טור

על רקע מבצע 'צוק איתן': על ההשפעה המהפכנית של תוכן גולשים בווידאו

שגרת המלחמה שלנו תוכל בקלות להפוך לקולאז' וידאו עתיר מידע. זיו שיינפלד בסדרת טורים על היווצרותם של טרנדים בעולם הדיגיטל. והפעם: וידאו ברשת
זיו שיינפלד | (4)

בשונה מרוב העולם, אנחנו הישראלים נמצאים במיני שגרת מלחמה קבועה. לפני כמעט שבועיים החל מבצע צוק איתן ובמחי רקטה, השגרה הפכה למלחמה. בערב יום שלישי לפני כשבועיים נערך חצי הגמר המפורסם בו גרמניה מחצה את ברזיל 7:1, והפך את כלל תושבי ישראל לקופיריייטרים לרגע, כשהחיבור הסוריאליסטי משהו בין מלחמה אמיתית והרקטות לבין מטח הכיבושים של הגרמנים, גרם לכולנו לפרץ של מוזה יצירתית. הביטוי לכך נוצר באמצעות מטח שלישי של סטטוסים בפייסבוק ובקבוצות הוואטסאפ על הדמיון בין הכיבושים הברזילאיים ומטח החמאס.

בסדרת הטורים הבאה אסקור בקצרה את הטרנדים המתהווים בעולם הדיגיטלי, וכיצד מותגים משתמשים בטרנדים החדשים ומנסים להכות על הברזל בעודו חם, אך גם כיצד אנחנו הגולשים (אולי כבר צריך לכנות אותנו בשם מעודכן יותר: "משתמשי הערוצים הדיגיטליים" נניח) ביום יום משתמשים בכלים מסוימים ובכך תורמים להפיכתם לטרנדים.

אולי הטרנד המתגבר ביותר בשנים האחרונות, הוא הווידאו ברשת, מאז התגבש יוטיוב בשנת 2005 כמקום מספר אחת בעולם להעלאת סרטונים בני מספר דקות. מאז באו עלינו לטובה הטלפונים הסלולארים, וב-2010 נולד טרנד חדש המודע ליכולות הווידאו בעולם הסלולארי המתפתח, ובעקבות מהפכת הסלולר נוצרו אלפי אפליקציות המשרתות אותנו היטב בכל מגוון תחומי האפשר.

לפי קביעת מכון המחקר וחיזוי הטרנדים Milward Broun, שנת 2014 מתגבשת כשנת ה"מיקרו וידאו". אז מה זה? למעשה, מדובר בסרטוני וידאו קצרים במיוחד המצולמים ברובן על ידינו הגולשים ובאמצעות אפליקציות סלולאריות המיועדות לכך. תפקידן לרוב הוא ללכוד את הרגע ולייצר מעין "באזז ניוז", חדשות אינסטנט מבית היוצר של המשתמש. האפליקציות המובילות בשנה האחרונה הן Vine של טוויטר, שיצאו עם אפליקציה לצילומי וידאו בני 6 שניות, ובמהרה יצאה אינסטגראם מנגד עם אפליקציית הווידאו ב-15 שניות.

מי לא זוכר את ה-snapshot עידן חדש בו ניתן לייצר מסר וידאו קצר שימחק את עצמו תוך דקה, Tumbler עם ה-וAnimated Gif ,Max Bit ועוד. מתוך קלות השימוש, איכות הצילום שמאפשרת האפליקציה ובעיקר מתוך הרצון של צעירים רבים להתפרסם ולפרסם באינסטנט ניכר, ששגרת המלחמה שלנו תוכל בקלות להפוך לקולאז' וידאו עתיר מידע. קבוצות הוואטסאפ היום בנויות על החלפת מידע של תמונות וידאו בין בני המשפחה והחברים, כנ"ל תרבות ההאשטאג שמאפשרת קטלוג נושאי של תוכן ויזואלי. וכך, באופן לא מפתיע, מתרחב הפער בין החשיפה במקביל לבלל התקשורת הקונבנציונאלית, שלא מפסיקה להציג את חיסול המחבלים ואת נטרול הרקטות על ידי כיפת ברזל בלופ לא נגמר, לפסיפס תכנים דוקומנטריים המתפרסמים במגוון הרשתות והאפליקציות, תיעוד מהפייסבוק, הצפות וידאו בוואטסאפ, סרטוני ווידאו מהירים מהאינסטגראם והבלחות בפייסבוק ובטוויטר.

יחד עם הגיגי הסטטוסים הנלווים לזה בכל מקום, אין ספק שהמגמה רק הולכת ומתעצמת לכיוון שימוש והפקת הפרסומות באמצעות תוכן גולשים. אתם יודעים מה? אתקן את עצמי תוך כדי תנועה ואומר - שאלו לא עומדות להיות פרסומות ממש, אלא יותר הפקה אונליינית, שתצולם כמעט תמיד בשטח (גרילה כמו שאנחנו אוהבים) על ידי אנשים שחיים את הווייב החדש. אותם מפיקים ויראליים יעלו עם תסריט גמיש, עריכה מתוך האפליקציה, מובילי הדעה הרלוונטיים יתוייגו והמפרסמים יבחרו את הגולשים היותר ויראליים ובאמצעות אפליקציות חדשניות יותר.

במאמר מעניין שיצא לאחרונה באתר המחקר השיווקי E Marketer, התייחס עורך המשנה ל-2 דברים מעניינים בהקשר לטרנד "המיקרו וידאו". הראשון - אנשים שרואים היום וידאו ברשת, מתייחסים אליו באותה פניות כאילו ראו זאת בטלוויזיה. השנייה - סרטוני הפרסום העתידיים ייראו כמו המציאות המתווכת באפליקציות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הנה מספר דוגמאות לתוכן ווידאו גולשים מהדור החדש: לחצו על הלינק הזה, ומספר דוגמאות ממיזם מעניין שנערך על ידי סטודנטים שנה ג' מהקריה האקדמית אונו, שהעלו סרטוני הסברה כאלטרנטיבה ויראלית, אם תרצו, למערך ההסברה הקונבנציונאלי

לסיכום, נראה שמדורת השבט האמיתית תתגבר בעיתות מלחמה. לא מעט מזה ייזקף ליכולת שיתופי התוכן האינטימיים בין קהילות באמצעות האפליקציות החדשות וגם המסורתיות יותר. השאלה המעניינת פחות מתייחסת לשאלה כיצד אנחנו משתמשים בקיים, אלא יותר מהי הטכנולוגיה החדשה שתייצר את הטרנד הבא וכיצד ייראה התוכן באמצעות הפילטרים שלה.

זיו שיינפלד הוא מנכ"ל Z Digital House - בית לשיווק דיגיטלי וחברתי, מייעץ ומרצה לחברות בתחום השיווק בזירות הדיגיטל ומתמחה בניהול מדיה חברתית, פרסום בדיגיטל, וניתוח אסטרטגיות בערוצי תוכן, אינטרנט וסלולארי. בוגר תואר ראשון ושני למנהל עסקים בתחום השיווק ופרסום

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רועי 22/07/2014 07:45
    הגב לתגובה זו
    נתקלתי במאמר שלך על המדריך השלם לפרסום בלינקדאין: http://www.askpavel.co.il/blog/linkedin-advertising
  • 3.
    דוקטור נו 21/07/2014 07:33
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את הקישור לאתר releeso
  • 2.
    אוהד 21/07/2014 07:32
    הגב לתגובה זו
    כמה זה רלוונטי היום, כנ"ל לגבי ביטחון פנים ובטחון שדה
  • 1.
    מעולה! (ל"ת)
    אמיר 20/07/2014 15:49
    הגב לתגובה זו
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.