לא ממריאה: בואינג נכשלה בשיגור לחלל, המו"פ מעמסה על החברה
ביום שישי האחרון מניית בואינג BOEING (BA) ירדה ב-1.6%. אחרי סאגות ה-737MAX והבואינג x777, הקורונה וירידת ההזמנות, הסיבה של החברה הפעם: קפסולת החלל סטארליינר שפיתחה החברה, שהייתה אמורה להיות משוגרת כבר בתחילת החודש, נדחתה כרגע לאוקטובר – אבל כנראה בצ'ק פתוח. מה קרה? חלק משסתומי הקפסולה קפאו ונתקעו ובמשך 10 ימים מהנדסי החברה ניסו לפתור את הבעיה ולא הצליחו.
בשישי החברה כבר הודתה בכישלונה ואמרה כי תצטרך להוריד את הקפסולה מקן השיגור ודחתה אותו לאוקטובר – כלומר כרגע לא בטוח מתי זה יקרה. "הצלחת המשימה בטיסות אנושיות לחלל תלויות באלפי פקטורים שמתחברים יחד בזמן הנכון", אמר סגן נשיא בואינג, ג'ון וולמר, בהודעה לעיתונות והוסיף כי "נמשיך לעבוד על הנושא במפעל של סטארליינר ולרדת מהשיגור, כדי לפנות את חלון השיגור למשימות אחרות בעלות חשיבות לאומית".
גם לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP (LMT) ירדה קלות, מאחר ולחברה יש יוזמה משותפת עם בואינג, יונייטד לונץ' אלייאנס, שבה בונות החברה ביחד את הקפסולה המדוברת.
המרוץ הכושל לחלל
החברה נמצאת כבר 5 שנים במירוץ עם ספייס אקס של אילון מאסק, לאחר ש-2 החברות זכו במכרז של נאס"א בהיקף משותף של 6.8 מיליארד דולר לבניית קפסולות שייקחו אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר מההתחלה הורמו כמה גבות, מאחר ובואינג קיבלה 4.3 מיליארד דולר לעומת ספייסX שקיבלה 2.5 מיליארד בלבד. אבל כסף הוא כנראה לא הפיתרון להכול. מלכתחילה הרעיון היה להפסיק לשלם לרוסיה מיליארדי דולרים על שיגורם של אסטרנאוטים למשימות חלליות כבר מ-2017 – בינתיים בואינג לא עומדת בקצב. בדצמבר 2019 החברה אמנם הצליחה לשגר בהצלחה קפסולה לא מאוישת לחלל, אבל היא לא הצליחה לעגון בתחנת החלל הבינ"ל בשל העובדה שהטיימר של החברה השתבש.
וכשבואינג עוד מתקשה לשגר קפסולה, מאסק צייץ בסוף השבוע – אולי כניסיון להשפיל את המתחרה – כי הוא כבר מעוניין להנחית אסטרונאוטים על הירח לפני 2024. כשנשאל על ידי משתמש בטוויטר אם זה יקרה עד אז הוא ענה לא "כנראה שלפני".
בארה"ב דווח עוד שבסוף יולי, עוד לפני השיגור הכושל של בואינג, העבירה נאס"א לספייסX 300 מיליון דולר, שהיווה נקודת ציון חשובה במי שנאס"א רואה כשותפתה העתידית.
- 5 עובדות על איקאה של ידעתם ועל הדוח האחרון של חברת הרהיטים
- פייזר קונה את Metsera ב-10 מיליארד דולר; איך העסקה תשפיע על הדוחות ועל הצמיחה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ה-737 וה-777 בעוכרי החברה
המיזם הכושל של סטארליינר, מצטרף לעוד 2 מגה פרויקטים שהחברה נכשלת בהם בשנים האחרונות. הראשון כמובן, הוא השבתתם של מטוסי ה-737 מקס שהתרחשה במארס 2019 על רקע 2 התרסקויות טראגיות שגבו את חייהם של כ-346 איש.
בעקבות ההתרסקויות, סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה עלתה לכותרות, דבר שפגע בצורה אנושה במכירות החברה מאז. בנובמבר אשתקד, לאחר למעלה משנה וחצי של השבתות, החברה קיבלה אישור לספק את המטוסים.
בסוף 2020 הוערך כי מתחילת משבר ה-MAX, הפסידה עליו החברה 40 מיליארד דולר ב-2019. אבל אז, כש-2020 הוכרזה כסוג של שנת מעבר והתאוששות, באה הקורונה, סגרה את השמיים, לקחה את מרבית הכנסות החברה והכניסה אותה לבור. הבור הזה נאמד בשיא בירידת ערך של 125 מיליארד דולר.
ואז, אם כל זה לא הספיק, ביוני האחרון החברה הודיעה שגם מסירתו של מטוס הדגל של החברה ה-x777 – שאמור בעשור הקרוב להחליף את כלל דגמי ה-747 שעוד קיימים ברשות חברות התעופה בעולם – נדחתה לפחות בשנתיים. זו הייתה הפעם ה-5 שהחברה דוחה את המסירה, שהייתה אמורה להתרחש כבר ב-2019, אבל נדחתה גם בשל פרשת ה-737, גם בשל התפרצות המגפה וגם בשל ליקויים טכניים – חלקם באשמת החברה וחלקם לא.
כל פיתוח של מטוס, בטח של קפסולות לחלל, נאמד במיליארדי דולרים, כשהעיצוב ותהליכי הפיתוח והבדיקה הם היקרים ביותר. רק לדוגמה, ה-737MAX מתחיל מכמעט 100 מיליון דולר למטוס ובגרסת MAX8 הוא חוצה את ה-121 מיליון דולר למטוס.
- 2.רועי 16/08/2021 07:11הגב לתגובה זולפני כמה שנים שהמניה שלהם רק עלתה והחברה נראתה כמו אחת שלא יכולה ליפול הם התחילו להעביר את כל הפנסיות של העובדים למניות של החברה.. אחרי זה באה הנפילה עם ה737 מקס ועכשיו יש להם עיכובים עם ה777X לחלל בכלל נראה שהם לא מצליחים להגיע וכל חברה אחרת עושה להם בית ספר. ממש מוזר מה שקורה שם..
- 1.בואינג עשתה טעויות ענק בנקודות קריטיות בפיתוח ה MAX (ל"ת)התשלום במחיר המניה 15/08/2021 21:54הגב לתגובה זו

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
5 עובדות על איקאה של ידעתם ועל הדוח האחרון של חברת הרהיטים
חמש עובדות על איקאה שכנראה לא ידעתם
איקאה נוסדה בשנת 1943 בשוודיה על ידי אינגוור קאמפרד כשהיה רק בן 17
שמה של החברה הוא ראשי תיבות של שם המייסד, החווה שבה גדל והכפר בו נולד
איקאה היא אחד מהצרכנים הגדולים ביותר של עץ בעולם, עם מאות אלפי טון של עץ בשנה
החברה מפעילה כיום מעל 450 סניפים בכ־60 מדינות ברחבי העולם
למרות שמרבית המוצרים שלה מגיעים להרכבה עצמית, איקאה מציעה שירותי הרכבה מקצועיים ברוב המדינות שבהן היא פועלת
איקאה מדווחת על ירידה חדה של 32% ברווח הנקי השנתי, בעיקר בשל השפעות של מכסים אמריקאיים, עלייה במחירי חומרי הגלם והשפעת מדיניות הורדת המחירים שאומצה בשנים האחרונות. החברה, שנחשבת לאחת מענקיות הריהוט בעולם, הציגה רווח נקי של 1.5 מיליארד יורו בלבד לשנת הכספים שהסתיימה ב־31 באוגוסט 2025, ירידה משמעותית לעומת השנה הקודמת.
למרות ההכנסות היציבות יחסית שעמדו על כ־26.3 מיליארד יורו, ירידה מינורית של 0.9% בלבד, שורת הרווח הציגה תמונה שונה לחלוטין. איקאה הסבירה כי המחירים הגבוהים של סחורות ועלויות לוגיסטיקה, במיוחד במחצית השנייה של השנה, נבעו מהאי־ודאות סביב מדיניות המכסים של ארצות הברית. אלו הקשו על החברה לשמור על רווחיות בשווקים מרכזיים כמו צפון אמריקה, שבה החברה משיגה חלק ניכר מהכנסותיה.
האתגר המרכזי מבחינת איקאה הוא העובדה שהיא פועלת על פי אסטרטגיה ברורה של מכירת מוצרים במחיר זול יחסית. בשנים האחרונות החברה השקיעה רבות בהורדת מחירים, בניסיון להחזיר את הקהל לאחר תקופת אינפלציה עולמית שהפחיתה את הביקושים למוצרי צריכה לא חיוניים. עם זאת, לדברי טולגה אונג'ו, מנהל הקמעונאות העולמי, "המציאות העולמית מחייבת אותנו להעלות מחירים מסוימים כדי להתמודד עם עליות העלות שאינן בשליטתנו."
- החלקתם בחנות? יכול להיות שמגיע לכם הרבה כסף
- סימנים מעודדים? המלאים במחסני איקאה חזרו למצבם לפני המגפה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד הוסיפה החברה כי השקעות גדולות שבוצעו במהלך השנה, ובפרט רכישת שטחים ליערות חדשים בלטביה לצורכי אספקת עץ עתידית, ורכישת רשת חנויות בבמדינות הבלטיות, היוו גורם נוסף ללחץ על רווחיות החברה. ההשקעות נועדו להבטיח עצמאות בשרשרת האספקה של איקאה לטווח הארוך, אך בטווח הקצר הן הגדילו את ההוצאות באופן ניכר.
