עדי כהן רצה להמשיך להילחם ב'קשת' - וסיים את דרכו בזניט
לאחר כמעט שנה של מהמורות בין חברת המדיה זניט לזכיינית ערוץ 2 קשת, מי שמשלם את המחיר הוא מנכ"ל חברת המדיה עדי כהן שהגיש את התפטרותו לאחר חילוקי דעות עם יו"ר קבוצת פובליסיס בישראל - יורם באומן. בימים האחרונים הניע כהן מהלך לתביעת הזכיינית קשת בבית משפט אך נחסם על ידי באומן - התנגשות זו הביאה את כהן להגשת מכתב פיטורין.
לאייס נודע עוד כי מאחורי הקלעים היה מעורב גם יו"ר פובליסיס העולמית מוריס לוי שביקר במשרד ביום ראשון האחרון. לוי שקיבל מנציגי הבכירים בישראל יורם באומן, יוסי לובטון ועדי כהן סקירה נרחבת על המצב ועל הסטטוס הרגיש מול קשת, החליט להביא את הנתק בין הצדדים לפתרון עם וויתור של זניט על מספר סעיפים שעדיין נידונו מול הזכיינית. מאוחר יותר החליט כהן שהוא אינו מוכן לוותר או להתגמש מול קשת שגם מצידה נאלצה לרדת ממספר סעיפים עליהם התעקשה. כהן, כפי שזה נראה, הוביל את עצמו אל מחוץ לתפקיד כשסירב ליישם את המדיניות של הבוס הישיר שלו באומן ואפילו את זו שהוגדרה לו על ידי יו"ר הקבוצה העולמית מוריס לוי.
למרות האירוע הנקודתי בין באומן לכהן, גורם בכיר בשוק הפרסום אומר לאייס שכבר מזה כחודש, התסריט לפיו כהן מסיים את דרכו בזניט הפך למוחשי יותר ויותר. כזכור כהן מונה למנכ"ל זניט בנובמבר 2014 כשהחליף בתפקיד זה את יוסי ורשבסקי שחזר לערוץ 10. עם כניסתו לתפקיד זניט התמודדה במכרז אסטרטגי על תקציב פרוקטר אנד גמבל אותו הפסידה בסופו של דבר למדיה קום מקבוצת אדלר חומסקי - מה שהוביל לאובדן נתח שוק משמעותי במדיה בהיקף של כ-70 מיליון שקל.
אז מי ניצח בסוף - קשת או זניט - ליבליך או כהן?
בנובמבר 2015, שנה לאחר מינויו רשמה זניט תחת כהן הישג משמעותי כשהצליחה להעביר לידיה את תקציב המדיה של פרטנר. עם זאת, במעבר זה של התקציב נזרעו למעשה הניצנים שהובילו להתפטרותו של כהן שנה מאוחר יותר. בינואר 2016 שוגר לחברות המדיה בישראל "מכתב ליבליך" שקבע כי מפרסם שיחליף חברת מדיה לא יוכל לקבל את מחיר חברת המדיה החדשה ברכישת זמן פרסום מקשת אלא ייאלץ לשלם את מחירון קשת או לפתוח במשא ומתן ישירות מולה.
משמעות המכתב הזה הייתה למעשה פגיעה ישירה בזניט שהבינה כי דבר שכזה יימנע ממנה לעמוד בהבטחת המחיר לחברת פרטנר שהובילו אותה לזכייה במכרז והעברת התקציב אליה. בנוסף הוראה זו היתה פוגעת ביכולת הצמיחה של זניט בצירוף לקוחות חדשים. הקרב בין הצדדים החריף לאחר שקשת פגעה בהשקת המיתוג החדש של פרטנר כשזו לא הופיעה בברייקים המרכזיים בלוח השידורים ונאלצה להסתפק בעיתונות ובשוק החוצות.
נלחם בבוסים. מימין: באומן ולוי
מלחמת זניט בקשת עברה למסלול המשפטי כאשר כהן ופובליסיס צירפו לתמונה גם את הממונה על ההגבלים העסקיים. בסופו של יום, קשת וליבליך נסוגו לאחור וניטרלו את המוקש כשהודיעו שההוראה מ"ממכתב ליבליך" לא תחודש. בזניט ראו זאת כניצחון על קשת אך הפער בין הצדדים טרם נסגר כאשר כל אחד מהם התבצר בעמדתו והתעקש על מספר סעיפים, גם אם לא כאלו שנחשבו למהותיים. על סעיפים אלו ביקש מוריס לוי לוותר כצעד של אמון מול קשת, אך כהן כאמור לא ירד מדרישתו.
למרות הנצחון של זניט, בתווך איבדה חברת המדיה גם את תקציב המדיה של טורנדו ובקבוצה החלו לחשוש מאפקט דומינו שיוביל לקוחות נוספים לעזוב מתוך החשש שהסכסוך עם קשת לא ייפתר בקרוב, או שמא יפרוץ שוב במועד מאוחר יותר וישפיע על הנוכחות התקשורתית שלהם.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
עוד שנה עגומה בלי פתרון לחידה
בקבוצת פובליסיס ישראל שרושמת עוד שורה עגומה בקורות החיים של חברת המדיה שלה כבר החלו לתכנן את היום שאחרי כהן. הקבוצה שמחזיקה בשליטתה את באומן בר ריבנאי, ליאו ברנט וגליקמן שמיר סמסונוב עדיין לא פיצחה את נוסחת הנצחון בשוק המדיה ומשתרכת מאחורי חברות כגון יוניברסל ויוניון. כל שלושת המשרדים הפגינו ביצועים משכנעים בשנים האחרונות (למעט פובליסיס שנסגר), עובדה שרק מחדדת את החולשה של זניט בגזרת המדיה. המאבק המתוקשר מול קשת היה אולי תרגיל מוצלח במנהיגות עיקשת אך לא הוסיף נקודות זכות לתדמיתה של זניט, במיוחד בשוק הפרסום שלא מאופיין בנאמנות גבוהה של לקוחות המחפשים להיטיב ולמקסם את התנאים המסחריים שלהם חדשות לבקרים.
עדי כהן מסר בתגובה: "בשנתיים בהן אני מכהן כיו"ר ומנכ"ל זניט, חברת המדיה של קבוצת פובליסיס, נדהמתי לראות עד כמה שוק הפרסום בישראל חולה בחוליים רבים ומתנהל על פי אמות מוסר פגומות. ביטוי קיצוני למצב זה היה במכתב ליבליך בו ניסתה קשת לעצור את התחרות בין חברות המדיה על לקוחות חדשים. זניט הובילה מאבק נגד מכתב זה, כמייצג של תופעה. מאבק זה נחל הצלחה ומכתב ליבליך הוסר מכל שוק המדיה.
"נצחון זה הוא רק צעד ראשון בשינויים שהשוק הזה צריך לעבור כדי להיטיב בסופו של דבר עם הצרכנים בישראל. מבחינתי אין במהלך זה די ומכיוון שקיימות מחלוקת ביני ובין הקבוצה לגבי המשך הדרך בחרתי שלא להמשיך את עבודתי בקבוצה. את המשך המאבק כנגד המידות שהשתרשו אנסה להמשיך ולקדם באופן פרטי ואני סמוך ובטוח כי הממונה על ההגבלים העסקיים, הרשות השנייה ומשרד התקשורת ימשיכו לפעול, אף ביתר שאת, כנגד הכוחות האנטי-תחרותיים הפועלים בשוק זה".
- 6.אנשים חכמים לא מחזיקים בחברות טפשות (ל"ת)שרק 17/11/2016 17:30הגב לתגובה זו
- 5.יאללה, שמוריס יעשה טובה לעצמו ויסגור את קבוצת פובליסיס (ל"ת)שלום שלום 17/11/2016 17:15הגב לתגובה זו
- 4.ת.נ.צ.ב.ה 17/11/2016 16:21הגב לתגובה זויאללה, סגרו ת'בסטה
- 3.ככה נשארים נחמדים 17/11/2016 15:51הגב לתגובה זויופי יורם עוד כושי עשה את שלו
- 2.יורם באומן בזה הרגע חתם על תעודת הפטירה של זניט. (ל"ת)טיפשים. 17/11/2016 15:04הגב לתגובה זו
- 1.באומן הפסיד פעמיים...גם בקשת וגם את עדי!!! (ל"ת)אאאא 17/11/2016 12:17הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
