רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק
דוחות

ג'נרל מוטורס עקפה בענק את תחזיות האנליסטים אך המניה מאבדת 2.5%

החברה רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות בסך 40 מיליארד דולר ורווח של 2.21 דולר למניה; החברה העלתה את התחזיות להמשך השנה והודיעה על הפסקת הייצור של הדגם החשמלי הראשון שלה
מתן קובי |

 יצרנית הרכבים  GENERAL MOTORS דיווחה היום על הכנסות בסך 40 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2023 בעוד צפי האנליסטים היה ל-39.23 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה רווח של 2.21 דולר למניה (רווח נקי בסך 2.21 מיליארד דולר), 28% מעל צפי האנליסטים לרווח של 1.72 דולר למניה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 2.39 מיליארד דולר - עלייה של 36% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBIT המתואם עמד על 3.8 מיליארד דולר, ירידה של 6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

החברה הרימה את התחזיות שלה להמשך שנת 2023 כשהיא צופה רווח למניה של בין 6.35 ל-7.35 דולר, הצפי הקודם עמד על בין 6 ל-7 דולר למניה. החברה צופה EBIT מתואם בסך של כ-12 מיליארד דולר לשנת 2023, הצפי הקודם עמד על 10.5 מיליארד דולר. תזרים המזומנים החופשי המתואם צפוי לעמוד על בין 5.5 ל-7.5 מיליארד דולר, ההערכות הקודמות היו לכ-6 מיליארד דולר.

החברה דיווחה על כך שמסרה ברבעון הראשון של השנה מעל ל-603,000 רכבים, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל והחברה הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בארה"ב ב-1.3%. מספר הרכבים החשמליים שהחברה מסרה ברבעון האחרון עמד על 20,670 רכבים, מרביתם היו מסוג שברולט בולט החשמלי. עם שחרור הדוחות החברה פרסמה כי היא תפסיק לייצר את דגם הבולט בסוף השנה הנוכחית, מה שתמוהה מעט לנוכח החשיבות של הדגם למכירות הרכבים החשמליים של ג'נרל מוטורס.

GM נמצאת בתחרות אל מול טסלה, אשר נכון להיום היא החברה המובילה בתחום בארה"ב. גנ'רל מוטורס מצפה לייצר עד סוף השנה כ-70 אלף דגמי בולט בניסיון לעמוד ביעד של מסירת 400 אלף רכבים חשמליים מתחילת השנה שעברה ועד אמצע השנה הבאה. אחת הבעיות הגדולות של דגם הבולט נמצא בסוללה של הרכב, אשר גרמה למספר שריפות בעבר והחברה החליטה להתמקד דווקא בדגם ההאמר החשמלי ובקאדילק ליריק. החברה הציבה לעצמה יעד ייצור של מיליון רכבים חשמליים בשנה בארה"ב ובסין בניסיון להגדיל את התחרות אל מול טסלה.

למרות העלאת התחזיות והתוצאות החיוביות המניה יורדת היום, ככל הנראה לאור ההחלטה על הפסקת הייצור של דגם הבולט. המשקיעים חוששים שמא ההחלטה תוביל דווקא לכך שהחברה תפגר מאחור אל מול טסלה - ברבעון האחרון היא מסרה רק שני האמרים חשמליים ופחות מ-1,000 מכוניות קאדילק ליריק. מתחילת השנה מניית החברה עלתה ב-1.5% בלבד ושוויה עומד על 46 מיליארד דולר, זאת בזמן שהשווי של טסלה גבוה ביותר מפי 10 - 515 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

שבוע של הורדת ריבית - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר בוול-סטריט

כולם סבורים שהפד' יוריד ריבית השאלה היא מה הסיבות למהלך הזה וגם איך יראה התוואי קדימה - 3 כלכלנים, 3 הסתכלויות; מלבד הריבית נקבל גם תוצאות כספיות מאורקל, אדובי, סינופסיס ואחרות - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת פתיחת שבוע המסחר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

"שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות אחד המשמעותיים של הרבעון", תודו ששמעתם את זה לא מעט השנה, אבל גם הפעם כנראה שלהצהרה כזאת יש בסיס גדול על מה לשבת. גובה הריבית של הפד' זה נתון שמשפיע מאוד על השווקים, המשקיעים ממתינים עכשיו בדריכות לראות אם הפד' יעשה את הצעד שהשוק כבר תימחר כמעט לגמרי. 


קשה לפרש את תמונת המצב במשק האמריקאי. הוא משדר אמביוולנטיות. מצד אחד יש רצף של נתונים שמרמזים על האטה. נתוני ה-ADP האחרונים הראו ירידה במספר המשרות, ממש צניחה במספר העובדים. גם מדדי ה-ISM בשירותים ובתעשייה מצביעים על התכווצות ברכיבי התעסוקה, מה שמראה שהמעסיקים מהססים יותר בגיוסים. גם נתוני הצריכה הריאלית מראים מגמה של התמתנות, וההוצאה הפרטית גדלה בקצב איטי יותר חודש אחר חודש.


אבל מהצד השני, יש נתונים שלא מתיישרים עם התמונה הזאת שכאילו משדרת לנו שהכלכלה האמריקאית מאבדת גובה. התחום השירותי עדיין מתרחב, ורכיב הפעילות ב-ISM נשאר מעל 50, כלומר אין עדיין נסיגה בפעילות עצמה. מספר דורשי העבודה החדשים ירד לשפל של 191 אלף בלבד, רמה שבדרך כלל משויכת לשוק עבודה הדוק. האינפלציה, למרות הירידה בקצב, עדיין נעה סביב 2.8 אחוז בליבה של ה-PCE, שזה רחוק ממצב שבו הפד' ירגיש דחיפות להפחית ריבית בגלל הלחץ של המחירים.


זה מה שגורם לאנליסטים לחלוק בהסתכלות שלהם על השוק, כולם עדיין סבורים שהפד' יוריד ריבית, אבל הסיבות שמאחורי הקלעים כמו גם התוואי קדימה - בכלל לא אחיד אצל כולם.


הלוח הכלכלי של השבוע: הפד', נתוני תעסוקה ואינדיקציות ראשוניות למצב הצרכן

ביום שלישי יתפרסמו נתוני ה-ADP השבועיים, אחרי ירידה של 13.5 אלף משרות בקריאה האחרונה. בהמשך אותו יום ייצאו נתוני ה-JOLTS, עם צפי ל-7.14 מיליון משרות פנויות, מספר שנשאר יציב יחסית בחודשים האחרונים.

מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.