רכבת ישראל נתיבי איילון
צילום: אלכסנדר כץ

בעתיד: רכבת מחיפה לת"א ב-28 דקות

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תכנית משרד התחבורה להכפלת מסילות הרכבת; החזון - רכבת כל 4.5 דקות וקיצור הנסיעה באופן משמעותי
נושאים בכתבה רכבת ישראל

הוועדה לתשתיות לאומיות (וות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכפלת מסילות החוף. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית והתחבורה הציבורית בכלל.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ציינה כי מדובר במהלך היסטורי - ״כך נחבר בין המרכז לפריפריה ונבטיח תחבורה ציבורית זמינה ומהירה לכל אדם בכל יישוב בישראל", אמרה רגב.

 

רכבת ישראל היא מרכיב חשוב ברשת התחבורה הציבורית. בשנה שחלפה הרכבת הסיעה יותר מ-70 מיליון נוסעים. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר הוא מסילת החוף, עורק תחבורה לאומי מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ, ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה. כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה "צוואר בקבוק" המונע את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית.

 

חזון התחבורה הציבורית העתידי מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין חיפה ותל אביב, כך שכל נוסע יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו, בלי צורך לתכנן ולהתאים את עצמו ללוחות זמנים.

 

כדי לאפשר תדירות גבוהה כזאת, נדרשת הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות בקטע שבין תחנת "מרכזית המפרץ" בחיפה ועד החיבור למסילת השרון החדשה באזור כפר שמריהו. התוכנית תאפשר קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.

 

התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כדי שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

 

עם השלמת העבודות יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב מ-50 דקות ל-28 דקות בלבד, ותגדל תדירות הנסיעות עד 14 רכבות בשעת שיא - רכבת כל 4.5 דקות בלבד מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסועה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30,000 נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 65א') לפריסת רשת מסילות מהירות בכל רחבי הארץ, שאושרה בממשלה בחודש יולי 2014 ותקציבה נאמד בכ-31 מיליארד שקלים. התוכנית כוללת פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים. תת"ל 65 מתבססת על התוכנית האסטרטגית למסילות תמל"א 23 ותמ"א 42.

 

מסילת החוף היא עמוד השידרה המרכזי של רשת המסילות הארצית, ומובילה כיום 7 רכבות לשעה לכל כיוון, בשעות השיא. במצב הקיים, שבו יש מסילה אחת לכל כיוון, לא ניתן להגדיל את תדירות הרכבות בקו.

 

הכפלת המסילות חיונית לקידום התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשנת 2040, שגובשה בשיתוף משרד האוצר. יעדי התוכנית הם הסעת 300 מיליון נוסעים ו-40 מיליון טונות מטענים בשנה, ברשת הכוללת כ-150 תחנות רכבת. מדובר בצמיחה משמעותית לעומת המצב הנוכחי, של 70 מיליון נוסעים בשנה (36 מיליון בלבד בתחילת העשור), כ-9 מיליון טונות מטען, וכ-70 תחנות.

 

עקרונות התוכנית כוללים: הפרדה פיזית של רשת הנוסעים מרשת המטענים באמצעות מערכות מסילתיות נפרדות; הקמת רשת נוסעים היררכית בהפרדה בין שירות בינעירוני מהיר (עד 250 קמ"ש) לשירות פרברי/אזורי (עד 160 קמ"ש), על גבי תשתית מסילתית נפרדת; ופיתוח מתחמי דיור ותחזוקה, מסופי מטענים ומעברי גבול.

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 25/12/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    1+1=? 22/12/2020 23:55
    הגב לתגובה זו
    אם כיום מירושלים לתל אביב לוקח פחות מחצי שעה,ובעתיד מתל אביב לחיפה יקח פחות מחצי שעה אז אמורים להגיע מירושלים לחיפה תוך שעה?משום מה קשה לי להאמין לזה.
  • 11.
    איש חכם 22/12/2020 23:38
    הגב לתגובה זו
    מה שלום החמוצים?
  • 10.
    מי שמאמין שירים יד.... (ל"ת)
    פוגי 22/12/2020 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    נחיה ונראה.... (ל"ת)
    אנונימי 22/12/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תומר 22/12/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
    בגילגול הנוכחי......
  • יגאל 22/12/2020 20:36
    הגב לתגובה זו
    קודם תחבורה נורמלית במשך ימי החול,לאחר מכן נראה סופ"ש
  • 7.
    שרת תחבורה "הסטורית". (ל"ת)
    י 22/12/2020 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חנן 22/12/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    מתי וכמה? מדובר על כך שהשדרוג הןא חלק מתוכנית יקרה של 20 שנים. אך לא מדובר על עלות השדרוג של מסילת החוף ומתי צפוי המימוש של חלק זה מהתוכנית הכוללת
  • 5.
    טל 22/12/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
    כנית התחדשות קריית-חיים מערבית לראשונה: חזית-ים פעילה עירונית תוקם בקריית-חיים במסגרת התכנית תחובר השכונה לחוף הים באמצעות טיילת, שבילי אופניים ושבילי הליכה, שיחברו בין חלקי השכונה השונים לחוף. בתוך כך, יועתק, בין היתר, הכביש הקיים כיום בחזית רחוב טרומן וחוצץ בין השכונה לים לחלקם האחורי של מבני המגורים. השטח שיתפנה עם העתקת הכביש יהפוך לחזית-ים פעילה, שתכלול טיילת חוף המשכית, אשר תיצור רצף שטחים פתוחים עד קריית ים בהם יוכשרו שבילי הליכה ושבילי אופניים, שטחים ירוקים וחופי רחצה פעילים.
  • אחד שיודע 22/12/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    רק אחרי סגירת חוות המכלים של תש"ן ומימוש 'מפרץ החדשנות'!
  • 4.
    סיפורי פוגי של מירי גרב 38 דקות עוד 29 שנה אולי (ל"ת)
    אנונימי 22/12/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי ששון 22/12/2020 10:55
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר למנות על בסיס פוליטי איש לא רלבנטי ולצפות שתוכניות של מומחי תחבורה יתממשו ? זה לא הולך ביחד .. תשאלו את מירי רגב.. היא ממנה לפי מפתח מפלגתי הפעם .. מקורב של דרעי מה הוא מבין בתחברוה ..כמו שמר דודי אמסלם( ליכוד ) מבין בעולם ה- סייבר סקיוריטי הרצון של הליכוד למנות רק מקורבים שמחזיקים בכיס כרטיס מפלגה הורס כל חלקה טובה הווה כאוטי ...ועתיד קודר ........ כבר אמרנו ?
  • 2.
    למה רכבת חוף ולא קו חדש,לא לאורך החוף אלא העמקים (ל"ת)
    יצאק 22/12/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון 22/12/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    מינימום שנת 2100
ארוחת בוקר (X)ארוחת בוקר (X)

גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים

יוקר מחיה, שכר שעומד במקום ושוק שכירות תקוע מביא לישראל תופעה שכבר הייתה רווחת במדינות עם כלכלה הרבה יותר חלשה משלנו, בני 30 שחוזרים לגור עם ההורים



הדס ברטל |

אחרי ספרד, איטליה ויוון, גם בישראל מתחילים לראות תופעה שמתעצמת: בני 30 פלוס שחוזרים לגור עם ההורים. ניתן להסביר זאת על ידי הפער המתרחב בין עלויות דיור להכנסות משכר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) העדכניים, כ-25% מבני 30-34 מתגוררים עם ההורים, עלייה של כ-2% משנת 2024. בקבוצת הגיל 35-39, השיעור יורד לכ-15% (שגרים עם ההורים), אך זהו עדיין נתון משמעותי בהשוואה למדינות OECD אחרות. משרד האוצר מעריך כי גיל היציאה הממוצע מהבית עלה לכ-29 שנים, כ-2.5 שנים יותר מאשר בתחילת שנות ה-2010. כיום, כאשר אוכלוסיית המדינה עומדת על 10.094 מיליון תושבים, התופעה משפיעה על כ-150 אלף צעירים בגילאי 30+, רובם רווקים או בזוגיות ללא ילדים.

 

חצי מהמשכורת הולך על דיור

הגורם הדומיננטי הוא הנטל הדיורי, שמתעצם למרות ירידה במחירי רכישה. שכר דירה עולה והממוצע לדירת 3 חדרים עמד ברבעון השלישי של השנה עמד על כ-5,000 שקל, עלייה של 4.4% משנה קודמת, כאשר במרכז הארץ המחירים מגיעים כבר ל-6,000-7,000 ש"ח. בניגוד לשכירות, המחיר הממוצע לרכישת דירה ירד ב-2.5% ל-2,213,900 שקל, אך שכירות ארוכת טווח נותרת מוגבלת עקב מחסור בהיצע: השנה נוספו על פי ההערכות רק 20 אלף דירות חדשות להשכרה. 

השכר החציוני נטו בקרב שכירים בגיל 30-34 מוערך ב-10,000 ש"ח,  זה מכסה אולי 60%-70% מהוצאות דיור בסיסיות. נתונים דומים נמצאו גם בדוח OECD Economic Surveys: Israel 2025. על פי הדוח יחס מחיר דיור להכנסה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר צעירים  מוציאים 50%-60% מההכנסה שלהם רק על קורת גג, כמעט כפול מהממוצע המערבי של 28%.

ארוחת בוקר (X)ארוחת בוקר (X)

גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים

יוקר מחיה, שכר שעומד במקום ושוק שכירות תקוע מביא לישראל תופעה שכבר הייתה רווחת במדינות עם כלכלה הרבה יותר חלשה משלנו, בני 30 שחוזרים לגור עם ההורים



הדס ברטל |

אחרי ספרד, איטליה ויוון, גם בישראל מתחילים לראות תופעה שמתעצמת: בני 30 פלוס שחוזרים לגור עם ההורים. ניתן להסביר זאת על ידי הפער המתרחב בין עלויות דיור להכנסות משכר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) העדכניים, כ-25% מבני 30-34 מתגוררים עם ההורים, עלייה של כ-2% משנת 2024. בקבוצת הגיל 35-39, השיעור יורד לכ-15% (שגרים עם ההורים), אך זהו עדיין נתון משמעותי בהשוואה למדינות OECD אחרות. משרד האוצר מעריך כי גיל היציאה הממוצע מהבית עלה לכ-29 שנים, כ-2.5 שנים יותר מאשר בתחילת שנות ה-2010. כיום, כאשר אוכלוסיית המדינה עומדת על 10.094 מיליון תושבים, התופעה משפיעה על כ-150 אלף צעירים בגילאי 30+, רובם רווקים או בזוגיות ללא ילדים.

 

חצי מהמשכורת הולך על דיור

הגורם הדומיננטי הוא הנטל הדיורי, שמתעצם למרות ירידה במחירי רכישה. שכר דירה עולה והממוצע לדירת 3 חדרים עמד ברבעון השלישי של השנה עמד על כ-5,000 שקל, עלייה של 4.4% משנה קודמת, כאשר במרכז הארץ המחירים מגיעים כבר ל-6,000-7,000 ש"ח. בניגוד לשכירות, המחיר הממוצע לרכישת דירה ירד ב-2.5% ל-2,213,900 שקל, אך שכירות ארוכת טווח נותרת מוגבלת עקב מחסור בהיצע: השנה נוספו על פי ההערכות רק 20 אלף דירות חדשות להשכרה. 

השכר החציוני נטו בקרב שכירים בגיל 30-34 מוערך ב-10,000 ש"ח,  זה מכסה אולי 60%-70% מהוצאות דיור בסיסיות. נתונים דומים נמצאו גם בדוח OECD Economic Surveys: Israel 2025. על פי הדוח יחס מחיר דיור להכנסה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר צעירים  מוציאים 50%-60% מההכנסה שלהם רק על קורת גג, כמעט כפול מהממוצע המערבי של 28%.