בעתיד: רכבת מחיפה לת"א ב-28 דקות
הוועדה לתשתיות לאומיות (וות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכפלת מסילות החוף. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית והתחבורה הציבורית בכלל.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ציינה כי מדובר במהלך היסטורי - ״כך נחבר בין המרכז לפריפריה ונבטיח תחבורה ציבורית זמינה ומהירה לכל אדם בכל יישוב בישראל", אמרה רגב.
רכבת ישראל היא מרכיב חשוב ברשת התחבורה הציבורית. בשנה שחלפה הרכבת הסיעה יותר מ-70 מיליון נוסעים. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר הוא מסילת החוף, עורק תחבורה לאומי מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ, ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה. כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה "צוואר בקבוק" המונע את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית.
חזון התחבורה הציבורית העתידי מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין חיפה ותל אביב, כך שכל נוסע יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו, בלי צורך לתכנן ולהתאים את עצמו ללוחות זמנים.
כדי לאפשר תדירות גבוהה כזאת, נדרשת הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות בקטע שבין תחנת "מרכזית המפרץ" בחיפה ועד החיבור למסילת השרון החדשה באזור כפר שמריהו. התוכנית תאפשר קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.
התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כדי שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.
עם השלמת העבודות יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב מ-50 דקות ל-28 דקות בלבד, ותגדל תדירות הנסיעות עד 14 רכבות בשעת שיא - רכבת כל 4.5 דקות בלבד מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסועה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30,000 נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים.
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
- שדה נדל"ן: "השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 65א') לפריסת רשת מסילות מהירות בכל רחבי הארץ, שאושרה בממשלה בחודש יולי 2014 ותקציבה נאמד בכ-31 מיליארד שקלים. התוכנית כוללת פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים. תת"ל 65 מתבססת על התוכנית האסטרטגית למסילות תמל"א 23 ותמ"א 42.
מסילת החוף היא עמוד השידרה המרכזי של רשת המסילות הארצית, ומובילה כיום 7 רכבות לשעה לכל כיוון, בשעות השיא. במצב הקיים, שבו יש מסילה אחת לכל כיוון, לא ניתן להגדיל את תדירות הרכבות בקו.
הכפלת המסילות חיונית לקידום התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשנת 2040, שגובשה בשיתוף משרד האוצר. יעדי התוכנית הם הסעת 300 מיליון נוסעים ו-40 מיליון טונות מטענים בשנה, ברשת הכוללת כ-150 תחנות רכבת. מדובר בצמיחה משמעותית לעומת המצב הנוכחי, של 70 מיליון נוסעים בשנה (36 מיליון בלבד בתחילת העשור), כ-9 מיליון טונות מטען, וכ-70 תחנות.
עקרונות התוכנית כוללים: הפרדה פיזית של רשת הנוסעים מרשת המטענים באמצעות מערכות מסילתיות נפרדות; הקמת רשת נוסעים היררכית בהפרדה בין שירות בינעירוני מהיר (עד 250 קמ"ש) לשירות פרברי/אזורי (עד 160 קמ"ש), על גבי תשתית מסילתית נפרדת; ופיתוח מתחמי דיור ותחזוקה, מסופי מטענים ומעברי גבול.
- 13.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 25/12/2020 09:00הגב לתגובה זו
- 12.1+1=? 22/12/2020 23:55הגב לתגובה זואם כיום מירושלים לתל אביב לוקח פחות מחצי שעה,ובעתיד מתל אביב לחיפה יקח פחות מחצי שעה אז אמורים להגיע מירושלים לחיפה תוך שעה?משום מה קשה לי להאמין לזה.
- 11.איש חכם 22/12/2020 23:38הגב לתגובה זומה שלום החמוצים?
- 10.מי שמאמין שירים יד.... (ל"ת)פוגי 22/12/2020 15:21הגב לתגובה זו
- 9.נחיה ונראה.... (ל"ת)אנונימי 22/12/2020 15:14הגב לתגובה זו
- 8.תומר 22/12/2020 15:11הגב לתגובה זובגילגול הנוכחי......
- יגאל 22/12/2020 20:36הגב לתגובה זוקודם תחבורה נורמלית במשך ימי החול,לאחר מכן נראה סופ"ש
- 7.שרת תחבורה "הסטורית". (ל"ת)י 22/12/2020 14:20הגב לתגובה זו
- 6.חנן 22/12/2020 14:19הגב לתגובה זומתי וכמה? מדובר על כך שהשדרוג הןא חלק מתוכנית יקרה של 20 שנים. אך לא מדובר על עלות השדרוג של מסילת החוף ומתי צפוי המימוש של חלק זה מהתוכנית הכוללת
- 5.טל 22/12/2020 11:14הגב לתגובה זוכנית התחדשות קריית-חיים מערבית לראשונה: חזית-ים פעילה עירונית תוקם בקריית-חיים במסגרת התכנית תחובר השכונה לחוף הים באמצעות טיילת, שבילי אופניים ושבילי הליכה, שיחברו בין חלקי השכונה השונים לחוף. בתוך כך, יועתק, בין היתר, הכביש הקיים כיום בחזית רחוב טרומן וחוצץ בין השכונה לים לחלקם האחורי של מבני המגורים. השטח שיתפנה עם העתקת הכביש יהפוך לחזית-ים פעילה, שתכלול טיילת חוף המשכית, אשר תיצור רצף שטחים פתוחים עד קריית ים בהם יוכשרו שבילי הליכה ושבילי אופניים, שטחים ירוקים וחופי רחצה פעילים.
- אחד שיודע 22/12/2020 17:27הגב לתגובה זורק אחרי סגירת חוות המכלים של תש"ן ומימוש 'מפרץ החדשנות'!
- 4.סיפורי פוגי של מירי גרב 38 דקות עוד 29 שנה אולי (ל"ת)אנונימי 22/12/2020 11:02הגב לתגובה זו
- 3.יוסי ששון 22/12/2020 10:55הגב לתגובה זואיך אפשר למנות על בסיס פוליטי איש לא רלבנטי ולצפות שתוכניות של מומחי תחבורה יתממשו ? זה לא הולך ביחד .. תשאלו את מירי רגב.. היא ממנה לפי מפתח מפלגתי הפעם .. מקורב של דרעי מה הוא מבין בתחברוה ..כמו שמר דודי אמסלם( ליכוד ) מבין בעולם ה- סייבר סקיוריטי הרצון של הליכוד למנות רק מקורבים שמחזיקים בכיס כרטיס מפלגה הורס כל חלקה טובה הווה כאוטי ...ועתיד קודר ........ כבר אמרנו ?
- 2.למה רכבת חוף ולא קו חדש,לא לאורך החוף אלא העמקים (ל"ת)יצאק 22/12/2020 09:49הגב לתגובה זו
- 1.רון 22/12/2020 09:18הגב לתגובה זומינימום שנת 2100

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים?
משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור - 5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים.
העלמות מס במיליארדים
רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.
ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות.
שוק השכירות מגלגל מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.
- גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים
- לקנות או לשכור? כלל האצבע שיעזור לכם להחליט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלושה מסלולי מיסוי
מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס. במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"
דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה
מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית
אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק.
בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.
נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.
קריטריוני הזכאות מחמירים
בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל.
- דיור ציבורי - למי מגיע; מדריך
- סוכם: מסלול חדש לסיוע מוגדל בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:
היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.
מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.
מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:
משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.
הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.
קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.
נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.
עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.
קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.
