רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק
דוחות

ג'נרל מוטורס עקפה בענק את תחזיות האנליסטים אך המניה מאבדת 2.5%

החברה רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות בסך 40 מיליארד דולר ורווח של 2.21 דולר למניה; החברה העלתה את התחזיות להמשך השנה והודיעה על הפסקת הייצור של הדגם החשמלי הראשון שלה
מתן קובי |

 יצרנית הרכבים  GENERAL MOTORS דיווחה היום על הכנסות בסך 40 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2023 בעוד צפי האנליסטים היה ל-39.23 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה רווח של 2.21 דולר למניה (רווח נקי בסך 2.21 מיליארד דולר), 28% מעל צפי האנליסטים לרווח של 1.72 דולר למניה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 2.39 מיליארד דולר - עלייה של 36% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBIT המתואם עמד על 3.8 מיליארד דולר, ירידה של 6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

החברה הרימה את התחזיות שלה להמשך שנת 2023 כשהיא צופה רווח למניה של בין 6.35 ל-7.35 דולר, הצפי הקודם עמד על בין 6 ל-7 דולר למניה. החברה צופה EBIT מתואם בסך של כ-12 מיליארד דולר לשנת 2023, הצפי הקודם עמד על 10.5 מיליארד דולר. תזרים המזומנים החופשי המתואם צפוי לעמוד על בין 5.5 ל-7.5 מיליארד דולר, ההערכות הקודמות היו לכ-6 מיליארד דולר.

החברה דיווחה על כך שמסרה ברבעון הראשון של השנה מעל ל-603,000 רכבים, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל והחברה הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בארה"ב ב-1.3%. מספר הרכבים החשמליים שהחברה מסרה ברבעון האחרון עמד על 20,670 רכבים, מרביתם היו מסוג שברולט בולט החשמלי. עם שחרור הדוחות החברה פרסמה כי היא תפסיק לייצר את דגם הבולט בסוף השנה הנוכחית, מה שתמוהה מעט לנוכח החשיבות של הדגם למכירות הרכבים החשמליים של ג'נרל מוטורס.

GM נמצאת בתחרות אל מול טסלה, אשר נכון להיום היא החברה המובילה בתחום בארה"ב. גנ'רל מוטורס מצפה לייצר עד סוף השנה כ-70 אלף דגמי בולט בניסיון לעמוד ביעד של מסירת 400 אלף רכבים חשמליים מתחילת השנה שעברה ועד אמצע השנה הבאה. אחת הבעיות הגדולות של דגם הבולט נמצא בסוללה של הרכב, אשר גרמה למספר שריפות בעבר והחברה החליטה להתמקד דווקא בדגם ההאמר החשמלי ובקאדילק ליריק. החברה הציבה לעצמה יעד ייצור של מיליון רכבים חשמליים בשנה בארה"ב ובסין בניסיון להגדיל את התחרות אל מול טסלה.

למרות העלאת התחזיות והתוצאות החיוביות המניה יורדת היום, ככל הנראה לאור ההחלטה על הפסקת הייצור של דגם הבולט. המשקיעים חוששים שמא ההחלטה תוביל דווקא לכך שהחברה תפגר מאחור אל מול טסלה - ברבעון האחרון היא מסרה רק שני האמרים חשמליים ופחות מ-1,000 מכוניות קאדילק ליריק. מתחילת השנה מניית החברה עלתה ב-1.5% בלבד ושוויה עומד על 46 מיליארד דולר, זאת בזמן שהשווי של טסלה גבוה ביותר מפי 10 - 515 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.