחרון. לוי שקיבל מנציגי הבכירים בישראל יורם באומן, יוסי לובטון ועדי כהן סקירה נרחבת על המצב ועל הסטטוס הרגיש מול קשת, החליט להביא את הנתק בין הצדדים לפתרון עם וויתור של זניט על מספר סעיפים שעדיין נידונו מול הזכיינית. מאוחר יותר החליט כהן שהוא אינו מוכן לוותר או להתגמש מול קשת שגם מצידה נאלצה לרדת ממספר סעיפים עליהם התעקשה. כהן, כפי שזה נראה, הוביל את עצמו אל מחוץ לתפקיד כשסירב ליישם את המדיניות של הבוס הישיר שלו באומן ואפילו את זו שהוגדרה לו על ידי יו"ר הקבוצה העולמית מוריס לוי.
למרות האירוע הנקודתי בין באומן לכהן, גורם בכיר בשוק הפרסום אומר לאייס שכבר מזה כחודש, התסריט לפיו כהן מסיים את דרכו בזניט הפך למוחשי יותר ויותר. כזכור כהן מונה למנכ"ל זניט בנובמבר 2014 כשהחליף בתפקיד זה את יוסי ורשבסקי שחזר לערוץ 10. עם כניסתו לתפקיד זניט התמודדה במכרז אסטרטגי על תקציב פרוקטר אנד גמבל אותו הפסידה בסופו של דבר למדיה קום מקבוצת אדלר חומסקי - מה שהוביל לאובדן נתח שוק משמעותי במדיה בהיקף של כ-70 מיליון שקל.
אז מי ניצח בסוף - קשת או זניט - ליבליך או כהן?
בנובמבר 2015, שנה לאחר מינויו רשמה זניט תחת כהן הישג משמעותי כשהצליחה להעביר לידיה את תקציב המדיה של פרטנר. עם זאת, במעבר זה של התקציב נזרעו למעשה הניצנים שהובילו להתפטרותו של כהן שנה מאוחר יותר. בינואר 2016 שוגר לחברות המדיה בישראל "מכתב ליבליך" שקבע כי מפרסם שיחליף חברת מדיה לא יוכל לקבל את מחיר חברת המדיה החדשה ברכישת זמן פרסום מקשת אלא ייאלץ לשלם את מחירון קשת או לפתוח במשא ומתן ישירות מולה.
משמעות המכתב הזה הייתה למעשה פגיעה ישירה בזניט שהבינה כי דבר שכזה יימנע ממנה לעמוד בהבטחת המחיר לחברת פרטנר שהובילו אותה לזכייה במכרז והעברת התקציב אליה. בנוסף הוראה זו היתה פוגעת ביכולת הצמיחה של זניט בצירוף לקוחות חדשים. הקרב בין הצדדים החריף לאחר שקשת פגעה בהשקת המיתוג החדש של פרטנר כשזו לא הופיעה בברייקים המרכזיים בלוח השידורים ונאלצה להסתפק בעיתונות ובשוק החוצות.
נלחם בבוסים. מימין: באומן ולוי
מלחמת זניט בקשת עברה למסלול המשפטי כאשר כהן ופובליסיס צירפו לתמונה גם את הממונה על ההגבלים העסקיים. בסופו של יום, קשת וליבליך נסוגו לאחור וניטרלו את המוקש כשהודיעו שההוראה מ"ממכתב ליבליך" לא תחודש. בזניט ראו זאת כניצחון על קשת אך הפער בין הצדדים טרם נסגר כאשר כל אחד מהם התבצר בעמדתו והתעקש על מספר סעיפים, גם אם לא כאלו שנחשבו למהותיים. על סעיפים אלו ביקש מוריס לוי לוותר כצעד של אמון מול קשת, אך כהן כאמור לא ירד מדרישתו.
למרות הנצחון של זניט, בתווך איבדה חברת המדיה גם את תקציב המדיה של טורנדו ובקבוצה החלו לחשוש מאפקט דומינו שיוביל לקוחות נוספים לעזוב מתוך החשש שהסכסוך עם קשת לא ייפתר בקרוב, או שמא יפרוץ שוב במועד מאוחר יותר וישפיע על הנוכחות התקשורתית שלהם.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
עוד שנה עגומה בלי פתרון לחידה
בקבוצת פובליסיס ישראל שרושמת עוד שורה עגומה בקורות החיים של חברת המדיה שלה כבר החלו לתכנן את היום שאחרי כהן. הקבוצה שמחזיקה בשליטתה את באומן בר ריבנאי, ליאו ברנט וגליקמן שמיר סמסונוב עדיין לא פיצחה את נוסחת הנצחון בשוק המדיה ומשתרכת מאחורי חברות כגון יוניברסל ויוניון. כל שלושת המשרדים הפגינו ביצועים משכנעים בשנים האחרונות (למעט פובליסיס שנסגר), עובדה שרק מחדדת את החולשה של זניט בגזרת המדיה. המאבק המתוקשר מול קשת היה אולי תרגיל מוצלח במנהיגות עיקשת אך לא הוסיף נקודות זכות לתדמיתה של זניט, במיוחד בשוק הפרסום שלא מאופיין בנאמנות גבוהה של לקוחות המחפשים להיטיב ולמקסם את התנאים המסחריים שלהם חדשות לבקרים.
עדי כהן מסר בתגובה: "בשנתיים בהן אני מכהן כיו"ר ומנכ"ל זניט, חברת המדיה של קבוצת פובליסיס, נדהמתי לראות עד כמה שוק הפרסום בישראל חולה בחוליים רבים ומתנהל על פי אמות מוסר פגומות. ביטוי קיצוני למצב זה היה במכתב ליבליך בו ניסתה קשת לעצור את התחרות בין חברות המדיה על לקוחות חדשים. זניט הובילה מאבק נגד מכתב זה, כמייצג של תופעה. מאבק זה נחל הצלחה ומכתב ליבליך הוסר מכל שוק המדיה.
"נצחון זה הוא רק צעד ראשון בשינויים שהשוק הזה צריך לעבור כדי להיטיב בסופו של דבר עם הצרכנים בישראל. מבחינתי אין במהלך זה די ומכיוון שקיימות מחלוקת ביני ובין הקבוצה לגבי המשך הדרך בחרתי שלא להמשיך את עבודתי בקבוצה. את המשך המאבק כנגד המידות שהשתרשו אנסה להמשיך ולקדם באופן פרטי ואני סמוך ובטוח כי הממונה על ההגבלים העסקיים, הרשות השנייה ומשרד התקשורת ימשיכו לפעול, אף ביתר שאת, כנגד הכוחות האנטי-תחרותיים הפועלים בשוק זה".
- 6.אנשים חכמים לא מחזיקים בחברות טפשות (ל"ת)שרק 17/11/2016 17:30הגב לתגובה זו
- 5.יאללה, שמוריס יעשה טובה לעצמו ויסגור את קבוצת פובליסיס (ל"ת)שלום שלום 17/11/2016 17:15הגב לתגובה זו
- 4.ת.נ.צ.ב.ה 17/11/2016 16:21הגב לתגובה זויאללה, סגרו ת'בסטה
- 3.ככה נשארים נחמדים 17/11/2016 15:51הגב לתגובה זויופי יורם עוד כושי עשה את שלו
- 2.יורם באומן בזה הרגע חתם על תעודת הפטירה של זניט. (ל"ת)טיפשים. 17/11/2016 15:04הגב לתגובה זו
- 1.באומן הפסיד פעמיים...גם בקשת וגם את עדי!!! (ל"ת)אאאא 17/11/2016 12:17הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
