האם חששות המשקיעים בעליבאבא מוצדקים?
ענקית הטכנולוגיה הסינית ספגה מהלומה עקב מלחמת הסחר אך השיגה נתונים אדירים. עם צמיחה בכל מגזר אפשרי והשקעות אדירות במו"פ, האם כדאי להיכנס?
ביום חמישי שעבר עיני המשקיעים היו בפוקוס על ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא. החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים ושפכה לא מעט נתונים שסיפקו למשקיעים ולאנליסטים רקע על ההתרחשויות מאחורי הקלעים של מלחמת הסחר והמתחים בין וושינגטון ובייג'ינג.
אם מסתכלים על מניות האינטרנט הסיניות בהשוואה למניות האינטרנט האמריקאיות רואים שללא ספק ידן של האמריקאיות על העליונה מהרגע שהתחיל הנושא של מאזן הסחר מצידו של טראמפ.
הגרף המצורף מציג ניתוח יחסי בין תעודת הסל KWEB שמייצגת את מניות האינטרנט הסיניות לעומת תעודת הסל FDN שמייצגת את האמריקאיות מהרגע שניצת הויכוח בתחילת אפריל.
ניתן לראות בבירור כי התעודה הסינית נסחרת בתשואת חסר של 15% לעומת 18.5% תשואה חיובית של התעודה האמריקאית.
כעת, לאחר שהבנו שהסינים כקבוצה מושפעים הרבה יותר חזק מהמתחים אפשר לרדת קצת למיקרו. אם ניקח את עליבאבא מיום פרסום הדוח האחרון שלה ב-5 לאפריל השנה לעומת אמזון, נוכל לראות בבירור כי למרות תשואה חיובית של 3.4% בלבד שעליבאבא השיגה למשקיעים, אמזון החזירה בתקופה הזו 29.5% בלבד!
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם חששות המשקיעים בעליבאבא מוצדקים?
השאלה המרכזית שמשקיעים שמחזיקים בעליבאבא או מי שמעוניינים להיכנס צריכים לשאול היא האם הרע כבר מאחורי החברה והכל כבר מגולם או שמדובר בחששות אמיתיים שמעידים על העתיד הפיננסי של החברה?
כמי שעוקב אחרי החברה הזו מקרוב, לשאלה הזו יש בעיקר תשובה אחת - הכל זמני וזמני במקרה של עליבאבא לא יכול להיות קבוע.
מה השורה התחתונה?
החברה דיווחה כי ההכנסות ברבעון האחרון עמדו על 80.92 מיליארד יואן שהם 12.2 מיליארד דולר, לעומת 50.18 מיליארד יואן בתקופה המקבילה שנה שעברה - זינוק של 61%!! כן, חברה בסדר גודל של עליבאבא צמחה כמו חברת סטארטאפ קטן מנס ציונה.
עם זאת, הרווח הנקי ירד ב-40.8% ל-8.69 מיליארד יואן מ-14.68 מיליארד יואן ברבעון הראשון של השנה שעברה. מי שעוקב אחרי הטור שלי כאן בביזפורטל יודע שאיני חסיד גדול של רווח נקי בכל הקשור לחברות צמיחה. צמיחה אני מזכיר לכולם עולה כסף, והרבה.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
כדי להשיג את הנתונים האדירים שעליבאבא השיגה היא היתה חייבת להוציא הרבה כסף. דוגמא נהדרת היא וולמארט, חביבת המאמר הקודם שם החברה עברה להפסד רבעוני והמניה עדיין רצה מעל 10% בגלל תוצאות של צמיחה גבוהה בסגמנטים הדיגיטליים.
כיצד המכירות מתחלקות?
ההכנסות מחטיבת המסחר הסתכמו ב-69.19 מיליארד יואן, לעומת 43.03 מיליארד ברבעון המקביל - עלייה של 60%. חטיבת המסחר המקוון, המהווה את עיקר ההכנסות של החברה, נותרה החטיבה הגדולה ביותר של עליבאבא ומייצגת בסביבות 86% מההכנסות.
לפי הצהרת עליבאבא, החברה הכניסה אסטרטגיה חדשה הכוללת פתיחת רשת חנויות ריטייל בשם Hema ושירות משלוחי מזון. עליבאבא אף חתמה על שיתופי פעולה עם חברות אמריקאיות, לדוגמא בחודש שעבר הודיעה רשת התכשיטים טיפאניס כי היא תמכור את המוצרים שלה באתר מרכזי מרשת עליבאבא Tmall, ובכך היא מצטרפת לרשת המרכולים קרוגר.
מה קורה בגזרת הענן?
ההכנסות מהחטיבה הזו זינקו ב-93% מהשנה שעברה והסתכמו ב-4.7 מיליארד יואן, בהשוואה ל-2.43 מיליארד יואן ברבעון המקביל. פעילות זו נכון לכרגע נראית אולי שולית ביחס לשאר ההכנסות מהמכירות המקוונות אבל אזכיר את אמזון, שם שירות הענן שלה הAWS מהווה היום את עיקר הרווח הנקי של החברה וזאת בזכות רווחיות גבוהה בניגוד לרווחיות הנמוכה של עסקי המסחר.
ניתוח טכני
הגרף המצורף בוחן אזורים טכניים כאפשרות כניסה. ניתן לראות כי המניה נסחרת בתוך שתי תעלות, אחת אופקית ואחת אלכסונית. באופקית היא נתמכת, באלכסונית היא כבר לא.
לקווים האלה אין באמת משמעות מעבר לסדר ויזואלי בעין וההנחה היא רכישה קודם כל משיקולים של הגיון כלכלי ורק אחר כך הטכני נכנס. זה יכול להיות מעל ממוצע 20 או מעל ממוצע 220 אבל אם החברה לא מושכת כלכלית אין משמעות לניתוח הטכני לטווח הבינוני ארוך.
מסקנה למשקיעים
מצד אחד ההגיון הכלכלי אומר לקנות את עליבאבא מיד לאחר פרסום הדוחות, מצד שני ישנם המתחים בין סין לארה"ב.
כשיימצא מזור לסיפור זו תהיה המניה הראשונה שארצה לקנות. צמיחה כזו בכל מגזר אפשרי והשקעות אדירות במחקר ופיתוח (מו"פ) אמורות להביא לצמיחה גדולה עוד יותר של החברה, ולבסוף להעלות גם את מחיר המניה שללא ספק ספג מהלומה משמעותית בכל הסיפור הסיני- אמריקאי.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 8.אורי 29/08/2018 10:20הגב לתגובה זובמחירה הנוכחי עליבאבא היא קניה מענינת ולדעתי בעוד חודשיים- שלושה היא תגיע ל-195 ואולי יותר.
- גם אופציה 29/08/2018 12:09הגב לתגובה זוBABA מהווה 8 אחוז בתעודות הנל - לדעתי אם השוק הסיני יהיה חיובי הם יתנו תשואה טובה יותר בלי טרוף של כול 3 חודשים דוחות רבעוניים. אתה תעודות על חברות אינטרנט וטכנולוגיה סיניות שנסחרות בארצות הברית.
- אורי 29/08/2018 13:29אני עוקב באדיקות אחרי מוטי כהן והוא כתב על האפשרות הזו של השקעה עקיפה בתעודת KWEB כן לדעתי ירדו יותר מדי
- 7.לקנות ולא לגעת בעוד חמש שנים להסתכל (ל"ת)ספרטקוס 28/08/2018 13:18הגב לתגובה זו
- 6.ערן 27/08/2018 19:05הגב לתגובה זוחברה שצומחת ככה זה טעות פטאלית לא לקנות במיוחד שלכותב יש היסטוריה מוכחת של הצלחות בניגוד למכשף גורביץ שטועה באיתותים שלו פעם אחר פעם. הזוי מי משלם לו מנוי
- 5.דורון 27/08/2018 18:02הגב לתגובה זוהיחיד פה שכתב להמשיך לקנות מניות בשעה שכולם פחדו, כל הכבוד מוטי הקשבתי אמש להרצאה המאלפת שלך על מהפיכת הענן
- 4.אליהו 27/08/2018 17:05הגב לתגובה זוהעניין הוא שאליבאבא פונה ללקוחות מחוץ לאר"הב ולכן לדעתי היא לא תהיה מושפעת מהמכסים האמריקנים קהל היעד שלה היא מדינות מתפתחות, אירופה, אוסטרליה ומזה"ת יש שם מספיק כסף ולקוחות שמחפשים ספקים זולים של סחורה סינית איכותית שהחברה יודעת לקשר יחד
- 3.יצחק 27/08/2018 15:39הגב לתגובה זולכן כל מלחמת הסחר אינה נוגעת לה. חוץ מזה מלחמת הסחר תיגמר די מהר כי טראמפ זקוק לסין במו"מ שלו עם צפון קוריאה , בלי תמיכת סין לא יהיה הסכם
- 2.ריצארד 27/08/2018 14:55הגב לתגובה זומה דעתך על jd.com1) בנוסף לאליבאבא2) במקום אליבאבא3) לא מעניינתתודההרבה
- 1.סין 27/08/2018 14:44הגב לתגובה זוסין דאגה לפחת את המטבע שלה ביחס לדולר ב 10 אחוז (אחוז המס שהוטל). חלק מהבדלי התשואה הם פיחות מטח (מניית עליבאבא בדולרים אבל ההכנסות ברמניבי).
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
