ירידות באסיה
צילום: Getty images Israel

קרן המטבע: על כלכלות אסיה להיערך לעלייה בחוב ולבריחת הון

העלאות הריבית צפויות להשפיע על הכלכלות הגדולות באסיה בשנה הקרובה ולהביא לבריחת הון ועליית החוב; פתיחת הכלכלות האסייתיות עשויה להגבי במידה רבה את הפעילות הכלכלית ולעצור את ההאטה
דור עצמון |

קרן המטבע הבינלאומית מזהירה כי ככל שהעלייה בריבית תימשך, כלכלות אסיה צפויות להתמודד עם עלייה בחוב ובריחת הון. האזהרות מגיעות על קיצוץ תחזית הצמיחה הגלובלית של קרן המטבע הבינלאומית בתחזית הכלכלית האחרונה שלה השבוע כאשר הזהירה שהשנה הקרובה עשויה להרגיש כמו מיתון בחלקים רבים של העולם.

סגנית מנהלת מחלקת אסיה של קרן המטבע הבינלאומית אומרת כי החוב באסיה עלה. היא מסבירה כי החוב של המגזר הפרטי עלה מאז המשבר הפיננסי העולמי, אך לאחר מכן ומאז הקורונה, החוב של המגזר הציבורי עלה. לכן, כל דבר שמניע את הריביות העולמיות מספק רוח נגדית נוספת לכלכלות אסיה. לטענתה, תזרימי ההון גדלו בעשור האחרון ולעלייה נוספת של הריבית תהיה השפעה על עלויות הגיוס באסיה.

התקף הזעם של 2013 התרחש כאשר משקיעים הגיבו לתוכניות של הפדרל ריזרב האמריקאי למכירת איגרות חוב במהירות, מה שגרם לצניחת המחירים. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי מצוקת חובות קיימת במדינות רבות באסיה, ואלה עם פיחות במטבע מול דולר אמריקאי חזק עלולות לסבול ממשבר יוקר מחיה חריף יותר. לדוגמה, הדולר האמריקני מרחף קרוב לשיא של 24 שנים מול הין היפני.

קרן המטבע הבינלאומית צופה שהצמיחה העולמית תואט ל-2.7% ב-2023 - נמוך ב-0.2% מהתחזית שלה ביולי. הקרן הורידה את תחזיות הצמיחה לסין ל-4.4%, ירידה של 0.2% מהתחזיות של יולי. הקרן גם קיצצה את מספרי הצמיחה של קבוצת ASEAN-5 של אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים, תאילנד וויאטנם בסכום זהה ל-4.9%.

נוסף על כל אלו, בקרן המטבע ציינו כי גם למשבר האג"ח של בריטניה תהיה השפעה מסוימת על השווקים באסיה. עם זאת, החשיפה של אסיה להשקעות מונעות חוב הייתה פחותה מבריטניה, בעיקר בגלל שאופן ההשקעה של הפנסיות היה שונה מזה של בריטניה. השקעות חוב, המוחזקות באופן נרחב על ידי קרנות פנסיה, תואמות נכסים והתחייבויות כדי להבטיח תשלום כספי לגמלאים. המשבר בבריטניה נובע מעליית תשואות וצניחה במחירי האג"ח, שגררו קריאות לקרנות הפנסיה להגביר את מאמציהן להגן עליהן.

במאמץ להציב יותר מזומנים כבטחונות, קרנות פנסיה מכרו אג"ח בריטיות - או אג"ח ממשלתיות ארוכות - כדי לגייס מזומנים. המכירות הללו דחפו את הבנק המרכזי של אנגליה להתערב ברכישה מסודרת יותר של האג"ח הללו.

ככל שנפתחות כלכלות אסייתיות רבות כמו יפן והונג קונג, ניידות מוגברת תיצור פעילות כלכלית ועלולה לעצור את ההאטה. לצד זאת, ירידת ערך המטבעות באזור עשויה להגביר את היצוא לכלכלות אסיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.