רדיט
צילום: Brett Jordan on Unsplash

אלפי פורומים הוחשכו: המחלוקת שמאיימת לקרוע את רדיט

ההחלטה של הנהלת פלטפורמת הפורומים לגבות תשלום ממתחי אפליקציות צד שלישי, עוררה מחאת ענק והשבתה של פורומים רבים ברשת; ברקע השאלה למי מגיע הקרדיט על הצלחת החברה?
איתן גרסטנפלד | (1)

אלפי פורומים ברדיט (Reddit) הפסיקו לפעול היום כמחאה כנגד החלטת הנהלת פלטפורמת המדיה החברתית, לגבות עמלות מאפליקציות צד שלישי עבור גישה לפלטפורמה.

מחאת הגולשים באה לידי ביטוי באמצעות "הפסקות מרצון", המגבילות את תוכן הקבוצות מלהיות גלוי לציבור. מחאות אלו, משפיעות על כמה מהקהילות המקוונות הגדולות ביותר של רדיט, כולל קבוצות פופולריות המוקדשות למוזיקה, היסטוריה, ספורט ומשחקי וידאו. ההפגנות כוללות לא מעט פורמים עם לפחות 10 מיליון מנויים, כמו גם אלפי פורומים קטנים יותר.

המחאות מצד הגולשים מגיעות על רקע הכעס הרב של המשתמשים כלפי התוכנית עליה הכריזה החברה לאחרונה, הכוללת כוונה לגבות עמלות של מיליוני דולרים מאפליקציות צד שלישי, שרוצות לגשת לפלטפורמה. החלטה שכבר אילצה כמה מיצרניות האפליקציות המובילות של Reddit להודיע על סגירה בשל חוסר היכולת שלהן לעמוד בעלויות החדשות, שאמורות להתחיל כבר בחודש הבא. העימות בין הנהלת החברה, לבין המשתמשים והמפתחים שלה, עשוי להשפיע על האופן שבו היא מתנהלת, שכן על פי הדיווחים היא פועלת לקראת הנפקה לציבור בהמשך השנה.

במשך שנים, משתמשי רדיט יכלו לעיין בפוסטים, לכתוב תגובות ולשתף תמונות ווידאו באמצעות אפליקציות של צד שלישי. אולם כעת, רדיט דורשת תשלומים גדולים מיצרניות אפליקציות כדי לשמור על אותה רמת גישה דרך ממשק תכנות האפליקציות שלה (API), בצעד שמטרתו ככל הנראה לייצר רווחים גבוהים יותר. בשבוע שעבר אמר כריסטיאן סליג, מפתח אפליקציית אפולו הפופולרית, כי החברה רצה לגבות ממנו 20 מיליון דולר בשנה כדי שהאפליקציה שלו תמשיך לפעול. מאוחר יותר אמר שאין לו ברירה אלא לסגור את האפליקציה.

על פי חלק מהמבקרים של המהלך העמלות הגבוהות של הפלטפורמה יהרגו את כל התחרות מול האפליקציה המרכזית של החברה, שזכתה לביקורת מצד משתמשים רבים על כך שהיא איטית. חשש נוסף הוא שהמהלכים יחסלו את קהילת המתנדבים המסתמכת על כלים של צד שלישי כדי לבצע את מלאכת ניהול הפורומים, אותה מאצילה החברה על המשתמשים ולא על עובדים שלה.

מנגד, יש מי שסבורים שזו זכותה של החברה לקבוע מחירים משלה עבור גישה ל-API, וכי מדובר בעסק הזכאי לשלוט באופן שבו משתמשים ניגשים לנתונים בפלטפורמה שהיא מספקת "רדיט צריך להיות עסק שמקיים את עצמו, וכדי לעשות זאת, אנחנו לא יכולים עוד לסבסד גופים מסחריים הדורשים שימוש בנתונים בקנה מידה גדול", כתב מנכ"ל החברה בהודעה למשתמשי הפורמים.

מקרה דומה התרחש לאחרונה עת החליטו בטוויטר, תחת הבעלים החדש אילון מאסק, להקים חומת תשלום עבור נתונים, במטרה לפתח מקורות הכנסה חדשים ולחזק את קופת החברה. אך כמו במקרה של רדיט גם המהלך של טוויטר עורר ביקורות מצד יצרניות אפליקציות של צד שלישי, חוקרי חדשות כזב (Fake news) ובעלי חשבונות בשירות הציבורי שאמרו שהמהלך יפגע בשקיפות ובנגישות. טוויטר הגיבה לביקורת על ידי הוספת נדבך חדש לתוכנית בתשלום שלה.

אלא שמרד המשתמשים ברדיט עשוי להתברר כחמור ויעיל יותר יעיל לאור ההסתמכות הגדולה של הרשת על חברי הקהילה לצורך תחזוקה בסיסית של האתר. המאבק אינו מוגבל רק לרדיט, כשברקע ויכוח רחב יותר על מי יוצר את הערך ברשתות החברתיות, ומי זוכה לקצור את הפירות. ברקע ספקנות ציבורית גוברת כלפי פלטפורמות טכנולוגיות גדולות שהפכו דומיננטיות כלכלית באמצעות איסוף וניצול של מידע אישי של אנשים רבים.

קיראו עוד ב"BizTech"

מצד אחד ניצבים מנהלי החברה ובעלי המניות העתידיים שלה, אשר סבורים שהערך של החברה נובע מהתשתית שהאתר מספק לניהול השיחות בו. הפעלת תשתית זו, שמירה על מה שמאוחסן שם וחיוב עבור גישה לנתונים הקנייניים הללו מייצרת ערך שרדיט סבורה שצריך לבוא לידי ביטוי בקופתה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 13/06/2023 01:32
    הגב לתגובה זו
איב סקיוריטי, המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. קרדיט: יח"צאיב סקיוריטי, המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. קרדיט: יח"צ

איב סקיוריטי הישראלית מגייסת 3 מיליון דולר

הסטארט אפ הישראלי, שעוסק במענה לאתגרי אבטחת הארגונים בעידן ה-Agentic AI הודיע היום על גיוס סיד בהיקף של 3 מיליון דולר והשקה של EveGuard

רן קידר |
נושאים בכתבה גיוס סיד

חברת איב סקיוריטי הישראלית הודיעה היום על גיוס סיד בהיקף של 3 מיליון דולר והשקה של EveGuard, פלטפורמת נראות ואכיפת מדיניות ל-Agentic AI שמאבטחת פעילות AI Agents בממשק עם המערכות הרגישות ביותר של ארגונים. את הסבב הובילה קרן LiveOak Ventures בהשתתפות Tau Ventures.

איב סקיוריטי נוסדה ברבעון השני של 2025 על ידי המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. החברה מעסיקה כ-10 עובדים והיא מתמקדת במענה לאתגרי אבטחת הארגונים בעידן ה-Agentic AI. לחברה מרכז מו"פ פעיל בישראל והיא מרחיבה כעת את צוותי הפיתוח והאבטחה. לחברה מספר לקוחות בטא הבודקים את המוצר בענפי הביטוח, פינטק, תוכנה ואד-טק. 

ה-EveGuard מציב סוכן אבטחה חכם בין סוכני ה-AI למערכות הרגישות, אשר מגן מפני חשיפת נתונים רגישים וביצוע פעולות לא מורשות בנתונים ובמערכות ארגוניות על ידי סוכני AI. הפלטפורמה מאפשרת נראות (Visibility) של מצב סוכני ה-AI בארגון ובקרה עליהם מקצה לקצה, זיהוי חריגות והתנהגות מסוכנת לפני שנגרם נזק, הערכת סיכונים בזמן אמת ואישור או בלימה של פעולות קריטיות, תוך אכיפת מדיניות מבוססת כוונה (Intent Aware) המבינה לא רק טקסט, אלא את הכוונה מאחוריו. 

הפלטפורמה של Eve יכולה לצפות בסוכני ה-AI, באינטראקציות ביניהם, עם בני אדם ועם מערכות עסקיות קריטיות, ולנקוט בפעולה נדרשת במידה וסוכן ה-AI מבצע פעולה או החלטה שגויה כמו לדוגמא, העברת כספים שאינה מורשית או חשיפה של פרטים אישיים.  זהו למעשה ה-AITL) Agent-in-the-Loop) הראשון בתעשייה, סוכן AI הבודק ואוכף מדיניות אבטחה של סוכנים אחרים. ה-AITL מזהה אנומליות, מקבץ בקשות, מעריך סיכונים ומנהל אינטראקציות עם סוכנים אחרים ובכך, חוסך עומס ממנהלי אבטחת המידע וראשי מחלקות. 

להבדיל, במקרי Human-in-the-Loop מתן המענה לפניות בבקרה אנושית יוצר עומס, ואילו ב-AITL לסוכן ה-AI יש יותר אוטונומיה לקבלת החלטות וביצוע משימות תוך שהוא מכמת סיכון, והדבר צפוי לשנות את כללי המשחק באבטחת Agentic AI, וכך יפנה לאת המנהלים כך שיוכלו לטפל רק בסוגיות הדורשות התערבות אנושית. 

משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותם בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.