אליעזר כרמל
צילום:

מה קורה בוועדות ההשקעה בגופי הפנסיה, ואיך נשפר את הליקויים?

אליעזר כרמל, שמכהן בוועדות השקעה שונות, מנתח את מסמך הביקורת על ועדות ההשקעה בגופי הפנסיה
אליעזר כרמל | (3)

לאחרונה פירסם הממונה על שוק ההון באוצר מסמך הכולל ביקורת על ועדות ההשקעה בקרנות הפנסיה, הגמל וביטוח החיים ועל מידת מעורבותן והפיקוח שלהן בניהול התיקים. המסמך גובש על פי בדיקות מדגמיות בחלק מגופי הפנסיה, והוא מציע לצד כל הערה דרכים לשיפור הליקויים כדי להגיע לאסטרטגיה נאותה.

 

הממונה קובע כי התייחסות חברי הוועדות למידע המוצג בישיבות, המתקיימות אחת לשבוע או שבועיים, הינה שיטחית. תמהיל חברי הוועדה ומידת מיומנותם המקצועית לא מאפשרים קיום של דיונים מעמיקים ומקצועיים באפיקי ההשקעה בארץ ובחו"ל, לרבות השקעה ב"נכסים אלטרנטיביים". לטענת מחברי המסמך, חלק ניכר מוועדות ההשקעה מגלה ענין כיצד מתנהג התיק מול השחקנים האחרים בסקטור, כשהגדלת הסיכון אינה נושא לדיון מעמיק ותכליתי.

  

מספר דברים שהייתי רוצה להעיר, או להאיר, כיו"ר וכחבר בוועדות השקעה מוסדיות:

  • עקרונית, מרבית הנציגים החיצוניים בוועדות ההשקעה בשנים האחרונות הם אנשי מקצוע, מנהלי השקעות בעבר, כלכלנים או בעלי מיומנות רלוונטית אחרת.
  • דיוני הוועדות מתקיימים על סמך חומר ומידע המועבר לחברים מספר ימים קודם הישיבה.
  • קיימת הפרדה עקרונית בין המלצות והחלטות הוועדה המנוסחות ככל האפשר במונחים כמותיים, לבין הביצוע הנעשה על ידי ציוותי ההשקעות. ניסוח כמותי של ההמלצות מאפשר לחברים לשמוע בישיבה העוקבת דיווח מהצוות על ביצוע ההמלצות.
  • בכל גוף מוסדי קיימת פונקציה של בקרה העוקבת בזמן אמיתי אחרי ההשקעות ולעיתים מבקשת הסברים לגבי עיסקאות מחוץ לבורסה המחייבות הבהרה. זה בוודאי אינו תפקיד הוועדה.
 

נושא רמת הסיכון בתיקים מחייב הסבר. הואיל ופקטור זה הינו חשוב לדעת רבים לא פחות מרווחיות הקרן, במרבית הדיונים של הוועדה מקפידים על נוכחות של מנהל הסיכונים או מי מאנשיו. כשמתקיים דיון בפרוייקט מיוחד שאינו נמנה על אפיקי ההשקעה הסחירים, שתתף מנהל הסיכונים באופן פעיל. אחת לרבעון סוקר מנהל הסיכונים בפני החברים את רמת הסיכון בתיקי ההשקעות השונים ואת השינויים שחלו בהשוואה לעבר. 

חשוב להדגיש כי נושא המודעות לסיכון הטריד לא מעט את הממונה על גופי הפנסיה כבר שנים רבות. לפני כ-10 שנים ניסו באוצר לגבש מדד סיכון שיהיה מקובל על כל הגופים הפנסיוניים ושיפורסם תמיד לצד התשואה שהניבה הקרן. היה ברור לכל כי פירסום שיעור רווחיות מבלי לציין את רמת הסיכון הוא בבחינת מידע לקוי שאינו מספק את מלוא התמונה לחוסך-עמית הסביר. למרות המאמצים הרבים להגיע למדד מוסכם, לא צלחו הדיונים וכיום כל קרן מנהלת השקעותיה לפי מדד סיכון פנימי שאינו מובא לידיעת העמיתים.

 

לסיכום, אציין כי חלפו הימים בהם ישבו בוועדות  "מקורבים" חסרי ידע ונסיון. בגופים בהם אני יושב קיים איזון פרודוקטיבי בין הדיסציפלינות בקרב חברי הוועדה והדיונים מעמיקים ופוריים.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רון 30/11/2016 11:01
    הגב לתגובה זו
    מניסיון אישי חלק נכבד מחברי הועדה הינם מינויים לצורך כבוד מה שמנהלי ההשקעות יציגו להם זה מה שהם יחליטו
  • 2.
    מנהל סיכונים במוסדי 23/11/2016 12:25
    הגב לתגובה זו
    המידע שמוצג לדירקטורים הור תמציתי ואחרי עיבודים רבים ללא שאלות נוקבות ובקשות מפורשות למידע לעולם לא ידעו למעלה מה שיודעים למטה אם למשל תבקש מידע מעובדי החברה ותקבל זמן תגובה איטי תבין ישר שעליך לשפר והרבה
  • 1.
    צבי 22/11/2016 16:22
    הגב לתגובה זו
    חוץ מהבנקים ברוב החברות הציבוריות אין מנהלי סיכונים.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.