רכבת ישראל נתיבי איילון
צילום: אלכסנדר כץ

בעתיד: רכבת מחיפה לת"א ב-28 דקות

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תכנית משרד התחבורה להכפלת מסילות הרכבת; החזון - רכבת כל 4.5 דקות וקיצור הנסיעה באופן משמעותי
נושאים בכתבה רכבת ישראל

הוועדה לתשתיות לאומיות (וות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכפלת מסילות החוף. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית והתחבורה הציבורית בכלל.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ציינה כי מדובר במהלך היסטורי - ״כך נחבר בין המרכז לפריפריה ונבטיח תחבורה ציבורית זמינה ומהירה לכל אדם בכל יישוב בישראל", אמרה רגב.

 

רכבת ישראל היא מרכיב חשוב ברשת התחבורה הציבורית. בשנה שחלפה הרכבת הסיעה יותר מ-70 מיליון נוסעים. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר הוא מסילת החוף, עורק תחבורה לאומי מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ, ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה. כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה "צוואר בקבוק" המונע את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית.

 

חזון התחבורה הציבורית העתידי מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין חיפה ותל אביב, כך שכל נוסע יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו, בלי צורך לתכנן ולהתאים את עצמו ללוחות זמנים.

 

כדי לאפשר תדירות גבוהה כזאת, נדרשת הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות בקטע שבין תחנת "מרכזית המפרץ" בחיפה ועד החיבור למסילת השרון החדשה באזור כפר שמריהו. התוכנית תאפשר קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.

 

התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כדי שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

 

עם השלמת העבודות יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב מ-50 דקות ל-28 דקות בלבד, ותגדל תדירות הנסיעות עד 14 רכבות בשעת שיא - רכבת כל 4.5 דקות בלבד מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסועה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30,000 נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 65א') לפריסת רשת מסילות מהירות בכל רחבי הארץ, שאושרה בממשלה בחודש יולי 2014 ותקציבה נאמד בכ-31 מיליארד שקלים. התוכנית כוללת פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים. תת"ל 65 מתבססת על התוכנית האסטרטגית למסילות תמל"א 23 ותמ"א 42.

 

מסילת החוף היא עמוד השידרה המרכזי של רשת המסילות הארצית, ומובילה כיום 7 רכבות לשעה לכל כיוון, בשעות השיא. במצב הקיים, שבו יש מסילה אחת לכל כיוון, לא ניתן להגדיל את תדירות הרכבות בקו.

 

הכפלת המסילות חיונית לקידום התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשנת 2040, שגובשה בשיתוף משרד האוצר. יעדי התוכנית הם הסעת 300 מיליון נוסעים ו-40 מיליון טונות מטענים בשנה, ברשת הכוללת כ-150 תחנות רכבת. מדובר בצמיחה משמעותית לעומת המצב הנוכחי, של 70 מיליון נוסעים בשנה (36 מיליון בלבד בתחילת העשור), כ-9 מיליון טונות מטען, וכ-70 תחנות.

 

עקרונות התוכנית כוללים: הפרדה פיזית של רשת הנוסעים מרשת המטענים באמצעות מערכות מסילתיות נפרדות; הקמת רשת נוסעים היררכית בהפרדה בין שירות בינעירוני מהיר (עד 250 קמ"ש) לשירות פרברי/אזורי (עד 160 קמ"ש), על גבי תשתית מסילתית נפרדת; ופיתוח מתחמי דיור ותחזוקה, מסופי מטענים ומעברי גבול.

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 25/12/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    1+1=? 22/12/2020 23:55
    הגב לתגובה זו
    אם כיום מירושלים לתל אביב לוקח פחות מחצי שעה,ובעתיד מתל אביב לחיפה יקח פחות מחצי שעה אז אמורים להגיע מירושלים לחיפה תוך שעה?משום מה קשה לי להאמין לזה.
  • 11.
    איש חכם 22/12/2020 23:38
    הגב לתגובה זו
    מה שלום החמוצים?
  • 10.
    מי שמאמין שירים יד.... (ל"ת)
    פוגי 22/12/2020 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    נחיה ונראה.... (ל"ת)
    אנונימי 22/12/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תומר 22/12/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
    בגילגול הנוכחי......
  • יגאל 22/12/2020 20:36
    הגב לתגובה זו
    קודם תחבורה נורמלית במשך ימי החול,לאחר מכן נראה סופ"ש
  • 7.
    שרת תחבורה "הסטורית". (ל"ת)
    י 22/12/2020 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חנן 22/12/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    מתי וכמה? מדובר על כך שהשדרוג הןא חלק מתוכנית יקרה של 20 שנים. אך לא מדובר על עלות השדרוג של מסילת החוף ומתי צפוי המימוש של חלק זה מהתוכנית הכוללת
  • 5.
    טל 22/12/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
    כנית התחדשות קריית-חיים מערבית לראשונה: חזית-ים פעילה עירונית תוקם בקריית-חיים במסגרת התכנית תחובר השכונה לחוף הים באמצעות טיילת, שבילי אופניים ושבילי הליכה, שיחברו בין חלקי השכונה השונים לחוף. בתוך כך, יועתק, בין היתר, הכביש הקיים כיום בחזית רחוב טרומן וחוצץ בין השכונה לים לחלקם האחורי של מבני המגורים. השטח שיתפנה עם העתקת הכביש יהפוך לחזית-ים פעילה, שתכלול טיילת חוף המשכית, אשר תיצור רצף שטחים פתוחים עד קריית ים בהם יוכשרו שבילי הליכה ושבילי אופניים, שטחים ירוקים וחופי רחצה פעילים.
  • אחד שיודע 22/12/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    רק אחרי סגירת חוות המכלים של תש"ן ומימוש 'מפרץ החדשנות'!
  • 4.
    סיפורי פוגי של מירי גרב 38 דקות עוד 29 שנה אולי (ל"ת)
    אנונימי 22/12/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי ששון 22/12/2020 10:55
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר למנות על בסיס פוליטי איש לא רלבנטי ולצפות שתוכניות של מומחי תחבורה יתממשו ? זה לא הולך ביחד .. תשאלו את מירי רגב.. היא ממנה לפי מפתח מפלגתי הפעם .. מקורב של דרעי מה הוא מבין בתחברוה ..כמו שמר דודי אמסלם( ליכוד ) מבין בעולם ה- סייבר סקיוריטי הרצון של הליכוד למנות רק מקורבים שמחזיקים בכיס כרטיס מפלגה הורס כל חלקה טובה הווה כאוטי ...ועתיד קודר ........ כבר אמרנו ?
  • 2.
    למה רכבת חוף ולא קו חדש,לא לאורך החוף אלא העמקים (ל"ת)
    יצאק 22/12/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון 22/12/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    מינימום שנת 2100
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות
מחירי הדירות

כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות

עשרות עסקאות בערים מרכזיות - תל אביב, חיפה, ירושלים, ראשון לציון, פתח תקווה ורמת גן; וגם - בכמה ירדו מחירי הדירות בשנה האחרונה?

צלי אהרון |


מחירי הדירות בירידה. לפי נתוני הלמ"ס מחירי הדירות ירדו בדיווח האחרון ב-0.3% בחודש (לתקופה של אוגוסט-ספטמבר) כשקצב הירידה הוא כ-5% בשנה. בשטח הירידה גדולה יותר. מדובר על ירידה של 7% ואפילו 10% בשנה וזה מאוד משמעותי בהינתן שקצב עליית מחירי הדירות הוא 2.5% בשנה. מדובר על ירידה ריאלית של 10%.

הבאנו לכם את העסקאות בשבועות האחרונים בערים מרכזיות בארץ - תל אביב, חיפה, ירושלים, פתח תקווה, באר שבע ועוד ערים רבות כדי שתקבלו אינדיקציה למחייר הדירות אם אתם עומדים לרכוש דירה ולהבין "כמה אתם שווים" אם אתם בעלי דירה. הנה הנתונים שמתבססים ברובים על מאגרי רשות המסים:

תל אביב

דירה בהנחה (שלומי יוסף)דירה בהנחה (שלומי יוסף)

ריבית המשכנתא - על כמה היא עומדת ולכמה היא תרד?

האטה בשוק המשכנתאות - 6.8 מיליארד שקל באוקטובר, לעומת 8.9 מיליארד שקל בספטמבר. באוקטובר היתה ירידה גם בגלל החגים; נובמבר-דצמבר יצביעו ככל הנראה על חזרה לעלייה בביצועים ויסגרו שנה חזקה במשכנתאות; וגם - מה קורה בהלוואות לכל מטרה, האם הם ימשכו וההוראה של בנק ישראל שתייקר לכם את הריבית על הלוואות? 

צלי אהרון |

אין בהכרח מתאם בין היקף מכירת הדירות לבין ביצועי המשכנתאות - יש רוכשים שצריכים לקחת משכנתא שנה אחרי הרכישה, שנתיים, ויש כאלו שצריכים תוך חודש. בשעה שהיקף המכירות ירד, הביצועי משכנתא דווקא עלו, אך המגמה של החודשים האחרונים היא שלילית בביצועים, ובאוקטובר היתה ירידה משמעותית. זה צפוי להשתנות בנובמבר ובדצמבר. במקביל ריבית המשכנתא בירידה במקביל לירידת התשואות בשוק האג"ח. מדובר על ירידה מצרפית בשלושה חודשים של כ-0.3%, כשבסוף החודש הנגיד ככל הנראה יוריד את הריבית ברבע אחוז וזה ישליך על ריבית המשכנתא, אבל מעט - חלק גדול מההורדה הצפויה מגולם בריבית משכנתא.   

השאלה היותר חשובה היא מה יקרה עוד שנה לריבית המשכנתא. בהתאם לתחזית בנק ישראל לגבי ריבית בנק ישראל ולתחזית של הכלכלנים הרי שהריבית תרד בכ-0.75%. ריבית המשכנתא שעומדת כיום על כ-5.2% תרד תחת ההנחות האלו לאזור 4.5%-4.8%. 

היקף המשכנתאות בירידה, אבל החודשים הבאים יהיו חזקים

שוק הדירות בישראל ממשיך להפגין סימני האטה, כאשר זה מחלחל בחודש שעבר לשוק המשכנתאות. עד כה, שוק המשכנתאות היה חזק וצומח וביטא עסקאות שנעשו בעבר שהמימון-משכנתא עליהן נסגרים חודשים אחרי. אבל אוקטובר היה חלש ואולי הוא מבטא את הירידה שהיתה לפני חודשים בשוק. כלומר, ירידה בעסקאות לפני 3-4 חודשים שמתגלגלת כעת לביצועי משכנתא נמוכים. 

לפי נתוני בנק ישראל, באוקטובר שיווקו הבנקים משכנתאות בהיקף של 6.8 מיליארד שקל - ירידה חדה של 23% לעומת חודש ספטמבר. חלק מהירידה ניתן לייחס להשפעת החגים, אך נראה כי מדובר במגמה נרחבת כי זהו החודש השלישי ברציפות שבו נרשמת ירידה בפעילות שוק המשכנתאות. שיא המשכנתאות היה בחודש דצמבר 2024 עם ביצועים של 10.7 מיליארד שקל.

גם בהשוואה לאוקטובר אשתקד, החודש הנוכחי מבטא ירידה של כ-2% וזאת למרות שב-2024 החגים חלו מוקדם יותר מה שמקטין עוד יותר את המשמעות של אפקט העונתיות בלבד.