ה"ראובן אדלר" של ביבי: "לא רואה קשר בין הניצחון עם הליכוד למינוף Lead"
לפני 3.5 חודשים קיבל רמי יהודיחה שיחת טלפון מפתיעה מגורמים בליכוד וזומן לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו וצוותו. 100 ימים מאוחר יותר, יהודיחה, הבעלים של משרד הפרסום Lead יחד עם קבוצת אדלר חומסקי היה אחד האנשים השמחים ביותר במערכת הפוליטית, כשהקמפיין בו היה מעורב הביא את הליכוד לניצחון סוחף ו-30 נציגים בבית המחוקקים.
אמנם נכון הדבר שאי אפשר להניח את האצבע ולקבוע באופן מדויק מה בדיוק הביא לנתניהו את הניצחון הגדול שאף סקר וגם לא מדגמי הטלוויזיה צפו. יהיו שיגידו שמדובר בבליץ הראיונות של ראש הממשלה בכל כלי התקשורת האפשריים ב-5 הימים האחרונים, שבהם הוציא לפועל את הניסיון התקשורתי שלו ושלף את מסרי ההפחדה. יהיו כאלה שיצביעו על הטריק של יום הבחירות בו ראש הממשלה ואנשיו הפיצו מסרים שקריים לכאורה על פיהם הציבור הערבי נוהר לקלפיות בהמוניו - מה שהוציא בחלקו האחרון של היום המוני מצביעים יהודים ששלשלו בקלפי מחל. והיה גם קמפיין. הפרמטרים אמנם רבים, אך כמו תמיד להצלחה אבות רבים ואחד מהם הוא יהודיחה שקיבל לידיו מנתניהו את המנדט לניהול מסע הפרסום של המפלגה.
בצד השני של המפה, בשמאל שראש הממשלה הגדיר אותו כ"אנחנו או הם", חיכה המחנה הציוני עם בוז'י הרצוג וציפי לבני שהסקרים המפנקים הפכו אותם שאננים וסידרו להם בסוף סטירת לחי מצלצלת. את לבני והרצוג ליווה בחודש האחרון לא אחר מאשר יועץ האסטרטגיה הבכיר בישראל ראובן אדלר, ממייסדי משרד הפרסום אדלר חומסקי שהוקם ב-1999. אדלר חתום על קמפיין הניצחון של אריק שרון לראשות הממשלה וליווה קמפיינים פוליטיים ב-2001, 2003, אהוד אולמרט ב-2006 עם קדימה ולבני ב-2009. אדלר ושותפיו היו גם אלו שהכניסו את רמי יהודיחה לקבוצת אדלר חומסקי, כשרכשו 70% ממניות משרדו ב-2005.
מנקודת מבט אלטרנטיבית, ניתן לומר שלא משנה מה התוצאה הסופית - כך או כך - אנשי אדלר הם הזוכים. ב-2009 יהודיחה אף עבד עם אדלר בקמפיין של קדימה, ולמרות שבמקרה הנוכחי ניתן לומר שהמקביל שלו (יהודיחה) במחנה הציוני היה למעשה הפרסומאי יורם לוי מברוקנר יער לוי, אפשר גם לציין שהפעם התלמיד עלה על המורה, והקמפיין שבו לקח יהודיחה חלק, ניצח את זה של אדלר שנחל כשלון לכאורה עם המחנה הציוני.
לקראת בחירות 2015, הליכוד בנתה נבחרת מקצועית שהורכבה מ-3 רגליים עיקריות. ראש מטה ההסברה ניר חפץ, היועץ האסטרטגי אהרון שביב שעבד בעבר עם ישראל ביתנו ומעבר לים, ויהודיחה שקיבל לידיו את תחום הפרסום לרבות הדיגיטל והניו-מדיה. אליהם הצטרף לסירוגין יועץ סקרים אמריקאי בשם ג'ון מקלוהלין ששימש כאנליסט וסיפק לצוות המקצועי נתונים גולמיים .
על הצוות הזה יש להוסיף גם עובדים ממשרדLead , בהם בן כהן ששימש כמנהל הפעילות, ולצידו צוות ניו מדיה, המעצבים, עורכי וידאו ועוד. מי שגויס על ידי יהודיחה כשחקני רכש חיצוניים והפכו לדומיננטיים מאד הם הקופירייטר ניר לוי, לשעבר מנהל קריאייטיב במקאן אריקסון, והתסריטאי רועי עידן (נויורק, גאליס, משפחה טובה) שהיה הכותב המרכזי.
כמה שעות אחרי תוצאות האמת שהשאירו את נתניהו בבית ראש הממשלה זו הקדנציה הרביעית, ניתן לזהות 3 מטרות מרכזיות שקמפיין הפרסום של הליכוד חתר אליהם: הנגשת ראש הממשלה לציבור הרחב כדי ליצור הזדהות, שמירה על מסר מרכזי שאותו הם הציבו בחזית: בחירות שעוסקות בשאלת ימין מול שמאל, חידוד המאבק הקוטבי הזה ובסוף הבנה ברורה של קהל היעד שאליו נדרש להעביר את המסרים.
כשהכל עודנו טרי, יהודיחה משתדל לקמץ במילים. אבל האם עם האוכל בא התיאבון, ונשאלת השאלה - האם יהודיחה בדרך לקריירה של קמפיינר פוליטי? "אני קודם כל פרסומאי ואיש מקצוע, ואני שמח שעשינו עבודה טובה", הוא אומר לאייס. "כבר אתמול בבוקר חזרתי למקד 100% מהמאמצים בלקוחות שלי. אנחנו במשרד אוהבים קריאייטיב והובלת מותגים לנצחונות".
-עם הניצחון יגיע המינוף של עסקי הפרסום במשרד?
"אני באמת לא חושב. אני עושה הפרדה בין ניהול הפרסום וניהול היום יום. לא רואה קשר חזק בין הדברים וכאזרח הדבר שהכי חושב לי זה שמישהו באמת ידאג לשינוי שיטת הממשל, כדי לחזק את המשילות והיציבות למעננו ולמען עתיד ילדינו".
ויש לו גם משהו לומר על הניצחון האישי שלו על ראובן אדלר: "ראובן היה שותף שלי ואני מעריך ומעריץ אותו. אני חושב שבלי שום קשר לתוצאות הבחירות, הוא הקמפיינר הבלתי מעורער של הבחירות בישראל ואף אחד לא יכול לקחת את זה ממנו".
ימים יגידו האם הנצחון של הליכוד ידביק ליהודיחה את תדמית הווינר וגם יגלגל לפתחו תקציבי פרסום. באמת של החיים, יהודיחה כבר חזר לקרבות היום יום של הענף שבו הוא חי ומגזרת נתניהו הוא עבר לגזרת AVIS שבה משרדו מתחרה עם אחרים על התקציב. עניין תדמיתי נוסף שחוזר שוב לאדלר הוא התווית שדבקה לפני מספר שנים במשרד הפרסום אדלר חומסקי שהוגדר כ"משרד מקושר פוליטית" בגלל הקרבה לראש הממשלה. לא בטוח שיהודיחה ירצה שגם מעל משרדו תרחף "עננה" שכזאת - עם זאת הוא לבטח לא יתנגד לזינוק המטאורי שרשם אדלר חומסקי באותם השנים.
- 11.מר קטינג 14/04/2015 15:53הגב לתגובה זולא קמפיין ולא קמפיינר,זה נחמד ליחסי ציבור לפרסומאי אבל מי שמבין ולו מעט יודע שלקמפיין כזה או אחר לא הייתה כל השפעה על תוצאות הבחירות
- 10.קו-לגה 24/03/2015 19:34הגב לתגובה זוקמפיין הליכוד היה עמום, מטופש ולא ממוקד (מישהו זוכר משהו חוץ מ"זה הוא או הם"?). כל מי שעיניו בראשו וקצת שכל בקודקודו מבין נתניהו ניצח "בזכות" הסתה היסטרית של הציבור ה*****, ותו לא. יהודיחה בחור נחמד, שימשיך להתחרות על מכרזי פרסום ולא יטפח אשליות שוא.
- 9.רועי 22/03/2015 15:58הגב לתגובה זומגיע שלב שבו בנאדם מוסרי אומר לא לביביהו
- 8.הוא ישן בלילה? 22/03/2015 10:16הגב לתגובה זואיך הוא לא מתבייש?! הוא לקח חלק בקמפיין גזעני, רדוד, פוגעני ואפילו מסוכן. מפחיד איך לאנשים בתחום שלנו לפעמים אין לא מצפון ולא מוסר.
- 7.פוליטי 20/03/2015 06:56הגב לתגובה זוולכן לא משנה מי הוביל לניצחון,ברגע זה משנה רק מי בצד המנצח..
- 6.יהודיתחה 19/03/2015 21:05הגב לתגובה זומה שניצח זה לא הסרטונים הילדותיים והטיפשיים של הליכוד אלא הקמפיין הגזעני שניהל נתניהו 3 ימים לפני הבחירות. נתניהו אלוף בלהפחיד את בוחריו הלא אינטיליגנטיים
- 5.אני במקומו הייתי מתבייש. (ל"ת)אריק 19/03/2015 19:14הגב לתגובה זו
- 4.19/03/2015 19:10הגב לתגובה זואותו משרד (lead שייך לאדלר) תומך בשני יריבים שונים. אויי וואי
- 3.רונן 19/03/2015 18:07הגב לתגובה זוהקמפיין של הליכוד היה עלוב. עלוב עד כדי בדיחה שהסבה לו המון נזק. אם לא ביבי שקרא לכולם להתגייס כי הערבים על הגדרות, הליכוד היה מתרסק. קצת פרופורציות
- 2.רמי אחר 19/03/2015 16:35הגב לתגובה זוגאה בך שכן...
- איציק 19/03/2015 22:08הגב לתגובה זואחד הסיבות העיקריות לניצחון של ביבי זה קמפיין הפרסום האדיר של יהודיחה,קמפיין שסחף מצביעים רבים לביבי.
- 1.רועי 19/03/2015 16:02הגב לתגובה זויהודיחה תותח על!!! כמה לא מפתיע שהוא עומד מאחורי הקמפיין. מרשים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
