אורי גלר. מתוך קמפיין פיקוד העורף
צילום: צילום מסך

האיש שחשף את המיליונים שמקאן קיבל מפיקוד העורף: "הכסף שלנו לא הפקר"

לדוד מגן נמאס שכסף ציבורי הפך להפקר. לאחר מסע ביורוקרטי מול הצבא ומשרד הבטחון, הוא קיבל את המידע שחשף: עלות הקמפיין - 9.5 מליון שקלים
משה בנימין | (8)

מלחמתו של האזרח הקטן למען קבלת מידע על שימוש בכספי ציבור הביאה אתמול, לאחר מספר חודשים של מסע ביורוקרטי, לחשיפה נדירה של חשבוניות משרד הפרסום מקאן תל אביב. חשבוניות אלו מגלות מה הסכום ששילם פיקוד העורף למשרד הפרסום עבור הקמפיין בכיכובו של אורי גלר - את הנתונים האלו ביקש לידיו דוד מגן, פעיל של מפלגת העבודה ואזרח אקטיבי ועקשן. תחילת הפרשה שסופה כאמור, בגילוי המספרים הלא נמוכים ששילם פיקוד העורף על מסע הפרסום של השנתיים האחרונות החל בפניית מגן לפיקוד העורף בבקשה לקבל לידיו את המידע על מחיר הקמפיין, הסכום שקיבל לידיו משרד הפרסום מקאן אריקסון והסכום שקיבל אורי גלר על השתתפותו. לדברי מגן "ביקשתי לדעת כמה קיבל אורי גלר לכיסו ולא הסכימו לתת לי את המידע". הסיבה לסירוב כפי שגילה מגן נובעת מהעובדה שבין משרד הבטחון ואורי גלר לא התקיימה שום התקשרות חוזית - גלר, הטאלנט שסביבו נבנה הקמפיין של מקאן נשכר על ידי משרד הפרסום שהעביר למשרד הבטחון חשבונית לתשלום שגילמה בפנים את שכרו. המסע הביורוקרטי לקבלת מידע שזכותו של הציבור לדעת החל עם פניית מגן לפיקוד העורף. התשובה הראשונה אולי היתה שוברת את רוחם של אחרים אך לא את זו של מגן היתה זו: "שלום רב ותודה על פנייתך. מסע ההסברה השנתי של פיקוד העורף עוסק בהכנה לחירום ובשנה זו מתמקד במפת ההתגוננות החדשה. זאת על פי מסגרת תקציבית שנקבעה ואושרה מראש ואשר נשארה זהה בשנים האחרונות. נשמח לעמוד לשירותך בכל עת". מגן התעקש לקבל מענה לבקשותיו והצליח. לדבריו "משם העבירו אותי לדובר צה"ל שהפנה אותי למשרד הבטחון, לא לפני שניסו להוציא ממני עוד 20 שקל אגרה (על השאילתא, סכום שלפני מספר חודשים עמד על 100 שקלים. מ"ב) ולאחר שהתעקשתי שלא אשלם על שאילתא חדשה כי מדובר בבקשה שלא נענתה - משרד הבטחון נענה ולאחר 4.5 חודשים קיבלתי את התשובה ואת המסמכים". פיקוד העורף למקאן: 9.5 מיליון שקלים המלחמה והעקשנות של האזרח הקטן והלא תמים מגן, הצליחה להכניס את עיני הציבור לתוך הספרים של מקאן אריקסון, משרד הפרסום הגדול בישראל - מקרה נדיר יש לומר. תעשיית הפרסום כעסק פרטי, הצליחה לבנות סביבה בועה לא חדירה של מינימום שקיפות, כך שמבט בלתי אמצעי על מספרים ריאליים שאינם מחירי מחירון היא יותר מפיקנטריה - אלא הזדמנות טובה לקבל מושג אמיתי על הקופות הרושמות של הענף. ימים יגידו האם הישגיו של מגן כמו המחיר שהופחת מ-100 ל-20 שקלים עבור שאילתא לגופים ציבוריים למען קבלת מידע תוביל אזרחים נוספים לדרוש את המחיר ששילמו וישלמו גופים ציבוריים אחרים למשרדי הפרסום בישראל. לפחות בכל הקשור למניעים האישיים שלו - מגן אמר אתמול לאייס: "אני פעיל של מפלגת העבודה ונמאס לי מאנשים שגונבים את הכסף הציבורי כאילו הוא שלהם - אתה לא יכול לחתום על 9 מיליון שקל כאילו זה הפקר". ממקאן תל אביב נמסר בתגובה: "מטרת הפעילות של פיקוד העורף באמצעות מקאן תל אביב הינה יצירת קמפיין הסברה שמטרתו להכין את תושבי מדינת ישראל בעת שגרה לזמן חירום. הקמפיין מנוהל תחת תקציב מוקפד מתוכנן מראש, שנועד להניב מקסימום חשיפה אפקטיבית מול תושבי ישראל. אורי גלר נבחר כפרזנטור בשל הסקרנות שהוא מעורר, ורמת הקשב הגבוהה להנחיות פיקוד העורף שהוא יוצר מוכיחה עצמה. יצוין ששכרו מסתכם בסכום סמלי של 70,000 שקל, כאשר גם אותו הוא תרם ליחידה צה"לית הקרובה לליבו".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דוד 19/09/2014 12:15
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להשתולל עם כספי הציבור. אני הייתי מוכן להציג את אותם נושאים ללא תשלום בהתנדבות למען תושבי ישראל. האפקט היה יותר טוב מאורי גלר שאותו אני מאוד מעריך. אבל שאחפוץ לראות את מעלליו אשלם עבור כרטיס להצגה מכיסי הפרטי. ומשרת ציבור לא יכול להחליט עבורי ועבור הצבור מכספנו איזה הצגה יקרה נראה בטלויזיה.
  • 7.
    כמה איכסא בענף אחד! (ל"ת)
    בא לי להקיא. 04/09/2014 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חמוטל 03/09/2014 22:54
    הגב לתגובה זו
    יושבים שם אנשים שלא יודעים ולא בודקים. אפשר היה לעשות קמפיין בעשירים מהמחיר הזה ואולי הוא גם לא היה יוצא מביך
  • 5.
    הגיע הזמן לעשות סדר בצבא פנסיה בגיל 45!!!! (ל"ת)
    ששון החציל הקלוי 03/09/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בובו 03/09/2014 16:44
    הגב לתגובה זו
    גם המשרד מושחת - גובה עמלה של 50 % ומעלה פיקוד העורף בור ללא תחתית מעניין מה ריצ'י המתוק יגיד עכשו
  • 3.
    ערן 03/09/2014 14:52
    הגב לתגובה זו
    אם הקמפיין היה עושה את העבודה אני מניח שמקאן היו מתגאים בתוצאות. בפועל מדובר בקמפיין גרוע, לא זכיר ולא אפקטיבי. בזבוז כסף של משלם המיסים והמון כסף שזרם לקופה של משרד פרסום פרטי (בבעלות זרה)
  • 2.
    וכסף למסכות אבכ אין (ל"ת)
    יוסי 03/09/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלכס 03/09/2014 13:24
    הגב לתגובה זו
    מביש שככה גונבים את הכסף של הציבור על איזה טאלנט וקמפיין מיותר. בושה למקאן ומשרד הביטחון. דורשים החזר
עידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיותעידן עמדי עם ההורים. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול

אמנם תכנית הדגל של רשת תופסת את המקום הראשון בפריים טיים, אבל הסרט התיעודי של קשת על עידן עמדי הצליח להתחרות גם במלך הריאליטי; במהדורות החדשות חדשות 12 עדיין בראש, 14 במקום השני

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ברצועת הפריים ידוע כי כשרשת משדרת "האח הגדול", מלך הריאליטי מאז ומתמיד, היא בפיסגת הפריים הטיים. גם אמש המצב לא היה שונה, עם משדר שהוביל הפעם ל-17.9% רייטינג בלבד ו-465 אלף צופים, היות והתחרות של קשת הגיעה בצורת סרט תיעודי על עידן עמדי, שהצליח עם 14.1% רייטינג ו-321 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 255 אלף צופים ורייטינג של 8.9%. במקום האחרון היתה התכנית של חנוך דאום, "טאבו", עם 3.2% רייטינג ו-81 אלף צופים בלבד. 


הרייטינג של מהדורת החדשות במהלך השבוע כמעט ואינו משתנה, לאחר שכמעט והתקבעו הדירוגים, שבהם 12 בראש עם 12% רייטינג ו-307 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-195 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.3% ו-146 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.4% בלבד וכפי שכתבנו, נמצאת הרבה מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 80 אלף צופים בלבד, נתון שמורה על כך שרק 1 מכל 10 צופי חדשות צופה בחדשות כאן11. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה היא הרצועה שאחרי הפריים טיים, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 9.5% רייטינג ו-229 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 7.1% רייטינג ו-167אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם תכנית האירוח "פתחי את שי", עם רייטינג של 4.8% ו-142 אלף צופים. 

ברצועת הלייט נייט, רשת מובילה גם היא עם היום שהיה שמקבלת רייטינג של 5.5%, עם 130 אלף צופים. אחריה נמצאת אברי ושרקי עם רייטינג של 4.3% ו-98 אלף צופים, ואילו גם ברצועה הזאת ערוץ 14 הוא אחרון, עם סטורי לילה של יהודה שלזינגר, עם 3.2% ו-89 אלף צופים בלבד (שזה עדיין יותר ממהדורת החדשות המרכזית של כאן11). 


בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-67 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.4% רייטינג בלבד ו-32 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-55 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 0.6% רייטינג ו-13 אלף צופים בלבד. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי ו-14 ביחס עלות-תועלת

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.