התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

תל אביב מקדמת את תא/5555: תוספת של כ-30 אלף דירות

הוועדה המקומית המליצה על הפקדת תכנית חדשה להתחדשות עירונית, שתחול על כ-2.3 אלף מגרשים בעיר ותציע מסלולים של הריסה ובנייה או חיזוק ועיבוי עם הליך מקוצר; רון חולדאי: "שלב חשוב בפאזל התכנוני של תל אביב-יפו"

צלי אהרון | (4)


הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של תל אביב-יפו המליצה אמש על הפקדת תוכנית תא/5555 - תכנית כוללת חדשה להתחדשות עירונית, לדיון בוועדה המחוזית. מדובר בכלי תכנוני שמחליף את מדיניות תמ"א 38 וחלופת שקד, תוך התאמה מלאה לתכנית המתאר העירונית, והוא צפוי לאפשר תוספת של כ-30 אלף דירות בעיר.

הוראות התוכנית יחולו על כ-2.3 אלף מגרשים, בהם מבנים המוגדרים 'טעוני חיזוק' בחוק, ותציע שני מסלולים מרכזיים: הריסה ובנייה מחדש או חיזוק ועיבוי מבנים קיימים, עם שמירה על קנה המידה העירוני ושילוב שימושים ציבוריים ומסחריים.

מטרת התוכנית היא לא רק חיזוק ומיגון מבנים, אלא גם הקצאת שטחי ציבור בהתאם לגידול האוכלוסייה ושיפור המרחב השכונתי. התוכנית שמה דגש על ודאות תכנונית ושקיפות - כל בעל נכס, יזם או איש מקצוע יוכל לבדוק באופן עצמאי את זכויות הבנייה במגרש כלול בתוכנית.

בנוסף, היא כוללת הוראות עיצוב ופיתוח ברמת המגרש ובממשק עם המרחב הציבורי, מנגנון עדכון שיבטיח התאמה לצרכים עתידיים, והליך רישוי מקוצר שיאפשר הוצאת היתר ישירות ברשות הרישוי, ללא צורך בהגשת תוכנית מפורטת, כולל גישה ישירה למורשה להיתר. התוכנית כוללת גם מנגנון ייעודי לבנייה מחדש של מבנים שנפגעו או ייפגעו במלחמה.


לא רק תוספת של דירות, אלא גם איכות גבוהה יותר 

אחת הזוויות הבולטות בתוכנית היא היקף ההשפעה ברחבי תל אביב-יפו. הוראות תא/5555 צפויות לחול כאממור על כ-2.3 אלף מגרשים, רובם באזורים הוותיקים של העיר שבהם מצויים מבנים שנבנו לפני עשרות שנים וללא ממ"דים, ולכן מוגדרים 'טעוני חיזוק' בחוק.

מדובר בין היתר בחלקים נרחבים של הצפון הישן, ובחלק מהשכונות הדרומיות שבהן הרקמה הבנויה צפופה והבניינים מיושנים. באזורים אלה צפויה התוכנית לאפשר פרויקטים של חיזוק ועיבוי או הריסה ובנייה מחדש, כך שתתקבל לא רק תוספת של דירות אלא גם שדרוג משמעותי של איכות המרחב הציבורי: מדרכות רחבות יותר, שטחי מסחר פעילים בקומת הקרקע ושטחי ציבור נגישים.

ההבדלים המרכזיים בין תא/5555 לבין תמ"א 38 הקודמת ניכרים בכמה נקודות - ראשית, התוכנית החדשה מותאמת במיוחד למדיניות ולתכנית המתאר של תל אביב, כך שכל פרויקט ייבחן במסגרת חזון עירוני כולל, ולא רק לפי כללים כלליים ברמה הארצית.

שנית, היא מציעה ודאות תכנונית- דבר שחשוב מאוד ליזמים ושווה להם זמן אנרגיה וסכומי כסף רבים. כך, במקום מצב שבו כל יזם או בעל נכס היה צריך לנהל מו"מ מול העירייה על כל מגרש, כאן נקבעות מראש זכויות הבנייה וההנחיות, כך שכל הצדדים יודעים מה אפשרי עוד לפני תחילת התהליך.

ולסיום, הליך הרישוי מקוצר - היתר הבנייה יינתן ברשות הרישוי עצמה, ללא צורך בהגשת תוכנית מפורטת חדשה, מה שמקצר משמעותית את לוחות הזמנים. ולבסוף, יש חידוש חשוב בשילוב המחייב של שימושים ציבוריים ומסחריים בפרויקטים, במטרה ליצור מרחבים עירוניים פעילים ומגוונים ולא רק מגורים.

מבחינה רגולטורית, תא/5555 נבנית גם לאור תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה, המוכר בשם 'חלופת שקד'.


ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, מסר"לאחר חודשים של עבודה אינטנסיבית, המלצנו היום להפקיד את תכנית תא/5555 - תכנית עירונית חדשה שמביאה בשורה של ממש לתחום ההתחדשות העירונית בתל אביב-יפו.

מדובר בתכנית שמחליפה את תמ״א 38 וחלופת שקד, ומבוססת על ראייה כוללת, תכנון איכותי ומענה אמיתי לצרכי הציבור. התכנית תאפשר חיזוק ומיגון מבנים, לצד חיזוק המרקם השכונתי ומתן מענה לאוכלוסייה הגדלה, תוך שמירה על אופייה הייחודי של העיר.

זהו שלב חשוב בפאזל התכנוני של תל אביב-יפו - שמחייב אותנו להמשיך לפעול באחריות, בחכמה ובשיתוף ציבור, כדי להבטיח עיר שטוב לגור בה גם בעשורים הבאים".


מ"מ וסגן ראש העירייה ויו"ר ועדת התכנון והבנייה של עיריית תל אביב-יפו, ליאור שפירא, מסר: "תכנית תא/5555 היא מהלך אסטרטגי רחב היקף שמסמן עידן חדש בהתחדשות העירונית בתל אביב-יפו בסיום עידן תמ״א 38. אחרי עבודה ארוכה ומעמיקה של כל הצוותים המקצועיים בעירייה, בהובלת מהנדס העיר והיועצת המשפטית, ובהחלטת חברי הוועדה המקומית שהקדישו שעות רבות של דיונים, בחינה והתאמות – אני גאה להציג לציבור תכנית שמביאה ודאות תכנונית, מקצרת תהליכים ומבטיחה שכל הליך של מיגון, חיזוק ובנייה מחדש יתבצע בצורה יעילה, שקופה ומאוזנת.

תא/5555 מאפשרת לבעלי הנכסים וליזמים לדעת מראש את זכויותיהם, ומקדמת פרויקטים איכותיים בזמן קצר יותר. בכך תא/5555 מחזקת את הביטחון האישי של התושבים, משפרת את איכות החיים ומבטיחה שהצמיחה העירונית תלווה בהקצאת שטחי ציבור, בשמירה על הצביון הייחודי של כל שכונה ובהתאמת המרחב העירוני לצרכים המשתנים של כלל האוכלוסייה. זוהי תכנית שמחברת בין צורכי ההווה לחזון ארוך הטווח של תל אביב-יפו – עיר בטוחה, מתחדשת ומגוונת, הממשיכה להיות המקום המוביל בישראל לחיות, לעבוד ולבלות בו!".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלון 23/08/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    אין שמה זכויות אמיתיות שאפשר לממש איתן בינוי.המטרה היחידה של התוכנית היא לקבור את תמא 38 ולנסות לגבות היטל השבחה במכירה של זכויות פיקטיביות ולא ניתנות למימוש
  • 2.
    אנונימי 14/08/2025 22:49
    הגב לתגובה זו
    4 יזמים כולם אומרים שזה לא כלכלי
  • תל אביבי 2 18/08/2025 18:18
    הגב לתגובה זו
    לא חסר כרגע פרויקטים ברחבי העיר.נסה שוב עוד 510 שנים.
  • 1.
    מפולת במחירי הדירות בתל אביב. 14/08/2025 21:11
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות בתל אביב יפלו בחמישים אחוז בחמש השנים הבאות.מפולת של ממש במחירי הדירות בתל אביב רמת השרון רעננה והרצלייה.
פרסומת של חברת שבירו. קרדיט: רשתות חברתיותפרסומת של חברת שבירו. קרדיט: רשתות חברתיות

דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?

חם מהתנור: מבצעי מימון אגרסיביים - שלמו 20% כעת עם הכניסה לדירה, ואת היתרה רק בעוד שנה. מדובר על מהלך ששקול להנחה של כמעט 5% על מחיר הדירה. המטרה: להראות מכירות לבנקים כדי להמשיך את הליווי, ובעיקר - לא להוריד את המחיר הרשמי כדי לא לגרום לכדור שלג; עבור הרוכשים זה עלול להיות הימור כשמצד אחד ההנחות מפתות, מצד שני - אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך, המחירים יכולים להמשיך לרדת

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן למגורים ממשיך לספק דרמות - הפעם מכיוון הקבלנים, שנמצאים בלחץ הולך וגובר. השוק בקיפאון, המחירים בירידה והם צריכים לשדר עסקים רגיל - לשדר לבנקים כדי שלא יפגעו במימון, לשדר לציבור כדי שלא יתחיל כדור שלג של ירידות מחירים, לשדר ללמ"ס כדי לסדר את הפרופסורים והדוקטורים שלא מודדים את ההנחות והמבצעים. 

אז מה עושים? חושבים על הפתרונות יצירתיים ואלו ממשיכים להגיע בקצב מהיר - שלם 20% בלבד כעת, קבל מפתח ותיכנס לדירה חדשה - ואת יתרת 80% תביא רק בעוד שנה (ואפשר גם יותר). מדובר על הנחה בפועל של עוד 5%. ההצעה נשמעת מפתה, אך בפועל היא משקפת הפחתת מחיר כי פשוט המחירים ירדו. זו לא נדיבות יתר לקונים. 

זו בעיקר בעיקר מצוקה תזרימית של היזמים, שנדרשים להציג לבנקים התקדמות במכירות כדי להבטיח את המשך הליווי הפיננסי. ובעיקר את מניעת ההידרדרות של שוק הנדל״ן שממשיך להציג מחירים גבוהים על אף שלל הנתונים שסותרים את המצב הקיים.

חברת שבירו פרסמה קמפיין אגרסיבי בדיוק במתכונת הזו, אבל היא לא לבד וכבר היום הצטרפה אליה גם חברת משה אביסרור ובניו, עם מבצע מימון שממותג כ"מבצע מיוחד לחג״ עם ״חמישה מסלולי מימון מיוחדים לחול המועד״. אלה לא המקרים היחידים: בענף מעריכים כי בחודשים הקרובים עוד חברות יצטרפו למגמה - משום שהעיכוב במכירות מורגש בכל האזורים בארץ. לצד זה יש גם ירידי מכירות עם הנחות ענק - 400-500 אלף שקל לדירה. תראו, זה יכול להשתנות. זה תלוי בעסקת חטופים, בסיום המלחמה, ובמצב הרוח של העם. הכל פתוח, אבל צריך לזכור שאחרי עליות מחירים מרשימות הגיע הזמן לתיקון, להגיון במחירים. לא הגיוני שזוגות צעירים שעושים את הכל לפי הסדר - תיכון, צבא, מלחמה, לימודים, לא יכולים להגיע לדירה. 

כלומר, הסיבות לירידת מחירים הם עמוקות וברורות, אך מנגד, יש ויסות של המלאי על ידי הקבלנים ויש כאמור תקווה ואופטימיות שיכולים לתת בוסט. אבל זה בעיקר עניין פסיכולוגי. אם הרוכשים הפוטנציאלים לא ירוצו לקנות, המחירים לא יעלו, ההיפך. הקבלנים בלחץ. 

רשות המסים
צילום: רשות המסים

מס רכוש חוזר לשולחן: הנה המשמעות לבעלי הקרקעות

רשות המסים בוחנת מחדש את המס שבוטל בשנת 2000 - ומציבה אותו כאפשרות רצינית למימון ההוצאות הגוברות של המלחמה. המשמעות: החזקת קרקעות לא מנוצלות עלולה להפוך לנטל מסוים עבור מי שמחזיק בהן; אם וכאשר יחזור המס מה יהיה שיעורו?  

צלי אהרון |

המס שנעלם מחיינו לפני יותר משני עשורים, חוזר כעת לשולחן - והפעם בטיימינג רגיש במיוחד. מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ’, אמר כי האפשרות להטיל מחדש את המס, שבוטל בשנת 2000, עומדת כאחת החלופות לפיצוי על אובדן הכנסות אם יוחלט בעתיד להקל את נטל המס על הציבור. ההקלה על הציבור היא כמובן ביטול ההקפאה של מדרגות מס ההכנסה שהוטלה בתחילת השנה וכעת מדובר על ביטול של ההקפאה והטבה עם הציבור שנפגע בעקבותיה. חשוב לציין - גם אם מס רכוש אכן יוטל על בעלי הקרקעות בקרוב, לא צפוי באמת ביטול של ההקפאה המצוינת. גם בעקבות ההוצאות הגבוהות של הממשלה הנוכחית וגם בעקבות הוצאות המלחמה הגבוהות.

עוד דבר חשוב הוא מה שנאמר מאחורי הדברים, והוא המסר הברור לבעלי הקרקעות: החזקת קרקע לא מנוצלת עלולה להפוך בקרוב מיתרון פיננסי לנטל כלכלי שלאט לאט ינגוס ברווחיות שעד עתה לא הייתה מוגבלת. כבר שכחנו ממנו אבל מס רכוש היה מס שנתי שהוטל על בעלי קרקעות ונכסים לא מנוצלים, מתוך מטרה לעודד שימוש יעיל בקרקע ולמנוע ספסרות והשבתה של קרקעות זמינות לבנייה. ביטולו בשנת 2000 התרחש על רקע ביקורת ציבורית וכלכלית, שטענה כי המס אינו נאכף בצורה אחידה וכי הוא מכביד על בעלי נכסים פרטיים לצד בעלי הון גדולים. מאז, בעלי קרקעות נהנו מהאפשרות להחזיק נכסים שנים ארוכות מבלי לשלם מס שנתי ייעודי על עצם ההחזקה.

כעת, לנוכח הגידול העצום בהוצאות המלחמה והיעדים השאפתניים של רשות המסים, המס הזה שוב על הפרק. עוד נאמר כי ללא צעדים פיסקליים משלימים - לא ניתן יהיה להקל על נטל המס בתחומים אחרים. המשמעות היא שדווקא נכסים לא מנוצלים עלולים להפוך יעד לגבייה. אם המהלך ייצא לפועל, בעלי קרקעות ריקות במרכזי ערים או בשטחים ייעודיים לבנייה יידרשו לקבל החלטות: למכור, לשווק או להתחיל לבנות - אחרת יידרשו לשלם מס שיכול להצטבר לסכומים משמעותיים מדי שנה. אגב - זה דומה לחוק המס על הרווחים הכלואים שחל מהשנה מחייב את העסקים לחלק את הרווחים כדיבידנד ובמידה ולא יחולק דיבידנד כאמור - הם יחויבו במס בכל שנה על כל הסכום שנצבר בעודפי החברה. כאן - המס יהיה על הקרקע המוחזקת, בכל שנה - זה עלול לאכול לאט לאט את ההזדמנויות שהחברות כעת מחכות להן ויחייב אותן לבנות במהרה ואילולא יעשו כן - יחויבו במס. 

אילו נכסים יהיו חייבים במס? 

הדיונים שנערכים כיום מתמקדים בעיקר בקרקעות זמינות לבנייה שלא נוצלו במשך שנים. קרקעות חקלאיות שאינן מיועדות לבנייה עשויות לקבל פטור או הקלות משמעותיות. גם מי שמחזיק קרקע קטנה או קרקע באזורי עדיפות לאומית יוכל ליהנות מהנחות ניכרות. מנגד, קרקעות במרכז הארץ או באזורים שבהם הביקוש לבנייה גבוה עלולות להיות החייבות העיקריות.

מה יהיה שיעור המס?

אמנם אין עדיין החלטה רשמית, אך ההערכות הן ששיעור המס ייקבע בטווח של רבע אחוז עד אחוז וחצי משווי הקרקע לשנה. כלומר, בעל קרקע בשווי שני מיליון שקל עשוי לשלם בין חמשת אלפים ל-30 אלף שקל בשנה. שיעור נמוך יותר ייבחר ככל הנראה בתחילת הדרך כדי לבחון את השפעת המהלך על השוק, עם אפשרות להעלאה הדרגתית בהמשך.