הפרדת חברות האשראי לא מבשרת על תחרות אמתית
מכירת לאומי קארד אינה בשורה של ממש לציבור אלא דווקא מתמרצת את השחקנים השונים להמשיך ולהרוויח על חשבונו. מה צריכים אזרחי ישראל לעשות?
מכירת חברת כרטיסי האשראי לגורם חיצוני לא משנה את ההתנהלות היומיומית של אזרחי ישראל שמשלמים הרבה יותר מדי ריביות חריגות על האוברדרפט. לצערנו, משרד האוצר לא התעקש אל מול הבנקים ובנק ישראל, שמדבר גבוה גבוה על תחרותיות אבל בפועל משמר יציבות וריכוזיות שעולה לכולנו ביוקר.
עסקת המכירה של לאומי קארד - מה באמת מרוויח הציבור?
לאחרונה התבשרנו על מהפכה פיננסית בתחום כרטיסי האשראי בישראל. זה החל מהודעות חגיגיות לעיתונות אודות הבשורה הגדולה והחשובה: בנק לאומי הגיע להסכמות עקרוניות אודות מכירת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד - לתאגיד פיננסי אמריקאי, במסגרת החלטות ועדת שטרום.
בנק ישראל לא יאפשר ללאומי להחזיק 20% בלאומי קארד
ועדת שטרום או בשמה הרשמי יותר הוועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים והפיננסיים הנפוצים בישראל, יושבת על המדוכה מאז 2015 ומנסה למצוא דרכים לעזור לאזרח הישראלי הקטן והמעט מבולבל. הועדה, שהוקמה ביוזמת משרד האוצר, נעה הלוך ושוב במלחמת התשה ארוכה בין הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, בנק ישראל והממשלה; במטרה למצוא דרכים מאוזנות וטובות לעזור לעם ולאומה. אחת מההחלטות המרכזיות של הועדה הינה הפרדה (בתוך 3 שנים) של חברות כרטיסי האשראי הגדולות מהבנקים הגדולים בישראל - לאומי ופועלים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההודעות הססגוניות אודות המכירה של לאומי קארד, ניסו לתת הרגשה כאילו שמדובר על לא פחות משינוי אסטרטגי שיוביל להטבה משמעותית לציבור. אז לפני שפותחים את בקבוקי השמפניה וטופחים לכולם על השכם, חשוב קצת להעמיק בפרטים ובתמריצים של כל אחד מהשחקנים השונים.
משרד האוצר:
השר כחלון עמל ללא ליאות לנסות ולקושש הון פוליטי מהיר, כיאה לפוליטיקאי מקצועי ומשופשף לקראת בחירות. אין משהו הרבה יותר פופולרי בישראל של 2018 מאשר לנגח את הבנקים ולצייר את עצמך כאביר הדואג לשכבות החלשות. אבל, מכירת חברת כרטיסי האשראי לגורם חיצוני אין בה בכדי לשנות מאומה בהתנהלות היומיומית של אזרחי ישראל שמשלמים הרבה יותר מדי ריביות חריגות על האוברדרפט (אשראי בנקאי).
לצערנו הרב, משרד האוצר לא גילה את העקשנות הנדרשת בחדרי הדיונים אל מול הבנקים ובנק ישראל, ובעצם, למה שמשרד האוצר יתעמת? רווחי הבנקים מתדלקים את התשואות של תיק הנכסים של הציבור (פנסיה, גמל והשתלמות), יוצרים הכנסות נאות ממיסוי ורוב "נערי האוצר" ישמחו לעבוד בעבור המערכת הבנקאית בעוד כמה שנים (כמקובל במקומותינו).
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- "רנסנס" תעשייתי - מתכוננים לגל הבא
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
בנק ישראל:
בנק ישראל נמצא במקום מאתגר במיוחד. מצד אחד הוא ישמח לפתוח את המערכת הבנקאות לתחרות אמתית, להוזלה משמעותית בעלויות ולהטבות לצרכים. מצד שני, הוא אמון בעיקר על הדאגה האסטרטגית ליציבות המערכת הבנקאית.
הנגיד לשעבר פרופ' סטנלי פישר קיבע מדיניות כמעט מוחלטת של דאגה, בכל מחיר, לכך שלא ייווצר מצב בו בנק מסחרי ישראלי כושל ונופל. התוצאה הינה מערכת מסואבת ומשמעותית של ביורוקרטיה פיקוחית חונקת. הבנקים בישראל משקיעים משאבים ניכרים בהגשת דוחות על גבי דוחות של נתונים אודות כל הפעילויות שלהם לבנק ישראל. עלויות הרגולציה הגבוהות, והיתרונות לגודל של שני השחקנים הגדולים (לאומי ופועלים), מבטיחות כי תחרות אמת לא תהיה.
אין לבנקים הקטנים והבינוניים סיכוי ממשי. בנק ישראל כמעט מנהל בפועל את מערכת הבנקאות המסחרית, והוא אולי מדבר גבוה גבוה על תחרותיות אבל בפועל משמר יציבות וריכוזיות שעולה לכולנו ביוקר.
הבנקים:
הבנקים המסחריים בישראל הם תאגידים ציבוריים שדואגים להשאת הערך לבעלי המניות (וכנראה גם לוועד העובדים). הם גוף עסקי לכל דבר ועניין ויש להם אינטרס מובנה להרוויח כמה שיותר. המנהלים הבכירים בבנקים מתוגמלים היטב על מנת להבטיח כי הבנקים ישיגו תשואה מיטבית למשקיעים. אז הם עמלים, כיאה לעובדים חרוצים, על מנת לשמר את הרווחיות האימתנית שלהם. אם ועדת שטרום מנסה לקחת להם הכנסות מפעילות כרטיסי אשראי, הם יגבו את ההכנסות ממקום אחר. כך זה פעל עד היום וכך זה צפוי לפעול גם בעתיד.
חברות כרטיסי האשראי:
גם חברות כרטיסי האשראי בישראל הן גוף עסקי לכל דבר ועניין. הן מרוויחות מדמי כרטיס הנגבים מהלקוחות ובעיקר מעמלות עסקה הנגבות מבעלי העסקים על הזכות להשתמש בשירותי התשלום שלהם. בשנים האחרונות הן השיגו מעל 10% תשואה על ההון בכל שנה, וזה הרבה.
בשבוע שעבר פורסם כי בארה"ב חברת כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס "נתפסה על חם" כשהיא מסכמת על תנאי עמלות לעסקים קטנים ובינוניים לעסקאות מטבע חוץ, ולאחר תקופה מעלה בצורה משמעותית את העמלות באופן חד צדדי וללא הודעה מפורשת לבעל העסק.
רוב בעלי העסקים הקטנים והבינוניים אינם מבצעים בחינה ובדיקה של העמלות שלהם, ואת העובדה הזאת ניצלה אמריקן אקספרס לטובתה. מדובר על אנקדוטה שלילית שבאה להמחיש עד כמה מדובר על מיזם מסחרי שלא בוחל בשום אמצעי (אפילו לא הגון), על מנת לשפר את שורת הרווח שלו (והבונוסים הנגזרים ממנו).
חברות כרטיסי האשראי בישראל לא צפויות לנהוג בצורה מאוד שונה, למרות שאפשר לקוות שלא יפעלו באמצעים כל כך נבזיים. הן צריכות להרוויח כסף, ולכן גם הן צפויות למצוא דרכים יצירתיות להתמיד ולהגדיל את הרווחיות העתידית שלהן - על חשבון הציבור ובעלי העסקים בישראל.
איך באמת אפשר לייצר תחרות אמתית?
מנהלי התאגיד הפיננסי הרוכש את לאומי קארד, ורבורג פינקוס, אינם פראיירים וצפויים להמשיך ולמצוא אפיקים חדשים לשימור ולהשאת הרווח. גם הם מעריכים כי תחרות אמתית לא ממש תהיה כאן, אחרת לא היו ששים להיכנס לעסקה.
בשורה התחתונה, כולם עושים רעשים של חגיגה עממית שתועיל לכולנו, אבל מבנה התמריצים שלהם מורה שהם לא באמת רוצים בתחרות משמעותית, ולא באמת ששים על הוזלה משמעותית בעמלות ובריביות שאזרחי ישראל משלמים.
על מנת להוביל את המערכת לתחרות אמתית, צריך להגביר את המודעות הפיננסית של כלל אזרחי ישראל (חינוך פיננסי), לשפר בצורה משמעותית את השקיפות במערכת הבנקאית (השוואת מחירים ממחושבת ומהירה לכל אזרח בכל זמן), לתת תשתית זולה לכלל השחקנים בשוק על ידי מערך סליקה פתוח ונגיש לכולם, ולהתיר חלק ניכר מחבלי הביורוקרטיה החונקים.
בעידן של 2018 אפשר וצריך לחשוב על ביורוקרטיה חכמה יותר, ממחושבת יותר ורזה הרבה יותר - שמפריעה הרבה פחות לצמיחה הטבעית של תחרות כלכלית טובה ובריאה.
- 1.נחשון 04/09/2018 12:13הגב לתגובה זוכתבה טובה. אבל... הדאגה של בנק ישראל ליציבות הבנקים הינה אינטרס ציבורי מובהק. אין לנגח אותם בשל כך.
נחיל רחפניםאלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב
להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי
דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.
להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.
הנחילים שחושבים לבד
רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות.
הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- ירידה של 3% במניית אירו-ויירמנט במסחר המאוחר למרות שיא בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון
בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.
AI שעון חול (גרוק)ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
ד"ר אדם רויטר, יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה" על הולדת המיתוס שישראל "פספסה את מרוץ ה-AI" - ולמה הנתונים מראים את ההפך
במסגרת דברים שהתקבעו בתודעה אצל חלק מהציבור בנוגע לכלכלה ולהייטק הישראלי ופרשנים שונים חוזרים ומעלים אותם כאילו זו אמת לאמיתה (כמו למשל סיפורי ה"משבר בהייטק"), עולה גם הנושא שישראל "פספסה" את מרוץ ה-AI, שישראל "לא שם", שישראל לא מקבלת מספיק השקעות בתחום,
לא משתלבת ועוד כל מיני רעיונות מהסוג הזה.
אז בואו ננסה, בעזרת סטטיסטיקות, עובדות ומספרים, לעשות סדר וגם לפוצץ את הטענה הפיקטיבית הזו. לשם כך נצטרך גם להבין מדוע ההייטק הישראלי כמעט אינו מצוי וגם אינו יכול להיות מצוי במרוץ לבניית "המוח" של מהפכת
ה-AI, אלא מתמקד בבניית נגזרות מבוססות מוח ה-AI לכלי יצירה בפני עצמם, ליישומים ולהטמעות. לסיום, גם ננסה להבין במה מועילה לנו יוזמת Pax Silica.
לוגיקה
נתחיל בקצת לוגיקה. אם ישראל היא אלופת העולם בתוצר הייטק לנפש, אלופת העולם במספר עובדי
הייטק לנפש, עם מספר חברות הייטק ביחס לסך החברות במשק שהוא הגבוה בעולם, אז מדוע שישראל לא תצליח במרוץ ה-AI? חשוב מכך, אם יש באופן יחסי כ"כ הרבה אנשים שמבינים בהייטק ומצויים בעולמות ההייטק, מישהו מעלה על דעתו שישראל לא תהיה מהמדינות המובילות והזריזות בכל הקשור
להטמעת AI במשק? בשימוש מושכל ב-AI?
אבל נכון, יש לא מעט מקרים בהם לוגיקה לחוד ומציאות לחוד. אז בואו נצלול ונתחיל בקצת עובדות מספרים וסטטיסטיקות.
ריכוז עובדי ה-AI המיומנים הגדול בעולם יושב בישראל, כך לפי חברת לינקדאין בהתבסס על נתוני
2024:
למה שזה יפתיע? הרי אומרים לנו תמיד שהישראלים הכי זריזים, הכי גמישים, הכי מאלתרים וגם הכי יודעים מהר להטמיע. אז ברור שהישראלים ירוצו במהירות בראש החץ של התחום החדש והכה
מבטיח הזה.
- מטא תשיק שני מודלים חדשים של AI, "מנגו" ו-"אבוקדו"
- "המשמעות הכי חשובה של AI היא במודל התמחור של משרדי עורכי דין"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוסיף לכך שאימוץ ה-AI בענף ההייטק הישראלי הוא מהגבוהים בעולם: ממש לאחרונה התפרסם ש-95% מהעובדים משתמשים באופן קבוע ב-AI, 78% מהם מדי יום. כך עולה מסקר מקיף שביצעה רשות החדשנות בשיתוף מכון ברוקדייל בקרב יותר מ-500 עובדי הייטק ממגוון
נרחב של חברות וסטארטאפים בישראל.
נמשיך בכיוון נוסף: ישראל לא מקבלת מספיק השקעות ב-AI? זו טענה מאד נפוצה. להלן גרפים שמפריכים זאת לחלוטין:
