אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

שני אנשי עסקים בחנו את הנהיגה האוטונומית של טסלה - וגרמו לסערה

אחד מהם חשב ש'הכל בסדר' אבל השני הציג פספוסים לא קטנים בתכונת הנהיגה FSD של טסלה. האם מינהל התנועה הלאומי בארה"ב צריך לחשוב שוב על האישור למערכת האוטונומית?
נחמן שפירא | (1)
האם תוכנת הנהיגה האוטונומית של יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה TESLA INC   בטוחה? תלוי את מי שואלים כמובן, טסלה מוכרת את הגרסה המתקדמת ביותר של תוכנת הסיוע לנהג שלה FSD, שהם ראשי תיבות של Full Self Driving, תמורת 15,000 דולר או תמורת תשלום דמי מנוי חודשי. FSD היא מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 2, כלומר - הנהגים צריכים להישאר מרוכזים בכביש 100% מהזמן. תוכנות ברמה 3-4 אמורות לאפשר לנהגים להפסיק לשים לב ולהסתמך לחלוטין על המכונית במצבים מסוימים.   שני משקיעי טסלה, שור ודב, יצאו לדרך - מה הייתה התוצאה? זו נשמעת כמו התחלה של בדיחה על תכונת הנהיגה האוטונומית של טסלה, אבל זה קרה במציאות. שני אנשי עסקים בארה"ב, אחד בעד טסלה והשני נגד, החליטו לנסוע יחד במכונית ולבדוק מקרוב את התוכנה. אבל התוצאות כמובן - נשארו חלוקות.  רוס גרבר (Ross Gerber), שמחזיק בעצמו במניות של טסלה ומנכ"ל חברת ניהול נכסים שקרויה על שמו ומנגד - דן או'דווד (Dan O’Dowd), מייסד של חברת תוכנה ומי שלא מאמין בטסלה, יצאו לנסיעה המשותפת. השניים נסעו בסנטה מוניקה, קליפורניה, בדגם S שקנה גרבר ובו יש את תוכנת הנהיגה העצמית המלאה (FSD). גרבר רצה להראות  ש-FSD משתפר ומסוגל לנהל כמות משמעותית של נהיגה עירונית ללא התערבות. א'ודווד מבקר את תוכנת ה-FSD ורוצה שהיא תיאסר לשימוש בידי השלטונות.   את התוצאה אתם יכולים לנחש לבד - גרבר יצא מהנסיעה תחת הרושם שהכל הלך מצוין, במהלך נסיעה של יותר משעה, שדרשה 'רק כמה התערבויות', בעוד או'דווד הרגיש אחרת. הוא פרסם בטוויטר סרטונים וציוצים של המכונית של טסלה מתקרבת לתמרור עצור, בהם נראה שגרבר נאלץ להתערב כשהטסלה שלו התקרבה לצומת מהר מדי, כשבמקביל רכב אחר פנה שמאלה בחדות מדי.   או'דווד טען ש-FSD ניסה "להרוג מישהו". אבל התוצאה לא איחרה לבוא בטוויטר - הרשת סערה. אנשים העלו סרטונים כשבהם הם מנתחים את הצילומים, אנשים הציגו מפות של הצומת שמראות שהקו לעצירה בפועל של הטסלה היה כמעט 10 מטרים אחרי תמרור העצירה - כלומר לא עמדה במשימה הבסיסית.  "התוצאות של הנסיעה הנינוחה שלנו מחזקות ממצאים קודמים, לפיהם התוכנה לנהיגה עצמית מלאה של טסלה לפעמים מפספסת תמרורים קריטיים לבטיחות", אמר או'דאוד "אלמלא הבלימה של גרבר, ה-FSD היה מכניס אותנו לבית החולים, והופך את הנסיעה הרגועה של שעה אחת שלנו לטרגדיה". הוא כמובן קובע ש"אסור למכור לצרכנים מוצר שמנסה להרוג מישהו בכל שעה, שלא לדבר על להכניס אותו לכבישים הציבוריים שלנו". גרבר מנגד, הרגיש אחרת: "דן ואני נסענו על FSD בכל רחבי סנטה ברברה בנסיעה מושלמת", אמר. "כשלקחתי אותו הביתה קרה הדבר המגניב הזה של תמרור עצור, שבו ניתקתי את המכונית כשצפיתי שהמכונית הלבנה תפנה אליי ביציאה שמאלה. זה לא נחשב אירוע, זה נפוץ מאוד בעת שימוש ב-FSD".   אז יש בעיות במערכת, ובכל זאת, מינהל הבטיחות הלאומי בארצות הברית מאפשר את הנסיעה האוטונומית של טסלה. למה? יש כמה סיבות - מערכות סיוע לנהג משפרות את הבטיחות, מכונות מסוכנות פחות מבני אדם, רוב התאונות מתרחשות בגלל 'הגורם האנושי' - עייפות, נגיעה בטלפון סלולרי, וכמובן נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אז למרות שהמערכת של טסלה רחוקה מלהיות מושלמת - היא כנראה טובה יותר מנהג אנושי, וזה רק יילך וישתפר ככל שהטכנולוגיה תשתפר. מעבר לכך, בכל מערכת יש סיכון - כמו נהגים שלא ישימו לב. אבל מינהל הבטיחות יודע את זה, וזו הסיבה לדרישה מיצרניות הרכב לדווח על כל תקרית הכרוכה בשימוש בתוכנות הללו.   האמת היא שטסלה מדווחת על הכי הרבה אירועים של יצרנית רכב כלשהי - כ-800 מאז יולי 2021. הסיבה לכך היא שלחברה יש את הצי הגדול ביותר של כלי רכב על הכביש שמחוברים למערכת האוטונומית ומספרים לטסלה באופן אוטומטי מה קרה. יצרניות רכב אחרות נאלצות להסתמך על דוחות מפה לאוזן והמשטרה. מיותר לציין שהמינהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב לא מסתמך על טוויטר כדי למצוא את האירועים והתקלות. המינהל לוקח תלונות, חוקר אותן ודורש 'ריקול' (החזרה של הרכב לתיקון) אם הוא מזהה בעיית בטיחות. בנוסף, במינהל חוקרים את טכנולוגיית הסיוע לנהג של טסלה, מחייבת את החברה לבצע שינויים ותיקונים שונים.   וזהו כמובן יחס הסיכוי סיכון בטסלה: אם העולם באמת ייאמץ במהירות את התכונות האוטונומיות אפשר לדמיין את הרווחים של טסלה מזנקים. מי שחושב כך היא כידוע קת'י ווד, המשקיעה הספקולנטית במניות הטכנולוגיה, ואילון מאסק מנכ"ל טסלה, שמאמינים שהחברה צריכה להיות מתומחרת פי 4-5 ואולי אפילו יותר. מבחינתם, טסלה היא הרבה יותר אפילו מאפל. האם זה יקרה? נשאיר לעתיד לקבוע.   אז הפוטנציאל גבוה. הסיכון הוא ש-FSD לא הופך לנהיגה עצמית באמת ושמערכות אחרות יהיו טובות ממנו. זה הופך לבעיית נתח שוק עבור טסלה. קיים גם סיכון שמנהל הבטיחות יעשה משהו דרמטי וידרוש ביטול של FSD. זה משהו שמשקיעים צריכים לקחת בחשבון, אבל נראה שהסיכון לכך קטן. מניית טסלה לא הושפעה יחסית מהאירוע. המניות ירדו ב-9% בחמשת הימים האחרונים, אך הצניחות הזו הגיעה לאחר שהן עלו ביותר מ-50% בארבעת השבועות הקודמים. מניית טסלה עלתה בכ-103% עד כה השנה. מניית טסלה נסחרת כעת במחיר של כ-257 דולר למניה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 813 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 29/06/2023 04:29
    הגב לתגובה זו
    בני האדם לא נועדו לעוף כציפורים לצלול כדגים לטוס למאדים או להפעיל מכוניות אוטונומיות או מעופפות
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

AMD טסה ב-23%, טסלה קפצה 5.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.7%

המדדים בוול סטריט ננעלו במגמה מעורבות, בהובלת מניות הטכנולוגיה והשבבים; מניית AMD זינקה לאחר הסכם אסטרטגי עם OpenAI שיכלול אספקת שבבים בהיקף עצום; פיירפליי התרחבה אל הסקטור הביטחוני בעקבות רכישה וזינקה 8% ואילו מניות הקריפטו רשמו עליות לאחר שהביטקוין שבר שיא וחצה את גבול ה-125 אלף דולר

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בארה״ב ננעלו במגמה מעורבת, כאשר הדאו ירד ב-0.1% בעוד הנאסד״ק וה-S&P שברו שיא, ועלו 0.8% ו-0.4% בהתאמה, בהובלת מניות הטכנולוגיה והחברות בתחום השבבים. מניית AMD זינקה בכ-24% לאחר שהחברה הודיעה על הסכם אסטרטגי עם OpenAI, במסגרתו תספק שבבים לתשתיות בינה מלאכותית בהיקף עצום. העסקה, שנועדה להרחיב את יכולות החישוב של OpenAI, הובילה להתלהבות מחודשת סביב תחום הבינה המלאכותית והזרימה דחיפה נוספת לשוק המניות כולו. מנגד, מניית אנבידיה מאבדת גובה, אך מדד השבבים הכללי עולה בכ-3%, וה-S&P 500 רושם יום שביעי רצוף של עליות, הרצף הארוך ביותר מאז מאי.


ההסכם בין AMD ל-OpenAI מצטרף לשורה של עסקאות ענק שנחתמו בחודשים האחרונים בעולם תשתיות הבינה המלאכותית. רק בחודש שעבר הודיעה אנבידיה על תוכנית להשקעה של עד 100 מיליארד דולר ב-OpenAI ובמרכזי נתונים חדשים, מה שמעיד על הביקוש ההולך וגדל לכוח חישוב עבור יישומים כמו ChatGPT. בשוק ההון מתייחסים לעסקה החדשה של AMD כאל נקודת מפנה אפשרית, לא רק עבור החברה עצמה, אלא גם עבור מאזן הכוחות בתעשיית השבבים.

ברקע העליות במניות, שוק האג"ח רשם ירידות, בעיקר באגרות החוב הארוכות של ממשלת ארצות הברית, כאשר החששות מגירעונות ממשלתיים גוברים. גם באירופה ובאסיה נרשמה מגמה דומה. במקביל, הדולר התחזק, הזהב נסק לשיא היסטורי חדש, קרוב לרמה של 4,000 דולר לאונקיה, והביטקוין טיפס גם הוא לשיא כל הזמנים. מחירי הנפט עלו לאחר ש-OPEC+ הודיעה על הגדלה מתונה בלבד של התפוקה.


עם זאת, לצד האופוריה, גוברים הקולות המזהירים מהתפתחות בועת בינה מלאכותית, בדומה לבועת הדוט-קום של סוף שנות ה־90. אף שהשוק חווה תנודתיות לאחרונה בעקבות שחרור מודל ה־AI המתחרה של החברה הסינית DeepSeek, ההתלהבות חזרה במהרה. חברות הטכנולוגיה הגדולות ממשיכות להגדיל השקעות, והמשקיעים מצביעים ברגליים. לדברי אד ירדני, מייסד Yardeni Research, “כשב־1999 התנפחה בועת הטכנולוגיה, לא שמענו כל כך הרבה דיבור על בועה כמו היום. מנקודת מבט הפוכה – ייתכן שזה דווקא סימן מרגיע.”


החברה שטסה 70% לאור השקעה אפשרית של ממשל טראמפ - לאחר שבעבר הביע נשיא ארה"ב בגרינלד, הממשל האמריקאי הביע עניין ברכישת נתח מחברת קריטיקל מטאלס, המחזיקה במכרה היסודות הנדירים הגדול בגרינלנד; זהו נדבך נוסף בשאיפתו של הנשיא טראמפ לחזק את שליטת ארה״ב במקורות קריטיים לאספקת מתכות נדירות ולצמצם את התלות בסין, שהוגדרה בעבר כ-"איום ביטחוני"