מודרנה
צילום: מודרנה

מודרנה קופצת ב-7%; סין רוצה לרכוש חיסונים לקורונה

מניית מודרנה איבדה 70% בשנה האחרונה, והמשקיעים איבדו אמון בחברה על רקע נגיף הקורונה שדועך. היום היא מזנקת והמשקיעים אופטימיים לגבי מקור חדש וגדול של הכנסות
עומר רוסו | (4)

נראה שלסין ולנשיא שין נמאס מהסגרים החוזרים ונשנים בסין, שפוגעים בכלכלה השניה בגודלה בעולם. לסין יש מטרה, היא ״מתחרה״ של ארצות הברית, תחרות שקטה אך עדיין תחרות. עד עכשיו, היא נקטה במדיניות האפס קורונה, שבה כל חולה, מכניס מחוז שלם לסגר. זה פגע בייצור, בתפוקה ובמכירות בסין.

בחודש אוגוסט הייצור התעשייתי צמח ב-3.8% בקצב שנתי, מתחת לתחזיות האנליסטים שצפו צמיחה של 4.6%, המכירות הקמעונאיות היו בקצב שנתי של 2.7%, הרחק מהתחזית שצפתה צמיחה של 5%. שיעור האבטלה בסין היה מתחת לצפי האנליסטים ועמד על 5.4%, אנליסטים צפו אבטל של 5.5%. 

גם התמ״ג נחלש - על בסיס רבעוני, הכלכלה הסינית התכווצה ב-2.6% ברבעון השני. אלו הביצועים הגרועים ביותר מאז הרבעון הראשון של שנת 2020 בהן הכלכלה הסינית לא צמחה כלל לנוכח המאבק החריף של הענקית האסיאתית בנגיף הקורונה שהתפרץ אז במפתיע. 

כעת, נראה שסין משנה מדיניות, ״ונכנעת״ לחיסונים של מודרנה MODERNA , שעד כה לא היו רצויים בסין. מנכ״ל מודרנה מודיע כי נשיא סין שוחח איתו בנוגע לחיסוני הקורונה. החיסון לקורונה של מודרנה הצליח בצורה יוצאת דופן, אך המניה כבר ממזמן רחוקה מהייפ של שנת 2020, בו התקרבה לשווי של 200 מיליארד דולר, כעת, היא שווה רק 50 מיליארד דולר.

משקיעים חוששים כי למודרנה אין מנוע צמיחה, אין משהו שיחדש את ההכנסות. המשקיעים הקיימים במודרנה טוענים כי היא זולה, מכפיל הרווח של מודרנה עומד על 4.3, כביכול, מכפיל מפתה. הם טוענים כי הקורונה כאן בכדי להישאר, וכך גם החיסונים של מודרנה.

מנכ"ל מודרנה, סטפן בנסל, אמר כי החברה ניהלה מגעים עם סין לספק חיסונים לקורונה, אם כי עדיין לא הושג הסכם. עסקה כזאת, תהיה כמו ״ברכה״ על מודרנה. לאחר צניחה של 70% בשנה האחרונה, המניה כאמור נסחרת במכפיל זול, שלא משקף צמיחה בכלל. הזרמה של כסף סיני, יכול לגמרי לשפר את תוצאות החברה. המשקיעים מקווים גם כי מודרנה לאחר עידן הקורונה, תתפוס נתח שוק משמעותי בשוק התרופות, עם חיסונים לשפעת ועוד.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מ 14/09/2022 23:07
    הגב לתגובה זו
    סין שמין, עוד מעט בחירות בארהב, הקורונה תחזור קצת לפני הבחירות
  • 3.
    לעולם לא שורט חוץ ממים צים שורט ל 22 (ל"ת)
    יעקב 14/09/2022 20:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעקב 14/09/2022 20:08
    הגב לתגובה זו
    1.שורט צים 2.לטנג דאקס 3.מניות גרמניות 4.לונד סנופי 5.לונד דאקס בהכל האופציות 6.אפל7.גוגל טסלה
  • 1.
    הטיפשים שורטיזם אוכלים זובור חחח ללל (ל"ת)
    מוטי 14/09/2022 20:07
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.