אורי גלר. מתוך קמפיין פיקוד העורף
צילום: צילום מסך

האיש שחשף את המיליונים שמקאן קיבל מפיקוד העורף: "הכסף שלנו לא הפקר"

לדוד מגן נמאס שכסף ציבורי הפך להפקר. לאחר מסע ביורוקרטי מול הצבא ומשרד הבטחון, הוא קיבל את המידע שחשף: עלות הקמפיין - 9.5 מליון שקלים
משה בנימין | (8)

מלחמתו של האזרח הקטן למען קבלת מידע על שימוש בכספי ציבור הביאה אתמול, לאחר מספר חודשים של מסע ביורוקרטי, לחשיפה נדירה של חשבוניות משרד הפרסום מקאן תל אביב. חשבוניות אלו מגלות מה הסכום ששילם פיקוד העורף למשרד הפרסום עבור הקמפיין בכיכובו של אורי גלר - את הנתונים האלו ביקש לידיו דוד מגן, פעיל של מפלגת העבודה ואזרח אקטיבי ועקשן.

תחילת הפרשה שסופה כאמור, בגילוי המספרים הלא נמוכים ששילם פיקוד העורף על מסע הפרסום של השנתיים האחרונות החל בפניית מגן לפיקוד העורף בבקשה לקבל לידיו את המידע על מחיר הקמפיין, הסכום שקיבל לידיו משרד הפרסום מקאן אריקסון והסכום שקיבל אורי גלר על השתתפותו.

לדברי מגן "ביקשתי לדעת כמה קיבל אורי גלר לכיסו ולא הסכימו לתת לי את המידע". הסיבה לסירוב כפי שגילה מגן נובעת מהעובדה שבין משרד הבטחון ואורי גלר לא התקיימה שום התקשרות חוזית - גלר, הטאלנט שסביבו נבנה הקמפיין של מקאן נשכר על ידי משרד הפרסום שהעביר למשרד הבטחון חשבונית לתשלום שגילמה בפנים את שכרו.

המסע הביורוקרטי לקבלת מידע שזכותו של הציבור לדעת החל עם פניית מגן לפיקוד העורף. התשובה הראשונה אולי היתה שוברת את רוחם של אחרים אך לא את זו של מגן היתה זו: "שלום רב ותודה על פנייתך. מסע ההסברה השנתי של פיקוד העורף עוסק בהכנה לחירום ובשנה זו מתמקד במפת ההתגוננות החדשה. זאת על פי מסגרת תקציבית שנקבעה ואושרה מראש ואשר נשארה זהה בשנים האחרונות. נשמח לעמוד לשירותך בכל עת".

מגן התעקש לקבל מענה לבקשותיו והצליח. לדבריו "משם העבירו אותי לדובר צה"ל שהפנה אותי למשרד הבטחון, לא לפני שניסו להוציא ממני עוד 20 שקל אגרה (על השאילתא, סכום שלפני מספר חודשים עמד על 100 שקלים. מ"ב) ולאחר שהתעקשתי שלא אשלם על שאילתא חדשה כי מדובר בבקשה שלא נענתה - משרד הבטחון נענה ולאחר 4.5 חודשים קיבלתי את התשובה ואת המסמכים".

פיקוד העורף למקאן: 9.5 מיליון שקלים

המלחמה והעקשנות של האזרח הקטן והלא תמים מגן, הצליחה להכניס את עיני הציבור לתוך הספרים של מקאן אריקסון, משרד הפרסום הגדול בישראל - מקרה נדיר יש לומר. תעשיית הפרסום כעסק פרטי, הצליחה לבנות סביבה בועה לא חדירה של מינימום שקיפות, כך שמבט בלתי אמצעי על מספרים ריאליים שאינם מחירי מחירון היא יותר מפיקנטריה - אלא הזדמנות טובה לקבל מושג אמיתי על הקופות הרושמות של הענף.

ימים יגידו האם הישגיו של מגן כמו המחיר שהופחת מ-100 ל-20 שקלים עבור שאילתא לגופים ציבוריים למען קבלת מידע תוביל אזרחים נוספים לדרוש את המחיר ששילמו וישלמו גופים ציבוריים אחרים למשרדי הפרסום בישראל. לפחות בכל הקשור למניעים האישיים שלו - מגן אמר אתמול לאייס: "אני פעיל של מפלגת העבודה ונמאס לי מאנשים שגונבים את הכסף הציבורי כאילו הוא שלהם - אתה לא יכול לחתום על 9 מיליון שקל כאילו זה הפקר".

ממקאן תל אביב נמסר בתגובה: "מטרת הפעילות של פיקוד העורף באמצעות מקאן תל אביב הינה יצירת קמפיין הסברה שמטרתו להכין את תושבי מדינת ישראל בעת שגרה לזמן חירום. הקמפיין מנוהל תחת תקציב מוקפד מתוכנן מראש, שנועד להניב מקסימום חשיפה אפקטיבית מול תושבי ישראל. אורי גלר נבחר כפרזנטור בשל הסקרנות שהוא מעורר, ורמת הקשב הגבוהה להנחיות פיקוד העורף שהוא יוצר מוכיחה עצמה. יצוין ששכרו מסתכם בסכום סמלי של 70,000 שקל, כאשר גם אותו הוא תרם ליחידה צה"לית הקרובה לליבו".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דוד 19/09/2014 12:15
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להשתולל עם כספי הציבור. אני הייתי מוכן להציג את אותם נושאים ללא תשלום בהתנדבות למען תושבי ישראל. האפקט היה יותר טוב מאורי גלר שאותו אני מאוד מעריך. אבל שאחפוץ לראות את מעלליו אשלם עבור כרטיס להצגה מכיסי הפרטי. ומשרת ציבור לא יכול להחליט עבורי ועבור הצבור מכספנו איזה הצגה יקרה נראה בטלויזיה.
  • 7.
    כמה איכסא בענף אחד! (ל"ת)
    בא לי להקיא. 04/09/2014 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חמוטל 03/09/2014 22:54
    הגב לתגובה זו
    יושבים שם אנשים שלא יודעים ולא בודקים. אפשר היה לעשות קמפיין בעשירים מהמחיר הזה ואולי הוא גם לא היה יוצא מביך
  • 5.
    הגיע הזמן לעשות סדר בצבא פנסיה בגיל 45!!!! (ל"ת)
    ששון החציל הקלוי 03/09/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בובו 03/09/2014 16:44
    הגב לתגובה זו
    גם המשרד מושחת - גובה עמלה של 50 % ומעלה פיקוד העורף בור ללא תחתית מעניין מה ריצ'י המתוק יגיד עכשו
  • 3.
    ערן 03/09/2014 14:52
    הגב לתגובה זו
    אם הקמפיין היה עושה את העבודה אני מניח שמקאן היו מתגאים בתוצאות. בפועל מדובר בקמפיין גרוע, לא זכיר ולא אפקטיבי. בזבוז כסף של משלם המיסים והמון כסף שזרם לקופה של משרד פרסום פרטי (בבעלות זרה)
  • 2.
    וכסף למסכות אבכ אין (ל"ת)
    יוסי 03/09/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלכס 03/09/2014 13:24
    הגב לתגובה זו
    מביש שככה גונבים את הכסף של הציבור על איזה טאלנט וקמפיין מיותר. בושה למקאן ומשרד הביטחון. דורשים החזר
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.