האם חששות המשקיעים בעליבאבא מוצדקים?

ענקית הטכנולוגיה הסינית ספגה מהלומה עקב מלחמת הסחר אך השיגה נתונים אדירים. עם צמיחה בכל מגזר אפשרי והשקעות אדירות במו"פ, האם כדאי להיכנס?

מוטי כהן | (10)

ביום חמישי שעבר עיני המשקיעים היו בפוקוס על ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא. החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים ושפכה לא מעט נתונים שסיפקו למשקיעים ולאנליסטים רקע על ההתרחשויות מאחורי הקלעים של מלחמת הסחר והמתחים בין וושינגטון ובייג'ינג.

 

אם מסתכלים על מניות האינטרנט הסיניות בהשוואה למניות האינטרנט האמריקאיות רואים שללא ספק ידן של האמריקאיות על העליונה מהרגע שהתחיל הנושא של מאזן הסחר מצידו של טראמפ.

 

הגרף המצורף מציג ניתוח יחסי בין תעודת הסל KWEB שמייצגת את מניות האינטרנט הסיניות לעומת תעודת הסל FDN שמייצגת את האמריקאיות מהרגע שניצת הויכוח בתחילת אפריל.

ניתן לראות בבירור כי התעודה הסינית נסחרת בתשואת חסר של 15% לעומת 18.5% תשואה חיובית של התעודה האמריקאית.

כעת, לאחר שהבנו שהסינים כקבוצה מושפעים הרבה יותר חזק מהמתחים אפשר לרדת קצת למיקרו. אם ניקח את עליבאבא מיום פרסום הדוח האחרון שלה ב-5 לאפריל השנה לעומת אמזון, נוכל לראות בבירור כי למרות תשואה חיובית של 3.4% בלבד שעליבאבא השיגה למשקיעים, אמזון החזירה בתקופה הזו 29.5% בלבד!

האם חששות המשקיעים בעליבאבא מוצדקים?

השאלה המרכזית שמשקיעים שמחזיקים בעליבאבא או מי שמעוניינים להיכנס צריכים לשאול היא האם הרע כבר מאחורי החברה והכל כבר מגולם או שמדובר בחששות אמיתיים שמעידים על העתיד הפיננסי של החברה?

 

כמי שעוקב אחרי החברה הזו מקרוב, לשאלה הזו יש בעיקר תשובה אחת - הכל זמני וזמני במקרה של עליבאבא לא יכול להיות קבוע.

 

מה השורה התחתונה?

החברה דיווחה כי ההכנסות ברבעון האחרון עמדו על 80.92 מיליארד יואן שהם 12.2 מיליארד דולר, לעומת 50.18 מיליארד יואן בתקופה המקבילה שנה שעברה  - זינוק של 61%!! כן, חברה בסדר גודל של עליבאבא צמחה כמו חברת סטארטאפ קטן מנס ציונה.

 

עם זאת, הרווח הנקי ירד ב-40.8% ל-8.69 מיליארד יואן מ-14.68 מיליארד יואן ברבעון הראשון של השנה שעברה. מי שעוקב אחרי הטור שלי כאן בביזפורטל יודע שאיני חסיד גדול של רווח נקי בכל הקשור לחברות צמיחה. צמיחה אני מזכיר לכולם עולה כסף, והרבה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כדי להשיג את הנתונים האדירים שעליבאבא השיגה היא היתה חייבת להוציא הרבה כסף. דוגמא נהדרת היא וולמארט, חביבת המאמר הקודם שם החברה עברה להפסד רבעוני והמניה עדיין רצה מעל 10% בגלל תוצאות של צמיחה גבוהה בסגמנטים הדיגיטליים.

כיצד המכירות מתחלקות?

ההכנסות מחטיבת המסחר הסתכמו ב-69.19 מיליארד יואן, לעומת 43.03 מיליארד ברבעון המקביל - עלייה של 60%.  חטיבת המסחר המקוון, המהווה את עיקר ההכנסות של החברה, נותרה החטיבה הגדולה ביותר של עליבאבא ומייצגת בסביבות 86% מההכנסות.

 

לפי הצהרת עליבאבא,  החברה הכניסה אסטרטגיה חדשה הכוללת פתיחת רשת חנויות ריטייל בשם Hema ושירות משלוחי מזון. עליבאבא אף חתמה על שיתופי פעולה עם חברות אמריקאיות, לדוגמא  בחודש שעבר הודיעה רשת התכשיטים טיפאניס כי היא תמכור את המוצרים שלה באתר מרכזי מרשת עליבאבא  Tmall, ובכך היא מצטרפת לרשת המרכולים קרוגר.

 

מה קורה בגזרת הענן?

ההכנסות מהחטיבה הזו זינקו ב-93% מהשנה שעברה והסתכמו ב-4.7 מיליארד יואן, בהשוואה ל-2.43 מיליארד יואן ברבעון המקביל. פעילות זו נכון לכרגע נראית אולי שולית ביחס לשאר ההכנסות מהמכירות המקוונות אבל אזכיר את אמזון, שם שירות הענן שלה הAWS מהווה היום את עיקר הרווח הנקי של החברה וזאת בזכות רווחיות גבוהה בניגוד לרווחיות הנמוכה של עסקי המסחר.

 

ניתוח טכני

הגרף המצורף בוחן אזורים טכניים כאפשרות כניסה. ניתן לראות כי המניה נסחרת בתוך שתי תעלות, אחת אופקית ואחת אלכסונית. באופקית היא נתמכת, באלכסונית היא כבר לא.

 

לקווים האלה אין באמת משמעות מעבר לסדר ויזואלי בעין וההנחה היא רכישה קודם כל משיקולים של הגיון כלכלי ורק אחר כך הטכני נכנס. זה יכול להיות מעל ממוצע 20 או מעל ממוצע 220 אבל אם החברה לא מושכת כלכלית אין משמעות לניתוח הטכני לטווח הבינוני ארוך.

מסקנה למשקיעים

מצד אחד ההגיון הכלכלי אומר לקנות את עליבאבא מיד לאחר פרסום הדוחות, מצד שני ישנם המתחים בין סין לארה"ב.

כשיימצא מזור לסיפור זו תהיה המניה הראשונה שארצה לקנות. צמיחה כזו בכל מגזר אפשרי והשקעות אדירות במחקר ופיתוח (מו"פ) אמורות להביא לצמיחה גדולה עוד יותר של החברה, ולבסוף להעלות גם את מחיר המניה שללא ספק ספג מהלומה משמעותית בכל הסיפור הסיני- אמריקאי.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אורי 29/08/2018 10:20
    הגב לתגובה זו
    במחירה הנוכחי עליבאבא היא קניה מענינת ולדעתי בעוד חודשיים- שלושה היא תגיע ל-195 ואולי יותר.
  • גם אופציה 29/08/2018 12:09
    הגב לתגובה זו
    BABA מהווה 8 אחוז בתעודות הנל - לדעתי אם השוק הסיני יהיה חיובי הם יתנו תשואה טובה יותר בלי טרוף של כול 3 חודשים דוחות רבעוניים. אתה תעודות על חברות אינטרנט וטכנולוגיה סיניות שנסחרות בארצות הברית.
  • אורי 29/08/2018 13:29
    אני עוקב באדיקות אחרי מוטי כהן והוא כתב על האפשרות הזו של השקעה עקיפה בתעודת KWEB כן לדעתי ירדו יותר מדי
  • 7.
    לקנות ולא לגעת בעוד חמש שנים להסתכל (ל"ת)
    ספרטקוס 28/08/2018 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ערן 27/08/2018 19:05
    הגב לתגובה זו
    חברה שצומחת ככה זה טעות פטאלית לא לקנות במיוחד שלכותב יש היסטוריה מוכחת של הצלחות בניגוד למכשף גורביץ שטועה באיתותים שלו פעם אחר פעם. הזוי מי משלם לו מנוי
  • 5.
    דורון 27/08/2018 18:02
    הגב לתגובה זו
    היחיד פה שכתב להמשיך לקנות מניות בשעה שכולם פחדו, כל הכבוד מוטי הקשבתי אמש להרצאה המאלפת שלך על מהפיכת הענן
  • 4.
    אליהו 27/08/2018 17:05
    הגב לתגובה זו
    העניין הוא שאליבאבא פונה ללקוחות מחוץ לאר"הב ולכן לדעתי היא לא תהיה מושפעת מהמכסים האמריקנים קהל היעד שלה היא מדינות מתפתחות, אירופה, אוסטרליה ומזה"ת יש שם מספיק כסף ולקוחות שמחפשים ספקים זולים של סחורה סינית איכותית שהחברה יודעת לקשר יחד
  • 3.
    יצחק 27/08/2018 15:39
    הגב לתגובה זו
    לכן כל מלחמת הסחר אינה נוגעת לה. חוץ מזה מלחמת הסחר תיגמר די מהר כי טראמפ זקוק לסין במו"מ שלו עם צפון קוריאה , בלי תמיכת סין לא יהיה הסכם
  • 2.
    ריצארד 27/08/2018 14:55
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך על jd.com1) בנוסף לאליבאבא2) במקום אליבאבא3) לא מעניינתתודההרבה
  • 1.
    סין 27/08/2018 14:44
    הגב לתגובה זו
    סין דאגה לפחת את המטבע שלה ביחס לדולר ב 10 אחוז (אחוז המס שהוטל). חלק מהבדלי התשואה הם פיחות מטח (מניית עליבאבא בדולרים אבל ההכנסות ברמניבי).
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.