TSMC
צילום: אתר החברה

"ההכנסות של TSMC ב-2025 יכולות להגיע ל-100 מיליארד דולר"

מחקר של ניו סטריט על יצרנית השבבים הטאיוונית אומר למשקיעים שכדאי להם לנשוך שפתיים בתקופה הקשה הזו בשביל לקצור את הפירות בטווח הארוך - וייתכן והטווח הארוך עליהם הם מדברים הוא בעצם כבר בעוד שנתיים
רוי שיינמן | (1)

למרות האזהרות לגבי התאוששות מהירה של חברת השבבים הטאיוונית TSMC, יש הטוענים שהרווחים בטווח הרחוק יתגמלו היטב את מי שנשאר בסירה גם בתקופה הקשה הנוכחית. מחקר של חברת ניו סטריט ממליץ למשקיעים לשמור על הפוזיציות ב-TSMC, כשהאנליסט פייר פארגו מציב מחיר יעד של 700 דולר טאיווני - אפסייד של 34%. 

משרדי TSMC בטאיוואן

משרדי TSMC בטאיוואן, קרדיט: אתר החברה

"אנחנו צופים תיקון כלפי מעלה בהכנסות של TSMC והגעה למספרים של 100 מיליארד דולר בשנת 2025" הוא כתב, "אנחנו מאוד רגועים מהעובדה שלחברה יש לקוחות חזקים, אותם כולנו מכירים, שיעזרו לה להתרומם לגבהים חדשים אחרי המהמורה שאנחנו רואים עכשיו". 

ההכנסות של החברה הסתכמו ב-76 מיליארד דולר בשנה שעברה, והאנליסטים בניו סטריט צופים שירדו ל-68 מיליארד דולר בשנה הנוכחית - בדומה לצפי של החברה עצמה. הירידה מגיעה מירידה רחבה בביקוש למוצרי טכנולוגיה הנשענים על החלקים של TSMC כמו סמארטפונים, מחשבים ומכשירי חשמל אחרים. 

אבל הביקוש למכשירים האלה צפוי לעלות עד שנת 2025 כאשר המלאים הגבוהים הקיימים אצל החברות כרגע ידוללו ויגיעו לרמות נורמליות. חברת השבבים הטאיוונית צפויה גם להרוויח מגידול בתחום מרכזי המידע שצובר תאוצה בקרב חברות ענק כמו אנבידיה, ברודקום, AMD ומארוול. "הירידה בהכנסות החברה בשנת 2023 היא רק חלק מהמחזור. התחזית שלנו תומכת בצפי הצמיחה של החברה לטווח של השנתיים הקרובות.

בניגוד לניו סטריט, יש מי שפחות אופטימיים לגבי TSMC. בג'יי פי מורגן אומרים שחזרה של יצרנית השבבים הטאיוונים לשגרה עוד רחוקה - "אנחנו צופים ירידה בהכנסות בשנה הבאה", כתב הבנק בדוח שלו על יצרנית השבבים. מוקדם יותר החודש דווח שיצרנית השבבים ביקשה מספקים לעכב אספקת ציוד ייצור בשל החשש מפני האטה בביקוש והדיווח שלח את מניות יצרניות השבבים הגדולות לירידה של 4%-5%. בג'יי פי מורגן אומרים "אנחנו צופים המשך ירידה בהכנסות של TSMC גם ב-2024 בגלל ביקושים נמוכים". ביולי האחרון הנמיכה TSMC את התחזיות לשנה הבאה והיא עכשיו צופה ירידה של 10% בהכנסות. ההנהלה ציינה שהיא רואה הידרדרות גרועה מהמצופה בכל הנוגע לביקוש לשבבים בשווקים שלא נוגעים לבינה מלאכותית ושיקום איטי מהמצופה בכלכלת סין.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בשנתיים הקרובות יקיץ הקץ על TSMC כי סין תפלוש לטאיוון. (ל"ת)
    כלכלן בכיר 01/10/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.