נתנאל אריאל
צילום: משה בנימין
ניתוח

בממשלה מקווים שהגירעון יהיה השנה רק 1%. סביר להניח שהוא יהיה 2.5% - וזה משמעותי מאוד

כשיש 'עודף תקציבי' זה לא אומר שצריך לבזבז אותו. צריך לשמור אותו להמשך. אבל משרדי הממשלה מבזבזים והפוליטיקאים רוצים להביא הישגים לבוחרים. זה נקרא חוסר אחריות כלכלית. הבעיה היא שהחשבון יוגש לאזרחי ישראל בדמות החזרי חובות של מיליארדי שקלים בשנה
נתנאל אריאל | (12)

מדינת ישראל חוזרת לגירעון. אנחנו כבר מוכנים לקחת את הסיכון ולהגיד שכנראה נגמרה התקופה של עודף בתקציב כאחוז מהתוצר (המצב ההפוך מגירעון). הכנסות המדינה ממסים כבר נמצאות בירידה משמעותית, בחודש מרץ ההכנסות ממסים הסתכמו ב-34.8 מיליארד שקל, ירידה של 6% (ואם לוקחים בחשבון את האינפלציה אז מדובר בירידה של 10% ריאלית) והחשש הסביר הוא שזה יימשך גם בחודשים הבאים. קצב הגידול בהוצאות הממשלה, 4.7%, נמוך מקצב הגידול בהוצאות של 5.5% על פי התכנון של התקציב ל-2023, ובעצם זה אומר שהסיבה העיקרית לחזרת הגירעון היא הירידה בהכנסות ממסים. אבל מה זה בכלל גירעון? גירעון זה מצב שבו הגבייה בפועל נמוכה מהתחזית שנבנתה באקסלים במשרד האוצר. זה לא נתון של הכנסות לעומת הוצאות. אלא לעומת ההכנסות שחזו אנשי האוצר. ניחוש מושכל, אולי, אבל עדיין ניחוש. אם באוצר ניחשו נמוך מדי והיו יותר הכנסות זה נקרא עודף. אם הם היו אופטימיים מדי לעומת המציאות זה נקרא גירעון.

במשרד האוצר מכירים כמובן את הנתונים ומן הסתם עוקבים אחריהם בדאגה מסוימת. אבל שם עדיין מנסים לשדר עסקים כרגיל כלפי חוץ. הם עדיין מאמינים-מקווים שההכנסות יהיו מספיק טובות כך שהם יצליחו לעמוד בתחזיות ולגבות מספיק מסים. הם מאמינים שיש עדיין 'כרית ביטחון' מספיק רחבה כדי שגם אחרי הירידה בהכנסות הממשלה תוכל לעמוד ביעד הגירעון. גם בבנק ישראל העריכו בזמן הגשת התקציב שזה מה שיהיה. אבל לא בטוח שזה ריאלי. למעשה, הרבה יותר סביר שהגירעון בשנה הקרובה יתקרב ואולי יעבור את ה-2.5% מאשר סביב ה-1%, כפי שהצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם ההכנסות ממסים יירדו ב-6% שנתי, צפו לראות את המספר 2.5% (ואנחנו לא רוצים להגיד 3%). 

האמת היא שהסיבות לירידה בהכנסות פחות קשור לממשלה הנוכחית וגם לא לממשלה הקודמת (הירידה החלה כבר בממשלה הקודמת. ראו את הגרף בהמשך הכתבה) אלא למאקרו בארץ ובעולם: שוק הנדל"ן עוצר בחריקת בלמים וההכנסות משם בנפילה חופשית של 43% הן בירידה בהכנסות ממס שבח והן בהכנסות ממס רכישה. המדינה הכניסה 1.5 מיליארד שקל במקום 2.5 מיליארד. שוק ההייטק נעצר גם הוא וההכנסות משם בירידה משמעותית גם כן, ההכנסות מחברות צללו ב-10% (מעבר לכך שקרנות פנסיה אמריקאיות כבר לא צריכות לחפש השקעות עם סיכון מסוים מעבר לים, כשהן מקבלות ריבית של 4-5% בארה"ב - להרחבה). ישראל נהנתה מהגאות בהייטק וכעת היא תפסיד הכנסות כתוצאה מההאטה, וזה בלי קשר ועוד לפני שהזכרנו את המילים 'רפורמה משפטית', שגורמים בשוק כבר אומרים בפה מלא שגרמה לאי כניסת כסף לישראל (עזבו את הכסף שיוצא, זו כנראה הבעיה הקטנה). לא ננסה לתת כאן תשובה לשאלה כמה מתוך זה קורה בגלל הרפורמה וכמה בגלל ההאטה העולמית - אבל זה גם לא משנה, העובדה היא שההכנסות בירידה משמעותית.

ועדיין, התנהלות של הממשלה היא כאילו שהכל יימשך כרגיל. למרות ההאטה הצפויה בצמיחה, הממשלה מוכנה להיכנס להתחייבויות קואליציוניות במסגרת התקציב הדו-שנתי. תנועת המלקחיים הזו עלולה גם היא להביא לגידול בגירעון. אז נכון, למדינה יש עדיין כרית ביטחון, יש לה עדיין כסף. אפשר לסדר את המספרים, אבל אם ההאטה תימשך, וזה מה שצפוי, אז אולי היא תצטרך בהמשך השנה לגייס כסף - וזה מן הסתם יהיה בריביות גבוהות יותר (הרי הריבית בעולם עלתה) ואנחנו לא מזכירים את המילים מוד'יס, הפחתת תחזית דירוג, או את שתי סוכנויות הדירוג האחרות S&P ופיץ'.

מי 'אשם' בגירעון הצפוי?

בחודש מרץ הגירעון שנרשם הוא עדיין אפסי אבל זה כנראה יילך ויתרחב ככל שתתקדם השנה. צריך לומר - המצב ברוב השנים הוא גירעון ודווקא המצב בשנה האחרונה הוא החריג. לממשלה יש 'יעד גירעון' שהולך ויורד במטרה לצמצם אותו. החוב של ישראל כבר הגיע ליותר מטריליון שקל והמשמעות היא שישראל מחזירה בכל שנה 40 מיליארד שקל על החוב שלה. תקציב המדינה הוא כ-480-500 מיליארד שקל ובמילים אחרות: כ-8% מתקציב המדינה מתבזבז בכל שנה רק על להחזיר חובות - הרבה מאוד כסף.

והסיפור הזה לא 'בזכות' ולא 'בגלל' הממשלה הנוכחית, גם לא 'בזכות' או 'בגלל' הממשלה הקודמת - ברור שנשמע את הפוליטיקאים משני צדי המפה הפוליטית זורקים אחריות ומאשימים אחד על השני ככל שהשנה תתקדם והגירעון יגדל, אבל אתם כבר תדעו שזה לא נכון. תסתכלו על הגרף הבא ותראו את הגבייה החריגה בשנה וחצי האחרונות, הרבה מעל קו המגמה ארוך הטווח של ישראל (הוא אמנם לא מופיע בשרטוט של האוצר, אבל אם תמתחו קו משנת 2012 תראו שההכנסות ממסים אמורות להיות במקרה הטוב סביב 31 מיליארד שקל בחודש. קו המגמה התנתק כלפי מעלה בסוף שנת 2020. הסיבות ידועות: הרבה כסף שנכנס מהייטק, הרבה כסף שנכנס מהזינוק המטורף במחירי הנדל"ן - המדינה נהנתה מהכנסה מעל הציפיות של הכלכלנים במשרד האוצר, ומי לא אוהב להיות מופתע לטובה? 

קיראו עוד ב"בארץ"

הכנסות המדינה ממסים, מקור: אגף הכלכלנית הראשית באוצר

הבעיה היא שזה לא יימשך ואי אפשר לבנות תקציב קדימה על סמך הנחות שכנראה לא יתקיימו בעתיד. כתבנו מספר פעמים בשנה האחרונה שכאשר יש עודף תקציבי זה ממש לא אומר שצריך לבזבז אותו (הנה כאן). אם לכם בבית יש חוב של 100 אלף שקל שקשה לכם מאוד להחזיר ופתאום קיבלתם החודש בונוס בעבודה של 3,000 שקל אתם מן הסתם תרצו להחזיר את החוב (בטח אם קיבלתם העלאה ואתם יכולים להרשות לעצמכם להגדיל את החזר החוב). לא יהיה חכם שתגידו 'אה איזה כיף, קיבלנו החודש בונוס לבזבוזים ונזרוק אותם על-לא-משנה-מה ותחליטו באופן מודע לשכוח מזה שיש לכם חוב גדול. נכון שמדינה זה שונה, ועדיין, תחזרו לתשלום החובות השנתי של ישראל, 40 מיליארד שקל, ותחשבו אם לא הגיוני ומתבקש לצמצם אותו קצת.

במשרד האוצר יודעים את זה. הם היו רוצים להיות עוד יותר שמרניים ממה שהם היו בפועל, אבל הם פועלים תחת לחץ של הפוליטיקאים (וגם - משרדי הממשלה אוהבים לבזבז כסף ש'נשאר' בסוף השנה - הנה השנתיים האחרונות, כאן וכאן). ומה לעשות, פוליטיקאים רוצים להביא 'הישגים' לבוחרים בדמות תקציבים. מי ישלם? זה לא מעניין, זה הכסף של כולם, ולכן זה של אף אחד. זו כמובן לא המצאה ישראלית. הבעיה היא שאזרחי ישראל יהיו אלה שישלמו את המחיר בסופו של דבר. 40 מיליארד שקל בשנה כבר אמרנו?

ממשרד האוצר לא נמסרה עד כה תגובה.

לקריאה נוספת:

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בת אל 18/04/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
    המתועבים שודדים את הקופה הציבורית
  • בת אל 20/04/2023 13:05
    הגב לתגובה זו
    המתועבים לא מוכנים להתחייב ללימודי ליבה
  • 4.
    נכהצ 18/04/2023 19:18
    הגב לתגובה זו
    חבורת מנוולים משתמטים קיסר וילד ז מנהלים לנו את המדינה. ביזיון ובושה!
  • 3.
    חיים 18/04/2023 18:23
    הגב לתגובה זו
    המצב האבסורדי שהפוליטיקאים מחככים ידיהם בהנאה לנוכח הכסף הזורם מהנדלן, הוא על גבול הסאדיזם
  • 2.
    ישראלי 18/04/2023 18:23
    הגב לתגובה זו
    בשלושה חודשים וחצי פרקו מדינה . עודף בתקציב הפך לגרעון . העם חצוי למחנות שנאה והסתה , הביטחון על הפנים , הכלכלה על הפנים למה הם מצפים ? לחורבן הבית . שיגלו קצת אחריות ויחזירו את המפתחות לעם .
  • חיים 18/04/2023 18:47
    הגב לתגובה זו
    מה זה להחזיר לעם? היה בחירות והעם נתן מתפחות, מישהו לקח משהו שלא בדין? היחידים שלא קיבל סמכות מהעם זה שלטון הפקידים שלא ניתן להחליפו הנרטיב הזה שיש כאן עם שהשלון לקח ממנו את הבחירה נשמע חמור מאוד הכל בדרך להפיכה צבאית שלאט לאט מנסים לתת לה לגיטימציה
  • 100 19/04/2023 03:04
    אנשים לא הולכים לעבוד וחיים עח אחרים, זה לא איזון. שיוויון אמיתי והוגן לכולם, אחכ עניינים מפלגתיים.
  • דרור 18/04/2023 21:40
    מי שמספר בדיות ושקרים ומתעלם מהאמת הכואבת חופר קבר למדינה .. כשהאינטרס האישי המושחת מוביל את המוביל הסוף ידוע מראש ..
  • דרור 18/04/2023 19:01
    אנשים רבים התפקחו ויש לקיים בחירות מחדש . כל הפרמטרים עובדים נגד המדינה וחייבים להקדים תרופה למכה .
  • 1.
    זה מה שקורה שנותנים לחרדים להיות בממשלה. החילוניים משחטים (ל"ת)
    בין 18/04/2023 18:08
    הגב לתגובה זו
  • הדג מסריח מהראש 18/04/2023 20:07
    הגב לתגובה זו
    אוכל השרצים המושחת גנב את הבחירות עם טונות של כספי ציבור . הוא צריך אותם רק שיצביעו עבורו ... זה המחיר שעם ישראל משלם על מנת שהוא לא יכנס לכלא . חוץ מזה הוא צריך אותם לכפרות .
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.