קרן המטבע: על כלכלות אסיה להיערך לעלייה בחוב ולבריחת הון
קרן המטבע הבינלאומית מזהירה כי ככל שהעלייה בריבית תימשך, כלכלות אסיה צפויות להתמודד עם עלייה בחוב ובריחת הון. האזהרות מגיעות על קיצוץ תחזית הצמיחה הגלובלית של קרן המטבע הבינלאומית בתחזית הכלכלית האחרונה שלה השבוע כאשר הזהירה שהשנה הקרובה עשויה להרגיש כמו מיתון בחלקים רבים של העולם.
סגנית מנהלת מחלקת אסיה של קרן המטבע הבינלאומית אומרת כי החוב באסיה עלה. היא מסבירה כי החוב של המגזר הפרטי עלה מאז המשבר הפיננסי העולמי, אך לאחר מכן ומאז הקורונה, החוב של המגזר הציבורי עלה. לכן, כל דבר שמניע את הריביות העולמיות מספק רוח נגדית נוספת לכלכלות אסיה. לטענתה, תזרימי ההון גדלו בעשור האחרון ולעלייה נוספת של הריבית תהיה השפעה על עלויות הגיוס באסיה.
התקף הזעם של 2013 התרחש כאשר משקיעים הגיבו לתוכניות של הפדרל ריזרב האמריקאי למכירת איגרות חוב במהירות, מה שגרם לצניחת המחירים. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי מצוקת חובות קיימת במדינות רבות באסיה, ואלה עם פיחות במטבע מול דולר אמריקאי חזק עלולות לסבול ממשבר יוקר מחיה חריף יותר. לדוגמה, הדולר האמריקני מרחף קרוב לשיא של 24 שנים מול הין היפני.
קרן המטבע הבינלאומית צופה שהצמיחה העולמית תואט ל-2.7% ב-2023 - נמוך ב-0.2% מהתחזית שלה ביולי. הקרן הורידה את תחזיות הצמיחה לסין ל-4.4%, ירידה של 0.2% מהתחזיות של יולי. הקרן גם קיצצה את מספרי הצמיחה של קבוצת ASEAN-5 של אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים, תאילנד וויאטנם בסכום זהה ל-4.9%.
- החוזים בירידה של 0.3%; ומה קורה באסיה?
- החוזים בוול סטריט פותחים באדום - באסיה מתחזק הביקוש למט״ח ושוקי המניות יורדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוסף על כל אלו, בקרן המטבע ציינו כי גם למשבר האג"ח של בריטניה תהיה השפעה מסוימת על השווקים באסיה. עם זאת, החשיפה של אסיה להשקעות מונעות חוב הייתה פחותה מבריטניה, בעיקר בגלל שאופן ההשקעה של הפנסיות היה שונה מזה של בריטניה. השקעות חוב, המוחזקות באופן נרחב על ידי קרנות פנסיה, תואמות נכסים והתחייבויות כדי להבטיח תשלום כספי לגמלאים. המשבר בבריטניה נובע מעליית תשואות וצניחה במחירי האג"ח, שגררו קריאות לקרנות הפנסיה להגביר את מאמציהן להגן עליהן.
במאמץ להציב יותר מזומנים כבטחונות, קרנות פנסיה מכרו אג"ח בריטיות - או אג"ח ממשלתיות ארוכות - כדי לגייס מזומנים. המכירות הללו דחפו את הבנק המרכזי של אנגליה להתערב ברכישה מסודרת יותר של האג"ח הללו.
ככל שנפתחות כלכלות אסייתיות רבות כמו יפן והונג קונג, ניידות מוגברת תיצור פעילות כלכלית ועלולה לעצור את ההאטה. לצד זאת, ירידת ערך המטבעות באזור עשויה להגביר את היצוא לכלכלות אסיה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
