דמי הניהול בביטוח המנהלים - איך תעשו סדר בבלגן העצום?
סוגיית דמי הניהול במכשירים הפנסיונים נמצאת על סדר היום הציבורי כבר זמן רב. דוגמאות בעיתונים, הצעות חוק וחוזרי מפקח בסוגיה מציפים אותנו השכם והערב. בעוד שבקופות הגמל וקרנות הפנסיה מנגנון גביית דמי הניהול פשוט לכאורה וקל להשוואה, בעת ההשוואה בביטוח המנהלים, הסוגיה הופכת להיות סבוכה הרבה יותר.
בקופות הגמל נגבים דמי ניהול הצבירה בלבד, והם עומדים במקסימום על 2% לשנה. את דמי הניהול אותם אנו משלמים בפועל ניתן לראות בברור בדוח השנתי שמתקבל מהחברות. ניתן להשוות את דמי הניהול שנגבים מאיתנו באופן יחסי לשאר הלקוחות של הקופה.
גם מנגנון דמי הניהול בפנסיה ברור ולא עבר שינויים (בקרנות החדשות). דמי הניהול המקסימלים הניתנים לגביה הינם 6% מהפרמיה ו-0.5% מהצבירה (שנתי). בקופות הביטוח המצב סבוך הרבה יותר, גם אם ברצוננו להשוות בין מוצרי הביטוח השונים הדבר מורכב ולעיתים בלתי אפשרי.
דבר זה נובע מהעובדה כי בניגוד לשני המכשירים הקודמים מנגנון דמי הניהול בביטוח עבר שינויים רבים ומגוון האופציות הרב מחייב כי השוואה תעשה רק על ידי בעל מקצוע.
בפוליסות ביטוח עד שנת 2004 מנגנון דמי הניהול קבוע (פרט לפוליסות יחודיות שהוציאו חלק חברות הביטוח במהלך תחילת שנות ה-2000). המנגנון קובע כי דמי הניהול יהיו מהצבירה בלבד ובגובה של 0.6% ובנוסף 15% מהרווח הריאלי. אך האם אלו דמי הניהול היחידים? אז זהו שלא. בפוליסות אלו קיימים דמי ניהול נוספים.
הראשון: גורם פוליסה. זהו סכום קבוע אשר משתנה בהתאם לתקופה ומס' הפוליסות. הוא יכול להגיע עד ל-20 ש' לחודש. גורם זה נגבה בלי שום קשר לגובה הפרמיה והצבירה. לכן מובן שככל שיש ללקוח יותר פוליסות, פוטנציאל דמי הניהול הנגבים דרך גורם הפוליסה הוא רב יותר.
לדוגמא, לקוח שיש לו 5 פוליסות, יכול להגיע לדמי ניהול של כ-80 ש' לחודש וכ-1,000 ש' לשנה (5 פוליסות אינו דבר יוצא דופן בעיקר למי שיש ברשותו פוליסות מעורבות).
השני: עלות הביטוח בפוליסה אלו הם דמי ניהול עקיפים ונגבים באמצעות תעריף גבוה של ביטוח חיים יחסית לאלטרנטיבות הקימות. ככל שאחוז הפרמיות המופנה לביטוח גבוה יותר, כך "דמי הניהול" העקיפים גבוהים יותר.
פוליסות ביטוח משנת 2004
אם חשבתם שקודם היה המצב מורכב - טעיתם. בפוליסות משנת 2004 קיימים כמעט אין ספור שילובים של דמי ניהול שלמעשה הופכים את יכולת ההשוואה לכמעט בלתי אפשרית. תנאי הפוליסה מאפשרים לחברה לבחור באחת משלוש אפשרויות:
דמי ניהול של עד 13% מהפרמיה ועד 1% מהצבירה.
דמי ניהול של עד 7% מהפרמיה ועד 1.4% מהצבירה.
דמי ניהול של עד 2% מהצבירה.
לכאורה עניין פשוט. אבל במהלך התקופות חלו אבולציות בפוליסות שאושרו לשיווק. למשל, בפוליסות מודל 2004 קיים בנוסף קנס פדיון (שהולך ויורד) על הכספים. קיימות פוליסות שדמי הניהול בהן קבועים, ורק בגיל מאוחר הם הולכים ויורדים.
ניקח לדוגמא לקוח אשר צריך לבחור בין פוליסה שדמי הניהול בה הם 5% מהפרמיה ו-1.25% מהצבירה, לבין פוליסה מקבילה שבה דמי הניהול הם 8% מהפרמיה שיורדים עד ל-3% ודמי הניהול מהצבירה הם בגובה של 1.4% אך בגיל 60 יורדים ל-0.75%, מה עדיף? ומה יותר כדאי פוליסה עם 13% יורד מהפרמיה ודמי ניהול של 1% מהצבירה או פוליסה של 1.25% מהצבירה בלבד?
כפי שאנו רואים כמעט בלתי אפשרי להשוואה.
אז מה עושים?
בדרך כלל אין תשובה חד משמעית. ברור כי התשובה מה עדיף תהיה תלויה בדרך כלל בתקופת החסכון, ההתמדה של הלקוח ולא פחות חשוב מכך התשואה שתושג על הפוליסה. מובן שלכל זה יש להוסיף פרמטרים כמו מקדם קיצבה, סכום ביטוח, עלותו ועוד. לכן טרם קבלת החלטה חשוב לבדוק היטב את האלטרנטיבות עם בעל מקצוע ותרחישים שונים, רק אז לקבל החלטה.
- 3.חוסך ותיק 30/01/2012 13:14הגב לתגובה זובכתבה יש התעלמות ממקדם הגימלה שמובטח למי שחוסך עד שנת 2002 הוא נמוך מאוד , מקדם אקטורי בקרנות פנסיה משתנה כל הזמן ולא מובטח . לכן ללכת ולהתמקח על דמי ניהול ולהפסיד במקדם אקטורי לביטוחי מנהלים ותיקים עושה עוול לחוסכים בעקר הוותקים . רצוי לשנות מסלול בביטוח המנהלים הותיקים ולקבל תשואה גבוה יותר ....
- מבין רק טיפה 30/01/2012 20:48הגב לתגובה זואתה צודק שמקדם הקצבה בקרן הפנסיה נקבע רק במועד היציאה לגמלאות, אבל אתה טועה ומטעה לגבי שינוי בפוליסות ביטוחי המנהלים. כל שינוי בפוליסה (שינוי מסלול השקעה, שינוי במסלול גביית דמי הניהול או כל שינוי אחר שתבקש בפוליסה) ירע את מקדם הקצבה שלך. למעשה, מקדם הקצבה הותיק וה" טוב" שלך יעודכן למקדמים החדשים. וכך שוב סונדלת ע" י חברות הביטוח....! רק בגלל ההתנהלות החזירית הזו של חברות הביטוח אני עשיתי פנסיה ולא ביטוח מנהלים. כי כמו שכולם יודעים: חזיר קטן מפטמים, אבל חזיר גדול שוחטים.
- 2.נעם 30/01/2012 10:09הגב לתגובה זויש לי בעיה סבוכה, לאישתי יש ביטוח מנהלים על השכר הבסיסי, והיא רצתה לפתוח פנסיה על השעות הנוספות, בהתחלה נפתח לה פנסיה במיטבית עתודות, לאחר מכן היא רצתה להעביר למקפת, הכסף המקורי לא עבר רק התשלומים החדשים, יום אחד אנו מגלים שנפתחה לה פנסיה גם בהראל, ואחרי שאנו בודקים ישנם גם 2 קופג שנפתחו בהראל, תוסיף לזה ביטוחי נכותאובדן כושר עבודה וביטוח חיים בכל הפנסיות , אין עם מי לדבר בעבודה , איך מאחדים את כל הפנסיות וקופג לפנסיה אחת או לקופת גמל אחת תודה רבה מראש נעם
- אדון יועץ 30/01/2012 11:36הגב לתגובה זובשביל זה אני כאן. תתקשר ונדבר. ואגב, תכין צ' ק במעטפה. התמורה תעלה על התשלום. מובטח ובדוק.
- אביג 30/01/2012 12:24אפשר לוותר על קרנות הפנסיה וביטוח המנהלים ששוחטות ולא משאירות לך הרבה בפנסיה. הטוב ביותר לעשות קופת גמל במסלול סולידי אג" ח מדינה 60% ובדמי ניהול של 0.6 - 0.8% מהצבירה . את כל הפנסיות שיש לכם פשוט תסלקו (תקפיאו) דמי הניהול יהיו שם מאוד נמוכים
- 1.מניסיון 30/01/2012 10:02הגב לתגובה זויש לזכור שקרן הפנסיה מחכה לך בשני מועדים.בעת הפרישה יש לזכור שתוחלת החיים הולכת וגדלה וקרנות הפנסיה מבטיחות סוכריות אך בעת הפרישה מה שמקבלים זה גלולה מרה על ידי עדכון התקנון ופגיעה בפורשים . המועד השני בעת פידיון.עובד צעיר שנוסע לחול או שהפסיק לעבוד או שפודה את הפיצויים הפגיעה עפ התקנון עולה לעין שיעור על הרווח על הנייר שלפיו האנלסיטים קובעים שעדיף קרן פנסיה.

חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט
האם הייתם מחליפים את הכלב שלכם - לא תצטרכו להוציא את הכלב 3-4 פעמים ביום לסיבוב בחוץ, אבל האם הוא מביע רגשות? על תעשיית הכלבים הרובוטים, השימושים הצבאיים, והחברות המובילות בפיתוח
״קח אותי לבית הקפה ״Café de Flore״ , כלב הנחייה הרובוטי רובי מוביל אותי לבית הקפה המפורסם בפאריס ואני כבר יכול לחוש בריח הקפה באפי. באותה קלות רובי יוכל להוביל לקוי ראייה לשער העלייה למטוס בשדה התעופה.
חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד פיתחו כלב נחייה רובוטי בשם רובי (Robbie) על בסיס רובוט כלב 1GO הסיני של חברת Unitree. הם התקינו חיישנים מתקדמים ומודל שפה כדי לתת לרובי יכולות ניווט ותקשורת ייחודיות ומתקדמות שמסייעות לאנשים לקויי ראיה. רובי יכול לשמש אנשים לקויי ראייה שאינם זכאים לכלב נחייה או לאלה המחכים לקבלת כלב נחייה הנמצא עדיין באילוף. תהליך האילוף וההשמה של כלב נחייה הוא יקר וארוך ורובי יכול להוות חלופה נגישה וזמינה יותר.
מטרתו העיקרית של רובי הינה לספק בעתיד הלא רחוק חלופה טכנולוגית לכלבי נחייה אמיתיים, במיוחד בסביבות פנים מורכבות כמו מרכזי קניות, מוזיאונים ושדות תעופה. רובי מנווט בצורה אופטימלית בין המכשולים ובוחר מסלולים בטוחים. זהו יתרון משמעותי על פני מערכות GPS רגילות שמתקשות לתפקד בחללים סגורים. חוקרי גלזגו רואים ברובי ככלי משלים בשלב זה ולא תחליף מוחלט לכלבי נחייה אמיתיים.
באמצעות מודל שפה גדול (LLM) רובי יכול לתקשר עם המשתמש שלו ולהסביר לו מה הוא רואה סביבו, לתאר מוצגים ולהשיב לשאלות בסיסיות בצורה אינטראקטיבית.
- עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תעשיית הכלבים הרובוטיים - הזדמנויות שוק אדירות
תעשיית הכלבים הרובוטיים נמצאת בשלב של פיתוח מהיר, המונע על ידי חדשנות טכנולוגית, הרחבת יישומים ותמיכה במדיניות. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ותחומי יישום חדשים צצים, כלבים רובוטיים ימלאו תפקידים משמעותיים יותר ויותר בתחומים שונים, ויתרמו לצמיחה כלכלית ולקדמה החברתית.