אורנה ברביבאי
צילום: כנסת

מכרזי מכסות יבוא הבקר פוצלו; 3,370 טון נוספים יצאו למכרז חדש

אחרי ששופרסל, נטו מלינדה, מרב מזון ובלדי זכו במכרז הקודם ליבוא 13,750 טון בפטור ממכס ובמחיר מכירה לצרכן של 28-30 שקל לק"ג, עתה יוצא לדרך מכרז נוסף. במשרד הכלכלה מאיימים בסנקציות על מפרי התנאים מחד, ומאידך מבטיחים להם מכסה נוספת רק כדי שיעמדו בהם
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה משרד הכלכלה

משרד הכלכלה מפרסם מכרז חדש ליבוא בפטור ממכס של 3,370 טון בשר בקר, זאת אחרי שכבר חולקו מכסות בהיקף של 13,750 טון. המשתתפים במכרז יצטרכו להציע מחירים תחרותיים לק"ג לצרכן. במכרז הקודם, שתוצאותיו פורסמו בתחילת דצמבר, נקבע מחיר של 28-30 שקל.

המחיר הקודם שנקבע היה זול מזה במכסות שחולקו ל-2021, שהיה 29-31 שקל לק"ג. הזוכים במכרז הקודם היו שופרסל 0.34% , נטו מלינדה -0.68% , מרב מזון ובלדי. 

לא תמיד הזוכים במכרזים אכן מנצלים את מלוא המכסה שניתנה להם, דבר שהצרכן כמובן מפסיד ממנו. משתלם יותר מבחינתם למכור בשר בייצור מקומי שהרווחיות עליו גבוהה יותר, כזה שאינו מפוקח במחיר. כל מכסה שמשוריינת לקמעונאי או ספק היא כזו שמתחרה שלו לא קיבל, ולא יוכל למכור מצדו לצרכן.

במשרד הכלכלה מבינים שעצם הזכייה אינה ערובה לכך שהמכסה תנוצל. "​משרד הכלכלה מפעיל מערך ביקורת וזוכים שלא יעמדו בתנאי ההליך התחרותי להנגשת בשר טחון טרי לצרכן הסופי במחירים להם התחייבו, חשופים לסנקציות של חילוט ערבויות, שלילת מכסות קיימות ושלילת הזכות לקבלת מכסות עתידיות", כתב בהודעה מטעמו.

ואולם, ה"שוט" הזה לא מספיק מאיים אם לשפוט לפיו הכוונה של המשרד גם לספק תמריץ לניצול מלא של המכסה בדמות של חלוקת מכסה נוספת למי שזכה במכרז הקודם ויעשה כן (ישנם 1,500 טון לחלוקה נוספת ביולי). החלוקה הנוספת הזו יכולה הייתה באותה מידה לצאת גם היא למכרז שלישי שאולי מקדם היה את התחרות ומוזיל את המחירים לצרכן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בועז לוי מנכל התעשייה האווירית
צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית תספק לצה"ל רכבים קרביים אוטונומיים

המדובר ברכבים סגורים שהמערכות המותקנות עליהם מצמצמות את הצורך בעיניים אנושיות של חיילים - ועל כן את מספרם ברכב, תוך הפחתת הסיכון. שני חיילים יפקחו ברכב על הנעשה ויבחרו מבין המלצות שונות לתקיפה שתציג המערכת
איתי פת-יה |
התעשייה האווירית תספק לצה"ל באמצעות חטיבת אלתא שלה רכבים קרביים משוריינים (רק"מ) בעלי יישומים אוטונומיים מבוססי בינה מלאכותית. משרד הביטחון בחר במוצר שלה במכרז "הכרמל" לפיתוח מערכות עבור הכח המתמרן ביבשה, זאת לאחר שהיו מרוצים מהדגמת הטכנולוגיה שלה. אם כיום רכבים אלה פתוחים בחלקם, כדי שהחיילים יוכלו לקלוט ולנתח באופן מלא את סביבת הלחימה, אזי שהרכבים של התעשייה האווירית הם סגורים, כך שיספקו מוגנות גבוהה יותר, כשהמערכות שמותקנות על הרכבים יהיו אלה שיאתרו את הסביבה - במקום זוג עיניים אנושיות. בין היישומים האוטונומיים גם הנהיגה עצמה בשטח, מה שחוסך עוד תפקיד ברכב, והוא הנהג. בתעשייה האווירית אומרים כי מדובר בשלב אחד לפני אוטונומיה מלאה, שכן ברכב כאמור עדיין נמצאים שני חיילים - הם גם אמורים לפקח על הנעשה, וגם לבחור מבין ההמלצות שתעלה להם המערכת של התעשייה האווירית - שתאתר מטרות ותציג תרחישי התקפה שונים. "יכולות אלו מאפשרות לצוות להגדיר, לפקח ולהתערב אך ורק במקומות בהם יידרש או ימצא לנכון, ובכך להשפיע על  מרחב גדול יותר תוך מתן מענה  אפקטיבי לאתגרים המורכבים בפניהם ניצב הכוח המתמרן. המערכת בעלת יכולת לאתר ולהשמיד מטרות בעלות חתימה נמוכה וזמן חיות קצר, על ידי רכישה מהירה וסגירת מעגלי אש אפקטיביים, זאת תוך צמצום מרבי של סיכון חיי אדם במערכה הקרקעית, צמצום נזק אגבי ולחימה יעילה יותר", מסבירים בתעשייה האווירית. "הטכנולוגיות המרכזיות שמפתחת התעשייה האווירית לכוח המתמרן ביבשה כוללות כמה מערכות", מפרט על הפיתוח מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, "מערכת הפיקוד - המוח, אחראית על תכנון וניהול משימות צוות הקרב בצורה אוטונומית; מערכת המודעות המצבית - המשלבת יכולות מתקדמות בתחומי המכ"ם, הסיגינט והאלקטרואופטיקה, מאתרת בו זמנית את האיומים, על הקרקע, באוויר ובמרחב העניין של צוות הקרב, מסווגת אותם בזמן אמת ויודעת להבדיל בין כוחותינו לכוחות אויב בצורה מהירה ומדויקת; "מערכת הקטלניות - אחראית לשיפור משמעותי בתהליך הרכשת המטרות בזמן אמת, על-ידי הקצאת האמצעי הקטלני המתאים ביותר לכל מטרה מכלל האמצעים העומדים לרשות צוות הקרב; מערכת הניידות – אחראית לתכנון קווי ההתקדמות המיטביים בשטח עבור כל אחד מהכלים בצוות הקרב, כך שיוכל לבצע את משימתו. מערכת התפעול– אנשי הצוות יוכלו לצפות בשדה הקרב בכמה ממדים, וכך להבין טוב יותר את תמונת מצב הקרב. ממשק משתמש חדשני יאפשר ללוחמים לקבל החלטות מיטביות לכשיידרשו לכך".