כמה בדיוק הכניסה רשות השידור מחסויות ותשדירים - ואילו עמלות גזרו משרדי הפרסום
כפי שניתן לראות, ההכנסות מפרסום ברדיו רשמו ירידה קלה ב-2014 לעומת 2013 וב-2015 שוב גדלו. ב-2015 עמד מחזור ההכנסות מפרסום בכל תחנות קול ישראל על כ-111 מיליון שקלים. התחנה המובילה בהיקף ההכנסות, בהתאם לנתוני ההאזנה היא רשת ב' עם 64 מיליון שקל. אחריה רשת ג' עם 30.2 מיליון שקל. ניתן לראות ש-88FM רשמה ב-2014 זינוק של 90% בהכנסות לעומת 2013, אך ב-2015 רשמה נפילה של כ-40%. בנתוני הרדיו לא מצוינות העמלות ששולמו למשרדי פרסום אלא ההכנסות ברוטו לאחר הנחות ולפני עמלות היתר שמועברות למשרדי הפרסום והעמלות לזכיין המטפל בניהול תחום הפרסומות - שפ"מ - שידורי פרסומות מאוחדים המחזיקה בזיכיון בשנים האחרונות.
עמלת למשרדי הפרסום על פרסום בטלוויזיה: יותר מ-15%
הפירוט על הכנסות הפרסום בטלוויזיה, מתשדירי שירות והודעות חסות מגלה פרט מעניין על היקף העמלות שמשרדי הפרסום לוקחים בחזרה לכיסם.
מהנתונים עולה כי ב-2013 ההכנסות מפרסום בטלוויזיה עמדו על 7.7 מיליון שקלים ומתוכן 1.184 מיליון שולמו בחזרה כעמלות למשרדי פרסום - דהיינו עמלה של 15.2%. ב-2014 נרשם זינוק דרמטי ל-20.6 מיליון שקל שמתוכן שולמו 4.499 מיליון שקלים בעמלות למשרדי פרסום - דהיינו עמלה של כ-17%. ב-2015 התמונה מתאזנת עם ירידה לכ-11 מיליון שקלים שמתוכן שולמו 1.472 בעמלות - דהיינו עמלה של 13.4%. עוד טבלה מעניין מגלה את הכנסות הרשות מפרסום באירועי מדיה מרכזיים. כך למשל המשחק המרכזי מליגת העל הכניס ב-2015 כ-5 מיליון שקלים שמתוכן שולמו כעמלות למשרדי פרסום כ-1.1 מיליון שקלים - כלומר 23% עמלה, גבוה באופן ניכר לעומת העמלות ששולמו על שידורי הטלוויזיה הסדירים.
משחק הכדורסל המרכזי הניב הכנסות פרסום צנועות הרבה יותר שעמדו על כחצי מיליון בלבד, מתוכן שולמו כעמלה למשרדי הפרסום 115 אלף שקל - דהיינו עמלה זהה בגובה של 23%. באותו האופן הכנסות הפרסום משידורי מוקדמות היורו 2016 בהן התמודדה נבחרת ישראל, עמדו על 305 אלף שקל בלבד שמתוכן שולמה עמלה של כ-70 אלף שקלים, גם כן 23% גם כן. את המכה הביאה רשות השידור במונדיאל 2014 מברזיל ששודר בערוץ 1, והניב הכנסות פרסום של 13.5 מיליון שקל. 2.29 מיליון שקלים עברו למשרד הפרסום כעמלה - רק 17%. ספרד זוכה במונדיאל 2014, רשות השידור "דופקת קופה" (צילום: Getty images Israel) וכמה עושה פינת מזג האוויר בסוף מהדורת מבט, שמניבה ממוצע רייטינג פושר מאד בשנים האחרונות? התחזית הניבה הכנסות של כמיליון שקלים מפרסומות, מתוכן שולמה למשרדי הפרסום עמלה של 23%. עמלת משרדי הפרסום בטלוויזיה המסחרית בישראל - קשת, רשת וערוץ 10, עומדת על כ-20% בממוצע. עמלה זו מורכבת מעמלת פרסומאי שמשולמת על ידי הלקוח למשרד - כ-15%, שבשנים האחרונות אף הצטמצמה ל-10% על רקע התחרות הגבוהה בשוק. המרכיב השני היא עמלת היתר שמשולמת למשרדי הפרסום על ידי גופי המדיה שמתגמלים את המשרדים שמפנים אליהם תקציבים לפי מדרגות של מחזורי פרסום שאותם גופי המדיה קובעים. לפי מודל זה, עמלת היתר הממוצעת בשוק עומדת על כ-10% נוספים מתוך התקציב כך שבממוצע זו עומדת על כ-20%. ברשות השידור, כפי שעולה מן הנתונים העמלה נעה בין 15% עבור תשדירי שירות וחסויות ומגיעה עד ל-23% באירועי מדיה מרכזיים כגון ליגת העל בכדורגל, ליגת העל בכדורסל, מוקדמות היורו ותחזית מזג האוויר.ים של שאלות, ויש גם עתירה לביהמ"ש
בנתיים התאגיד מתמודד עם שאלות רבות שהופנו אליו בנוגע להגבלה על זהות המתמודדים במכרז. למרות שלא צוינה זהות שואל השאלה, לא מן הנמנע שמדובר בשפ"מ עצמה, שטענה כי "המועצה החליטה להתקין בחופזה כללים חדשים שיחליפו את הכללים שעמדו בתוקפם במשך 23 שנים. בכללים החדשים החליטה המועצה להסיר את ההגבלה שחלה על מפרסמים להגיש הצעות למכרז. מדובר בהחלטה תמוהה, בלשון המעטה... חוק תאגיד השידור הציבורי הישראלי קובע כי מטרת הכללים היא למנוע מצב של ניגוד עניינים ולקדם את התחרות בתחום הפרסומות בשידורים. אין ספק כי החלטת המועצה על הסרת ההגבלה לגבי מפרסמים אינה עומדת במטרה המונחת בבסיס הכללים. התרת הגשת הצעות על ידי מפרסמים תיצור מצב בו הגוף שאחראי על חלוקת המשאב של זמן אוויר של תאגיד השידור יהיה גם מי שייהנה מאותו משאב. משמעות הדברים היא שאם הזוכה במכרז יהיה מפרסם, אותו זוכה יימצא במצב תמידי וקבוע של ניגוד עניינים חמור שכן כל הזמן יידרש לקבל החלטות בענייניהם של מפרסמים אחרים, המתחרים עמו על בסיס יומיומי". בתאגיד הגיבו כי "לאחר התייעצות עם המנהל הכללי של התאגיד, סייגים להשתתפות אדם במכרז להכנה ולהפקה של תשדירי פרסומת והודעות, תשדירם לשירות הציבור והודעות חסות וכן למכירת זמן המועצה השידור בעבורם... התקינה מועצת התאגיד את הכללים האמורים וזאת לאחר שהתייעצה עם המנכ"ל הזמני של התאגיד. בתוך כך, מועצת התאגיד שמרה על איזון ראוי בין הרצון לקדם את התחרותיות בתחום הפרסום בשידורים, לבין הרצון למנוע קיומו של ניגוד עניינים מצד המציעים במכרז. להשתתף במכרז מניעה ממפרסמים מ תגרום להדרתם של כמעט כל הגורמים הפעילים הרלבנטיים במגזר העסקי ובכך יסוכל הרצון לקדם את התחרותיות בשוק. יחד עם זאת, התאגיד מודע היטב לצורך למנוע חשש לניגוד עניינים במכרז, בד בבד עם הצורך לייצר תחרות בשוק הפרסום. היבט זה מטופל בקפידה רבה ובימים אלה המועצה שוקדת על הכנת הכללים לפעילותו של הזוכה שייבחר במסגרת המכרז וזאת בהתאם לסמכותה". כמו כן, התאגיד הבהיר לאחרונה כי "מתמודד במכרז המחזיק בסוכנות מדיה, רשאי להגיש הצעה למכרז במקרה שבו הפקיד בידי נאמן הסכם למכירת סוכנות המדיה, חתום על ידו ועל ידי הקונה, אשר יכנס לתוקף במידה והמציע יזכה במכרז". ואולם, שפ"מ, שלא מתכוונת לוותר כל כך בקלות על סיר השמנת בו טיפלה ביותר מ-2 העשורים האחרונים, עתרה אתמול (יום ד') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה להורות על ביטול הכללים החדשים שאימץ תאגיד השידור הציבורי. בין היתר דורשת החברה שכללי רשות השידור ימשיכו גם במכרז של התאגיד, למרות שמדובר ב-2 גופים סטאטוריים שונים. שפ"מ מציעה כי לחליפין, יתוקנו הכללים החדשים כך שמפרסמים ופרסומאים לא יוכלו להשתתף במכרז. ואולם, בית המשפט לא הוציא צו על תנאי כפי שהחברה ביקשה, והצדדים התבקשו להביע את עמדתם עד יום ראשון הקרוב. בתאגיד טוענים כי סמכות מועצת התאגיד לקבוע את תנאי המכרז.- 4.אמירה - לשעבר ברשות 30/06/2016 09:57הגב לתגובה זוומי שלא מוזכר הוא אורי רון מנהל השיווק התותח שהביא את כל ההכנסות המטורפות האלה לגוף על סף גסיסה, בדיוק מ 2013 עד 2016.
- פרסומאי שרכש מהרשות 30/06/2016 20:59הגב לתגובה זואחרי שאורי רון עזב כבר לא היה עם מי לדבר. אכן האיש עשה עבודה מדהימה והרים את הרשות, ועל כך כל הכבוד. שמגיע - מגיע.
- 3.דניאל 24/06/2016 12:09הגב לתגובה זו13.5 מיליון שקל מתוכם 2.2 למשרדי הפרסום. אתם יודעים כמה רשות השידור שילמה עך הזכויות? ובכן 5 מיליון דולר על הזכויות, ועוד 3 מיליון שקל הוצאות על הפקה שדרנים, טיסות, וכו' אותו דבר גם על הזכויות של ליגות העל בכדורגל, ובכדורסל.
- 2.איציק 23/06/2016 20:18הגב לתגובה זובתמונה מופיעה נבחרת גרמניה שהיא גם הזוכה ומתחת רשום הזוכה נבחרת ספרד
- 1.מבפנים 23/06/2016 17:45הגב לתגובה זולא אמור לחיות מפירסומות. אלו אמורות להיות משודרות בגופי שידור פרטיים. כך זה במדינות המתוקנות
- אייל 23/06/2016 18:05הגב לתגובה זווככה בכל מקום בעולם

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.