אילון מאסק ישלם קנס של 20 מיליון דולר ויחדל לכהן כיו"ר טסלה

מאסק הגיע להסדר עם הוועדה לניירות ערך ולבורסות האמריקאית בעקבות הציוץ שלו בטוויטר כי הוא שוקל להפוך את החברה לפרטית
גיא עיני | (3)

מאסק הגיע להסדר עם הוועדה לניירות ערך ובורסות שתדרוש ממנו להתפטר מתפקידו כיו"ר דירקטוריון  טסלה בשלוש השנים האחרונות, ולשלם קנס בסך של 20 מיליון דולר, זאת בעקבות ציוץ בטוויטר שבו כתב כי הוא שוקל להפוך את טסלה לפרטית.

כחלק מההסכם שאליו הגיעו מאסק והוועדה, מאסק לא יכחיש או יודה בטענות המיוחסות לו והוא צפוי להישאר בתפקיד מנכ"ל החברה.

הרגולטור האמריקאי תבע להדיח את מאסק מתפקידו מחברת הרכבים החשמליים בטענה שביצע דיווחי שווא מטעים כשצייץ בטוויטר בנושא הפיכת טסלה לחברה פרטית (לכתבה המלאה).

הוועדה טענה כי מאסק ידע בזמנו כי ההשלכות האפשריות יהיו "לא ברורות ותלויות במספר רב של גורמים". הציוץ הקפיץ את מחירה של מניית טסלה ביותר משישה אחוז זמן קצר לאחר מכן מה שגרם למניפולצייה והפרעה משמעותית על השוק.

מאסק היה מעורב באופן ישיר כמעט בכל פרט בשלבי הפיתוח והייצור של הרכב החשמלי והוא נחשב לכוח המניע בטסלה. היזם המיליארדר אמר כי הוא לא עשה שום דבר רע וכי דירקטוריון החברה תומך בו.

דיווחים בארה"ב אומרים כי מאסק היה בטוח שיש לו הסכם מימון בעל פה עם קרן הון הסעודית לרכישות מניות החברה והפיכתה לפרטית. מאסק רשם בבלוג של אתר החברה כי "אין שאלות, ההסכם עם הקרן הסעודית עשוי להסגר בקרוב".

התביעה של הוועדה לניירות ערך אמרה כי הפגישה בין מאסק לנציגיה של קרן ההון הסעודית "חסרה אפילו את התנאים הבסיסים ביותר בצעה להפוך את החברה לפרטית".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורי 30/09/2018 11:15
    הגב לתגובה זו
    הוא נחתך מתפקיד היו"ר לשלוש שנים אבל נשאר המנכ"ל? ומשלם קנס של 20 מיליון? מה זה השיט הזה, איפה העונש פה
  • מישהו 30/09/2018 12:40
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל המנכ"ל הוא היו"ר של הדירקטריון של החברה, אך זה לא מחייב - זה 2 תפקידים שונים. דירקטוריון הוא הצד המנהלתי הכספי מול הבורסה. צריך גם לממן שכר של יו"ר. לא בהכרח חבר דירקטוריון מעורב בחזונה של החברה. הוא מתייחס לכספים ולאסטרטגיות כספים. לעתים חבריי דירקטוריון חדשים זה עבור התנהלות חדשה לפירוק של חברה. למרות זאת, אני לא חושב שזה עבור פירוק. חברות תמיד בתחילת דרכם (גם 10 שנים זה תחילת דרך. אפריקה ישראל שרדה הרבה יותר) לא ממש מרוויחות, ומפסידות, אך ההפסדים זה השקעות ראשוניות (התחייבויות, רכישת נכסים, השקעות חד פעמיות), וגם באמצע דרכם (אם רוצים לקדם צמיחה). זה בסה"כ מה שמאסק עשה. זה לגיטימי. צריך לנהל טוב את ההון החוזר (שלא ייקח מאה שנה להחזיר את ההשקעה). בהתייחס לצמיחה של החברה, ולאו דווקא בשנה האחרונה, אלא בהתייחס לכל השנים, החברה בכיוון חיובי, למרות הכל. יש פה אנומליה בגידול, וזה לאחר שיש מפעל חדש. הדברים לא מתנהלים בצורה לינארית. כל הכבוד למאסק שהוא הצליח להרים חברה אדירה ופורצת דרך. חבל שהוא מתנהג ככה. אין מה לדאוג לטווח הארוך, גם ייקח שנים. כל חברות הרכבים כמעט פשטו ולא בסוף.
  • אורי 30/09/2018 20:55
    החברה סובלת משיעור רווח גולמי, תפעולי ונקי שליליים וזה רק מתעצם מדי שנה. גם יחס חוב הון שלילי, של כמעט 1:3. תוסיף לזה את הריביות שעולות במגמתיות והנה לך מתכון לחדלות פירעון עוד כמה שנים. החזון שלו זה להנגיש את המכוניות שלו למעמד הביניים. זה לא יוכל להתאפשר כי שוק חומרי הגלם שהוא מתעסק בו יקר בטירוף והביקושים בו רק עולים {קובלט וליתיום}. הוא יהיה חייב לשנות את החזון ולמכור את המכוניות שלו ביוקר אם הוא רוצה לשרוד. בקיצור, יזם גדול הוא כן, מנהל הוא ממש לא. והוא כנראה הצליח לעבוד גם עליך. המשקיעים של טסלה הם לא משקיעים בעלי שיקול דעת, הם פנטזיונרים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: