טראמפ, הבית הלבן, ארה"ב
צילום: יח"צ

הנשיא טראמפ בציוץ נוסף שלא מותיר ספק

תגובות נזעמות מסביב לעולם ברקע למס שטראמפ צפוי להטיל בשבוע הבא. דובר האיחוד: נכין רשימה נגדית. והערב טראמפ ממשיך להיות פעיל ברשת החברתית
מערכת Bizportal | (13)
ההצהרה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמש כי יטיל בשבוע הבא מיסים בגובה של 25% על ייבוא פלדה, ו-10% על ייבוא אלומיניום ממשיכה להדהד בקהילה הבינלאומית. נזכיר כי ארה"ב היא היבואנית הפלדה הגדולה בעולם, ובמקרה שמהלך זה ייצא לפועל הכלכלות של מדינות כמו סין,קנדה, גרמניה, דרום קוראיה צפויות לספוג זעזוע נרחב. דוברת משרד החוץ הסינית טענה הבוקר כי "סין קוראת לארה"ב לעקוב אחר כללי הסחר הבינלאומיים". משרד המסחר הסיני הוסיף כי ההגבלות האמריקניות על סחר בפלדה תפגע " בכלל הכלכלה העולמי". אנשי התעשייה הסינים היום הרבה פחות מרוסנים, יו"ר איגוד תעשיית המתכות בסין טען כי יש "לבטל את הסכמי הסחר עם ארה"ב". שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מאירי, הזהיר כי האיחוד האירופאי יגיב בתוקפנות אם הממשל האמריקני ימשיך ללכת בדרך הנוכחית. מאירי טען כי "כל האופציות על השולחן, ווושינגטון יכולה לצפות לתגובה נוקשה ומשותפת מאיחוד". עוד מהאיחוד האירופאי: נציבות האיחוד הבהירה כי לא תמתין בשילוב יידים בעקבות ההחלטה של טראמפ להטיל מכסים, ותעביר את הסוגיה לארגן הסחר העולמי. הדובר של האיחוד טען הבוקר כי האיחוד מכין כבר רשימה נגדית של מוצרים המיוצרים בארה"ב שהאיחוד יוכל להטיל עליהם מיסים במידת הצורך. התגובה המלאה של האיחוד צפויה להגיע ביום שני הקרוב. ואם מישהו חשב שתגובה של העולם תביא להתקפלות של טראמפ, נראה כי הנשיא דווקא מקצין את דבריו: בציוץ טוויטר טען הנשיא כי "כשהמדינה (ארה"ב) מפסידה מיליארדי דולר בסחר מול כל מדינה אחרת שעמה היא עושה עסקים, מלחמות סחר הן טובות, וקל לנצח בהן. למשל, כשאנחנו בגירעון של 100 מיליארד דולר מול מדינה מסוימת והם מתחכמים - לא נסחור יותר וננצח. זה קל!" ואם זה לא מספיק, הערב הנשיא צייץ שוב וטען: "כאשר מדינה  מטילה מסים על המוצרים שלנו נניח של 50%, ואנחנו מטילים 0% מס, זה לא הוגן ולא חכם, בקרוב נטיל מיסים דו צדדים, וכך נגבה את אותו הדבר. 800 מיליארד דולר בגרעון המסחרי, אין לנו ברירה" הציוץ האחרון של טראמפ: 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    גדי 04/03/2018 13:24
    הגב לתגובה זו
    למה להיות טיפש כמו אובמה? להיות חכם ודואג לעם שלך כמו טראמפ.מה שאובמה הרס וקודמים לפניו לא שיפרו, טראמפ מתקן. תוך שנתיים תראו שטראמפ צודק.
  • 11.
    נשיא שחושב מחוץ לקופסא (ל"ת)
    רן 03/03/2018 23:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עמי 03/03/2018 16:28
    הגב לתגובה זו
    טראמפ צודק ושם קטן על הפרופסורים בגרוש ועל מנהיגי המערב באגורה מחוררת.וזכותו להחליט להפסיק את היות ארה"ב הפראיירית של העולם .בלי תמיכתה האו"מ לא מתקיים והגיע נהיג הדואג לעמו לפני הכל...וזה לגיטימי...וזה מה שעושים הסינים ובטח המוסלמים האנוכיים שרוצים שארצות ההרית תממן חייהם והם ישרפו הדגלים שלה ותמונת מנהיגה
  • 9.
    כותבי תרחישים 02/03/2018 19:43
    הגב לתגובה זו
    ועשוי להיתקבל עי שאר המתחרים
  • 8.
    איזי 02/03/2018 18:00
    הגב לתגובה זו
    הוא צודק ומפסיק להיות פראייאר הסינים מנסים לדחוף לארה"ב השתלטות עויינת על התעשיה האמריקאית הוא בסך הכול מאזן את הסחר ביניהם
  • 7.
    יהודי 02/03/2018 17:51
    הגב לתגובה זו
    הוא צודק... השאלה אם רק הצדק חשוב או שעדיף לשלב גם קצת חוכמה.... נראה שהעולם עומד לפני פיצוץ גלובלי....
  • 6.
    ארהב נכנסת לבידוד כלכלי רע מאוד (ל"ת)
    יוסי 02/03/2018 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבי 02/03/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    נקווה שלאמריקאים הדבילים האלה יפול האסימון והם יעיפו אותו קיבינימאט
  • 4.
    ת'אמת שהוא צודק. העולם למד לתת ל-US למצוץ לעולם. (ל"ת)
    ישראל ישראלי 02/03/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מישהו 02/03/2018 16:49
    הגב לתגובה זו
    בטוח שלא ייבחר שוב
  • ואתה בטח כלכלן מזהיר. וגם חכם יותר מטראמפ. (ל"ת)
    אדי 04/03/2018 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מובן בכלל המהלך שלו תן לשוק החופשי לעשות את שלו (ל"ת)
    הצלף 02/03/2018 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דעה 02/03/2018 16:45
    הגב לתגובה זו
    כל הירידות מוסברות בגלל שזה עשה ככה וזה עשה ככה. שורה תחתונה השוק עלה ב10 שנים ועושה תיקון, כל העולם מלקק את הפצעים וימשיכו. הדולר לעומתו צפוי להתחזק, כל העולם במשבר וארה"ב צומחת. את כל הכסף האדיר שהוא מפנה לתשתיות הוא רוצה שישאר לאזרחים וליצרנים בארצו, זו ממש לא מלחמת סחר. הוא פועל נכון והגיוני לאינטרסים של ארה"ב, ושלהם בלבד. בניגוד למה שחושבים ארה"ב יכולה לסגור עצמה ולפרוח שאר העולם ממש ממש לא הם חייבים אותה כמו אוויר לנשימה.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: