התחרות ניצחה - הצרכנים הפסידו: היכונו לעליית המחירים!

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על התהליכים שעברו שוקי הקמעונאות והסלולר בישראל - מהפגנות המחאה, החוקתיות והקריסה הקרבה
צחי קלמין | (7)
נושאים בכתבה סלולר קמעונאות

שנתיים תמימות חלפו מאז חוקק החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות במשק, וכעת, לאחר אינספור שעות התדיינות, רגולציה מאסיבית, רפורמות ושלל הבטחות, שני אירועים משמעותיים מאיימים על הצרכן הישראלי ועל המשך התחרות במשק: הראשון מיוחס לדימומה המתמשך של רשת מגה המקרטעת וחוסר הצלחתה לעמוד ביעדי תוכנית ההבראה אשר גיבשה לעצמה רק לפני 5 חודשים. בימים אלו מבקשת הנהלת אלון רבוע-כחול למכור את 22 סניפי you ולפטר כ-1300 עובדים (אותם עובדים, אשר מחזיקים ב-30% מהון המניות של רשת מגה). מהלך זה נושא עימו איום כבד על המשך קיומה של הרשת במתכונתה הנוכחי, וביכולתה להוות בעתיד פקטור תחרותי בענף. אנו מעריכים כי בטווח הבינוני יציאתה של שחקנית כה דומיננטית תוביל לעליית מחירים בענף רשתות המזון. האירוע השני, הינו המיזוג המתוכנן בשוק התקשורת הסלולרי. אמנם, גורלה של עסקת גולן-טלקום עדיין לא ברור, אך כבר עכשיו ניתן לקבוע כי בין אם העסקה תאושר, תוגבל או תבוטל, הצרכנים ימצאו את עצמם בצד המפסיד, שכן חגיגת ההוזלות של חבילות הסלולר תגיע לקיצה, ואפילו גולן-טלקום האגרסיבית תידרש בסופו של יום להעלות מחירים. כאשר בוחנים את דרך הפעולה בה נקטה הממשלה בשוקי המזון והתקשורת מגלים את אוזלת-ידם  של המחוקקים שניסו לספק פתרונות בזק ונמנעו לייצר תשתית כלכלית, מבנית ומשפטית אשר תתמוך לאורך זמן ביוקר המחייה. תחרות - זה לא הכל חוק המזון יושם לצורך יצירת תחרות מהירה, ללא תכנון מבני של שוקי היעד ויצירת כלים לשימור התחרות. כך לדוגמא, מרבית החקיקה בשוק המזון הופנתה לצורך הגבלת הריכוזיות וריסון נתח השוק הגיאוגרפי של הרשתות הקמעונאיות הגדולות, תוך התעלמות מגורמים נוספים בשרשרת אספקת המזון (יבואנים, יצרנים ומפיצים), והסרת חסמי כניסה לשחקנים חדשים בענף. יתרה מזאת, במבחן התוצאה של חוק המזון מגלים כי היצרניות זכו לתשומת לב פחותה באופן יחסי, בעוד שרשתות השיווק היו אלו שספגו את עיקר ההגבלות המבניות וההשלכות הכלכליות. "סובסידיה סמויה" תמורת מצג שווא מרגע הקמתה של גולן-טלקום היא סומנה כאחת ההבטחות העולות של שוק התקשורת המקומי. אולם, עיקר יכולתה להציע מבצעי מכירות חסרי תקדים נבע מההפרות הבוטות של תנאיי הזיכיון שלה - כל זאת יש לציין, ללא כל תגובה מצד משרד התקשורת. כדוגמא נטען כי היא פירקה את רשת האנטנות הסלולריות שלה (בניגוד לדרישות הזיכיון), הפעילה קנסות יציאה, גבתה תשלום מראש מהלקוחות והערימה קשיים גדולים על לקוחות שרצו להתקשר לחו"ל שלא דרכה. למעשה, אי הטלת סנקציות ועיצומים כספיים מטעם המדינה בגין ההפרות הללו הינה שוות ערך להטבה ו/או סובסידיה, אשר מתורגמת בחלקה, למבצעי מכירות אגרסיביים ותחרותיים. יצירת תשתית תחרותית על המחוקק לזהות שווקים ריכוזיים ולהעניק תמריצים אשר יסייעו להחדרת שחקנים חדשים ותחרותיים. לאחרונה דווח כי הדואופול הדורסני של הוט ו-yes  מתכנן לבצע מהלך של העלאת מחירים על חבילות הבסיס והשירותים הנלווים. ע"פ ההערכות, אין לרגולטור כלים משפטיים למנוע את המהלך. מאידך, הוא יכול להפנות משאבים כספיים ולתת הטבות כלכליות אשר יתמכו בשחקנים הקטנים בענף כגון TVסלקום ועידן פלוס. לסיכום, כאשר פרצה מחאת יוקר המחייה, אי-שם בשנת 2011, יצאו מאות אלפי מפגינים כנגד מדיניותם הכושלת של מקבלי ההחלטות. עתה חוזר הצרכן הישראלי לאותה נקודת המוצא בה היה ערב המחאה. אמנם הממשלה יזמה מהלכים מעודדי תחרות, אך היא כשלה ביכולתה לייצר תשתית תחרותית יציבה ואפקטיבית, ובכך למעשה סללה את הדרך לגל עליות מחירים שעתיד לפגוע בכיס של כולנו. על המחוקקים לעקוב אחר אופן יישומו של חוק הריכוזיות, ולהעמידו במבחן התועלת הציבורית ותרומתו הכלכלית.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יויו 07/12/2015 09:05
    הגב לתגובה זו
    די שיעזוב אותנו בשקט הפלצן הקטן , ממור כבר זרקו אותו , מתי מביזפורטל???
  • אפרת 07/12/2015 11:03
    הגב לתגובה זו
    הוא פרובקטור ומושך אש כמו אורן חזן, זה טוב לרייטינג
  • 5.
    רונן 06/12/2015 12:47
    הגב לתגובה זו
    מקצועי, ברור ומעניין.. ביזפורטל, כייף לקרוא רמה כזה של כתיבה.
  • 4.
    שושי 03/12/2015 20:26
    הגב לתגובה זו
    הבחור היה פקיד ההשקעות שלנו תקופה ממושכת, שירותי מאד, תמיד שחרר כספים בזמן. והחתים אותנו על כל הטפסים.
  • 3.
    עדי 03/12/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי האם מחבר המאמר המרתק הזה הוא יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסיים או שמא יועץ פיננסים ומומחה כלכלי? ואיפה רוכשים מיומנויות כאלה? במורjQuery20301417347479145974_1449154406757?
  • 2.
    מגה מעולם לא הייתה תחרות, זו הרשת היקרה בישראל זה שנים (ל"ת)
    כתבה טובה טעות אחת! 02/12/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם... (ל"ת)
    סימי 02/12/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.