וול סטריט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: טבע ירדה ב-3.4%, הסקטור הסולארי להט

התנודתיות הנמוכה בשוק המניות נמשכת, כאשר הפד' התערב גם היום בשוק עם הזרקה של 75 מיליארד דולר. הנפט טיפס ב-0.7%, פריגו השילה 1.8%, סולארדג' קפצה ב-7.7%, צ'ק פוינט ירדה ב-2.6%
עמית נעם טל | (6)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת. ברקע למסחר, המתרחש בשוקי המימון בארה"ב המשיך לרכז עניין, כאשר הפד' ביצע התערבות נוספת בהיקף של עד 75 מיליארד דולר. במקביל, נציין כי מחר צפויה להתקיים פקיעה מרובעת בשוק האמריקני (quad-witching day).

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%       
דאו ג'ונס 0.16%        
נאסד"ק -0.21%   

מדיניות הפד' צפויה לעמוד גם היום במרכז הבמה. הפד' התערב היום בפעם ה-3 ברציפות כאשר הוא מזרים נזילות בהיקף של עד 75 מיליארד דולר לשוק. בעקבות הפעולות של הפד', הריבית בשוק הריפו עומד כעת על 2% בלבד. נזכיר כי מוקדם יותר השבוע התרחש אירוע חריג בשווקים, כאשר הריבית בשוק הריפו זינקה לרמה של 10% ברקע למצוקת נזילות חריפה בשווקים. במקביל, הריבית האפקטיבית בשוק עלתה לרמה של 2.3%, כ-5 נק' מעל היעד העליון שקבע הפד'. 

ריבית הריפו בימים האחרונים: הפד' מצליח להרגיע את השוק באמעצות הזרקה נזילות

בתוך כך, החלטת הריבית אמש בארה"ב צפויה להמשיך להשפיע על הסנטימנט בשוק. הפד' בחר להוריד את טווח הריביות ב-25 נק' בסיס לרמה של 1.75%-2%. במקביל, הפד' הוריד את ריבית ה-IOER ב-30 נק' בסיס לרמה של 1.8%, כאשר הוא מקווה שמהלך יתמרץ את הבנקים הגדולים להגדיל את האשראי בשווקים. תרשים הנק' של הבנק מציג גישה "ניצית" יחסית, כאשר רק 7 מתוך 17 הנציגים בוועדה מעריכים כי הריבית תרד עוד פעם אחת במהלך 2019. עם זאת, במסיבת העיתונאים טען יו"ר הבנק, ג'רום פאואל, כי "ייתכן והבנק יצטרך להגדיל את מאזנו מוקדם מהצפוי", כאשר המשמעות היא רמיזה על השקה של תוכנית רכישות חדשה (לכתבה המלאה). 

בגזרת המאקרו, ארגון ה-OECD הוריד היום את תחזית הצמיחה לרוב המדינות המפותחות לשנה הבאה. הארגון צופה כי הצמיחה בארה"ב תסתכם ב-2%, לעומת צמיחה של 2.3% בתחזית הקודמות. האיחוד האירופאי צפוי לצמוח ב-1% לעומת 1.4% בתחזית הקודמות, כאשר הצמיחה בגרמניה צפויה להסתכם ב-0.6% בלבד (לכתבה המלאה).

 

עוד בגזרת המאקרו, מדד הייצור בפילדלפיה הפתיע לטובה עם קריאה של 12 נק' בחודש ספטמבר, לעומת צפי לירידה של 11 נק'. נתון התביעות האבטלה הראשוניות עמד בשבוע החולף על 208 אלף בלבד.

בשוק הסחורות, הנפט טיפס הערב ב-0.7% לרמה של 58 דולרים לחבית. הזהב ירד ב-0.6% לרמה של 1,505 דולרים לאונקיה. 

במרכז

ענקית המשלוחים האמריקנית פדקס (סימול:FDX) עלתה הערב ב-1% והמשיכה  לרכז עניין לאחר צניחה של 12.7% במהלך המסחר אמש. הסיבה לצניחה היא דו"חות חלשים של החברה לרבעון האחרון, והורדת תחזיות לנוכח "האטה הכלכלית בעולם" (לכתבה המלאה). 

מניות חברות הסטרימינג מרכזות עניין לאחר הירידות שנרשמו אמש ברקע להודעה של קומקאסט (לכתבה המלאה). בהקשר זה נציין את מניית רוקו (סימול:ROKU) שהשלימה אמש צניחה של 27% מתחילת החודש.

מניית ביונד מיט (סימול:BYND) מרכזת עניין לאחר שברקליס העניקו לחברה דירוג של "משקל יתר". בברקליס טענו כי החברה עשויה להוות כ-4.5% משוק תחליפי הבשר בעולם בתוך כעשור. 

סקטור הבנקאות עמד גם במוקד ברקע למתרחש בשוקי המימון. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), גולדמן זאקס (סימול:GS), סיטי בנק (סימול:C) ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מורגן סטנלי (סימול:MS), ודויטשה בנק (סימול:DB). הבנקים הקטנים בארה"ב ירכזו עניין מיוחד לנוכח העובדה שיכולת גיוס המזומנים שלהם נמוכה יותר משל הבנקים הגדולים. תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור היא KRE.  

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 3.4%, פריגו (סימול:PRGO) השילה 1.8%, צ'ק פוינט (סימול:CHKP) איבדה 2.5%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אזרח מודאג 19/09/2019 22:53
    הגב לתגובה זו
    עדיף לעשות הפוך .ממתי שטען שטבע מעניינת .היא רק יורדת מעולם לא הקשבתי לו ואני עוקב אחריו כבר שנים רבות
  • מה..אתה בלש? (ל"ת)
    למודאג 19/09/2019 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שם כן אבל פה מורידים (ל"ת)
    עליות? 19/09/2019 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לדוקורטים באמא'שכם עזבו את הבורסה בשקט תנו לה לטוס (ל"ת)
    רק למעלה רק למעלה 19/09/2019 16:40
    הגב לתגובה זו
  • באמא'שלנו ..בסדר. (ל"ת)
    דוקורטים 19/09/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ' איצ100 19/09/2019 15:59
    הגב לתגובה זו
    בכדי להגן על השווקים שממש לא מייצגים נכונה את מה שקורה בפועל. הכלכלנים שלנו טוענים שהכל תלוי על בלימה ונשען על שקרים והזיות...הסוף שכבר נמצא בעולם מתקדם בעוצמה בכוח הרס נוראי..ראו הוזהרתם.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: