מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

לאחר 20 חודשים של קרקוע: מטוסי ה-737 מקס חוזרים לאוויר

כפי שהשוק העריך בתקופה האחרונה, רשות התעופה בארה"ב אישרה לבואינג להחזיר לפעילות את מטוסי ה-737 מקס. המניה קופצת בעוד 5.5% במסחר המוקדם

עמית נעם טל | (2)

לאחר 20 חודשים של סיוט עבור משקיעי החברה, קצת נחת למשקיעים של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA). רשות התעופה בארה"ב (FAA) אישרה להחזיר לפעילות של מטוסי ה-737 מקס. המניית מזנקת ב-5.5% במסחר המוקדם בתגובה. 

כזכור, השבתה של מטוסי ה-737 מקס התרחשה במארס 2019 על רקע 2 התרסקויות טראגיות שגבו את חייהם של כ-346 איש. בעקבות ההתרסקויות, סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה עלתה לכותרות, דבר שפגע בצורה אנושה במכירות החברה מאז. המשמעות של ההודעה היום: בואינג יכולה להתחיל למסור כ-450 מטוסים שייצרה במהלך ההשבתה.  נציין כי לבואינג יש כעת צבר של עוד 3,000 מטוסי מקס.

ההודעה היום לא צריכה להפתיע: חודש שעבר הודיע הרגולטור באירופה כי הוא מרוצה מהשינויים שבוצעו במטוס. הרגולטור באירופה צפויה לפרסם כבר בחודש שהקרוב ניסוח טיוטת אישור להפעלה מחדש של המטוסים. גם לפי ההתנהלות בשוק בתקופה האחרונה לא מדובר בהפתעה - מניית החברה משלימה במסחר המוקדם ראלי של קרוב ל-50% בשבועות האחרונים. 

לפני כ-3 שבועות פרסמה החברה על תוצאותיה לרבעון האחרון, במסגרת דיווחה על הכנסות של 14.14 מיליארד דולר בלבד, ירידה חדה לעומת הכנסות של 19.98 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מחטיבת המטוסים המסחריים צנחו ב-56% לרמה של 3.6 מיליארד דולר, כאשר בואינג סיפקה ברבעון ה-3 כ-28 מטוסים מסחריים בלבד, לעומת נתון של 62 בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל לתוצאות החלשות, בבואינג הודיעו כי בכוונתם לקצץ את כוח האדם בחברה בכ-10% ל-130 אלף איש. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אף אחד לא יעלה למטוס מה האישור ישנה?? (ל"ת)
    לא קונה 19/11/2020 08:25
    הגב לתגובה זו
  • דן 19/11/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
    אחרי מה שהם עברו - יש מצב שהם עשו בדק בית יסודי הנפילה הבאה גומרת את החברה ! ולכן יש יסוד לאופטימיות
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


תרופות
צילום: pixbay
הטור של גרינברג

משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון

חברת Skye Bioscience, שהודיעה לאחרונה כי נכשלה בניסוי השני בתרופה להשמנת יתר ומנייתה התרסקה בהתאם, היא רק דוגמה אחת לאופן שבו וול סטריט ומשקיעיה מתייחסים לחברות חלום. במקרה שלה, נראה כי החלום לא נגוז לגמרי אלא רק מתעכב, ואולי זה דווקא הזמן לאסוף. וגם: כך עברה כריית המינרלים הנדירים מארה"ב לסין, ולמה היא כעת בדרך חזרה



שלמה גרינברג |

בסוף השבוע שעבר שוב הרגיזו הסינים את הנשיא טראמפ כאשר בבוקר יום חמישי הודיע משרד המסחר הסיני, במפתיע, על מערך חדש של הגבלות יצוא על אוסף של מינרלים נדירים שהם קריטיים לשימושים בסוללות לרכבים חשמליים, במערכות קירור למרכזי נתונים ולכל מיני שימושים חשובים בחלל ובאלקטרוניקה. למחרת פרסם הנשיא פוסט זועם באתר ה-Truth Social שלו, ובו הודיע שהוא מבטל את פגישתו עם נשיא סין שי ואיים בהעלאה "מאסיבית" נוספת של המכסים השונים שכבר הטיל על סין בעבר. 

את מה שקרה למדדי המניות כתוצאה מהתגובה של הנשיא אפשר לראות במפת המסחר היומית של יום שישי שעבר בניו יורק. סל מניות המינרלים הנדירים, ה-REMX, שמאז תחילת אפריל השנה עלה ב-130% וביום ה' שעבר שבר את שיא כל הזמנים שלו, 76.65 דולר, איבד ביום ו' כ-10% מערכו ומדדי המניות כולם ירדו בעוצמה שהביאה רבים למסקנה ש"הבועה מתרסקת".

אלא שבמהלך סוף השבוע נקט הנשיא צעדים של הרגעה, מה שהביא את ה-REMX לעלייה חדה של 14% ואת מניית חברת הכרייה והעיבוד הגדולה בארה"ב בתחום המינרלים הנדירים, MP, לעלייה של 21.3%. המדדים נרגעו גם הם.

חשיבות המינרלים הנדירים עולה ככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת, ולמרות שאין מחסור במינרלים האלו הם הפכו לבעיה רצינית של כמה ממגזרי התעשייה האמריקאית. הסיבה היא שבשנות ה-80, אז הובילה ארה"ב את הכרייה והעיבוד של המינרלים גלובלית, הגיעה התעשייה למסקנה, בדיוק כפי שקרה בתעשיית המוליכים למחצה, שעדיף להתמקד ברמות הרווחיות של התעשייה כיוון ששלב הכרייה של המינרלים כמו שלב היציקה של המוליכים למחצה היה "יקר מדי ולא רווחי". 

מסקנה זו הובילה את העברתם של שני השלבים של התעשיות האלו למיקור חוץ בעולם השלישי, ובעיקר לסין שאימצה בשמחה את המהלך הזה וכיום מספקת למעלה מ-90% של המינרלים שלאחר הכרייה, בדיוק כפי שטייוואן השתלטה על למעלה מ-80% של יציקת המעגלים בתעשיית השבבים.