6 תכניות בנייה גדולות אושרו בבת ים - כנסו לפרטים

בין היתר מדובר בתוכניות לפינוי בינוי, להקמת מגדל במתחם UP והקמת מתחם מסחר 
לירן סהר | (3)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה היום מספר תכניות בבת ים שללא ספק ישנו את פניה בשנים הקרובות:

ראשית, אישרה הועדה את הגדלת השטח הציבורי במתחם הריביירה בחוף הים על חשבון שטח למלונאות בבעלות העירייה. הוועדה תפרסם הודעה על הכנת תוכנית לשינוי ייעוד של 4 דונם בקו הראשון לים ממלונאות לשטחים ציבוריים.

 

במקביל, אושרה תכנית למתחם בשטח של כ-3 דונם עם שימושים מעורבים ברחוב הקוממיות בכניסה המזרחית לעיר. השטח היה מיועד לבריכת אגירת מים שאין בה צורך במיקום זה. במאזן הכולל של 2 התכניות יגדלו השטחים הציבוריים בעיר. התכנית כוללת חזית מסחרית לרחוב הקוממיות ופיתוח של הציר הירוק העובר לאורך רחוב הקוממיות מתחנת הרכבת ועד הים. התכנית כוללת מגדל בן 29 קומות ו-170 דירות בשטח ממוצע של 95 מ"ר, כ-20% מהן דירות קטנות בנות 80 מ"ר; 5,500 מ"ר לתעסוקה, 800 מ"ר למסחר ו-250 מ"ר שטח ציבורי. לפני 4 ימים הוציאה העירייה מכרז לתכנית.

כמו כן אישרה הוועדה תיקון לתוכנית במתחם אורט ישראל, שיאפשר את הפקדתה של התוכנית בתוך שבועות ספורים. מדובר בתוכנית באורט ישראל 50, להקמת מגדל בן 25 קומות ב-UP - אזור העסקים בבת ים. המגדל יכלול 65 דירות מגורים, 12,000 מ"ר לתעסוקה, 1000 מ"ר למסחר ו-650 מ"ר לשטח ציבורי. במגדל נעשה תכנון מיוחד לשילוב של קומת שטח ציבורי בין קומות התעסוקה והמגורים. התוכנית אושרה לפני כשמונה חודשים אך טרם הופקדה לאור בדיקת הצורך להרחבת הכבישים.

 

בנוסף, הוועדה דנה במתחם בנימיני ותידון בו שוב בספטמבר לאחר חוות דעת נוספות שיובאו בפניה. מדובר בתכנית עם היקפי בנייה משמעותיים למתחם בן 13 דונם, בעירוב שימושים בכניסה הראשית אל אזור העסקים מצפון ברחובות יוספטל וניסנבאום. בצמוד לפרויקט תקום תחנת הרכבת הקלה. עיקר הפרויקט הינו הקמת מרכז למסחר, בילוי ושימושים ציבוריים בהיקף של כ-20,000 מ"ר, דרכו תזרום תנועת הולכי רגל לתוך אזור העסקים. מעל למרכז המסחר יוקמו מגדל משרדים בן 44 קומות ו-2 מגדלי מגורים בני 35 קומות עם 285 דירות. במתחם כיום יש גינה זמנית ומבנה תעשייה ישן בן שתי קומות.

ביום רביעי יתקיים דיון נוסף בו צפויות לעבור בין היתר תוכנית פינוי בינוי בפינת הרחובות ירושלים סוקולוב – תכנית להתחדשות עירונית להגדלת מלאי הדירות במסגרתה יוקם מגדל בן 35 קומות עם 204 דירות במקום 4 מבנים בני 1-4 קומות עם 51 דירות כיום. המגדל יוקם מעל מסד המשלב חזית מסחרית על רחוב ירושלים ליצירת דופן עירונית אינטנסיבית ופעילה ברחוב ירושלים ובקרבה לים. כמו כן צפויה לקבל אישור תכנית פינוי בינוי בהיקף של 180 יחידות דיור בפינת הרצל וז'בוטינסקי בצמוד לתחנת רכבת קלה עתידית. תוכנית זו מקצה שטח של כחצי דונם לטובת הקמת גני ילדים ומעון יום. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רינה 11/08/2015 14:22
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי רחוב הרצל 38 40 ו41 הרם יתקיים פינוי בינוי ומתי תודה
  • 2.
    מה עם מתחם כצנלסון בבת ים?? (ל"ת)
    100 שנה ועדות??? 04/08/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמי 03/08/2015 19:02
    הגב לתגובה זו
    למה צריכים מגדל של 35 קומות במקום הזה,הבתים ברובם בני 4 קומות,ישנה את הצביון בשכונה.
דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג. 

עיריית תל אביב תא
צילום: תמר מצפי

עיריות ת"א וי-ם מבקשות דיון חוזר - הטענות על מניע כלכלי מתרבות

לאחר שהעליון קבע פה־אחד כי יש להביא בחשבון את השפעת תמ"א 38 בעת חישוב היטל ההשבחה במצב הקודם, העיריות מבקשות דיון נוסף, אף שהסיכוי לשינוי כמעט אפסי. שמאי המקרקעין יעקב תמם טוען כי מדובר בצעד שנועד לדחות את השבת הכספים שנגבו ביתר ולצבור ריביות על חשבון הציבור. במסמכים שהעביר למשרד המשפטים, הוא מציין כי בעלי דירות ממתינים להחזרים שנים אחרי שאושרו תוכניות הרובעים. לדבריו מדובר בפגיעה באמון הציבור

עוזי גרסטמן |

כשבע שנים עברו מאז שאושרו תוכניות הרובעים 3 ו-4 בתל אביב, שהעניקו זכויות בנייה חדשות בשכונות ותיקות בעיר. בתקופה הזו שילמו בעלי דירות שביקשו למכור את נכסיהם היטלי השבחה בהיקפים שהגיעו לעתים למאות אלפי שקלים לדירה, בשל חיוב שנגזר מהזכויות לכאורה שנוספו להם מכוח התוכניות. חלק מהדיירים סברו כי החיובים שנקבעו להם אינם משקפים את המצב התכנוני הנכון, ופנו להגשת שומות נגדיות בפני שמאים מכריעים. חלק מהשמאים קיבל את עמדתם והעמיד את ההיטל על סכומים זניחים, בעוד שאחרים תמכו בעמדת העירייה והותירו את החיוב גבוה - מה שיצר פערים גדולים בין תושבים שגרים באותו אזור ובתנאים דומים.

לפני כשלוש שנים כבר הכריע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי יש לחשב את היטל ההשבחה לפי שווי מקרקעין הכולל גם את השפעת תמ"א 38 במצב הקודם, הלכה שנודעה לימים כפסק דין לויתן. העיריות ערערו על פסק הדין, אך גם בבית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים, נדחו טענותיהן פה אחד. השופטים קבעו באופן ברור שאין לנטרל את תרומת תמ"א 38 משווי השוק בעת חישוב ההיטל, ואף דחו את נייר העמדה של היועצת המשפטית לממשלה שתמכה בערעור. ההחלטה הזו נחשבה סופית וברורה, והובילה לציפייה שהרשויות המקומיות יחזירו לתושבים את סכומי העתק שנגבו מהן לאורך השנים.

אלא שבאחרונה ביקשו עיריית תל אביב ועיריית ירושלים לקיים דיון נוסף בעליון - הליך נדיר שמותר להשתמש בו רק במקרים חריגים של הלכה חדשה או מחלוקת משפטית עמוקה. במסמך נוקב שהגישו השמאים יעקב תמם ורז אברהם למשרד המשפטים וליועצת המשפטית לממשלה, נטען כי אין כל בסיס להליך שכזה. השניים מזכירים כי ההכרעה התקבלה על סמך פסיקות נמוכות יותר שהלכו בכיוון דומה, ולכן אין כאן הלכה חדשה או מהפכה פרשנית שמצדיקה פתיחה מחדש של הדיון. לדבריהם, עצם הבקשה "לוקה בחוסר תוחלת משפטית משווע", ובפועל אינה אלא ניסיון לעכב את ביצוע פסק הדין ולהמשיך להחזיק כספים ששייכים לציבור.

הוצאה של עשרות אלפי שקלים בכל מכירת דירה פשוטה

תמם מציין כי דחיית יישום פסק הדין מאפשרת לוועדה המקומית להמשיך ולהפיק רווחי ריבית מצטברת על כספים שנגבו ביתר, ולעכב עוד את ההחזר לבעלי הדירות. חלק מהתושבים, הוא מדגיש, ממתינים כבר שנים ארוכות להחזרי ענק שהצטברו מאז אישור תוכניות הרובעים. בנוסף, הוא מזהיר כי המשך הוצאת שומות שאינן תואמות את פסיקת העליון תחייב בעלי נכסים לעבור שוב הליכים שמאיים ומשפטיים, לשכור שמאים, להיעזר בעורכי דין ולהוציא עשרות אלפי שקלים מיותרים בכל מכירת דירה פשוטה.

יעקב תמם
יעקב תמם