6 תכניות בנייה גדולות אושרו בבת ים - כנסו לפרטים

בין היתר מדובר בתוכניות לפינוי בינוי, להקמת מגדל במתחם UP והקמת מתחם מסחר 
לירן סהר | (3)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה היום מספר תכניות בבת ים שללא ספק ישנו את פניה בשנים הקרובות:

ראשית, אישרה הועדה את הגדלת השטח הציבורי במתחם הריביירה בחוף הים על חשבון שטח למלונאות בבעלות העירייה. הוועדה תפרסם הודעה על הכנת תוכנית לשינוי ייעוד של 4 דונם בקו הראשון לים ממלונאות לשטחים ציבוריים.

 

במקביל, אושרה תכנית למתחם בשטח של כ-3 דונם עם שימושים מעורבים ברחוב הקוממיות בכניסה המזרחית לעיר. השטח היה מיועד לבריכת אגירת מים שאין בה צורך במיקום זה. במאזן הכולל של 2 התכניות יגדלו השטחים הציבוריים בעיר. התכנית כוללת חזית מסחרית לרחוב הקוממיות ופיתוח של הציר הירוק העובר לאורך רחוב הקוממיות מתחנת הרכבת ועד הים. התכנית כוללת מגדל בן 29 קומות ו-170 דירות בשטח ממוצע של 95 מ"ר, כ-20% מהן דירות קטנות בנות 80 מ"ר; 5,500 מ"ר לתעסוקה, 800 מ"ר למסחר ו-250 מ"ר שטח ציבורי. לפני 4 ימים הוציאה העירייה מכרז לתכנית.

כמו כן אישרה הוועדה תיקון לתוכנית במתחם אורט ישראל, שיאפשר את הפקדתה של התוכנית בתוך שבועות ספורים. מדובר בתוכנית באורט ישראל 50, להקמת מגדל בן 25 קומות ב-UP - אזור העסקים בבת ים. המגדל יכלול 65 דירות מגורים, 12,000 מ"ר לתעסוקה, 1000 מ"ר למסחר ו-650 מ"ר לשטח ציבורי. במגדל נעשה תכנון מיוחד לשילוב של קומת שטח ציבורי בין קומות התעסוקה והמגורים. התוכנית אושרה לפני כשמונה חודשים אך טרם הופקדה לאור בדיקת הצורך להרחבת הכבישים.

 

בנוסף, הוועדה דנה במתחם בנימיני ותידון בו שוב בספטמבר לאחר חוות דעת נוספות שיובאו בפניה. מדובר בתכנית עם היקפי בנייה משמעותיים למתחם בן 13 דונם, בעירוב שימושים בכניסה הראשית אל אזור העסקים מצפון ברחובות יוספטל וניסנבאום. בצמוד לפרויקט תקום תחנת הרכבת הקלה. עיקר הפרויקט הינו הקמת מרכז למסחר, בילוי ושימושים ציבוריים בהיקף של כ-20,000 מ"ר, דרכו תזרום תנועת הולכי רגל לתוך אזור העסקים. מעל למרכז המסחר יוקמו מגדל משרדים בן 44 קומות ו-2 מגדלי מגורים בני 35 קומות עם 285 דירות. במתחם כיום יש גינה זמנית ומבנה תעשייה ישן בן שתי קומות.

ביום רביעי יתקיים דיון נוסף בו צפויות לעבור בין היתר תוכנית פינוי בינוי בפינת הרחובות ירושלים סוקולוב – תכנית להתחדשות עירונית להגדלת מלאי הדירות במסגרתה יוקם מגדל בן 35 קומות עם 204 דירות במקום 4 מבנים בני 1-4 קומות עם 51 דירות כיום. המגדל יוקם מעל מסד המשלב חזית מסחרית על רחוב ירושלים ליצירת דופן עירונית אינטנסיבית ופעילה ברחוב ירושלים ובקרבה לים. כמו כן צפויה לקבל אישור תכנית פינוי בינוי בהיקף של 180 יחידות דיור בפינת הרצל וז'בוטינסקי בצמוד לתחנת רכבת קלה עתידית. תוכנית זו מקצה שטח של כחצי דונם לטובת הקמת גני ילדים ומעון יום. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רינה 11/08/2015 14:22
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי רחוב הרצל 38 40 ו41 הרם יתקיים פינוי בינוי ומתי תודה
  • 2.
    מה עם מתחם כצנלסון בבת ים?? (ל"ת)
    100 שנה ועדות??? 04/08/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמי 03/08/2015 19:02
    הגב לתגובה זו
    למה צריכים מגדל של 35 קומות במקום הזה,הבתים ברובם בני 4 קומות,ישנה את הצביון בשכונה.
יעקב אטרקצי אאורה נדלן
צילום: ראובן קופצ'ינסקי
ראיון

מנכ״ל אאורה: ״הביקוש אצלנו אמיתי, לא פלופ״

יעקב אטרקצ׳י אומר כי אאורה צפויה לעבור את רף ה-1,000 מכירות השנה ומדגיש את שינוי המגמה בשוק: “הציבור כבר לא יכול לקנות בתל אביב - הוא הולך לאיפה שהוא יכול״; על הפרויקטים בתכנון ובביצוע שמגיעים לכ-6 מיליארד שקל צפוי: ״הצבר שלנו יציב מאוד, יש לנו אמון מלא מהבנקים והמוסדיים״

אאורה אאורה 0%   העוסקת ביזום ובנייה למגורים בישראל ומזרח אירופה ובנדל"ן מניב מציגה רווח נקי של 183 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לגבי קצב המכירות מנכ״ל החברה יעקב אטרקציי מציין: ״נעבור את רף ה-1,000 דירות השנה״. בשיחה עם ביזפורטל הוא מוסיף כי ״הפיזור שלנו עשה את ההבדל״. לדבריו, שינוי המגמה בשוק המגורים מורגש היטב: ״תל אביב אאוט - פריפריה אין. המחירים בתל אביב גבוהים מדי, הציבור הרחב כבר לא יכול לקנות שם דירה. אז הוא הולך לאיפה שהוא יכול. מי שיכול לקנות בפריפריה הקרובה קונה, ומי שלא - בפריפריה רחוקה”.

מתחילת השנה מכרה אאורה 840 דירות, כולל 39 לאחר תאריך המאזן. מדובר על קצב מכירות גבוהה ביחס לחברות אחרות בענף. אטרקצ׳י אומר כי הביקושים לדירות של החברה הם ׳אורגניים׳ כלומר משקי בית שצריכים דירה כדי לגור בה, ולא משקיעים שמחפשים תשואה. ״אנחנו פונים לקהל אמיתי שבא לגור, זוגות צעירים ומשפרי דיור. אנחנו פחות פונים למשקיעים, וזה חלק מהיתרון שלנו בתקופה שבה המשקיעים לא ממהרים לקנות״.

אתמול הודיעו לזוכים בהגרלת ״דירה בהנחה״ על זכייתם - לגבי ההגרלות אטרקצ׳י מציין כי: ״ניגשו 130 אלף משפחות, וזכו רק כמה אלפים בודדים. מעל 120 אלף איש נשארו בלי דירה״, ״צריך להוסיף לזה את הודעת המדינה על הפסקת התכניות הממשלתיות באזורי הביקוש, מי שלא זכה, ורובם לא זכו - כנראה יתחיל לרדת מהגדר ולחפש דירה. זה משנה את הדינמיקה״.

במקביל, אטרקצ׳י מתאר שוני משמעותי בין אזורי הארץ: “ב-2025 היו לנו ביקושים עצומים באופקים, בלוד, בחדרה, בנתניה ובירוחם - ככל שאתה מתרחק מתל אביב זה עובד טוב יותר. מי שמרוכז רק בתל אביב בבעיה. הפיזור שלנו עשה את ההבדל״.

ומה לגבי הצבר?

אחד הנתונים הבולטים בדוחות הוא היקף הרווח הגולמי שטרם הוכר מפרויקטים שכבר יצאו לביצוע, מדובר על כ-3.7 מיליארד שקל. כאשר מצרפים את הפרויקטים שמתוכננים להתחיל בשנה הקרובה, נתון זה מגיע לכ-6 מיליארד שקל רווח גולמי עתידי. אטרקצ׳י אומר בזהירות: ״אין עסק בלי סיכון. מי שיגיד לך שאין סיכון - משקר. היו לנו בשנתיים האחרונות עליות במחירי הביצוע, אחרי השביעי באוקטובר זה עלה, אבל היום זה התייצב. אין ירידה עדיין, אבל גם אין עלייה. סיכון אחד ירד מהשולחן”, לגבי הסיכון המימוני הוא משיב: ״המימון פחות משפיע אצלנו בגלל שאנחנו בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית ואין לנו את מרכיב קרקע״.

יד אליהו. קרדיט: צלי אהרוןיד אליהו. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?

התחדשות עירונית דוחפת את המחירים למעלה, האוכלוסייה מתחדשת - אבל עסקאות אחרונות, ירידה בביקושים ועלויות משכנתא כבדות מעלות סימני שאלה על עתיד מחירי הדירות באזור

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

יד אליהו הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות המדוברות בדרום תל אביב, מקום שכבר לא נחשב לשכונת פועלים כמו בעבר, אלא אזור שעובר תהליך משמעותי של שינוי חברתי וכלכלי. אחת הסיבות היא התחדשות עירונית. השאלה הגדולה היא האם המחירים מצדיקים את העלייה הגדולה בחמש השנים האחרונות בשיעור שעולה על 80%. מצד אחד, פרויקטים של פינוי-בינוי קמים כמעט בכל רחוב, האוכלוסייה מתחדשת, ורוכשים צעירים כן מגיעים לשכונה מחלקים יקרים יותר של העיר. 

מצד שני, הביקושים נחלשו בעקבות עליית הריבית שהחלה כבר במאי 2022, העלויות עלו, והפער בין תקבולי השכירות להחזר המשכנתא הפך לתזרים שלילי גדול שכבר מעלה תהיות לגבי כדאיות ההשקעה. גם לצורך מגורים - לא בטוח שכדאי לרכוש שם דירה ולא לשכור, התשואה עומדת על 2.7% בממוצע. על דירה ממוצעת של 4 חדרים בשטח של 100 מ״ר תשלמו 8.3 אלף שקל - אולי זה עדיף מלשלם על משכנתא גבוהה בסכום גדול יותר.




רוצים דירה בשכונה? תכינו לפחות 3 מיליון שקל

רוב הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת שנבנו בשנות ה-50 וה-60, ורבים מהם נמצאים כיום בשלבים שונים של התחדשות עירונית. בשטח רואים היטב את המנופים, את המבנים שנהרסו, ואת הבלוקים שמתחילים להיבנות מחדש. חלק מהתוכניות נמצאות בחתימות, אחרות בהיתרים, ורבות כבר מבוצעות בפועל - תהליך שמייצר שינוי מורגש בנוף. ההיצע החדש שנכנס לשכונה, יחד עם הקרבה לצירי תחבורה מרכזיים, לרכבת הקלה ולמרכזי תעסוקה, העלו את רמת ההתעניינות של קונים ומשקיעים בעשור האחרון. 

חשוב לציין - התושבים מדגישים שוב ושוב את היתרונות שנולדו עם ההתחדשות: רחובות נקיים יותר, תחושה של סדר, שיפור במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר מקומיים שהפכו פעילים יותר. מי שעבר לגור כאן בשלוש עד חמש השנים האחרונות מדבר על "בועה" נוחה ושקטה ששונה מאוד מהתדמית שלמדו להכיר לפני כעשור. לצד זאת, הם מציינים את האוכלוסייה החדשה שנכנסה: צעירים, משפחות בתחילת דרכן, ואנשי הייטק שחיפשו דירה במחיר נגיש יותר מאשר בצפון העיר. תושבת שרכשה דירה חדשה בשכונה מספרת כי בתחילה חשבה שתישאר בה זמנית, אך עם הזמן הבינה שהאזור מושך אותה בזכות תחושת הקהילה, הניקיון וההשקעה העירונית. עידן ישר מתווך נדל"ן אומר כי "חלה בשכונה תפנית, מדובר באחת מעשרת השכונות המבוקשות בישראל", והוא מוסיף: "בעשור האחרון הרוכשים ביד אליהו הם זוגות צעירים ממרכז העיר וצפון תל אביב - מחתך סוציו-אקונומי גבוה".