מיהי מניית הנדל"ן שנמצאת מתחת לרדאר ובקושי עלתה ביחס לכל השאר?
שוק הנדל"ן רותח, על עובדה זו אנו מצביעים כבר למעלה מחצי שנה. חברות בניה רבות דיווחו בדוחות 2020 שמכרו יותר דירות בשנת הקורונה מאשר בכל 2019.
בתקופות של האטה נוהגים יזמים החוששים להיתקע עם דירות, לפנות למועדוני צרכנות כמו חבר, קרנות השוטרים, המורים וכו' ולערוך ימי מכירות מרוכזים, במסגרתם ניתנות הנחות, שמסייעות למכור מאות דירות במכה. פעולה זו, חוסכת הוצאות שיווק עתידיות ונותנת ליזם ולבנק שמממן אותו, שקט נפשי, שכן רוב הפרויקט מכור. בעת האחרונה דממה, כאילו שליזמי הנדל"ן לא אכפת להישאר עם הדירות. בינתיים הקבלנים צודקים! ההמתנה משתלמת שכן עליית המחירים שקורית בפועל, מעלה את ערך הדירות שבמלאי.
הגאות ניכרת באופן גורף. ב-12 החודשים האחרונים, כל המניות החברות במדד ת"א בניה עלו, כאשר ה"חלשות" ביותר הסתפקו בכ-25% ואילו בצד השני, יותר מ 10 חברות, הניבו תשואה תלת ספרתית. אך גם בסקטור חם, ניתן למצוא מניות שלא חוו את העליות בעוצמה דומה. כאלו שנסחרות במחירים זולים בהשוואה לאחרות. אחת מהן צדה את עניינו. היא נסחרת במכפיל הון של 0.87 בעוד שמתחרותיה נסחרות בדרך כלל סביב 1.5-2.5. היא הסתפקה בעליה צנועה יחסית, בשנה החולפת של כ36%. למרות העלייה הצנועה יחסית לחברותיה במדד, אנחנו מזהים התקדמות עסקית ראויה לציון ועל כך בטור דעה זה.
מניה | שווי שוק (מיל' שקל) | מכפיל הון | תשואה ב-12 חודשים |
וויי בוקס | 192 | 0.87 | 36% |
מצלואי | 201 | 1.75 | 100% |
בוני תיכון | 263 | 2.6 | 182% |
נתנאל גרופ | 328 | 1.58 | 173% |
וויי בוקס -0.17% , מצלאוי -0.99% , בוני תיכון 0.49% , נתנאל גרופ -2.38%
- אלרוב מסכמת רבעון טוב, אבל עד כמה הוא בר־קיימא?
- כמה אלפרד אקירוב מורווח בכלל ביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וויי בוקס (YBOX) היא חברה לא קונבנציונלית בשוק יזמיות הנדל"ן. רוב יזמיות הנדל"ן, משתמשות במינוף גבוה במקום הון עצמי. זה אומר שהחברות בונות את הפרויקטים שלהן עם הלוואה בנקאית (ליווי בנקאי) ומעבר לכך בהרבה מקרים הן גם לוקחות הלוואות נוספות בשוק ההון (אגרות חוב כמובן). לעיתים הן משעבדות לסדרת האג"ח, חשבון העודפים של פרויקט ספציפי ולעיתים פשוט לוקחות את החוב ברמת החברה, הכל כמובן, תלוי באיתנותן הכספית. אולי בשל אמידותו הכלכלית של בעל השליטה בוויי בוקס, יעקב גורסד, סדרת האג"ח היחידה שהנפיקה החברה, נפדתה בפירעון מוקדם והחברה לא פנתה לגייס חוב בשנית. היא מתנהלת במינוף סביר ומשתמשת בליווי בנקאי בלבד. זאת ועוד, וויי-בוקס מגדילה באופן עקבי את הונה העצמי מגיוסים, הכל בהתאם לקצב ההתקדמות וצרכי המזומן של החברה.
כאשר אנחנו נתקלים במכפיל הון נמוך כמו זה, אנחנו אינסטינקטיבית מניחים שלפנינו אחת משתי אפשריות. יתכן שמדובר במניה זולה או יתכן שנכסיה רשומים במאזנה, בשווי גבוה מערכם האמיתי.
כדי להבין באיזו משתי האפשרויות אנחנו מסתכלים, נצלול אל נכסי החברה העיקריים:
פרויקט ICE בפלורנטין הממוקם בגבול נווה צדק בתל אביב. הפרויקט במיקום מצוין והחברה כבר מכרה 54 מתוך 64 דירות שהיא משווקת. פרויקט זה רשום מתחת לשוויו הכלכלי, שכן יש עוד רווח של 28 מיל' שקל שטרם הוכר בדו"חות בגין פרויקט זה. אנחנו מעריכים שהחברה לא תתקשה למכור את מלאי הדירות שנותר לה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
פרויקט הכפר הלבן בחדרה – זהו פרויקט עם 420 יחידות דיור ועוד 130 יחידות לבניה עצמית, אשר רשום ב 65 מיל' שקל בספרי החברה. לאחרונה, רכשה חברת נכסים ובניין 65% מפרויקט זה תמורת 97 מיל' שקל. נכסים ובנין (כעת תחת בעלי בית חדשים- חברת מגה אור) תנהל ותשווק את הפרויקט ואילו וויי-בוקס שתישאר עם 35% תהנה מחלקה ברווחים. לעסקה זו תנאי מתלה שטרם התקיים ולכן רושמת וויי-בוקס את הפרויקט במחיר העלות שלו מבלי להתייחס ל"אקזיט" המכירה לנכסים ובניין. משכך אנחנו בדעה שהפרויקט רשום בספרי החברה מתחת לערכו הכלכלי.
פרויקט גת – רימון – מדובר בקרקע לבניה של 30,000 מ"ר למגורים, משרדים, מסחר ומלונאות קרוב לצומת הרחובות נחלת בנימין ודרך יפו בתל אביב. החלק של המגורים, רשום במחיר העלות שלו 106.9 מיל' שקל והחברה צופה שיניב רווח של 62 מיל' שקל. החלק המסחרי, מסווג כנדל"ן להשקעה, שוערך כלפי מעלה, מ 70 מיל' שקל (מחיר העלות) ל 94 מיל' שקל, לאור ההגדלה בהיקף הזכויות, מכורח תוכנית המתאר ת"א 5000. אנחנו מעריכים כי יש הגיון בשמאות שהציגה החברה.
פרוייקט ראול וולנברג – לחברה החזקה של 50% בשותפות עם תדהר, במגדל משרדים בהקמה ברמת החייל ברחוב ראול וולנברג. לאור חולשה נדל"נית ספציפית באיזור זה, וויי-בוקס ותדהר החליטו במשותף להשהות את התקדמות הבניה ולא לבנות ללא שוכר עוגן שיחתום עם החברה מראש. הן תדהר והן ווי בוקס בעלות אורך נשימה, המאפשר להן גמישות ניהולית. זה בדיוק אורך הנשימה שמאפשר לחברה שאין לה דד-ליין להחזיר חוב אג"ח גדול. הבניה נעצרה לעת עתה בקומת המרתפים וההלוואה בסך 65 מיל' שקל, מבנק לאומי, הפכה להיות הלוואה ארוכת טווח בריבית נמוכה מאוד של פריים+0.7% (2.3%). גם אם בשלב זה, החברה קיבלה "לימון" ברמת החייל, ההמתנה בינתיים השתלמה בצורת הגדלת זכויות הבניה מ 10,300 מ"ר ל23,000 מ"ר. ככל שרמת החייל תחזור להיות אזור מבוקש כבעבר, זו בהחלט תהיה "לימונדה". כיום שווי הנכס עומד של 116 מיל' שקל (חלק החברה 58 מיל' שקל) והוא דומה לעלות שהושקעה עד כה ברכישת הנכס ובהקמתו עד שנעצר.
הבית הסקוטי ברחוב יפת 52 בת"א, שם צפוי פרויקט מגורים יוקרתי, להניב רווח גולמי של 19 מיל' שקל. חלק מהמתחם יהפוך למלון, שעבורו כבר נחתם הסכם עם רשת הרברט סמואל, שישכרו את הנכס ויפעילו אותו לטווח ארוך.
ולסיום, לחברה 5 פרויקטים של פינוי בינוי בשכונת יד אליהו ועסקת קומבינציה אחת בהתהוות במתחם חסן עראפה. נכסים אלו, רשומים בספרי החברה בשווי של מיליוני שקלים בודדים וצפויים להניב רווחים של למעלה מ 80 מיל' שקל במידה ואכן יצאו אל הפועל.
בשורה התחתונה
וויי-בוקס היא חברת ייזום מתחת לרדאר. כחברת נדל"ן שלא מנפיקה אגרות חוב, היא לא נדרשת לסבבי Road-Show מול המוסדיים ובהתאמה היא פחות מוכרת. אומנם בשנים האחרונות, החברה הציגה הפסדים חשבונאיים, אך חברות יזום כמו ווי בוקס, מרוויחות ומפסידות בהתאם למעגל החיים של פרויקטי הנדל"ן שלהן, הנמשכים בדרך כלל 3-4 שנים. ב-2020, החברה הציגה רווח נקי חיובי לאחר שנים של הפסד, מה שמרמז שהחברה כבר נמצאת בשלב שהיא נהנית מההשקעות שעשתה.
כשאנו בוחנים את הפרויקטים של החברה, אנחנו לא מזהים אף פרויקט שרשום בדוחות ביתר. לחברה פרויקטים בדרום ת"א, שלפני 10 שנים היו מרימים לגביהם גבה, אך כיום מדובר באזור מתפתח וטרנדי. פרויקטים רבים, רשומים לפי עלות היסטורית וכאשר אנחנו נמצאים ברמות שיא של כל הזמנים בתחום הנדל"ן, אנחנו מבינים שלא משנה מתי קנית, כנראה הרווחת על ההשקעה. מאחר שלא מצאנו סיבות להפחית את שווי נכסיה, אנחנו מוצאים את החברה, במכפיל הון של 0.87 כזולה ולא כזו שנכסיה משוערכים ביתר. ככל שהחברה תשלים את הפרויקטים המתקדמים כמתוכנן, הונה העצמי יגדל אף יותר.
הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד ש.ק.ל.
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 15.כתבה מצויינת ומפורטת, כל הכבוד (ל"ת)תומר סאנדס 19/04/2021 11:10הגב לתגובה זו
- 14.יש לכם טעות בכותרת 06/04/2021 20:29הגב לתגובה זומכירה באייס מרגע שהכתבה יצאה לאור באתר שלכם אני מקווה שהרשות תבדוק
- 13.תרגיל מסריח (ל"ת)הכתבה הזאת 06/04/2021 19:24הגב לתגובה זו
- 12.רשות ניירות ערך 06/04/2021 19:18הגב לתגובה זוהיום לפנות לרשות לניירות ערך . ישר איך שעלתה הכתבה צצו להם מוכרים באייס על הראש של האנשים שקראו את הכתבה ונכנסו.
- 11.ליאור 06/04/2021 18:44הגב לתגובה זוקנו אותה לפני כמה שנים זהירות שם אבל זהירות מאוד נכון לגבי הנכסים אבל בעל החברה, הייתי נזהר מאוד
- 10.ריח מסריח 06/04/2021 17:19הגב לתגובה זוכל הבוק מכירות באייסים!!! העיקר למכור על הראש של האנשים !!!!
- 9.צודק 06/04/2021 17:01הגב לתגובה זווויי בוקס אכן מציאה, מתרכזת באזורי הביקוש הכי גבוה.
- 8.מעניין מי היה לחוץ 06/04/2021 16:45הגב לתגובה זושנכנסו בעקבות הכתבה , מעורר חשד מחר נראה במאיה אם יש דיווחים ונפנה לרשות
- 7.כולם באייס יורד העיקר למכור (ל"ת)איזה מוכרים יש שם 06/04/2021 16:04הגב לתגובה זו
- 6.מעניין מאוד של מי כל המכירות אחרי שהכתבה עלתה.... (ל"ת)של מי האייסים? 06/04/2021 15:52הגב לתגובה זו
- 5.מעניין מי מכר בכמויות הכל באייסים (ל"ת)אחלה השחלה 06/04/2021 15:37הגב לתגובה זו
- 4.מעניין שלח מי כל האייסים במכירה בבוק (ל"ת)גשש בלש 06/04/2021 15:25הגב לתגובה זו
- 3.שכתי 06/04/2021 15:18הגב לתגובה זומצטער לא שכנעת אותי. אני מעדיף את הידועות אלרוב נדלן , עזריאלי , מליסרון , אפריקה מגורים , שיכון ובינוי וכו'.
- 2.רפי 06/04/2021 15:03הגב לתגובה זוחוקי?אבל סבבה, נכנס קצת נעשה 10-15% ונעוף....
- 1.אין כמעט מחזור בנייר וזו חתונה כתולית. (ל"ת)דויד 06/04/2021 14:59הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7